Komende jaarwisseling vuurwerkverbod in heel Rotterdam

Geluk bij een ongeluk voor de Apeldoorners. Stiekem had ik wel de uitkomst willen zien van zoiets belachelijks en de handhaving ervan.

Ik zou zeggen maak er gebruik van en laat vooral van je horen deze jaarwisseling daar in Apeldoorn..

Prachtig nieuws inderdaad, blij voor alle freaks die in Apeldoorn wonen en overige mensen die zich normaal gedragen en een mooi oud en nieuw willen vieren.

Vuurwerk branche krijgt denk ik een aardige DREUN van alle verboden en mensen die geen poen meer hebben dit jaar :shocked:

Eens kijken hoe dat gaat verlopen eind van het jaar. Ben benieuwd.

Ik verwacht dat de landgenoten van Ahmed Aboutaleb er weer een lekkere puinhoop van gaan maken. Niemand durft het te noemen, want raashiesh! maar laten we wel wezen, dat zijn voor het leeuwendeel wel degene die de teringzooi veroorzaken in alle grote steden. We kennen allemaal de stukken die hier gepost zijn over Rotterdam, Utrecht, Ede enz enz. Logisch ook dat je daarom een Nederlands feestje moet verbieden. :bonk:

Toen dat van Apeldoorn bekend werd, waren er een aantal Juristen, welke vraagtekens hadden omtrent de juridische houdbaarheid van dit verbod en een eventueel uitgedeelde boete. Ik vroeg laatst een keer of de Federatie of andere belangenbehartiger ondertussen al eens had uitgezocht hoe dit dan juridisch zit. Daar kwam een antwoord op dat dit pas uitgezocht kon worden als er beboet werd, maar volgens mij kan dat nu ook gewoon. We kunnen zelfs de corona-maatregelen als voorbeeld nemen, juristen zeggen daar over dat het tegen de grondwet in gaat. Volgens mij druist een lokaal vuurwerk verbod ook tegen de grondwet in, gezien een AVP iemand een recht verbied, welke verkregen is door artikel 2.3.6 van het vuurwerkbesluit. Een lokaal verbod zal dus op een ongelijke manier iemand zijn/haar rechten inperken.

Eigenlijk zou zelfs een vuurwerkvrije zone dus al inbreuk op iemands recht maken, echter zal een rechter op zo'n moment dan eerder naar de intentie van de wet/APV kijken i.p.v. naar de letter van de wet, gezien het prima te onderbouwen is dat je rondom een ziekenhuis, kinderboerderij en/of dierenverblijven, geen vuurwerk af zou moeten steken en gezien de kleine radius welke de zone zou hebben, de maatregel proportioneel is.

Echter zou een volledig verbod afgekondigd door de gemeente, zoveel inbreuk maken op iemands recht, verkregen door artike 2.3.6 van het vuurwerkbesluit, dat dit buiten proportioneel is en dus onrechtmatig is. Ik snap dan ook niet dat de Overheid hier groen licht voor heeft gegeven, gezien het erop lijkt dat de juridische grondslag helemaal niet is getoetst/bepaald.

Toen dat van Apeldoorn bekend werd, waren er een aantal Juristen, welke vraagtekens hadden omtrent de juridische houdbaarheid van dit verbod en een eventueel uitgedeelde boete. Ik vroeg laatst een keer of de Federatie of andere belangenbehartiger ondertussen al eens had uitgezocht hoe dit dan juridisch zit. Daar kwam een antwoord op dat dit pas uitgezocht kon worden als er beboet werd, maar volgens mij kan dat nu ook gewoon. We kunnen zelfs de corona-maatregelen als voorbeeld nemen, juristen zeggen daar over dat het tegen de grondwet in gaat. Volgens mij druist een lokaal vuurwerk verbod ook tegen de grondwet in, gezien een AVP iemand een recht verbied, welke verkregen is door artikel 2.3.6 van het vuurwerkbesluit. Een lokaal verbod zal dus op een ongelijke manier iemand zijn/haar rechten inperken.

Verschillende "partijen" zijn bezig met juridische stappen over verschillende vuurwerk-gerelateerde onderwerpen. Het klopt dat voor sommige van die onderwerpen een winkelier of particulier eerst beboet moet worden voordat je echt een "zaak" hebt. Dat wil je liever voorkomen, niet alleen vanwege de boete maar ook omdat áls er dan een zaak komt en een uitspraak wordt gedaan, deze niet eerder dan met Oud & Nieuw 2021 - 2022 kan worden toegepast. Dat is te laat, de ervaring leert dat gedane zaken maar moeilijk omkeerbaar zijn. Er wordt voor die juridische trajecten daarom ingezet op dit jaar.

Mooie tijd om dit soort dingen er doorheen te drukken natuurlijk...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-115873.html
Alleen nog cat.1 in Rotterdam

Nah ja, dit was natuurlijk (helaas) al bekend. Vorige maand heeft de Rotterdamse Raad in meerderheid deze wijziging aangenomen. Dat nu ook de lokale AVP is aangepast, is een logisch vervolg daarop.

Blijft echter wel bijzonder dat Aboutaleb blijft roepen dat een grote vuurwerkshow een prachtig alternatief is. Ben dan toch benieuwd hoe hij die 1,5mtr afstand dan gaat handhaven? Stuurt hij dan de helft van de bezoekers weer naar huis? En wat gaan die dan doen? Juist... zelf thuis vuurwerk afsteken...

