Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Golddigger,

Voor vuurwerk is deze zeer goed, kijk maar naar mijn foto's in het "Valentijnsvuurwerk Knokke"-topic. Die foto's werden gemaakt door mijn 12-jarige zoon Aaron, op de vuurwerkstand en zonder verdere aanpassingen aan de instellingen. Hierbij werd de camera wel op een statief gezet omdat de sluitertijd nogal lang is. Dat is voor vuurwerk wel mooi natuurlijk!

Bedankt voor je reactie ronaaron en je foto's zijn erg goed gelukt. Had in eerste instantie niet verwacht dat je zulke mooie foto's kon maken met een klein compact-cameraatje!!
Kan je de sluitertijd ook nog instellen apart?

Na lang na liggen denken had ik dan toch besloten om een filmcamera te kopen, De Canon HV20 wel te verstaan.

Ik vond een winkel op internet die 2de hands spullen aanbood via marktplaats, zo ook de HV20. Er zat alleen geen orgineel doosje en gebruikshandleiding meer bij. Dat maakte mij niet uit omdat de gebruikshandleiding toch op internet te downloaden is. Ik kocht de camera voor een volgens mij zeer goedkoop prijsje van 279,95 euro! Ik heb er gelijk een paar dingen bij gehaald:
-Firewire kabeltje
-8Gb Mini-sd kaart
-Rode VideoMic condensator richtmicrofoon
-Case Logic SLDC-203 Camcorder Case
-Velbon CX686 video Statief

Ik ben nog een beetje een leek wat betreft videocamera's maar door een paar keer door te topic heen te bladeren ben ik heel veel te weten gekomen. Bedankt daarvoor! Toch heb ik nog een paar vragen.

-Ik weet hoe ik mijn gemaakt video's rechtstreeks op mijn tv kan afspelen maar het lukt me niet om ze op mijn computer te krijgen. De computer herkent de HV20 wel. Hier heb ik verder nog weinig over opgezocht maar ik dacht dat dat misschien door jullie op een makkelijke manier wel uit te leggen valt.

-Wanneer ik de camera van "OFF" naar "CAMERA" heenzet, om te gaan filmen of een foto te maken, Krijg ik eerst 4 harde zoemen te horen. Het lijkt mij toch niet dat dit normaal is of wel? Ik heb het hele internet afgezocht op zoek hiernaar maar ik kan er niks over vinden.

pyrofreak1990 op jouw vraag hoe je de bestanden op de computer krijg doe ik het zelf (en ik ben a leek to)met een card reader (van de Hema)

sd-kaartje in de reader en via de usb aansluiting naar de computer.
hoop dat je hier wat aan hebt.
succes.

pyrofreak1990 op jouw vraag hoe je de bestanden op de computer krijg doe ik het zelf (en ik ben a leek to)met een card reader (van de Hema)

sd-kaartje in de reader en via de usb aansluiting naar de computer.
hoop dat je hier wat aan hebt.
succes.

Op die manier krijg je alleen foto's op je pc. Dat was het probleem niet. Ik moet weten hoe je de video's op de pc kan zetten.

Toch bedankt voor de moeite:)

Op die manier krijg je alleen foto's op je pc. Dat was het probleem niet. Ik moet weten hoe je de video's op de pc kan zetten.

Toch bedankt voor de moeite:)

hv20 werkt op minidv tapes de beelden kan je doormiddel met firewire kabel op de pc zetten met gebruik van capturing programma (bijvoorbeeld sony vegas pro/adobe premiere/pinnacle studio)

en uitstekende keuze canon hv20 :bye: welcome to the club i can say :D

hv20 werkt op minidv tapes de beelden kan je doormiddel met firewire kabel op de pc zetten met gebruik van capturing programma (bijvoorbeeld sony vegas pro/adobe premiere/pinnacle studio)

en uitstekende keuze canon hv20 :bye: welcome to the club i can say :D

Ok, dan moet ik nog even zo'n programmatje zien te krijgen. Ik had ook nog gelijk 3 HDV tapes van sony gehaald maar na een beetje rond te hebben gezocht bleek ook een goedkopere variant prima te werken zonder beeldkwaliteit-verlies.

