Oud-Enschedeër Jasper maakt Utrechtse straat vuurwerkvrij

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Oud-Enschedeër Jasper maakt Utrechtse straat vuurwerkvrij

De Sigmund Rombergstraat in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn wordt vuurwerkvrij. Dankzij de inspanningen van een voormalig Enschedeër, die nog altijd het trauma van de vuurwerkramp met zich meedraagt.

Jasper Klewer, bewoner van ‘Kubuseiland’, woonde ten tijde van de vuurwerkramp in Enschede. Hoewel hij niet direct betrokken was, heeft hij sindsdien geen rotje of gillende keukenmeid afgestoken, geen vuurpijl het luchtruim ingeschoten. Omdat hij zag welke impact het heeft op een stad en zijn bewoners als het mis gaat met vuurwerk. Er vielen op 13 mei 2000 23 doden en 950 gewonden toen een vuurwerkopslag ontplofte.

Elf gezinnen
In dat licht bezien is het wellicht geen surprise dat de huidige inwoner van Leidsche Rijn het voortouw nam om Kubuseiland - een kavel met louter kubuswoningen- vuurwerkvrij te maken. „Laat ik voorop stellen dat we niet tegen vuurwerk zijn”, zegt Klewer. „Maar we willen het hier niet voor de deur. Vorig jaar is het mis gegaan op het pleintje tussen onze woningen. Mensen van buiten de straat kwamen hier vuurwerk afsteken. Geen idee waarom ze deze plek uitkozen. Maar ze staken niet het lichtste soort af. Gevolg: veel overlast en schade aan onze huizen. Daarom hebben we de koppen bij elkaar gestoken toen er een aanvraag gedaan kon worden voor een vrijwillige vuurwerkvrije zone. We wonen hier met elf gezinnen, de meesten hebben hele kleine kinderen. Daar past vuurwerk minder bij. Dat hebben we unaniem besloten, dat was een voorwaarde van de gemeente.”

Voor hemzelf speelt ‘Enschede 2000’ op de achtergrond mee. „Je kent toch mensen die er wel direct bij betrokken waren, dan kijk je anders naar vuurwerk. Voor mij hoeft het allemaal niet. Toen ze hier vorig jaar zwaar vuurwerk afstaken dacht ik ‘doe eens normaal. Of doe het voor je eigen huis.”

Geen handhaving
Van de gemeente krijgen de bewoners posters om wijkgenoten te showen dat ze geen vuurwerk op hun pleintje willen. „De gemeente zei er wel bij dat er geen extra handhaving aan gekoppeld is”, zegt Klewer. De handhaving van vuurwerkvrije zones is wel een dingetje in Utrecht. Toen de gemeenteraad besloot dat ook de parken deze jaarwisseling gevrijwaard moeten blijven van geknal, kreeg Utrecht er in één klap 53 zones bij. Burgemeester Jan van Zanen vroeg zich - vanwege de politiecapaciteit - wel hardop af hoe haalbaar het is om alle zones te handhaven.

Gemeenten in de provincie kennen lang niet allemaal de optie voor een vrijwillige vuurwerkvrije zone. In Houten stelt de gemeente posters beschikbaar waar bewoners mee aan kunnen geven dat ze liever geen vuurwerk in hun straat willen. Gecontroleerd wordt dat niet. Krewel hoopt dat de zone die hij heeft afgedwongen een succes wordt. Hij wil zelf helpen om toezicht te houden „Feitelijk is handhaving een overheidstaak natuurlijk. Maar het is aan ons om mensen aan te spreken die wel iets afsteken. Ik ga er vanuit dat het geen straatbewoners zullen zijn. En anders lossen we het samen op.”

https://www.tubantia.nl/enschede-e-...maakt-utrechtse-straat-vuurwerkvrij~ae137eb0/

Er wonen toch vast wel wat liefhebbers van hier, daar in de buurt, die meneer even gaan laten zien dat zijn zogenaamde vuurwerkvrije zone niets betekend en het verbod wat hij denkt af te kondigen onterecht is en niet gehandhaafd word? Slim ook om je naam en adres er bij te zetten :bonk:

Er wonen toch vast wel wat liefhebbers van hier, daar in de buurt, die meneer even gaan laten zien dat zijn zogenaamde vuurwerkvrije zone niets betekend en het verbod wat hij denkt af te kondigen onterecht is en niet gehandhaafd word? Slim ook om je naam en adres er bij te zetten :bonk:

Waarom zou je hem dwars gaan zitten? Als zij vinden dat het overlast geeft en niemand wil afsteken dan is dit toch prima. Ik zie het probleem niet zo.

