Moeilijk om positief te blijven over deze hobby

Bah duitsland oranje met kerst dus geen duits lidl bezoek en nou had ik net zo'n zin in Duitse sperziebonen. :D

Er zijn meer alcohol slachtoffers dan vuurwerk slachtoffers met oud en nieuw. Daar hoor je niemand over?

Snel een paar kratjes inslaan voor dat er een drooglegging komt!

Laatst bewerkt:
Ze lusten in de tweede kamer iets te graag zelf een glaasje, vermoed ik.
En een beetje poeder om het allemaal vol te houden, is ook niet vies.
Doen ze in media land ook.

Vanmiddag is er weer een debat in de Tweede kamer ivm verbieden van vuurwerk deze jaarwisseling.

Nu is mijn vraag:
zijn er ook echte pro vuurwerk fanaten in de Kamer die ook echt goede argumenten aanleveren?
of zijn we al ten dode opgeschreven..

Mijn inziens:
Met een verbod, komt er juist een run op geïmporteerd vuurwerk.. en die paar handhavers in NL kunnen dat echt niet bij benen..

Laatst bewerkt:
Mijn tegenvoorstel, met pijn in het hart:

- Minimum leeftijd voor de aanschaf van vuurwerk naar 21 jaar (i.v.m. de rellende jongeren)
- Afsteektijden terugbrengen naar 20:00 - 01:00 (ivm de diertjes)
- Vuurwerkbril verplicht stellen (handhaving is onmogelijk, maar dat is bij een verbod ook)
- Geen dekking van de zorgverzekeing bij letsel met illegaal vuurwerk afsteken
- Definitief wijzigen van RACT zoals gepland oper 1 december; f3, knal en pijlen eruit.

Dan zijn er in mijn ogen 0 argumenten over voor een totaalverbod, en kunnen de liefhebbers los gaan.
Ohja, dan wil ik ook he-le-maal niets meet horen de komende jaren. Deal?

Ook ik vind het op het moment zeer moeilijk om positief te blijven.
De hele sfeer en het gevoel wat ik normaal gesproken heb,de laatste 2 maanden van het jaar is gewoon weg.
We roepen wel van,dan halen we het wel in belgie of Duitsland,maar ga er maar vast vanuit dat de grenzen ook dicht gegooid worden dan.
België word het waarschijnlijk toch al niet meer,en gezien de besmettingen in Duitsland hou ik me hart vast.

En ook al heb je wel nog wat over van vorig jaar..de sfeer is weg.
Ik hoop dat het kabinet het genoeg vind dat de pijlen en dergelijke er al uit zijn zo ook zijn en we gewoon mogen afsteken.
T word spannend...

Volledig met je eens "Spring_thunder", de sfeer, spanning, voorbereiding, projectjes ontwerpen, demo's bezoeken alles is even weg...

- Minimum leeftijd voor de aanschaf van vuurwerk naar 21 jaar (i.v.m. de rellende jongeren)
- Vuurwerkbril verplicht stellen (handhaving is onmogelijk, maar dat is bij een verbod ook)
- Definitief wijzigen van RACT zoals gepland oper 1 december; f3, knal en pijlen eruit.

Dan zijn er in mijn ogen 0 argumenten over voor een totaalverbod, en kunnen de liefhebbers los gaan.

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat dit echt helemaal niets op gaat lossen en ook niet te realiseren is.
Die rellende jongeren blijven echt wel rellen, daar gaat een leeftijdsgrens echt niets aan veranderen.
Qua afsteektijden, doe dan een uurtje tussen 11 en 12 ofzo dat dan de tere honden(eigenaren)zieltjes nog even naar buiten kunnen.
Wie gaat er bewijzen dat het illegaal vuurwerk was? Sowieso gaat legaal vuurwerk de schuld krijgen in de meeste gevallen.
Die wijziging van het RACT, tja, hier werd veel mee gestunt, maar de behoefte aan gestunt blijft, denk dat het verbod daar weinig verandering in brengt.

