Wat ga jij volgend jaar anders doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier ook een topdag, avond en jaarwisseling gehad!
Los vanaf de ochtend, topweer tot 21u en tijdens de jaarwisseling ging het tot vlak voor enen, ook best.

Voldoende voorraad, über dikke show, machtige doorlonters, compounds en ander kwaliteits spul, de straat zoals vanouds heulemaal rood, kids in de wijk die vanaf de ochtend tot en met de jaarwisseling de hele dag gestookt hebben, de hele dag het gedreun van carbidbussen...en vuurwerk wat niet op was gegaan, ging op 1 januari hier in de hele stad tussen 17u en 20u alsnog de lucht in.
Daardoor klonk het hier buiten haast gewoon als tijdens een jaarwisseling! Fantastisch!

Dus het antwoord op de vraag....Ik verander vooralsnog niks!
Alles ging over de hele lijn gewoon super.

Bedankje aan iedereen hier die bijdraagt door goede en/of slechte recensies te schrijven in de product topics, waardoor ik al jaaaren het beste vh beste weet :thumbsup:aan te schaffen.

Ik word verdrietig als ik al die reacties van liefhebbers lees die verdreven worden van hun hobby/ passie. Natuurlijk is vuurwerk geen speelgoed en moeten we er zorgvuldig mee om gaan, maar dat geldt toch voor zo veel dingen in het leven.

Ik had zelf ook het gevoel dat ik constant in de gaten gehouden werd. Ik haal mijn vuurwerk van ver, maar wel in Nederland. Uiteindelijk besloten om 2x met de eigen auto te rijden in de plaats 1x met een gehuurde bestelbus. Dat gaf mij in ieder geval een beter gevoel, maar betekende wel > 700km en van ‘s morgens 4.00 uur tot ‘s avonds 18.00 uur in de weer. Gelukkig zonder problemen al mijn vuurwerk in huis kunnen halen, maar vervolgens voelde ik mij als een gevangene in mijn eigen huis. Het risico dat je thuis betrapt zou worden op te veel vuurwerk in huis gaf mij tot 31/12 18.00 uur een onbehagelijk gevoel.

Maar gelukkig was het dan zo ver en heb ik uiteindelijk een geweldig oud & nieuwjaar gehad. Enorm genoten van mooi vuurwerk. Het was mooi om te zien dat ik niet de enige liefhebber in de straat ben. Als ratten uit hun schuilplaats kwamen meer mensen met grote boxen naar buiten. We hebben er met elkaar een mooi spektakel van gemaakt.

De volgende ochtend hebben we de troep zelf opgeruimd en het was super tof om door zoveel mensen aangesproken te worden die ook genoten hadden van het mooie vuurwerk. Er kwam zelfs een buurvrouw met appelflappen naar buiten die ze speciaal voor ons nog even gauw gemaakt had. Ze gaf aan dat zij en haar man er al de hele dag naar uit gekeken hadden en dat zij samen met hun buren met veel plezier naar het vuurwerk gekeken hadden. Dit soort reacties doen mij in ieder geval goed en geeft mij ook vertrouwen dat vuurwerk nooit uit het straatbeeld gaat verdwijnen. Natuurlijk zullen er dingen veranderen, maar dat kan ook ten goede komen. Als voorbeeld ervaar ik zelf het gemak van compounds. Daarmee hoeft er toch steeds minder zelf ‘geknutseld’ te worden wat de veiligheid weer ten goede komt.

Het kan zijn dat ik mijn vuurwerk dit jaar dichter bij huis ga halen, maar zolang ik kan, zal ik zelf vuurwerk uitzoeken, kopen en in mijn eigen straat afsteken. En gelukkig ben ik niet de enige :handsup:

Je hebt gelijk. Angst en stress moeten niet de overhand krijgen. Ze moeten de tering krijgen.
Volgend jaar doe ik het nog beter. Nog onopvallender. Hehe

Het is wel duidelijk dat ik elektrisch moet gaan schieten. Te lang bezig met doorlonten en uiteindelijk loopt het toch niet perfect.

