Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
bizar dit, kwestie van tijd voor landelijk verbodhttps://www.rijnmond.nl/nieuws/194718/Verbod-op-knal-en-siervuurwerk-Rotterdam-nu-definitief Helaas in Rotterdam wat minder goed nieuws :(
Eens kijken hoe dat gaat verlopen eind van het jaar. Ben benieuwd.
Toen dat van Apeldoorn bekend werd, waren er een aantal Juristen, welke vraagtekens hadden omtrent de juridische houdbaarheid van dit verbod en een eventueel uitgedeelde boete. Ik vroeg laatst een keer of de Federatie of andere belangenbehartiger ondertussen al eens had uitgezocht hoe dit dan juridisch zit. Daar kwam een antwoord op dat dit pas uitgezocht kon worden als er beboet werd, maar volgens mij kan dat nu ook gewoon. We kunnen zelfs de corona-maatregelen als voorbeeld nemen, juristen zeggen daar over dat het tegen de grondwet in gaat. Volgens mij druist een lokaal vuurwerk verbod ook tegen de grondwet in, gezien een AVP iemand een recht verbied, welke verkregen is door artikel 2.3.6 van het vuurwerkbesluit. Een lokaal verbod zal dus op een ongelijke manier iemand zijn/haar rechten inperken.
Mooie tijd om dit soort dingen er doorheen te drukken natuurlijk...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-115873.html
Alleen nog cat.1 in Rotterdam
Het meest erge vind ik is dat ze door een verbod juist mij de mogelijkheid verbieden om mijn kinderen een juist voorbeeld te geven hoe je vuurwerk moet afsteken (beeldvorming), laat staan als ze wat ouder zijn ze te begeleiden en toezicht te houden in het afsteken ervan. Wanneer ze later in aanraking komen met vuurwerk in een andere gemeente, (want thuis mogen ze het niet afteken) kunnen ze er niet mee overweg en kan ik geen toezicht houden, met alle gevolgen van dien. Erg gevaarlijke situatie. Beeldvorming, begeleiding en toezicht is veel belangrijker en veiliger dan verbieden. Een kind leer je zwemmen. Als je het verbied, is het op de korte termijn veilig, omdat hij/zij niet kan verdrinken. Maar je weet dat hij later toch in aanraking komt met zwemwater, en dan baal je dat je hem/haar nooit hebt leren zwemmen, want hij/zij zal mogelijk verdrinken. Momenteel wordt mij het recht ontnomen als ouder om mijn kinderen te begeleiden met vuurwerk in een vertrouwde, controleerbare en veilige omgeving (Thuis). -Een heel boze ouder uit Nijmegen-
Verschillende "partijen" zijn bezig met juridische stappen over verschillende vuurwerk-gerelateerde onderwerpen. Het klopt dat voor sommige van die onderwerpen een winkelier of particulier eerst beboet moet worden voordat je echt een "zaak" hebt. Dat wil je liever voorkomen, niet alleen vanwege de boete maar ook omdat áls er dan een zaak komt en een uitspraak wordt gedaan, deze niet eerder dan met Oud & Nieuw 2021 - 2022 kan worden toegepast. Dat is te laat, de ervaring leert dat gedane zaken maar moeilijk omkeerbaar zijn. Er wordt voor die juridische trajecten daarom ingezet op dit jaar.