Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind de laatste runs van GFS niet eens heel slecht, een mooi hogedrukgebied vrij hoog zodat de wind meevalt.
In de categorie domme vragen bestaan niet. Kunnen de mensen met verstand van het weer mij eens uitleggen waarom het gunstig zou zijn een hoog hogedruk gebied te hebben? Ik ben zelf Fire Safety Engineer en gebruik CFD simulatie voor verschillende scenario's. Bij ons is het over het algemeen zeer ongunstig om in een lager druk gebied te zitten (stroming lage druk naar hoge druk). Ben zeer nieuwgierig, wil me eigenlijk wat meer verdiepen in het weer aangezien ik meer in de "die hard" natuurkunde zit van CFD.

Uit de laatste modelbeoordeling van het KNMI:

Na kerst lijkt de invloed van hoge druk wat toe te nemen en koelt het gehele EPS wat af en nemen ook de neerslagkansen duidelijk af. Echt winterweer lijkt echter niet aan de orde. Slechts een handvol leden berekent een noordoostelijke stroming, maar omdat kou nog ver weg is levert dit qua winterweer niet veel op.

Samenvatting meerdaagse-periode:​

Eerst overwegend droog en soms wat zon, vanaf woensdag wisselvalliger met af en toe veel regen en wind. Verder de gehele periode temperaturen boven het langjarig gemiddelde, vooral op woensdag en donderdag is het zeer zacht.

Samenvatting EPS-periode:​

Eerst een grote kans (80%) op een zacht en wisselvallig weertype. Aan het einde van de periode neemt de kans op een droger weertype bij temperaturen rond of iets onder het langjarig gemiddelde toe naar 40%.

Ik vind de laatste runs van GFS niet eens heel slecht, een mooi hogedrukgebied vrij hoog zodat de wind meevalt.
Ik heb weinig tijd en kijk even heel snel, maar dit lijkt me gewoon de oper te zijn. Die kan natuurlijk het meest gunstige, het meest ongunstige en alles er tussenin zijn. Ik keek naar het ensemblegemiddelde en dat is op zich geen ramp. Maar tot en met de 23e was vrijwel elke andere windrichting als NW via ZW naar Z niet te bekennen.

De laatste ensembles wijzen nu uit dat er in het tweede deel van de verwachting sprake is van een wat dalende tendens van zeer zacht weer naar vrij zacht weer. Daarbij zitten er vanaf de 27e steeds meer lijntjes die gaan voor lichte vorst in de nacht en enkele graden boven nul overdag. Die lijntjes blijven wel duidelijk in de minderheid.
ECMWF is wat dat betreft meer uitgesproken dan.
De windsnelheid volgt exact hetzelfde patroon als dat van de temperatuur: een piek over enkele dagen, daarna een korte terugval, dan een tweede geleidelijke piek en daarna elke dag gemiddeld minder wind. Aan het eind is het gemiddelde prima te noemen.
Het is nog ver weg en kan nog alle kanten uit.

Zie er beter uit als vorig jaar volgens mij! toen hadden we een strakke West circulatie, met constante aanvoer van depressies? Dat lijkt dit jaar niet het geval, duimen en afkloppen :D

Nu niet dan? Hoe dichter we bij komen hoe meer het juist lijkt op afgelopen jaren..
Volgens mij hadden we toen last van een "strakke jet" de wind op 10km hoogte die was toen zo sterk dat het makkelijk depressies aanvoerde en kansen op harde wind vergroot, dat is nu "nog" niet het geval en zie zelfs kansen op een noordwest stroming en later zelfs een europees hogedruk waardoor depressies vanuit het westen geen kans meer hebben. Zijn vast mensen die dit wat technischer kunnen uitleggen maar dit jaar wel andere kaarten naar mijn idee.

In de categorie domme vragen bestaan niet. Kunnen de mensen met verstand van het weer mij eens uitleggen waarom het gunstig zou zijn een hoog hogedruk gebied te hebben? Ik ben zelf Fire Safety Engineer en gebruik CFD simulatie voor verschillende scenario's. Bij ons is het over het algemeen zeer ongunstig om in een lager druk gebied te zitten (stroming lage druk naar hoge druk). Ben zeer nieuwgierig, wil me eigenlijk wat meer verdiepen in het weer aangezien ik meer in de "die hard" natuurkunde zit van CFD.
Hoge druk resulteerd in de meteorologie over het algemeen in een rustig weertype zonder veel neerslag. Lage druk zorg vaak voor windvelden rond de lage druk kern en neerslag, al dan niet opgelijnd in fronten. Kortom, we willen het liefst onder invloed van een hogedruk gebied zitten. Dat levert vaak minder wind en helderder weer op.

Als het weer van begin nov (dacht ik) nou opschoof naar december dan was t top. We hadden dagrnlang een hogedruk wat zich volledig over ons deel van europa had uitgelegd maar er kwam ook 0.0 beweging in, wat resulteerde in saai weer maar wel veelal droog helaas ook wel met mistkansen dan... je kan niet alles hebben

In Jip en Janneke, lucht verplaatst zich van hoge druk naar lage druk gebieden in draaiende beweging, de overige lucht zakt naar beneden. Zakkende lucht zorgt voor heldere hemels. Stijgende lucht zorgt voor wolken want neemt vocht mee omhoog.

Ik snap er allemaal geen kont van maar wel leuk om dit topic mee te lezen en te volgen! Maak me er ook niet druk om, je kunt er geen zak aan doen.
Afgelopen jaren was minder dus het kan niet anders dan dat het dit jaar beter wordt! Normaal kunnen ze 3 dagen voor de tijd al niet voorspellen dus ik zie het allemaal wel! Kortom, wordt weer een heerlijk topic! 🍿

Dank voor alle weermannen en vrouwen die hier updates neerzetten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan