Ik kan je er alles over vertellen!

Sinds november heb ik hem in bezit!
Op het gebied van superzoom compactcamera's staat de FZ38 echt bovenaan. Zeer veel mogelijkheden; alles kan je handmatig instellen. Bijzonder veel scenes voor het fotograferen, uitgebreide witbalans, snelle focus...gewoon echt een zeer goede camera op veel punten.
Minpunten (qua fotograferen dan, want dit blijft een FOTOcamera) :
- Voor mij het onhandig handmatig scherpstellen. DÁT het kan is wel super, maar het gepriegel met de joystick is traag en niet nauwkeurig.
- Beperkt diafragma bereik. Maximaal F2,8 maar als je ver inzoomt neemt dat toe tot een F-stop van F4,4 bij 18x zoom. Minimale F-stop is F8,0
- Image stabilisation is niet genoeg voor de range 12x tot 18x zoom. Dan krijg je (zelfs bij veel licht) al erg snel bewogen foto's. Maar goed, wanneer gebruik je in praktijk nou meer dan 12x zoom? Met ene statief eronder kan je echter zelfs op 18x zoom nog prima beelden krijgen hoor, maar uit de losse hand met 18x valt niet mee.
- Electronic viewfinder is een leuk extraatje, maar niet echt bruikbaar.
- LCD is bijzonder scherp, groot en duidelijk, maar helaas niet kantelbaar. Toch is het zelfs bij een invalshoek van 20 graden nog prima af te lezen, maar voor boven je hoofd fotograferen erg lastig.
- ISO boven de 400 raad ik je niet aan. Vanaf 400 begin je al veel ruis te krijgen. Je KAN de ISO best omhoog gooien, maar je verliest dan fors aan beeldkwaliteit. Beter kun je dan een statief gebruiken, en de sluitertijd omhoog gooien.
Voor wat foto's van mij, kijk in
dit, dit en ook
dit topic. Drie topics met allemaal vuurwerkfoto's van mij met de FZ38. Indien je foto's wilt van niet-vuurwerk zaken, laat het even weten.
Verder zijn
al mijn films in mijn YouTube kanaal gemaakt met de FZ38 op een statiefje. Voor een fotocamera vind ik het BIJZONDER goede films, maar eerlijk gezegd heb ik weinig vergelijkingsmateriaal. Is natuurlijk wel HD lite, dus geen full HD. Maar je kunt handmatig scherpstellen tijdens filmen,
zoomen tijdens filmen (filmcamera met 18x zoom!), en stereo geluid.
Minpunt van het filmen, is dat je maar 30 minuten kunt filmen achter elkaar. Raar verhaal met de Europese wetten daaromtrend...maar houd er dus rekening mee dat je tijdens een lange show in porties van max. 30 minuten moet filmen. Dat vreet ook geheugen trouwens: ca. 100 MB per 1:10 tot 1:30 minuten aan HD film.
Minpuntje is ook de lastige extensie van de HD films: namelijk .mts files. Dat brengt moeilijkheden met zich mee met het bewerken van video's, maar je kunt het wél probleemloos direct uploaden naar YouTube

Afspelen op je eigen PC met VLC Player gaat vaak goed, maar ongeveer één op de zeven video's wil VLC niet afspelen zonder reden

Ik zit zelf dus soms met films die ik pas kan terugkijken als ik ze op YouTube heb geplaatst

(Of je kijkt ze terug op je camera.)
Ik ben reuze tevreden over de FZ38. Het blijft natuurlijk een FOTOcamera, maar de films vind ik voor mijn doeleinde goed genoeg. Maar met foto's verbaas ik me nog iedere keer over de grote hoeveelheid instellingen. Maar ook de gewone 'intelligent auto' doet het 9/10 keer prima. Deze camera heeft geen grote échte minpunten naar mijn idee.