HDVsplit ook ruim 2jaar lang gebruikt prima programma

tevens hier gratis te downloaden: http://strony.aster.pl/paviko/hdvsplit.htm :bye:

voor bewerken van de video's raad ik je aan om: sony vegas pro of adobe premiere te gebruiken omdat de extensie van de video's .m2t worden en vaak worden die extensies door vele video bewerkings programma's geweigerd.. :wink:

Heeft iemand ervaring met de Panasonic DMC-FZ38? Zelf ben ik een beetje aan het rondkijken voor een goede camera.
Zelf was ik erg verrast door de foto's en films (HD) die deze camera maakt in combinatie met de prijs ongeveer 300€.

Meschien dat iemand hem heeft en weet hoe deze camera is in combinatie met vuurwerk foto's en films.

Ik kan je er alles over vertellen! :tongue2: Sinds november heb ik hem in bezit!

Op het gebied van superzoom compactcamera's staat de FZ38 echt bovenaan. Zeer veel mogelijkheden; alles kan je handmatig instellen. Bijzonder veel scenes voor het fotograferen, uitgebreide witbalans, snelle focus...gewoon echt een zeer goede camera op veel punten.
Minpunten (qua fotograferen dan, want dit blijft een FOTOcamera) :
- Voor mij het onhandig handmatig scherpstellen. DÁT het kan is wel super, maar het gepriegel met de joystick is traag en niet nauwkeurig.
- Beperkt diafragma bereik. Maximaal F2,8 maar als je ver inzoomt neemt dat toe tot een F-stop van F4,4 bij 18x zoom. Minimale F-stop is F8,0
- Image stabilisation is niet genoeg voor de range 12x tot 18x zoom. Dan krijg je (zelfs bij veel licht) al erg snel bewogen foto's. Maar goed, wanneer gebruik je in praktijk nou meer dan 12x zoom? Met ene statief eronder kan je echter zelfs op 18x zoom nog prima beelden krijgen hoor, maar uit de losse hand met 18x valt niet mee.
- Electronic viewfinder is een leuk extraatje, maar niet echt bruikbaar.
- LCD is bijzonder scherp, groot en duidelijk, maar helaas niet kantelbaar. Toch is het zelfs bij een invalshoek van 20 graden nog prima af te lezen, maar voor boven je hoofd fotograferen erg lastig.
- ISO boven de 400 raad ik je niet aan. Vanaf 400 begin je al veel ruis te krijgen. Je KAN de ISO best omhoog gooien, maar je verliest dan fors aan beeldkwaliteit. Beter kun je dan een statief gebruiken, en de sluitertijd omhoog gooien.

Voor wat foto's van mij, kijk in dit, dit en ook dit topic. Drie topics met allemaal vuurwerkfoto's van mij met de FZ38. Indien je foto's wilt van niet-vuurwerk zaken, laat het even weten.

Verder zijn al mijn films in mijn YouTube kanaal gemaakt met de FZ38 op een statiefje. Voor een fotocamera vind ik het BIJZONDER goede films, maar eerlijk gezegd heb ik weinig vergelijkingsmateriaal. Is natuurlijk wel HD lite, dus geen full HD. Maar je kunt handmatig scherpstellen tijdens filmen, zoomen tijdens filmen (filmcamera met 18x zoom!), en stereo geluid.
Minpunt van het filmen, is dat je maar 30 minuten kunt filmen achter elkaar. Raar verhaal met de Europese wetten daaromtrend...maar houd er dus rekening mee dat je tijdens een lange show in porties van max. 30 minuten moet filmen. Dat vreet ook geheugen trouwens: ca. 100 MB per 1:10 tot 1:30 minuten aan HD film.
Minpuntje is ook de lastige extensie van de HD films: namelijk .mts files. Dat brengt moeilijkheden met zich mee met het bewerken van video's, maar je kunt het wél probleemloos direct uploaden naar YouTube :) Afspelen op je eigen PC met VLC Player gaat vaak goed, maar ongeveer één op de zeven video's wil VLC niet afspelen zonder reden :sad: Ik zit zelf dus soms met films die ik pas kan terugkijken als ik ze op YouTube heb geplaatst :p (Of je kijkt ze terug op je camera.)

