Voor de liefhebber (en mensen met mogelijk nog wat social media connecties ter verspreiding) bij deze mijn ingezonden brief:
Goedemorgen,
De vuurwerkdiscussie is weer aangewakkerd, ditmaal met Covid-19 en de druk op de Zorg als context.
Voordat u deze week het debat omtrent het mogelijk (tijdelijk) verbieden van consumentenvuurwerk deze jaarwisseling aangaat, wil ik u graag het volgende meegeven.
Vergeet alstublieft niet dat er een hele branche en een hele grote groep mensen uitkijkt naar deze dag.
Iedereen heeft al veel moeten inleveren, voor een goede zaak uiteraard, maar het begint steeds meer z’n tol te eisen, bij bedrijven en bij individuen.
Bovendien krijgt deze (seizoens)branche geen ‘herkansing’, in tegenstelling tot de horeca en cultuursector, die hopelijk op een gegeven moment weer open mogen.
Het doel van de voorgestelde maatregel is het ontlasten van de Zorg.
Ik vraag mij ten zeerste af of deze maatregel niet veel erger of zwaarder is dan de kwaal en de plank mis zal slaan, om meerdere redenen.
Ten eerste;
De echte problemen komen m.n. door de verrotte mentaliteit van bepaalde mensen, (reeds) illegaal vuurwerk, drank, drugs, vandalisme, brandstichting, relletjes en/of een combinatie van dit alles.
De brave burger zijn vuurpijltje afpakken gaat daar niets tegen helpen, dus het gros van deze meldingen bij de Zorg zal blijven bestaan.
Sterker nog, je ontneemt veel mensen het legale alternatief als je al het consumentenvuurwerk uitbant, ook al is het tijdelijk..
Het feit dat er jaarlijks 70 miljoen omgezet wordt geeft wel aan hoe groot de wens/drang naar een knallend Oud & Nieuw is.
Dat jaarlijks genoemde bedrag bevat tevens enkel het legaal aangeschafte consumentenvuurwerk. Er gaat nog veel meer de lucht in..
En zeker dit jaar snakken mensen naar een verzetje, waarbij Oudejaarsavond als HET moment gezien wordt om dit rampjaar achter ons te laten.
Plus gezien het feit dat er ieder jaar al vroeg en veel illegaal vuurwerk in omloop is, en het in onze buurlanden nog immer vrij te koop is, voorspelt al dat er met of zonder verbod (veel) vuurwerk afgestoken zal worden.
Kom ik eigenlijk als vanzelf bij punt 2, de handhaving.
Zoals gezegd en voorspeld, er zal ondanks alles vuurwerk worden afgestoken.
Het huidige verbod is 364 dagen per jaar actief. Alles boven categorie F2 is voor particulieren verboden.
En toch wordt er ver voor 31 december al geknald en vooral ook hard geknald (doorgaans categorie F3 / F4).
Dat is al verboden. Dat kan je niet nogmaals verbieden. Het probleem is (schijnbaar) handhaving en pakkans.
Indien we nu consumentenvuurwerk in de ban doen, verandert daar niets aan.
Wat (wie) je daarmee in feite “aanpakt”, zijn de normale mensen, die op de normale toegestane tijden hun goedgekeurde Nederlandse consumentenvuurwerk af willen steken.
Daarnaast heeft de branche in overleg met de politiek begin dit jaar al besloten tot het in de ban doen van het vermeende gevaarlijkste vuurwerk, zoals vuurpijlen, knalvuurwerk en categorie F3 vuurwerk (wijziging RACT Vuurwerkbesluit d.d. 4 September 2020). Dat is deze jaarwisseling dus al verboden.
De aanpak van de excessen gaat niet goed (genoeg), maar de beperkingen dan nog verder opschroeven maakt het voor algehele handhaving alleen nog maar lastiger.
En ik denk ook dat de BOA’s en andere handhavers met Oudejaarsavond druk genoeg zullen zijn met Corona-party’s e.a. en niet staan te springen om ook nog eens achter iedere vuurpijl aan te gaan.
Ten derde;
Uiteraard weet iedereen dat de Zorg onder druk staat. De vraag is echter, hoeveel “slachtoffers” bespaar je met de genoemde maatregel?
Vorig jaar is er in Januari gemeld dat er 385 personen bij de SEH binnengekomen zijn.
Dat zijn er 385 teveel, zeker, maar dat zijn a) geen gigantische aantallen die ons Zorgstelsel niet aan zou kunnen en b) lang niet allemaal puur en alleen aan consumentenvuurwerk te wijten.
En als de huidige “flatten the curve” trend zich doorzet zou ook de acute druk op de Zorg zoals die er nu is sowieso een stuk(je) lager moeten zijn.
Daarbij denk ik ook dat er ook een forse groep mensen is die zich mede dankzij de andere Corona-maatregelen op Oudejaarsavond niet of nauwelijks buiten zal laten zien.
Meer mensen dan ooit zullen thuisblijven, meer mensen dan ooit zullen zich dankzij social distancing weinig tot niet op straat laten zien.
Dat gezegd hebbende verwacht ik dus ook dat het aantal onschuldige slachtoffers dit jaar als vanzelf lager zal zijn dan andere jaren.
Het zullen dus met name de fervente vuurwerkliefhebbers op straat zijn en die weten doorgaans wel wat ze doen.
En zoals eerder gezegd, de echte herrieschoppers houden zich nu al niet aan de regels en zullen dat straks ook niet doen.
Tot slot;
Hiermee heb ik hopelijk mijn gedachten hierover weten te duiden en heeft u wellicht een iets beter idee of deze voorgenomen maatregel inderdaad niet (veel) zwaarder is dan de werkelijke kwaal.
Is het u en ons waard om vele honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen deze feestelijke jaarafsluiting te ontnemen en een hele branche te ontmantelen, t.o.v. een gering aantal bespaarde Zorg-gevallen?
Zoals gezegd, iedere gewonde is er 1 teveel. Maar je kunt ze simpelweg niet (allemaal) voorkomen, ook niet met deze heftige maatregel, die uiteindelijk meer zal ‘kosten’ dan ‘opleveren’.
Ontlasten van de Zorg schiet mijns inziens veel meer op als we de huidige Corona-maatregelen beter handhaven en naleven.
Als je ziet hoe druk het is in de gemiddelde winkel(straat), als je ziet hoeveel kruisbesmettingen er nog steeds op kantoor en scholen plaatsvinden, dan ligt daar veel meer de sleutel tot succes.
Probeer de drukte uit de winkels te halen middels een maximaal aantal bezoekers (per vrije vierkante meter bijv), middelbare en hogere scholen sluiten en aansturen op thuisstudie, nog meer nadruk op thuiswerken, etc.
Daarnaast iedereen met klem blijven vragen en adviseren zich te gedragen en aan de Covid-regels te houden, ook en met name op Oudejaarsdag.
Veel wijsheid toegewenst en ik zie het debat met grote interesse tegemoet.
Bedankt voor uw aandacht.
Met vriendelijke groet,