Exacto. Plus, de grote evenementen kunnen pas in 2021 weer. Als je dan wel vuurwerk kan en mag kopen in R’dam, dan weet je wat er gebeuren gaat.

En dan staan ze te zwaaien: zie je wel, ook de brave burger kan zich niet aan de regels conformeren. Nu is het helemaal klaar...

"Het Vuurwerkbesluit en de Wet milieubeheer zijn hogere regelingen waaraan een verbod op vuurwerk dient te worden getoetst. Deze regelingen bevatten regels vanuit het motief van de bescherming van de gezondheid van de mens en het milieu. Het motief van deze regelingen en het Rotterdamse vuurwerkverbod vallen niet samen. Het Rotterdamse vuurwerkverbod is primair ingegeven vanuit de ‘handhaving van de openbare orde, leefbaarheid en veiligheid’. Met het vuurwerkverbod wordt de overlast van het afsteken van vuurwerk (geluidhinder, brandgevaar, kans op letsel en kans op vandalisme) en de inbreuk op de openbare orde, leefbaarheid en veiligheid beperkt."

Ligt het aan mij of zeggen zij in deze aanvulling al verkapt dat hun verbod tegenstrijdig is met de hogere regelingen? Het VW besluit en de gemeente wet zeggen dat zo'n verbod proportioneel moet zijn, dit verbod is enorm buiten proportioneel, dus lijkt totaal geen stand te houden. Deze APV zal hetzelfde zijn als dat men niet zelf mag zagen en boren in de tuin, vanwege overlast en kans op letsel.

Het meest erge vind ik is dat ze door een verbod juist mij de mogelijkheid verbieden om mijn kinderen een juist voorbeeld te geven hoe je vuurwerk moet afsteken (beeldvorming), laat staan als ze wat ouder zijn ze te begeleiden en toezicht te houden in het afsteken ervan. Wanneer ze later in aanraking komen met vuurwerk in een andere gemeente, (want thuis mogen ze het niet afteken) kunnen ze er niet mee overweg en kan ik geen toezicht houden, met alle gevolgen van dien. Erg gevaarlijke situatie. Beeldvorming, begeleiding en toezicht is veel belangrijker en veiliger dan verbieden. Een kind leer je zwemmen. Als je het verbied, is het op de korte termijn veilig, omdat hij/zij niet kan verdrinken. Maar je weet dat hij later toch in aanraking komt met zwemwater, en dan baal je dat je hem/haar nooit hebt leren zwemmen, want hij/zij zal mogelijk verdrinken. Momenteel wordt mij het recht ontnomen als ouder om mijn kinderen te begeleiden met vuurwerk in een vertrouwde, controleerbare en veilige omgeving (Thuis). -Een heel boze ouder uit Nijmegen-

Het meest erge vind ik is dat ze door een verbod juist mij de mogelijkheid verbieden om mijn kinderen een juist voorbeeld te geven hoe je vuurwerk moet afsteken (beeldvorming), laat staan als ze wat ouder zijn ze te begeleiden en toezicht te houden in het afsteken ervan. Wanneer ze later in aanraking komen met vuurwerk in een andere gemeente, (want thuis mogen ze het niet afteken) kunnen ze er niet mee overweg en kan ik geen toezicht houden, met alle gevolgen van dien. Erg gevaarlijke situatie. Beeldvorming, begeleiding en toezicht is veel belangrijker en veiliger dan verbieden. Een kind leer je zwemmen. Als je het verbied, is het op de korte termijn veilig, omdat hij/zij niet kan verdrinken. Maar je weet dat hij later toch in aanraking komt met zwemwater, en dan baal je dat je hem/haar nooit hebt leren zwemmen, want hij/zij zal mogelijk verdrinken. Momenteel wordt mij het recht ontnomen als ouder om mijn kinderen te begeleiden met vuurwerk in een vertrouwde, controleerbare en veilige omgeving (Thuis). -Een heel boze ouder uit Nijmegen-

Goed stukje, kan het er alleen maar mee eens zijn! :yes:

Het is raar dat een gemeentelijk besluit daarnaast ook tegen een wettelijke regel ingaat, door beperkingen toe te passen op je APV zorg je ervoor dat je een stuk weg neemt van de inwoners wat geregeld staat in de grondwet. Dit is toch eigenlijk best raar?

Daarnaast is het een raar besluit nu zeker met de corona tijd. Ik blijf mijn potje gewoon afsteken hoor :)!

Verschillende "partijen" zijn bezig met juridische stappen over verschillende vuurwerk-gerelateerde onderwerpen. Het klopt dat voor sommige van die onderwerpen een winkelier of particulier eerst beboet moet worden voordat je echt een "zaak" hebt. Dat wil je liever voorkomen, niet alleen vanwege de boete maar ook omdat áls er dan een zaak komt en een uitspraak wordt gedaan, deze niet eerder dan met Oud & Nieuw 2021 - 2022 kan worden toegepast. Dat is te laat, de ervaring leert dat gedane zaken maar moeilijk omkeerbaar zijn. Er wordt voor die juridische trajecten daarom ingezet op dit jaar.

Hoe staat het hier mee als ik vragen mag?

Groenslinks-halsema heeft een verbod nu ook bijna rond. Nog een paar formaliteiten en het is zo ver.

Back
Bovenaan