Voor komend O&N heb ik mij een aantal zaken voorgenomen:

Anders
1) Mijn showtje eerder en beter voorbereiden, zodat ik niet nog de 31 's avonds moet improviseren.
2) Mijn productkennis vergroten c.q. beter rekenen (van één cake vloog een enkele bombette door een boom een niet beoogde kant op)
3) In tegenstelling tot de meeste, veel meer klein spul en budgetcakes samen met mijn dochter stoken. Dit jaar veel te weinig van gekomen.
4) Mij beperken tot een aantal winkels en/of ze logisch op route zetten. Dit jaar teveel gereden (800 km)

Volhouden
Blijven genieten van vuurwerk. De buurt waar ik dit jaar mijn showtje heb geschoten vroegen de toeschouwers zich af of ik volgend jaar weer op bezoek kom. Gaan ze zitplaatsen/tribune en warme chocolade en glühwein regelen :D

Ga je emigreren of geef jij je dan gewonnen?!

Het voelt voor mij nu nog als mij laten wegjagen.
Alleen de huidige ontwikkelingen en opstapeling van factoren hebben mij doen besluiten om mijn heil ergens anders te zoeken met de jaarwisseling. De toenemende politiejacht op legaal vuurwerk maar ook de hordes jongeren die rondlopen over straat om met vuurwerk rotzooi te trappen geven mij geen fijn gevoel op de dag zelf.
Ik weet nog niet precies hoe ik het ga aanpakken, maar samen met wat andere liefhebbers gaan we het even goed anders doen.

Wat ik anders ga doen?

Simpel, opener zijn over wat ik doe en hoe ik het doe. Risico? JA! Maar zoals ik hier al lees bij anderen is dat risico er simpelweg. Ik heb dit jaar een megabudget aan vuurwerk versleept, meer dan 17000€ weggesleept bij een vijftal winkels. Ja, knettergek ik weet het. Ik heb bewust geen lijstje gedeeld, bewust stil geleefd en man man man wat was ik vreselijk bang toen alles binnenkwam, bang dat ik het kwijt zou raken.

En toen het allemaal binnenkwam, kwam zelfs bij mij het besef.. dit is te gek, te veel. Ik had het op meerdere locaties liggen. breng die mensen in gevaar en dat vond ik eigenlijk het ergste. Die anderen draaien op voor mijn acties. Dat wil ik niet.

En gek genoeg toen we de boel op 1 locatiebrachten(we vielen blijkbaar op & kregen vragen wat we aan het doen waren. Eerst was mijn reactie geheimzinnig, maar was later gewoon eerlijk) stonden er zelfs pvdd'ers bij te kijken. Heb hen het uitgelegd wat we deden en hoe.. en tuurlijk kwamen er vragen.

Maar nadat we de straat hadden afgezet, het publiek op afstand met rood wit lint, iedereen zoveel mogelijk een brilletje en om 18:00 los gingen en om 21:00 nog een keer kregen we niets meer dan lof. veel publiek, veel positieve reacties tot gevolg. Toen, maar ook nu: in de supermarkt, in de bouwmarkt iedereen vond het mooi. Er onstaan al ideeén door anderen om volgend jaar een tent te regelen, vuurkorfen erbij enz. SUPER! Ja, tuurlijk hebben ze dan gratis vuurwerk kijken, maar dat liever dan tegen.. het is mijn/onze passie, delen is dan toch super mooi!

Dus dit jaar ga ik uiteraard voorzichtig de buurt polsen hoe en wat ze willen, wat ze mee willen betalen/opslaan enz. en dan gaan we nog meer halen, nog groter schieten en met meer mensen er van genieten. Gaan we met Cat1 alvast de kinderen met vuurwerk opvoeden, met Cat2 genieten in de uren dat mag.

Dat azijnzeiken, bleg laat die mensen wat fatsoenlijks doen. Iedere minuut aandacht die we ze geven is er 1 teveel. Ik wil nog in lengte van dagen legaal kunnen schieten met legaal vuurwerk met legale mensen om mij heen. Kom maar op! 2020 wordt een topjaar met top vuurwerk!

p.s. verder was al het vuurwerk wat we hadden van top kwaliteit, dank ik alle winkeliers en mensen om mij heen die mij/ons geholpen om er weer top dagen van te maken. Want ja, ondanks de spanning is de 28e toch ook gewoon top om daar dan je lang verwachte vuurwerk weer op te halen daar.