Geen aanval, puur mijn visie :wink:

Mijn tegenvoorstel: voordat er iets besloten wordt, ga eens goed onderzoek doen. Praat met 100 vuurwerkliefhebbers in plaats van alleen maar met belanghebbende voor een verbod. Er zijn genoeg liefhebbers die beter weten hoe de vork in de steel steekt dan de gemiddelde verbodspleiter

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat dit echt helemaal niets op gaat lossen en ook niet te realiseren is.
Die rellende jongeren blijven echt wel rellen, daar gaat een leeftijdsgrens echt niets aan veranderen.
Qua afsteektijden, doe dan een uurtje tussen 11 en 12 ofzo dat dan de tere honden(eigenaren)zieltjes nog even naar buiten kunnen.
Wie gaat er bewijzen dat het illegaal vuurwerk was? Sowieso gaat legaal vuurwerk de schuld krijgen in de meeste gevallen.
Die wijziging van het RACT, tja, hier werd veel mee gestunt, maar de behoefte aan gestunt blijft, denk dat het verbod daar weinig verandering in brengt.

Geen aanval, puur mijn visie :wink:

Mijn tegenvoorstel: voordat er iets besloten wordt, ga eens goed onderzoek doen. Praat met 100 vuurwerkliefhebbers in plaats van alleen maar met belanghebbende voor een verbod. Er zijn genoeg liefhebbers die beter weten hoe de vork in de steel steekt dan de gemiddelde verbodspleiter

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Je moet mijn voorstel eigenlijk anders lezen, want een totaalverbod is net zo onzinnig. Als we dit voorstellen, zulloen ze het alleen onderuit kunnen halen met argumenten die ook een totaalverbod ondermijnen. Voorbeelden:

"leeftijdsgrens van 21 jaar? Dat is toch niet te handhaven?"

"een vuurwerkbril handhaven is onmogelijk"

Nou mijnheer Klaver, dan is dat verbod dus ook geen goed idee.

Vanmiddag is er weer een debat in de Tweede kamer ivm verbieden van vuurwerk deze jaarwisseling.

Nu is mijn vraag:
zijn er ook echte pro vuurwerk fanaten in de Kamer die ook echt goede argumenten aanleveren?
of zijn we al ten dode opgeschreven..

Ziengs van de VVD is voorstander en tevens woordvoerder op dit punt.
Ik help ons hopen dat hij nog wat meer medestanders heeft...

p.s. Het debat vanmiddag gaat in eerste instantie over de subsidieregeling / compensatie voor winkeliers/importeurs vanwege het nieuwe verbod op rotjes, pijlen en F3. Maar ik denk ook dat het (tijdelijke) verbod nog wel ter sprake zal komen..

Waarom een tegen voorstel, daarmee geef je ze alleen maar gelijk. Ze hebben geen gelijk, het klopt niet wat ze zeggen dus een tegenvoorstel slaat nergens op.

Weet iemand misschien hoe laat vandaag debat is en waar te volgen? (Ik kan het nu helaas even niet opzoeken onderweg)

Ziengs heeft mij ondertussen bevestigd dat ie helemaal op 1 lijn zit met mijn stukje tekst. Fingers crossed of dat genoeg is, maar heb sterke twijfels nu bijvoorbeeld ook de burgemeesters het onzinverhaal van Klaver overnemen zonder zelf na te denken of wat onderzoek te doen.