Kubuswoningen? Daar daar heb ik zo mijn gedachten bij. Ja ik weet het vooroordeel. Dat is dan maar zo. Ik vind het allemaal gezeur. Die 8 uurtjes per jaar.:bonk:

Waarom zou je hem dwars gaan zitten? Als zij vinden dat het overlast geeft en niemand wil afsteken dan is dit toch prima. Ik zie het probleem niet zo.

Iets met openbare weg waar een paar bewoners niks over te beslissen hebben. Als ik daar vuurwerk af wil steken dan mag dat, punt.

Geef ze een vinger, en ze nemen je hand.

En dan doel je natuurlijk op het "vrijwillig" vuurwerkvrij verklaren van een straat?

Wat denk je zelf? Ik snap oprecht jouw drive niet om nu uitgerekend vuurwerk te willen afsteken op een plek waar een aantal bewoners unaniem hebben besloten dit niet te doen. Deze mensen misgunnen de liefhebbers hun vuurwerk niet, alleen niet bij hun op het plein.

Wat denk je zelf? Ik snap oprecht jouw drive niet om nu uitgerekend vuurwerk te willen afsteken op een plek waar een aantal bewoners unaniem hebben besloten dit niet te doen. Deze mensen misgunnen de liefhebbers hun vuurwerk niet, alleen niet bij hun op het plein.

Omdat ik weiger mee te gaan in de waanzin dat burgers beslissingen gaan nemen over dingen waar ze niks over te zeggen hebben.
Ik heb met mijn buren besloten dat onze straat auto en fietsvrij gebied is. Je mag alleen nog maar door onze straat lopen, niks anders meer. Net zo rechtsgeldig en dus net zulke onzin. Wie is die beste man dat hij voor mij beslist waar ik vuurwerk af mag steken?

Omdat ik weiger mee te gaan in de waanzin dat burgers beslissingen gaan nemen over dingen waar ze niks over te zeggen hebben.
Ik heb met mijn buren besloten dat onze straat auto en fietsvrij gebied is. Je mag alleen nog maar door onze straat lopen, niks anders meer. Net zo rechtsgeldig en dus net zulke onzin. Wie is die beste man dat hij voor mij beslist waar ik vuurwerk af mag steken?

Dan roep ik mijn vriendjes van de V8-club op en gaan wij dikke burn-outs bij jouw in de straat maken :bonk:

Hoe ingewikkeld is het om een beetje rekening met elkaar te houden. Lijkt mij een beter alternatief dan wat er in Apeldoorn zit aan te komen. Dat het lokale bestuur aanleiding ziet om tot een totaal afsteekverbod van consumentenvuurwerkverbod te komen.

Begrijp mij niet verkeerd. Ben ook een liefhebber en heb gisteren nog 300 km gereden om een prachtige show te kijken. Kan mij een vuurwerkvrije O&N niet voorstellen, maar vrees voor een totaalverbod indien wij niet in staat zijn een beetje rekening met elkaar te houden.

Maar goed, denk dat wij een totaal andere visie hebben op wat goed is voor het behoud van consumentenvuurwerk.

Op zich niets mis met dit stukje, behalve dat het weer behoorlijk dik aan Enschede wordt gelinkt, terwijl de persoon in kwestie zegt, dat het op de achtergrond meespeelt. Leest/verkoopt uiteraard weer beter.

Verder schieten we er een hoop mee op als we elkaar wat meer in onze waarden laten (maar wel twee kanten op).

Begrijp mij niet verkeerd. Ben ook een liefhebber en heb gisteren nog 300 km gereden om een prachtige show te kijken. Kan mij een vuurwerkvrije O&N niet voorstellen, maar vrees voor een totaalverbod indien wij niet in staat zijn een beetje rekening met elkaar te houden.

Ik ben het met je eens dat je deze mensen niet hoeft te gaan dwars zitten, zeker gezien de keuze blijkbaar unaniem is.

Echter denk ik dat juist dit soort initiatieven de opmaat naar een verbod is. Stukje bij stukje gaan we die kant op door dit soort dingen. Nu is het 1 straat, volgend jaar een wijk enz.

