RandomDaniel
VWC lid
Oud en nieuw 2020-2021 wordt het laatste jaar dat ik oud en nieuw in Nederland vier.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Oud en nieuw 2020-2021 wordt het laatste jaar dat ik oud en nieuw in Nederland vier.
Ik word verdrietig als ik al die reacties van liefhebbers lees die verdreven worden van hun hobby/ passie. Natuurlijk is vuurwerk geen speelgoed en moeten we er zorgvuldig mee om gaan, maar dat geldt toch voor zo veel dingen in het leven.
Ik had zelf ook het gevoel dat ik constant in de gaten gehouden werd. Ik haal mijn vuurwerk van ver, maar wel in Nederland. Uiteindelijk besloten om 2x met de eigen auto te rijden in de plaats 1x met een gehuurde bestelbus. Dat gaf mij in ieder geval een beter gevoel, maar betekende wel > 700km en van ‘s morgens 4.00 uur tot ‘s avonds 18.00 uur in de weer. Gelukkig zonder problemen al mijn vuurwerk in huis kunnen halen, maar vervolgens voelde ik mij als een gevangene in mijn eigen huis. Het risico dat je thuis betrapt zou worden op te veel vuurwerk in huis gaf mij tot 31/12 18.00 uur een onbehagelijk gevoel.
Maar gelukkig was het dan zo ver en heb ik uiteindelijk een geweldig oud & nieuwjaar gehad. Enorm genoten van mooi vuurwerk. Het was mooi om te zien dat ik niet de enige liefhebber in de straat ben. Als ratten uit hun schuilplaats kwamen meer mensen met grote boxen naar buiten. We hebben er met elkaar een mooi spektakel van gemaakt.
De volgende ochtend hebben we de troep zelf opgeruimd en het was super tof om door zoveel mensen aangesproken te worden die ook genoten hadden van het mooie vuurwerk. Er kwam zelfs een buurvrouw met appelflappen naar buiten die ze speciaal voor ons nog even gauw gemaakt had. Ze gaf aan dat zij en haar man er al de hele dag naar uit gekeken hadden en dat zij samen met hun buren met veel plezier naar het vuurwerk gekeken hadden. Dit soort reacties doen mij in ieder geval goed en geeft mij ook vertrouwen dat vuurwerk nooit uit het straatbeeld gaat verdwijnen. Natuurlijk zullen er dingen veranderen, maar dat kan ook ten goede komen. Als voorbeeld ervaar ik zelf het gemak van compounds. Daarmee hoeft er toch steeds minder zelf ‘geknutseld’ te worden wat de veiligheid weer ten goede komt.
Het kan zijn dat ik mijn vuurwerk dit jaar dichter bij huis ga halen, maar zolang ik kan, zal ik zelf vuurwerk uitzoeken, kopen en in mijn eigen straat afsteken. En gelukkig ben ik niet de enige![]()
Ga je emigreren of geef jij je dan gewonnen?!
Meer als 25KG? Triest hoor, laat ze het illegale vuurwerk maar eens aanpakken.Nooit meer iemand anders mijn vuurwerk op laten halen. Daardoor is mijn bestelling van 330 euro in beslag genomen.
Het voelt voor mij nu nog als mij laten wegjagen.
Alleen de huidige ontwikkelingen en opstapeling van factoren hebben mij doen besluiten om mijn heil ergens anders te zoeken met de jaarwisseling. De toenemende politiejacht op legaal vuurwerk maar ook de hordes jongeren die rondlopen over straat om met vuurwerk rotzooi te trappen geven mij geen fijn gevoel op de dag zelf.
Ik weet nog niet precies hoe ik het ga aanpakken, maar samen met wat andere liefhebbers gaan we het even goed anders doen.
Wat ik anders ga doen?
Simpel, opener zijn over wat ik doe en hoe ik het doe. Risico? JA! Maar zoals ik hier al lees bij anderen is dat risico er simpelweg. Ik heb dit jaar een megabudget aan vuurwerk versleept, meer dan 17000€ weggesleept bij een vijftal winkels. Ja, knettergek ik weet het. Ik heb bewust geen lijstje gedeeld, bewust stil geleefd en man man man wat was ik vreselijk bang toen alles binnenkwam, bang dat ik het kwijt zou raken.
En toen het allemaal binnenkwam, kwam zelfs bij mij het besef.. dit is te gek, te veel. Ik had het op meerdere locaties liggen. breng die mensen in gevaar en dat vond ik eigenlijk het ergste. Die anderen draaien op voor mijn acties. Dat wil ik niet.
En gek genoeg toen we de boel op 1 locatiebrachten(we vielen blijkbaar op & kregen vragen wat we aan het doen waren. Eerst was mijn reactie geheimzinnig, maar was later gewoon eerlijk) stonden er zelfs pvdd'ers bij te kijken. Heb hen het uitgelegd wat we deden en hoe.. en tuurlijk kwamen er vragen.
Maar nadat we de straat hadden afgezet, het publiek op afstand met rood wit lint, iedereen zoveel mogelijk een brilletje en om 18:00 los gingen en om 21:00 nog een keer kregen we niets meer dan lof. veel publiek, veel positieve reacties tot gevolg. Toen, maar ook nu: in de supermarkt, in de bouwmarkt iedereen vond het mooi. Er onstaan al ideeén door anderen om volgend jaar een tent te regelen, vuurkorfen erbij enz. SUPER! Ja, tuurlijk hebben ze dan gratis vuurwerk kijken, maar dat liever dan tegen.. het is mijn/onze passie, delen is dan toch super mooi!
Dus dit jaar ga ik uiteraard voorzichtig de buurt polsen hoe en wat ze willen, wat ze mee willen betalen/opslaan enz. en dan gaan we nog meer halen, nog groter schieten en met meer mensen er van genieten. Gaan we met Cat1 alvast de kinderen met vuurwerk opvoeden, met Cat2 genieten in de uren dat mag.
Dat azijnzeiken, bleg laat die mensen wat fatsoenlijks doen. Iedere minuut aandacht die we ze geven is er 1 teveel. Ik wil nog in lengte van dagen legaal kunnen schieten met legaal vuurwerk met legale mensen om mij heen. Kom maar op! 2020 wordt een topjaar met top vuurwerk!
p.s. verder was al het vuurwerk wat we hadden van top kwaliteit, dank ik alle winkeliers en mensen om mij heen die mij/ons geholpen om er weer top dagen van te maken. Want ja, ondanks de spanning is de 28e toch ook gewoon top om daar dan je lang verwachte vuurwerk weer op te halen daar.
Verder haat aan het weer, want anticlimax om 0000 ivm mist, maar he.. doe je niets aan. Dus dat hebben we nog en alvast voor dit jaar.