Zoals de kaarten nu op tafel liggen hebben we 100 zetels van de 150 zetels die in eerste instantie tegen een verbod zijn.Tot nu toe tegen een verbod. Pvv 37, Vvd 24, Nsc 20, Bbb 7, Sp 5, Fvd 3, Denk 3, en Ja21 1 zetel.
Dit betekend dat alleen de Vvd met 24 zetels niet kan zorgen voor een meerderheid voor een verbod. In mijn ogen wil de partij ook niet DE partij zijn die links helpt, en die een traditie helpt afschaffen. Zouden ze dit wel doen, zijn er nog steeds 76 zetels tegen een verbod.
Als Nsc alleen voor een verbod stemt is er nog niks aan de hand. Dan zijn er nog 80 zetels tegen een verbod.
Zelfs al zou Nsc voor een verbod stemmen en ook de Sp dan zit je op 75 zetels voor 75 tegen. Dan zal waarschijnlijk een hoofdelijke stemming gevraagd worden.
Voor een echte meerderheid zou de Vvd met Ncs samen voor een verbod moeten stemmen, of De Vvd samen met SP of Denk of beide.
Nsc kan alleen zorgen voor een meerderheid met Sp en Denk samen.
Waar ik benieuwd naar ben is wat er in de achterkamertjes bij Vvd en Nsc wordt besproken. Waar ik bang voor ben is dat als Nsc zegt van we gaan voor een verbod stemmen dat Vvd zegt we doen mee, of andersom. Dam kunnen ze beiden zeggen ja maar hun ook...