Want het tegenkamp wil geen oud en nieuw waarbij iedereen te vreden is, of een oud en nieuw met minimale overlast/schade/gewonden etc. Het tegenkamp wil maar 1 ding en dat is een totaal verbod.

Over een paar jaar zijn alle straten vuurwerkvrij dankzij zulke mensen. Inderdaad geef je vingers en ze pakken heel je hand.

'Zij' willen alles en 'wij' willen ze helemaal niks geven... lijkt me niet echt een goede voedingsbodem voor een uitkomst en zal de irritatie bij beide kampen alleen maar laten toenemen (waarbij 'wij' uiteindelijk denk ik aan het kortste eind trekken).

Ik geloof toch meer in communicatie en naar elkaar luisteren, anders wakkert men de gemoederen in het antikamp alleen maar aan.

'Zij' willen alles en 'wij' willen ze helemaal niks geven... lijkt me niet echt een goede voedingsbodem voor een uitkomst en zal de irritatie bij beide kampen alleen maar laten toenemen (waarbij 'wij' uiteindelijk denk ik aan het kortste eind trekken).

Ik geloof toch meer in communicatie en naar elkaar luisteren, anders wakkert men de gemoederen in het antikamp alleen maar aan.

Wij trekken altijd al aan het kortste eind. Kijk misschien willen ze in deze straat allemaal geen vuurwerk afsteken maar er zijn ook straten vrijwillig vuurwerkvrij gemaakt terwijl de helft daar wel wilt afsteken en dat is het probleem met dit systeem. De anti.s krijgen altijd hun zin dus snap wel dat vuurwerkliefhebbers op een gegeven moment er klaar mee zijn.

Wij trekken altijd al aan het kortste eind. Kijk misschien willen ze in deze straat allemaal geen vuurwerk afsteken maar er zijn ook straten vrijwillig vuurwerkvrij gemaakt terwijl de helft daar wel wilt afsteken en dat is het probleem met dit systeem. De anti.s krijgen altijd hun zin dus snap wel dat vuurwerkliefhebbers op een gegeven moment er klaar mee zijn.

En 'er klaar mee zijn' betekent je woede op het toetsenbord loslaten en een paar boze posts schrijven hier op het forum (los van een aantal goede initiatieven in/richting de media)? Ik ben er ook al jaren klaar mee, maar alleen met 'er klaar mee zijn' bereik ik mijn doel niet. In de politiek en in het bedrijfsleven streeft men altijd naar een compromis (als er geen win-win haalbaar is). Lijkt me in ons geval ook het hoogst haalbare.

En 'er klaar mee zijn' betekent je woede op het toetsenbord loslaten en een paar boze posts schrijven hier op het forum (los van een aantal goede initiatieven in/richting de media)? Ik ben er ook al jaren klaar mee, maar alleen met 'er klaar mee zijn' bereik ik mijn doel niet. In de politiek en in het bedrijfsleven streeft men altijd naar een compromis (als er geen win-win haalbaar is). Lijkt me in ons geval ook het hoogst haalbare.

Het gaat dan meestal om compromissen waar wij als vuurwerkliefhebbers niet blij van worden. Afsteektijden etc, etc.

Ik snap jullie heeeelemaal. Ik denk nog vaak terug aan de tijd dat ik als kleine jongen 3 volle dagen mocht afsteken. Of de tijd kort daarna, toen ik bij BEX nog veel mooi spul kon halen (met een bijzonder laag risico). En sindsdien heb ook ik gedwongen al veel afgegeven (hoewel ik dat BEX tijdperk vandaag de dag niet erg vind).

Maarrr... en nu? Trekken we nu een lijn, tot hier en niet verder? Dat gaat de gewenste impact hebben? Wie trekt zich hier wat van aan? Met alleen maar roepen win je de oorlog niet. Of zijn jullie er vast van overtuigd dat deze lijn het potentiele vuurwerkverbod van tafel gaat vegen?

Ik wil ook graag meer salaris, maar ik krijg het niet. Tussen die 2 zit helaas vaak een (te) groot verschil. Dan kan ik tegen mijn manager zeggen 'ik wil eerst meer salaris en tot die tijd kom ik niet werken' of ik kan met tegenzin toch de dialoog zoeken. Ik verwacht dat het laatste voor mij tot een beter resultaat (in ieder geval verstandhouding) gaat leiden dan het eerste. Soms moet je je dus over je frustratie heen zetten om een doel te bereiken.

Back
Bovenaan