Ik ben reuze tevreden over de FZ38. Het blijft natuurlijk een FOTOcamera, maar de films vind ik voor mijn doeleinde goed genoeg. Maar met foto's verbaas ik me nog iedere keer over de grote hoeveelheid instellingen. Maar ook de gewone 'intelligent auto' doet het 9/10 keer prima. Deze camera heeft geen grote échte minpunten naar mijn idee.

Laatst bewerkt:
DarkSoul ten eerste SUPER bedankt voor alle informatie! Echt super tof!

Maar ook een vraagje je zegt dat je 30 minuten kan filmen als je dan de film stopt kan je dan gelijk weer opnieuw beginnen met filmen, of moet hier een ''rustpauze'' tussen zitten?

Ik meen dat je de record-knop gewoon direct weer kunt indrukken (dus hooguit een seconde mist). Ik heb zelf echter nog nooit 30 minuten aan één stuk door gefilmd. Want je kan op YouTube maar 10 minuten per film achter elkaar uploaden. En aangezien ik mijn video´s niet kan bewerken, moet ik ze opnemen zodat ik ze ook direct op YT kan gooien.
Overigens vreet het dus ook geheugen; mijn 4 GB kaart zit zo vol me filmen. 45 minuten filmen en ik zit er meestal al aan. Maar als er ook nog wat foto's op de kaart staan (foto's kosten ook zo 6 MB/stuk), moet ik echt zuinig aan doen tijdens een demo. Per demo avond maak ik zo die 4 GB vol. Dus: wil je veel filmen, dan heb je aan 4 GB niet genoeg.
Ik heb er zelf overigens een snelle SDHC kaart in zitten. Schijnt aan te raden te zijn. Wel duurder dan een gewone SD kaart, maar de klasse van de SD kaart is van grote invloed op de snelheid waarmee je data wordt weggeschreven.

Ohja, nog iets raars. Stel dat je wat korte oude filmpjes selecteert en van je geheugen delete. Zeg dat je 3 filmpjes van elk 2 minuten uit je camera weghaalt. Dan zou je zeggen dat je weer 3x2= 6 minuten langer kunt filmen. Fout! Praktijk heeft mij geleerd dat je dan hooguit 3 minuten extra kunt filmen. Dus: compleet de kaart legen (formateren) levert meer ruimte op dan her en der een filmpje verwijderen van de kaart. Ik zie het als schijffragmentatie zoals je dat ook op de computer hebt. Allemaal kleine fragmentjes vrij geheugen op een schijf levert netto minder geheugen op qua efficientie ten opzichte van één lange stretch aan geheugen op de schijf.
Klinkt vaag hè :p Onthoud maar gewoon dat het voor filmen beter is om de hele film achter elkaar te hebben staan op je kaart, dan gefragmenteerd.

Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met de Panasonic HDC-SD10? Zelf ben ik een beetje aan het rondkijken voor een goede camera.
Zelf was ik erg verrast door de films. Ook de prijs vond ik erg meevallen. De prijs is ongeveer €300.

Misschien dat iemand hem heeft en weet hoe deze camera is in combinatie met vuurwerk films.

Ja, ook bij mij is het filmvirus aangeslagen, en dus ben ook ik mij aan het oriënteren op filmcamera gebied. Maar wat is dat een uitgebreid gebied zeg...

Ik heb o.a. dit topic geheel doorgelezen en moet helaas zeggen dat ik "door de filmcamera's het bos niet meer zie", ofwel een heleboel tips en gebruikers ervaringen met verschillende merken gezien (waarvoor dank) maar er geen wijs meer uit kan worden wat nu de beste keus voor mij zal zijn.

Ik ben echt een noob-noob-noob op filmgebied, en zeer zeker dus op het filmen van vuurwerk. Als ik dan moet gaan vergelijken op specs e.d. is dat voor mij erg moeilijk. Het beste leer ik dit soort dingen in de praktijk, maar dan zal ik toch eerst een filmcamera moet aanschaffen.

