• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

150 miljoen euro compensatie voor vuurwerkverkopers

Vuurwerkbranche wil 895 miljoen compensatie als het vuurwerkverbod er komt​

Leuke poging om het op die ene voorwaarde te laten klappen, maar investeringen uit het verleden vallen gewoon onder ondernemersrisico. Daar gaat een overheid niet voor lappen.
Niet helemaal mee eens als die investeringen gedaan zijn op aandringen van de overheid omdat men anders geen vergunning kreeg.
“Je moet wel een investering doen van €70k anders mag je geen vuurwerk verkopen”
Doet een investering van €70k
“Je voldoet aan al onze eisen maar mag volgend jaar geen vuurwerk meer verkopen. Maar ja dat had je kunnen zien aankomen toch?”

Klopt, en Eerste Kamer ook nog. Niet zomaar rond allemaal.
Juist dit antwoord zocht ik. Tweede kamer kan iets willen, maar wil de eerste kamer hetzelfde? Wet komt inderdaad niet zomaar even erdoorheen en vooralsnog door de eerste kamer worden afgeschoten want daar moeten ze het voorstel ook nog verdedigen als ik me niet vergis.

Maar mijn vraag moeten ze ook niet naar de EU want je verbied een legaal product. Moet dat daar dan ook nog uitgelegd worden waarom ze het willen verbieden?

Juist dit antwoord zocht ik. Tweede kamer kan iets willen, maar wil de eerste kamer hetzelfde? Wet komt inderdaad niet zomaar even erdoorheen en vooralsnog door de eerste kamer worden afgeschoten want daar moeten ze het voorstel ook nog verdedigen als ik me niet vergis.

Maar mijn vraag moeten ze ook niet naar de EU want je verbied een legaal product. Moet dat daar dan ook nog uitgelegd worden waarom ze het willen verbieden?
Ja, je moet ook langs EU, eerst een stand still periode van 2 maanden dacht ik, zodat ze goed kunnen checken of Nederland om de juiste redenen de vrije markt gaat verstoren. Dat zal vast lukken op basis van alle hel en verdoemenis verhalen. Maar het kost je wel enkele maanden.

Met corona is dit ook gebeurd maar toen was het vanwege de hele situatie een formaliteit en kon het allemaal sneller.

Ja, je moet ook langs EU, eerst een stand still periode van 2 maanden dacht ik, zodat ze goed kunnen checken of Nederland om de juiste redenen de vrije markt gaat verstoren. Dat zal vast lukken op basis van alle hel en verdoemenis verhalen. Maar het kost je wel enkele maanden.

Met corona is dit ook gebeurd maar toen was het vanwege de hele situatie een formaliteit en kon het allemaal sneller.
ik dacht zelfs 3 maanden, maar weet het ook niet helemaal zeker

Niet helemaal mee eens als die investeringen gedaan zijn op aandringen van de overheid omdat men anders geen vergunning kreeg.
“Je moet wel een investering doen van €70k anders mag je geen vuurwerk verkopen”
Doet een investering van €70k
“Je voldoet aan al onze eisen maar mag volgend jaar geen vuurwerk meer verkopen. Maar ja dat had je kunnen zien aankomen toch?”
Ja, maar ze gaan bij winkeliers dus niet zo precies kijken, meldde de brief. Bij importeurs wel.

Ja, hoe onlogisch ons de redenering ons lijkt, EU gaat het prima goedkeuren hoor. Alleen die tijd die het kost, kan ons het jaartje uitstel opleveren. Of net niet, als ze er hier in alle stappen snel doorheen komen (wat ik vermoed/hoop van niet en tegelijk vrees van wel).

Het zijn puur VVD op de voorwaarden, en Eerste Kamer op gezond verstand, waar de hoop nog ligt. NSC is wispelturig, Denk schuif je zo op met wat politiek handjeklap.

Laatst bewerkt:
Zal bij een verbod al het categorie F2 worden verboden of zijn er nog uitzonderingen mogelijk?
Dan word echt alles verboden op F1 na, uitzonderingen zullen dr absoluut niet gaan komen.

Hooguit dat er iets gebeurt met dat gezever over buurtverenigingen ofzo maar ook daar heb ik geen enkel vertrouwen in.

Dan word echt alles verboden op F1 na, uitzonderingen zullen dr absoluut niet gaan komen.

Hooguit dat er iets gebeurt met dat gezever over buurtverenigingen ofzo maar ook daar heb ik geen enkel vertrouwen in.
persoonlijk kan ik mij prima vermaken met kleiner spul zoals fonteinen color pearls en budget cakes. Of dat spul de problematiek veroorzaakt.. Hoop stiekem dat er toch een compromis uitkomt, maar ben er bang voor.

persoonlijk kan ik mij prima vermaken met kleiner spul zoals fonteinen color pearls en budget cakes. Of dat spul de problematiek veroorzaakt.. Hoop stiekem dat er toch een compromis uitkomt, maar ben er bang voor.
Compounds geven net zo min problematiek. Hooguit herrie, gutgut, 8u per jaar.

Compounds geven net zo min problematiek. Hooguit herrie, gutgut, 8u per jaar.
Uiteraard, maar het zal fijn zijn als er nog iets behouden blijft voor de gemiddelde consument. De meeste freaks gaan toch wel naar België denk ik. Nu is het alles of niets. Mag hopen dat zelfs GL/PVDA geen problemen heeft met simpele fonteintjes.

Uiteraard, maar het zal fijn zijn als er nog iets behouden blijft voor de gemiddelde consument. De meeste freaks gaan toch wel naar België denk ik. Nu is het alles of niets. Mag hopen dat zelfs GL/PVDA geen problemen heeft met simpele fonteintjes.
Reken er maar niet op... Er gaat gewoon een streep door F2.
Geen uitzonderingen meer, dat levert alleen maar gezeik en moeilijkheden op.
F1 heb ik niets over gelezen, maar dat boeit me eigenlijk ook helemaal niets.

Ten eerste zou dat nog steeds een trieste boel zijn en ten tweede, ze vinden het zelf niet leuk dus moet het voor iedereen verboden worden.

Er zal geen enkele uitzondering op F2 zijn en als het kon zouden ze F1 ook nog verbieden. Hoe moeten onze handhavers anders het verschil vaststellen tussen een knal van een knalerwt en een cobra? Nee nee, iedere knal moet illegaal zijn. En daar komt ook nog bij dat "kindervuurwerk" enorm gevaarlijk is want een fontein bijvoorbeeld kan omvallen door de wind en zodoende hele huizenblokken van de kaart af vagen. Of wat denk je van een knetterlint waar aanslagen mee gepleegd zouden kunnen worden?

Zelfs de grondbloemen gaan tot het verledentijd behoren bij een verbod 😢

Ik zou ook erg content zijn met behoud van fonteinen, liefst nog 250gram/tube (hey een mens mag dromen/hopen).
Maar het hele gedram komt juist voort uit de sneue opmerkingen (hierboven al aangehaald) dat men de kennis en vaardigheid niet zou hebben om onderscheid te kunnen maken. Alles met een lontje moet kapoet!

RIP waxinelichtjes, jullie zijn de volgende..

Back
Bovenaan