UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Simpel gezegd is er geen oplossing voor de gevolgen van een verbod.
1. Er is groot risico op ongeregeldheden
2. Bedrijven gaan failliet met gigantische hoeveelheden vuurwerk in de voorraad schuren, wie gaat dat moeten vernietigen? Juist de overheid.
3. Er is geen opslag genoeg in NL en daarom zou het vuurwerk potentieel vernietigd moeten worden. Heeft GROEN-links hier ook maar 1 seconde over nagedacht? De gevolgen voor het milieu zijn minstens zo zwaar als het gewoon afsteken van vuurwerk. Hier win je geen zieltjes mee.
4. Wie gaat het vuurwerk in de havens beschermen? Het is al onmogelijk gebleken om drugshandel te voorkomen in de haven, zeer eenvoudig dus voor doorgewinterde criminelen die kwaad willen met het opgeslagen vuurwerk, krijgen we hier een tweede Beirut waar de regering ook zijn verantwoordelijkheid niet durft te nemen?

Al met al is er geen enkele reden te verzinnen waarom dit verbod uit te leggen is en vooral de gevolgen uit te leggen zijn. Iedereen denkt maar aan het verbod als heilige graal maar uitleggen wat de echte gevolgen gaan zijn? Daar kraait geen haan naar. Zonder het te weten staan de brave GL en PvdD stemmers straks de verbrandingsgiffen in te ademen wanneer het vuurwerk vernietigd wordt op een mooie april dag. Maar ja dan zijn ze veel te druk met de verkiezingen om te beseffen dat de gevolgen van hun stokpaardje nog steeds aanwezig zijn.

Laat ze maar snel een besluit nemen. De lol is er af, de hobby is een politiek wapen geworden, het kijken naar welk vuurwerk je af wilt steken is ook geen zak meer aan als je niet weet of je het überhaupt gaat kunnen kopen.
Tot zo ver de frustratie, ik wens ze een wijs besluit toe en dat we allemaal een leuk potje kunnen afsteken tijdens de jaarwisseling!

Mooie argumenten. Is dit in z’n totaal al eens in een mooie brief naar Den Haag gegaan? Niet, dan moeten we dat nog maar ff doen. Misschien nog enkele argumenten erbij plakken. Beiroet zou ik overigens niet als voorbeeld stellen. Zo’n explosie is met containers consumentenvuurwerk gewoonweg on-mo-ge-lijk. Wat een expert weer zeg :bonk:

Ik schrijf elk mailtje vanuit ons zorgpersoneel perspectief. We zijn oprecht bang voor wat er te wachten staat aan ellende als de dit verbod er door komt.

Misschien is het al genoemd maar hoe laat weten we morgen eigenlijk meer? Als er al een besluit genomen wordt dan..

Tja het is maar het waar je de nadruk op legt als het VeiligheidNL rapport citeert (zoals AD doet), want het aantal personen met een alcoholvergiftiging dat op de SEH behandelt wordt is ook best groot (242 tegenover 385 voor vuurwerk, terwijl de cijfers over alcoholvergiftiging niet volledig zijn)...kennelijk negeert de krant de oproep van de SEH artsen dat een alcoholverbod beter helpt dan een vuurwerkverbod....

Het AD post online niet de paginagrote advertentie van BPN maar online en op sociale media wordt wel deze hele advertentie serieus in twijfel getrokken. Zo jammer dit, zo frustrerend

Moet ik eerlijk zeggen wat ik denk? Onmacht, men voelt onmacht omdat ze weinig tegen zo’n goede advertentie in kunnen brengen. De branche en wij met z’n allen hebben nu onze tanden laten zien, links duikt ineen en probeert zich nog wat te verdedigen.

Morgen wordt een heel lange dag, ongeacht de uitslag (als ze het uitstellen tot dinsdag wordt het een heel erg lang weekend). Ik ga slapen, maar het wordt geen lekkere slaap. Mensen onthoudt, wat er morgen ook gebeurd: blijf vechten voor deze traditie, we moeten ons niet om ver laten stoten door de leugens.
Eerlijkheid duurt het langst, maar wij hebben de waarheid in handen. Iedereen hier kent de kracht van illegaal vuurwerk, velen hier snappen dat men in het ziekenhuis niet zo makkelijk toe zal geven dat het illegaal was en daarom weten wij dat in het geval van een verbod het aantal verwondingen niet af zal nemen tot het niveau wat ze verwachten. Stay strong!

Beste heer/mevrouw,

Via deze weg wil ik u laten weten waarom ik een vuurwerkverbod een ontzettend slecht idee vind, in het verlengde van mijn betoog die ik begin deze week heb gemaild. Er moeten nog een aantal punten mij van het hart, te weten:

Illegaal vuurwerk - door het verbieden van legaal consumentenvuurwerk komt er een stormloop op buitenlands en illegaal vuurwerk. De illegale handel zal groter zijn dan ooit tevoren, hoe wordt dit bestreden? De politie en boa’s kampen nu al met een capaciteitstekort, laat staan tijdens rond de jaarwisseling? De toename blijkt donderdagmiddag alweer, toen er op de A50 een bestelbus met 5 ton (!), 5000 kilo met zwaar illegaal vuurwerk werd ontdekt!