Verder haat aan het weer, want anticlimax om 0000 ivm mist, maar he.. doe je niets aan. Dus dat hebben we nog en alvast voor dit jaar.

Laatst bewerkt:
Meer klein grut halen is één. Dit jaar ook voor het eerst sinds tijden weer gedaan en dat beviel zeer goed. Vooral die Duitse raketten (soort single shots), knetterballen en van die huiltollen die de lucht in krijsen vonden we erg leuk!

Daarnaast wil ik volgend jaar één compound van 80-100 euro. Een Nederlandse compound... Dit jaar had ik een Funke box van 200 euro, ik vond het toch teveel geld voor wat ik uiteindelijk te zien kreeg..

En.. Veel meer huilbakken. Ik had Crazy Wizzle nog op de 31ste bij een winkeltje gehaald en dat vond ik echt een geweldige pot!

Als laatste wil ik volgend jaar echt proberen me minder aan te trekken van niveauloze reacties van die Grappenhaus figuren die niet snappen hoe de wereld in elkaar steekt... Gewoon genieten, zonder me een halve misdadiger te hoeven voelen..

Het voelt voor mij nu nog als mij laten wegjagen.
Alleen de huidige ontwikkelingen en opstapeling van factoren hebben mij doen besluiten om mijn heil ergens anders te zoeken met de jaarwisseling. De toenemende politiejacht op legaal vuurwerk maar ook de hordes jongeren die rondlopen over straat om met vuurwerk rotzooi te trappen geven mij geen fijn gevoel op de dag zelf.
Ik weet nog niet precies hoe ik het ga aanpakken, maar samen met wat andere liefhebbers gaan we het even goed anders doen.

Duidelijk jou verhaal.
Gelukkig denkt t gros vd vuurwerkliefhebbers er gelukkig niet zo over, want anders zal ‘t al saai zijn voordat een verbod erdoor is...

Volgend jaar wil ik minder/geen kleine (budget)cakes aanschaffen en me meer gaan richten op een aantal grote cakes en cakeboxen. Stoken om de voorraad op te maken is niet leuk.

Qua vuurwerk zat ik dit jaar goed. Een aantal grote dozen, voornamelijk (dubbele) compounds, wat cakes per karton en een gering aantal cakes die ik los wilde schieten. De rest was bestemd voor de show. Prima verdeling wat mij betreft. Alleen door externe omstandigheden (mist) een aantal boxen over.

Wat betreft andere zaken rondom het vuurwerk: minder winkels, minder km maken (1100 km gemaakt) en het ophalen beperken tot twee of drie winkels. De 28e 15uur onderweg geweest, dat is zo slopend dat je een halve dag mist om aan het vuurwerk te werken én je bent kapot. En om die schade in te halen, de 29e en 30e 2 werkdagen werk gehad aan het vuurwerk. Dat nooooit meer!

Inmiddels alweer 7 jaar werkzaam bij Kuiper Koekange tijdens de vuurwerkverkoop. Wat begon met 2 verkoopdagen is nu eigenlijk een beetje uitgegroeid tot van september tot de 31e druk bezig zijn met van alles. Al met al kost het inmiddels veel vrije avonden, weekenden en verlofdagen bij mijn reguliere werk. En laat ik voorop stellen dat ik het met veel plezier doe. Daarnaast biedt het kansen om een flinke collectie samen te stellen; alles ligt letterlijk voor het grijpen. Laatste 5 jaar dan ook elk jaar druk geweest met het bouwen van een elektrisch geschoten showtje. Thuis heb ik er de ruimte niet voor, dus elk jaar moet ik weer het halve land diverse malen doorkruisen om mijn vuurwerk op de schietlocatie te krijgen. Dit tussen de drukte van de verkoopdagen door.

Maar na 7 jaar in de winkel ken ik bijna niet meer het magische gevoel van lijstjes maken, vuurwerk bestellen, uitkijken naar het afhaalmoment..

Daarom is mijn voornemen om dit jaar weinig of misschien zelfs niet in de winkel te staan en op oldskool wijze vuurwerk te bestellen. Geen show maar los vuurwerk dat lekker door de avond heen afgestoken wordt. Geen stress van een show. Wat lijkt me dat heerlijk!

Volgende keer voor mij meer compounds, ook als dat ten koste gaat van het aantal cake’s. Sowieso staat de Transbomber bovenaan mijn lijstje, nog nooit gehad en die moet iedereen minimaal een keer hebben gehad volgens mij. En als ik het forum zo lees zit deze bak daarna standaard in de collectie:D. De cake’s die ik heb nog zorgvuldiger uitzoeken met behulp van dit forum. Op een enkele leuke budgetcake na, bijvoorbeeld de Mythos van Export Feuerwerk (voor € 14,- gewoon leuk voor ‘erbij’) alleen echte kwaliteitscake’s.

Wat betreft afsteken zelf meer rust inbouwen zodat je er ook zelf echt van kunt genieten. Nu teveel bezig geweest met alles achter elkaar af te steken zodat je meer van vuurwerk naar vuurwerk holt bij wijze van spreken en niet echt bewust bekijkt wat er de lucht in gaat.

En meer filmen, het liefst laten filmen:p. Heb nu spijt dat ik maar een enkel filmpje heb waardoor je minder kunt nagenieten. Terug kijken wat je de lucht in hebt geschoten is heerlijk, ff de sfeer nog zo lang mogelijk blijven vasthouden.

Komend jaar wil ik ook in de freakacties al bestellen. Zit sinds kort op het forum en vind het ook leuk mee te gaan doen aan de prijsvragen, zitten er leuke tussen zag ik al bij het verkennen van het forum.

Wat ik volgend jaar sowieso weer ga doen is alles pas afsteken als de rest van de wijk en de straat het gros heeft afgestoken, zo rond 00:30. Om 00:00 optimaal genieten wat er in de rest van de wijk de lucht in gaat om vervolgens zelf los te gaan:cool:

überhaupt om 00u stoken misschien aub...? Kutmist :thumbsdown:

Verder niks anders; veel mooie fonteinen en goed gericht klein spul kopen weer, ben ik gek op. Als Fünke hier niet met meer gaaf klein spul komt, haal ik het wel in België en Duitsland. Móet dat hebben. Als er cakes/boxen op de NL markt komen, daar nog wat van. Verder is en blijft 8u stoken gewoon te weinig, als het weer meezit tenminste :mad:

Oh en ik ben ook zat van het doorlonten. Geen cakes meer versnellen of finaletjes knutselen, gewoon fakkelen. Als het even kan geen cakeboxen om door te lonten maar allemaal compounds, dan maar beetje vertraging.

Nou, het is ze gelukt hoor. Ik heb geen zin meer in die stress voor legaal vuurwerk. Op 30 december lees ik dat een dorp verderop bij een kerel 221 kilo legaal vuurwerk in beslag is genomen. Hij was verlinkt door zijn buren. In wat voor een triest land leven we dan?

Volgend jaar bestel ik gewoon een paar Poolse blokken, die hier bij de vleet worden aangeboden. Het geeft dezelfde stress, maar een mooier resultaat. Lekker gewerkt overheid! :thumbsup:

Wat ik anders ga doen?

Simpel, opener zijn over wat ik doe en hoe ik het doe. Risico? JA! Maar zoals ik hier al lees bij anderen is dat risico er simpelweg. Ik heb dit jaar een megabudget aan vuurwerk versleept, meer dan 17000€ weggesleept bij een vijftal winkels. Ja, knettergek ik weet het. Ik heb bewust geen lijstje gedeeld, bewust stil geleefd en man man man wat was ik vreselijk bang toen alles binnenkwam, bang dat ik het kwijt zou raken.

En toen het allemaal binnenkwam, kwam zelfs bij mij het besef.. dit is te gek, te veel. Ik had het op meerdere locaties liggen. breng die mensen in gevaar en dat vond ik eigenlijk het ergste. Die anderen draaien op voor mijn acties. Dat wil ik niet.

En gek genoeg toen we de boel op 1 locatiebrachten(we vielen blijkbaar op & kregen vragen wat we aan het doen waren. Eerst was mijn reactie geheimzinnig, maar was later gewoon eerlijk) stonden er zelfs pvdd'ers bij te kijken. