Het grote VWC BBQ Topic

Briketten gebruik je niet in dat soort barbecues. Hier gebruik je juist alleen houtskool en omdat er een keramische binnenlaag in de barbecue zit blijft deze veel langer op de juiste temperatuur. Hierdoor doe je ook veel langer met je houtskool/briketten dan op een "normale" barbecue.

Idd altijd een goede kwaliteit houtskool gebruiken in een kamado, grote brokken is het beste in plaats van die snippers die je bij de action ofzo koopt.
Een sessie Pulled pork van een uur of 12 red ik zeker wel hoor zonder bij te vullen en dan is nog niet al het houtskool op.
Maar maak je pizza met een temperatuur van 300 plus dan is hetzelfde hoeveelheid houtskool op na een uur..

Hoe houd je die temperatuur zo lang constant?

Mocht je nou een simpelere ketel bbq hebben dan kan je ook prima je tempratuur stabiel houden.

Voor sessies van 5/6 uur doe ik altijd een brikketje of 12 in de starter en een stuk 15 tot 20 die nog niet aan zijn in het kolenmandje. Schuifjes op een kleine kier en zoeken naar de juiste tempratuur. Wees hier geduldig mee en je houdt het zo 6 uur vol met deze hoeveelheid. Ook wel bekend als de minionmethode.

Als je langer wil kan je een snake van briketten bouwen. Deze steken elkaar omstebeurten aan waardoor je bij een grote snake wel tot 20 uur tempratuur kan houden. https://bbqproof.nl/bbq-video/tips-tricks/snake-methode/

Voor beide opties heb je wel een ruime ketel bbq nodig met goede lucht doorvoer. Het is belangrijk om genoeg indirect ruimte over te houden (plek op het rooster die niet direct boven de kolen is).

Ps gebruik hiervoor ook kokosbriketten. Omdat de briketten elkaar aansteken wil je niet dat er chemische rook in je vlees trekt ;).

Dank voor alle tips. Wat mij betreft kunnen er niet genoeg tips, trucs en/of handleidingen gedeeld worden.

Ik zit nog op niveau van 'lekkere saté'. :D

Dank voor alle tips. Wat mij betreft kunnen er niet genoeg tips, trucs en/of handleidingen gedeeld worden.

Ik zit nog op niveau van 'lekkere saté'. :D

Een lekkere saté begint het mee. Mocht je nou interesse hebben om veel meer te gaan doen met je bbq zoals low & slow Dan kan ik je aanraden om de website van BBQ helden goed door te lezen. Daar heb ik meer van geleerd dan van een bbq curcus. ;l

https://bbq-helden.nl/hoe-gebruik-ventilatiegaten-barbecue/

Dank voor de tip, daar ga ik me eens in verdiepen. Moet ik m'n vrouw waarschijnlijk wel overhalen, dat ik toch echt een andere BBQ nodig heb:D

Gisteren voor een aantal weken afscheid genomen van mijn BBQ. Bekende van me gaat er een stijger houten meubel omheen maken. Ontzettend tof. Zal komende tijd wat foto's delen als ik die heb.

Ontzettend blij met mijn nieuwe aanwinst. Een stijgerhout meubel voor mijn kogel. Buiten dat het mooi is is het ook functioneel qua werkhoogte en werkoppervlak. Ik ben er blij mee! IMG_20210514_163611.jpg

Is het een leuk idee om een bbq meeting te fiksen ergens? Zodra alles weer gaat rollen is dat naar mijn mening een goeie.
Hoor het !

Back
Bovenaan