3 november 2020
16:30 - 20:30 uur

Hoofd onderwerp vanmiddag

--
Verbod op knalvuurwerk, vuurpijlen, single shots en F3 vuurwerk
Het gaat om de wijziging van de Regeling aanwijzing consumenten- en
theatervuurwerk (Ract). Deze wijziging is na het debat met uw Kamer
hierover in februari genotificeerd in Brussel en inmiddels vastgesteld en
gepubliceerd. Per 1 december zijn knalvuurwerk1
, vuurpijlen, single shots2
en F3 vuurwerk niet meer aangewezen als consumentenvuurwerk.
Genoemd vuurwerk mag dan niet meer worden verkocht, opgeslagen of
gebruikt als consumentenvuurwerk

--

Tijdelijke subsidieregeling restantvoorraden vuurwerk vastgesteld
In eerdere brieven3 is uw Kamer ook geïnformeerd over de Tijdelijke
subsidieregeling restantvoorraden vuurwerk naar aanleiding van de
gewijzigde motie van de leden Yes¸ilgöz-Zegerius en Ziengs4
. Deze
regeling is vastgesteld, onder andere na internetconsultatie en in overleg
met RVO. RVO gaat de regeling uitvoeren. Winkeliers en vuurwerkbedrijven kunnen vanaf 1 oktober subsidie aanvragen. Op 31 oktober sluit de mogelijkheid tot indiening van subsidieaanvragen, zodat toekenning in
principe in 2020 kan plaatsvinden.
De Tijdelijke subsidieregeling restantvoorraden vuurwerk die heeft
opengestaan voor internetconsultatie is op punten aangepast, bijvoorbeeld om de administratieve lasten voor winkeliers zo laag mogelijk te
houden, een doelmatige ophaalactie te stimuleren en om de regeling
meer in lijn te brengen met de uniforme subsidiekaders, zodat de regeling
beter uitvoerbaar is voor RVO. Dat betekent onder andere dat het
verdelingsregime enigszins is aangepast5 en dat een vuurwerkbedrijf
minimaal bij 50 opslaglocaties restanten op moet halen om voor een
subsidie in aanmerking te komen ten opzichte van hetgeen in vorige
Kamerbrief6 is gemeld.
De betrokken provincies Utrecht, Gelderland, Flevoland en Noord-Brabant
werken mee aan het tijdelijk gedogen van de opslag van restanten
vuurwerk bij de ophalende importeurs voor maximaal 1 jaar na de
inwerkingtreding van de Ract en ten behoeve van de verwerking van de
restanten voor doorverkoop of eventueel vernietiging. De Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland en meerdere importeurs van vuurwerk
hebben medewerking toegezegd om de restantvoorraden vuurwerk bij de
winkeliers op te halen.
Met de vaststelling van de Ract en de subsidieregeling is tijdens de
komende jaarwisseling het afsteken van bovengenoemd vuurwerk
verboden en kunnen winkeliers hun vuurwerkrestanten laten ophalen met
subsidie.

--

Vanmiddag gaat het over het verbod per 1 december en de subsidieregeling

Helemaal niet over een algeheel verbod dit jaar... lekker ruien door de media weer..

Niets verbaasd mij meer in dit land.
Linkse partijen lijken steeds weer hun zin te krijgen.

De toegestane afsteektijden waren oorspronkelijk al beperkt en zijn jaren geleden al verder ingeperkt. Dus waarom nog meer beperken?

Begin van het jaar hebben we afscheid moeten nemen van knalvuurwerk en vuurpijlen.. Nu zou ineens alles verboden worden? Echt.. geef links een vinger en ze pakken heel je hand.

Dit terwijl ze andersom beslissingen nemen die veel schadelijker zijn voor onze samenleving en ons VEEL meer kosten.

De kamerleden die pro vuurwerk zijn zouden het debat juist in moeten gaan met argumenten om de afsteektijden te verruimen. Hierbij ook de afhaaldagen van 3 naar 5 dagen zodat het bij de winkels rustiger is. Geen losse verkoop meer in de winkel maar alleen online.

In plaats van steeds alleen maar concessies doen gewoon niet toegeven en hoger inzetten.
Gewoon puur om zo de "onderhandeling" in te gaan om zo in het "midden" uit te komen. Het midden is dan hopelijk de huidige situatie.

Bovenstaande is vermoed ik helaas een utopie zolang partijen als D66 en GL bestaansrecht hebben.

Back
Bovenaan