UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goed gedaan overheid, levert nu al meer gezeik op voor handhaving dan die ene nacht door laten gaan.
Meer politie capaciteit en inzet vanwege bestrijding illegale stromen, meer inzet op surveillance door ongeregeldheden en jongeren die nu al knallen.
Laat staan alle dronken torren, ongevallen etcetera met oud en nieuw.

En het is pas 21 november ...

Je suis Geitenkamper.

Langzaam maar zeker begint het te rommelen, als onweer in de verte wat steeds dichterbij komt. Toch mooi om te zien dat het inperken van ‘ons’ vuurwerk niet zomaar zonder gemor gaat.

Ik keur niet altijd goed wat er gaande is ‘op straat’ en doe mijn best om via de politieke wegen zoveel mogelijk (on)gedaan te krijgen. Toch lijkt de tijd van puur politiek handelen in de maatschappij langzaamaan voorbij te gaan.

We staan nu echt in de positie: "Told you so!"
Hopelijk weten we dat ook in de media te krijgen.

Er was hier laatst op het forum een opmerking over een SpinDoctor voor de branche. Dat zou nu uitermate gelegen komen. Het is niet enkel verveling bij de jongeren (en mensen algemeen). Het is ook het zoveelste wat, nu ook nog eens echt doelloos, wordt verboden en ingeperkt. Men pikt dit simpelweg niet meer zomaar.

We hebben al jaren te maken met een gevecht tegen de publieke opinie, dit zou een uitgelezen kans kunnen zijn om die opinie de andere kant op te buigen. Van alle negatieve geluiden naar ‘Ja, dit hoort zo bij Nederland - ik snap dat mensen boos zijn. Dat vuurwerk hoort erbij en moeten we behouden - zeker als dit het alternatief is’. Kunnen we hier niet eens collectief over nadenken?

De uitspraak "dan kunnen we beter handhaven" is nu alweer onderuit gehaald. Zoveel mensen die vragen waar de handhaving dan is? Ze staan voor paal. Ik gun dit de politie op straat niet maar de politietop wel

Exact dat! Er zou nu een actief geluid moeten opstaan, ofwel vanuit de Vuurwerkfederatie of de branche zelf met iemand die heel goed kan spreken en eventjes haarfijn uitlegt dat we dit al maanden roepen, de politiek hun kop in het zand douwt ten aanzien van hun eigen - of althans zo dachten ze - politieke gewin en dat dit verbod linea recta richting de prullenbak moet.

Niet meer dat geneuzel van de BPN, die desgevraagd in interviews de gebeten hond speelt met de bekende verhalen (‘omzet’, ‘illegaal’ etc) maar even echt klappen uitdelen.

Het enige wat ik zie in Urk is het protest aangrijpen om te rellen, maar ik zal het wel te negatief zien denk ik??

'We doen het om de druk op de hulpdiensten te verlichten' Yeah right. Zeg dat maar tegen de agenten die vanavond in Urk en Arnhem een avonddienst hadden.

De uitspraak "dan kunnen we beter handhaven" is nu alweer onderuit gehaald. Zoveel mensen die vragen waar de handhaving dan is? Ze staan voor paal. Ik gun dit de politie op straat niet maar de politietop wel
Ik erger me zo aan die vraag, waar is de handhaving.
Zie werken zichzelf een slag in het rondte, doen wat ze kunnen. Maar het is gewoon extreem moeilijk als zo’n grote groep zich tegen iets verzet.

Joh, ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het rellen niet goed te praten valt - maar het is niet iets wat uit de lucht komt vallen. Hier is al zo veel voor gewaarschuwd en als het puntje bij paaltje komt is het ‘ja maar jullie hebben jullie te gedragen, dit kan niet’. Ja, eens, maar je weet dat het niet allemaal zo simpel in elkaar steekt.

Voor de agenten op straat niets dan lof, die doen met veel verve hun werk. Zoals Viper zegt, het is alleen gewoon niet te doen. Ook niet iets wat uit de lucht komt vallen, als ze een beetje hadden opgelet en geluisterd. De politiek en politietop leeft momenteel in een utopie waarin ze dachten dat de gewone man braaf binnen ging zitten. Mooi niet, dus. Nu tijd om die fout toe te geven (maar dat zal wel nooit gebeuren).

Joh, ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het rellen niet goed te praten valt - maar het is niet iets wat uit de lucht komt vallen. Hier is al zo veel voor gewaarschuwd en als het puntje bij paaltje komt is het ‘ja maar jullie hebben jullie te gedragen, dit kan niet’. Ja, eens, maar je weet dat het niet allemaal zo simpel in elkaar steekt.

Voor de agenten op straat niets dan lof, die doen met veel verve hun werk. Zoals Viper zegt, het is alleen gewoon niet te doen. Ook niet iets wat uit de lucht komt vallen, als ze een beetje hadden opgelet en geluisterd. De politiek en politietop leeft momenteel in een utopie waarin ze dachten dat de gewone man braaf binnen ging zitten. Mooi niet, dus. Nu tijd om die fout toe te geven (maar dat zal wel nooit gebeuren).

Precies, ik ben helemaal niet pro rellen, altijd veroordeeld. Maar ik zie ze in dit geval als een noodzakelijk kwaad. Daarbij zeg ik wel, ik heb de hoop dat het niet heftige rellen worden waar veel ernstige gewonden bij vallen, maar gewoon onrust en ongeregeldheden. Want je gunt die agenten dit ook niet, maar wat blijft er verder om een signaal te versturen?

Wijzen met een vingertje is zo makkelijk, we doen een moreel appel en je hebt je maar een keer te houden eraan. Maar zo werkt dat helemaal niet in de praktijk, hoe graag we ook willen dat alles beschaafd en netjes blijft.

Als ik in het filmpje van Pyrotoro zie dat zelfs agenten uit Almere naar Utrecht zijn gegaan om daar een ‘zero tolerance’ beleid uit te gaan voeren en er rondom de agenten heen her en der vuurwerk de lucht in gaat, dan moet je toch wel uit een ei komen wil je blijven geloven dat er komende maand geen problemen gaan ontstaan. We moeten nog ruim een maand, en nu vergt het al zo’n politie-inzet. Ik dacht dat het allemaal wel los zou lopen, maar begin steeds meer op die gedachte terug te komen. We zijn er nog niet. En wij hebben dit al aan zien komen. Wie niet luisteren wil...

Vroegah toen we aan het kloten waren kwam de politie langs en zei dan op vriendelijke toon "jongens doen we het wel een beetje rustig aan?" Dat deden we dan even en daarmee was de kous af. Iedereen blij.

Ik vermoed dat op de een of andere manier het leger ingezet gaat worden... Ik weet wel dat het leger niet ingezet mag worden tegen haar burgers. Maar goed, het wordt wel heel grimmig zo. Als dit zo doorgaat en in extremere vormen zich gaat ontwikkelen is er een heel groot probleem. Ik verwacht ook dat het erger gaat worden. Mensen zien dat politie vrij weinig kan doen en dan gaan ze grenzen opzoeken.

Deze ongeregeldheden, want ik denk dat je het daarmee goed hebt verwoordt Viper, zouden volgens mij de aanloop kunnen maar toch zeker moeten zijn naar een kritische blik op de gang van zaken van de afgelopen tijd. Het is noodzakelijk kwaad, mits politiek goed benut. Als het hier om andere zaken dan vuurwerk ging, spon de oppositie er garen bij. Nu hebben we een externe (lees: niet politieke) partij nodig die dat garen gaat spinnen. Zoals ik in de voorgaande posts al zei, iemand die even alles waar we hier al lang weet van hebben keihard onder de neus van de politiek wrijft. En zo hard mogelijk ‘I hate to say i told you so, but i told you so’ roept. Dán kan het zomaar eens de politieke opinie en, wellicht nog veel belangrijker, de publieke opinie bijsturen. Want alle genoemde redenen voor het verbod zijn hiermee én met de twijfel over handhaafbaarheid bij de burgemeesters her en der in de praktijk voor 100% ontkracht.

En laten we bij echt rellen vooral weg blijven en weg kunnen blijven.

Yeah, ik doe mee aan de rellen tegen een vuurwerkverbod, positieve reacties, demonstreren vóór zwarte piet? Niets dan lof! En vervolgens gaan we rellen tegen de politie bij een voetbalwedstrijd? Nee, dat kan niet, dan ben je echt verkeerd bezig.Er zijn delen in de wereld (wit Rusland) waar iedereen de straat op gaat. Maar ja wij tikken achter onze veilige PC/laptop ons verhaaltje en zeggen goed zo hooligans en rellende jeugd........Ik bedoel maar, zo vaak gezegd wij zijn een volkje die alles pikt.

Vroegah toen we aan het kloten waren kwam de politie langs en zei dan op vriendelijke toon "jongens doen we het wel een beetje rustig aan?" Dat deden we dan even en daarmee was de kous af. Iedereen blij.
Zo’n 15 jaar geleden, 100.000klapoer uitgerold. Komt de politie langs. ‘Doen jullie wel een beetje rustig?’ ‘Ja meneer’ ‘ok fijne dag doei!’ Tegenwoordig ben je een terrorist:bonk:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan