Kamer blijft twijfelen over vuurwerkverbod, mogelijk toch uitzondering voor verenigingen

Als, en alleen als, aan de volgende voorwaarden wordt voldaan, zal de VVD een vuurwerkverbod steunen, om onze hulpverleners en agenten te beschermen:

1. Er komt een effectief handhavingsplan van politie en gemeenten. Daarbij eisen we van het kabinet dat de handhaving op illegaal vuurwerk wordt geïntensiveerd, in de volle breedte en wel direct. Hierbij verwachten we zichtbare inspanningen van de steden die al eerder een afsteekverbod instelden.
  2. Een veilige jaarwisseling sluit vuurwerk niet volledig uit. In de wet leggen we vast dat de burgemeester een ontheffing kan geven aan een vereniging die op lokaal niveau consumentenvuurwerk afsteekt, voor de buurt. En we geven ruim baan aan de lokale vuurwerkshows.
  3. De ondernemers mogen niet de dupe zijn. De sector moet op een eerlijke en nette manier gecompenseerd worden.

We hebben nog even dus.

Punt 3 is nog nooit gebeurt en zal nooit gebeuren. Dat is een illusie dat dat ooit zal gebeuren. Zijn genoeg praktijk voorbeelden uit andere sectoren dat die vergoedingen bij lange na niet voorstellen.

Punt 1 zal ook niet lukken want er is niet genoeg personeel. Zeker als ze punt 2 willen gaan doorvoeren waarbij je dus extra politie inzet nodig hebt om het in goede banen te leiden.

Los van het feit dat ik me echt afvraag hoe ze punt 2 willen gaan vormgeven. Gezien je dan over een evenement spreekt en er dus gezien het huidige vuurwerk besluit dat absoluut niet kan en mag.

Nee dit voorstel is een sigaar uit eigen doos en een rook gordijnen voor de daadwerkelijke genadeklap waarbij alles om zeep wordt geholpen.

Laatst bewerkt:
Wat ik mij afvraag, het kabinet waar PVV de grootste is en falikant tegen een verbod is, en ook BBB en NSC, hebben toch het laatste woord? Het kabinet neemt toch het uiteindelijke besluit? Tenminste zo is het altijd al geweest. En in het kabinet zelf is er geen draagvlak voor zoiets, dus hoe is het dan mogelijk om zoiets erdoorheen te voeren? Bij de vorige kabinetten was dat toch ook altijd zo dat die de eindbeslissing nam wanneer er een voorstel werd goedgekeurd, en gebeurde dat niet, dan kwam dat er ook niet. Dan zou dit kabinet moeten vallen en dan een nieuw kabinet moeten komen waar dan juist diegenen die voor een verbod zijn de kar trekken. Dan kan zoiets lijkt mij.
Ik denk dat daar nog wel veel "haken en ogen" aanzitten om zoiets erdoorheen te drukken.
Maar stel dat dat vanaf 2027 van kracht zou moeten gaan. Dan is er nog heel veel tijd dat er tot die tijd alsnog heel veel kan veranderen, want ik denk dat al die ondernemers het er niet bij laten zitten, er zullen wel rechtzaken over komen. En iedereen uitkopen lijkt me ook niet haalbaar.

Maar even wat anders.
Als dat erdoor komt, stel dat, denk je dan echt dat je dan alleen nog maar F1 vuurwerk mag afsteken? Ik denk het niet, GL en PvdD, zullen zelfs al het F1 aan banden willen leggen, van hun mag "letterlijk" helemaal niets meer geen sterretje geen trektouwtje, helemaal niets.

Wat ik mij afvraag, het kabinet waar PVV de grootste is en falikant tegen een verbod is, en ook BBB en NSC, hebben toch het laatste woord? Het kabinet neemt toch het uiteindelijke besluit? Tenminste zo is het altijd al geweest. En in het kabinet zelf is er geen draagvlak voor zoiets, dus hoe is het dan mogelijk om zoiets erdoorheen te voeren? Bij de vorige kabinetten was dat toch ook altijd zo dat die de eindbeslissing nam wanneer er een voorstel werd goedgekeurd, en gebeurde dat niet, dan kwam dat er ook niet. Dan zou dit kabinet moeten vallen en dan een nieuw kabinet moeten komen waar dan juist diegenen die voor een verbod zijn de kar trekken. Dan kan zoiets lijkt mij.
Ik denk dat daar nog wel veel "haken en ogen" aanzitten om zoiets erdoorheen te drukken.
Het kabinet heeft dit neergelegd bij de kamer. Dus als er een meerderheid is..

Jazeker.

Als de regering en de leden van de Tweede Kamer met elkaar hebben vergaderd over het voorstel voor een nieuwe wet, gaan de leden van de Tweede Kamer hierover stemmen. Als meer dan de helft van de Kamerleden voor het voorstel stemt, is het aangenomen. Als minder dan de helft van de Kamerleden voor het voorstel stemt, dan is het afgewezen. Dan wordt het voorstel geen wet.

Als het voorstel is aangenomen, stuurt de Tweede Kamer het voorstel naar de Eerste Kamer. De Eerste Kamer mag het voorstel niet veranderen. De Eerste Kamer mag er alleen over vergaderen en erover stemmen. Als meer dan de helft van de Eerste Kamerleden voor het voorstel stemt, is het aangenomen. Dan wordt het voorstel een wet. Als minder dan de helft van de Eerste Kamerleden voor het voorstel stemt, dan is het afgewezen. Dan wordt het voorstel geen wet.

Ik dacht dat de eerste kamer wel in ons voordeel zou zijn maar valt best tegen als de VVD gedraaid is..

BBB - 16
GL-PvdA - 14
VVD - 10
CDA - 6
D66 - 5
PVV - 4
SP - 3
CU - 3
PvdD - 3
Ja21 - 3

En nog wat kleinere getallen..

En toch is het nog lang niet gespeeld denk ik....het spelletje is nu pas echt begonnen. VVD is een slinkse partij die ik nooit vertrouwd heb, ook nu niet. Of ze gaan klakkeloos om straks of ze zeggen we hebben dr alles aan gedaan maar niemand komt ons tegemoet in onze eisen, we trekken onze keutel in.

Back
Bovenaan