Zorg - het voornaamste argument voor een vuurwerkverbod is om de zorg te ontlasten, de druk af te laten nemen op de ziekenhuizen. Dit werd door dhr. Klaver geroepen met nog meer dan 10.000 besmettingen per dag, dit is op moment van schrijven ruim gehalveerd. Is dit niet achterhaald? Er wordt immers zelf door de SEH-hulpverleners gepleit voor een normale jaarwisseling met legaal vuurwerk! Omdat de gevolgen met alleen illegaal vuurwerk nog véél erger zullen worden. Deze hulpverleners pleitten zelfs voor een alcoholverbod omdat dit meer slachtoffers veroorzaakt (bron: diverse krantenartikels)! In mijn betoog heb ik aangehaald: landelijk 385 vuurwerkgerelateerde behandelingen op de SEH waar 11 ziekenhuisopnames uit voortvloeien. Dit is iets meer dan 1 persoon per ziekenhuis voor de gehele jaarwisseling!

Milieu - GroenLinks en PVDD vinden het milieu, uiteraard, ontzettend belangrijk. Dit wordt al jarenlang gebruikt als argument voor een vuurwerkverbod. Wordt er überhaupt rekening mee gehouden dat, wanneer het vuurwerk nou óf wordt afgestoken, óf wordt vernietigd (lees: verbrand), we dezelfde uitstoot van bepaalde stoffen etc houden? Uiteraard is deze uitstoot te verwaarlozen als we dit naast alle jaarlijkse uitstoot van geheel Nederland leggen.

Ongeregeldheden - met een vuurwerkverbod zal er, zeker gezien alle opgekropte frustraties door de noodzakelijke beperkingen door het Coronavirus, een zeer hoge kans op ongeregeldheden ontstaan. Zeker in de al bekende hotspots waar nu nog meer illegaal vuurwerk voorhanden zal zijn en hulpverleners opnieuw bestookt zullen worden.
Ook zal de overlast door het illegale vuurwerk door heel NL toenemen met alle negatieve gevolgen van dien. Ik ben serieus bang dat het uit de hand gaat lopen!

Ondernemers - de importeurs, leveranciers en uiteraard ondernemers die hun boekjaar net in de plus afsluiten door de verkoop van vuurwerk, alle 3 zullen zij zwaar lijden onder een verbod. Deze zijn het gehele jaar al bezig om voor het aankomende seizoen voorbereidingen te treffen. Er zullen ongetwijfeld een hele rits faillissementen ontstaan en honderden gezinnen hun toekomstperspectief zien verdwijnen.

Opslag/haven - de importeurs hebben geen plek voor honderden containers vuurwerk. Dit is in de media al lang en breed besproken en in Duitsland opslaan is geen directe oplossing wegens verschil in certificering (donderdagavond, Nieuwsuur). Dit wordt dus een groot probleem zodra die boten vol containers aanmeren in de haven, mocht er een verbod komen. Ook is allang gebleken dat het onmogelijk is om drugshandel te voorkomen in de haven, het is dus kinderlijk eenvoudig voor doorgewinterde criminelen om bij dit vuurwerk te komen? Zulke eventuele ongeregeldheden door een verbod moeten we niet willen.

Eventuele compensatie - de plm. 100 miljoen euro die nodig is voor een compensatie, plus (!) de kosten van vernietiging, vervoer en alle handelingen eromheen, plus de gederfde BTW-inkomsten a plm. 20 miljoen, is een enorm bedrag wat de Staat voor hun rekening moet nemen. Dit zou veel beter gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld onze helden in de zorg!

Ik hoop dat u deze punten serieus in overweging neemt wanneer u overgaat tot het nemen van een besluit.

Met vriendelijke groet,

.........

Even snel opgetekend dus ik had beter/uitgebreider kunnen zijn. Ik ben zeer gespannen en morgen moet ik ook uiteraard gewoon werken. Over de haven heb ik met een schuin oog naar het argument van KingsofL gekeken :wink:

SP/CDA/VVD/CU/D66 hebben hem ontvangen. Misschien haalt het nog iets uit.

Vrijdag de 13de, een goed of een slecht teken? Ik hoop dat het mijn / onze geluksdag wordt! Ik ga in ieder geval de gewrichten in mijn duimen kapot draaien.

Mensen, blijf nog even strijden!! Gas erop!!

Nu verslappen = met jaarwisseling niet klappen!!!

Laatst bewerkt:
Na wekenlang in zak en as te hebben gezeten zie ik, misschien tegen beter weten in, toch ineens een klein lichtpuntje. Achter de schermen is door de dames en heren politici reeds beklonken dat er een tijdelijk vuurwerk moet komen. Maar nu schijnt dezelfde overheid, weliswaar een niveau lager, ineens niet zo happy te zijn met de miljoenen kilo's die in Rotterdamse haven opgeslagen moeten worden door opslagproblemen bij de importeurs. Ik kan me niet voorstellen dat het Kabinet cq onze minister president vergeten is wat er in Beiroet gebeurd is. Zal dit op de valreep onze redding worden? Fingers crossed

Dat je met dat geld makkelijk de economische gevolgen van het vuurwerkverbod kan dekken. Toch denk ik dat er genoeg andere potjes gevuld moeten worden van dat geld. Laten we hopen dat het morgen voor GL en PvdD echt een ongeluksdag gaat worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan