CDA maakt draai en pleit nu vóór vuurwerkverbod: ’Het is tijd om als politiek een norm te stellen’

Beste,

Dank voor uw respectvolle reactie op ons standpunt t.a.v. het landelijke vuurwerkverbod. Wij houden ook van tradities. Maar als een traditie ontspoort, moeten we die dan niet willen aanpassen? Vinden we het acceptabel dat onze hulpverleners met Oud en Nieuw worden beschoten met vuurwerk en bijna 300 agenten te maken hebben met agressie en de agressie toeneemt? Ja, de goeden lijden nu onder de kwaden. Dat vind ik ook heel wrang. Maar ik kan het niet meer uitleggen dat we steeds zeggen achter onze hulpverleners te staan, maar als de politie zelf vraagt om een landelijk vuurwerkverbod, we dan niet thuis geven. De politie is al overbelast en kan haar werk al niet meer goed doen.

Hartelijke groet,
Henri Bontenbal

Tja, kansloos gereutel zoals verwacht. Heb er nog 1 mailtje aan gewaagd, maar eigenlijk is het zonde van je tijd.

Nee, geen zonde van de tijd. Hoe meer reacties, hoe groter de kans dat de man zich op enig moment toch achter de oren gaat krabben. Rommelt kennelijk ook in z’n eigen partij.

Beste,

Dank voor uw respectvolle reactie op ons standpunt t.a.v. het landelijke vuurwerkverbod. Wij houden ook van tradities. Maar als een traditie ontspoort, moeten we die dan niet willen aanpassen? Vinden we het acceptabel dat onze hulpverleners met Oud en Nieuw worden beschoten met vuurwerk en bijna 300 agenten te maken hebben met agressie en de agressie toeneemt? Ja, de goeden lijden nu onder de kwaden. Dat vind ik ook heel wrang. Maar ik kan het niet meer uitleggen dat we steeds zeggen achter onze hulpverleners te staan, maar als de politie zelf vraagt om een landelijk vuurwerkverbod, we dan niet thuis geven. De politie is al overbelast en kan haar werk al niet meer goed doen.

Hartelijke groet,
Henri Bontenbal

Tja, kansloos gereutel zoals verwacht. Heb er nog 1 mailtje aan gewaagd, maar eigenlijk is het zonde van je tijd.
De traditie is op geen enkele manier ontspoord. Sterker nog, de traditie is al voor 50% ingeperkt door diverse deelverboden, afsteektijd etc.
De samenleving is ontspoord.

De traditie is op geen enkele manier ontspoord. Sterker nog, de traditie is al voor 50% ingeperkt door diverse deelverboden, afsteektijd etc.
De samenleving is ontspoord.
Dat heb ik ook geantwoord. Een traditie ontspoort niet, de mensen misbruiken de traditie. Heb ook 2 andere CDA'ers meegenomen in de mailwisseling. Derk Boswijk - justitie en veiligheid en Inge van Dijk - binnenlandse zaken.

Beste,

Hartelijke groet,
Henri Bontenbal

Kreeg precies dezelfde mail terug.
Het lijkt mij sterk dat hij niet weet waar het echte probleem ligt en dat een verbod alle oud en nieuw problemen bij de politie zou oplossen.
Wellicht spelen er andere belangen.
Ik zou zeggen, blijf hem mailen dat dit een niets oplossende maatregel is.

Op de vraag hoe gaat de politie handhaven:
"Na ja dat is het punt. Kijk: de handhaving van lokale vuur.. van gemeentelijke vuurwerkverboden is nu ook niet handhaafbaar omdat je eehm hè, het verschilt per gemeentes, geen e uniforme lijn. Een agent kan niet ter plekke zien of jij nou categorie 1, 2, 3 of 4 vuurwerk hebt. Als je het hebt op het moment, in the heat of the moment als het afgestoken wordt. En op het moment dat de verkoop niet aan banden wordt gelegd..eehhh... ja dan kan je in een gemeente misschien wel een vuurwerkverbod hebben, maar als je het gewoon kan kopen of in de gemeente daarnaast ja dan dan dan is het ook totaal on.. niet te handhaven." - Henri Bontebal 2025

Komt wel goed hoor.

Tja, als politieke partij die eigenlijk helemaal niets meer voorstelt moet je iets he?
Dezelfde koers blijven varen en wachten op de afgrond.
Of zieltjes winnen in populaire zaken die lopen en hopen dat je door de draai weer wat tere zieltjes wint die dan mogelijk op je stemmen.
Zo werken verliezende politieke partijen nu eenmaal.

Verbod of niet, ik steek toch af, dit is namelijk iets waar ik zelf over beslis, niemand anders gaat dit voor mij doen. Het is een individuele recht, een eigen keuze recht dat ik heb verkregen toen ik geboren werd. Zo lang ik niemand kwaad doe, niets van iemand afneem en respect heb voor de ander en zijn eigen vrijheid, dan mag ik doen wat ik wil en dat kan en mag niemand mij afnemen of beletten te doen.

Tja, als politieke partij die eigenlijk helemaal niets meer voorstelt moet je iets he?
Dezelfde koers blijven varen en wachten op de afgrond.
Of zieltjes winnen in populaire zaken die lopen en hopen dat je door de draai weer wat tere zieltjes wint die dan mogelijk op je stemmen.
Zo werken verliezende politieke partijen nu eenmaal.
Ik de peilingen lieten ze al een enorme stijging zien, dus ik denk niet dat je verhaal op gaat. Ik denk persoonlijk ook dat Bonteballetje daadwerkelijk de druk op de Politie wil verlagen en dat zijn doel niet zo zeer zielig zieltjes scoren is. Dat hij dan het causale verband niet ziet tussen illegaal vuurwerk, handhaven en legaal siervuurwerk (en dus klakkeloos het verhaal van de Politie overneemt) is met zijn status van dienst wel beschamend.

Laatst bewerkt:
Verbod of niet, ik steek toch af, dit is namelijk iets waar ik zelf over beslis, niemand anders gaat dit voor mij doen. Het is een individuele recht, een eigen keuze recht dat ik heb verkregen toen ik geboren werd. Zo lang ik niemand kwaad doe, niets van iemand afneem en respect heb voor de ander en zijn eigen vrijheid, dan mag ik doen wat ik wil en dat kan en mag niemand mij afnemen of beletten te doen.

Precies mijn gedachte. Een eventuele boete neem ik dan maar voor lief, al is die kans zeer klein.

Back
Bovenaan