Dus welke filmcamera raden jullie mij ten zeerste aan? Wat is voor mij echt de allerbeste keuze qua 3ccd, manuele instelbaarheid, filmcapaciteit, overdracht usb/firewire, HD, externe mic's en noem maar op wat er verder erg belangrijk te noemen is voor deze nieuwe uitdaging in de prijs/kwaliteit tot ongeveer 500 euro?

Persoonlijk zou ik voor de HV30 of HV40 gaan echter zijn die rond de 700/900 euro. Echter heeft Mediamarkt vaak actie met grote partijen uitlopende modellen :) En gezien de HV30 een uitlopend model is kun je die er ook wel verachten denk ik.

Zo heeft mijn moeder afgelopen maandag een Canon EOS 450D + EF-S 17-85 + EF 70-300 kit gekocht voor maar €499 :)

Ja, ook bij mij is het filmvirus aangeslagen, en dus ben ook ik mij aan het oriënteren op filmcamera gebied. Maar wat is dat een uitgebreid gebied zeg...

Ik heb o.a. dit topic geheel doorgelezen en moet helaas zeggen dat ik "door de filmcamera's het bos niet meer zie", ofwel een heleboel tips en gebruikers ervaringen met verschillende merken gezien (waarvoor dank) maar er geen wijs meer uit kan worden wat nu de beste keus voor mij zal zijn.

Ik ben echt een noob-noob-noob op filmgebied, en zeer zeker dus op het filmen van vuurwerk. Als ik dan moet gaan vergelijken op specs e.d. is dat voor mij erg moeilijk. Het beste leer ik dit soort dingen in de praktijk, maar dan zal ik toch eerst een filmcamera moet aanschaffen.

Dus welke filmcamera raden jullie mij ten zeerste aan? Wat is voor mij echt de allerbeste keuze qua 3ccd, manuele instelbaarheid, filmcapaciteit, overdracht usb/firewire, HD, externe mic's en noem maar op wat er verder erg belangrijk te noemen is voor deze nieuwe uitdaging in de prijs/kwaliteit tot ongeveer 500 euro?

koop de canon legria hf200:) die ga ik volgende maand ook aanschaffen op youtube staan een aantal filmpjes van vuurwerk dat door die camera is gefilmd, beeld ziet er echt heel bijzonder uit, zelfs op youtube.

hier een aantal filmpjes:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video

lijkt mij toch echt een perfecte camera om vuurwerk mee vast te leggen:D kost 550 euro.

JVC GZ-MS110

Kenmerken:

•704 x 576 opnameresolutie
•Geavanceerde beeldstabilisatie
•39x Optische zoom
•Konica Minolta Lens
•Time-Lapse REC
•SD/SDHC kaartsleuf
Met de de SD-kaartsleuf van de JVC Everio GZ-MS110, kunt u veel uren opnemen. Dit heeft u wel nodig met de hoge kwaliteit video’s en foto’s. Met bijvoorbeeld een 32 GB SDHC-kaart legt u 7 uur en 30 minuten vast in de hoogste kwaliteit.
youtube.com/user/hardcore0438
de laatste paar filmpjes zie je de kwaliteit, aan de instellingen heb ik nix veranderd geloof ik maar weet iemand hoe je nog betere kwaliteit krijgt?ik film met statief

39x optische zoom!? neem dat maar met een korreltje zout voor een camera van 200 euro. Mijn camera de Canon XHA1 kost het 20 voudige van die JVC en heeft "maar" 20x zoom..lol

DarkSoul;248907[B zei:
]- Image stabilisation is niet genoeg voor de range 12x tot 18x [/B]zoom. Dan krijg je (zelfs bij veel licht) al erg snel bewogen foto's. Maar goed, wanneer gebruik je in praktijk nou meer dan 12x zoom? Met ene statief eronder kan je echter zelfs op 18x zoom nog prima beelden krijgen hoor, maar uit de losse hand met 18x valt niet mee.

Haha: duhhhhh! :p

Ga zometeen zelf ook even testen of dat IS werkt op mijn lens op 400mm...:p

Back
Bovenaan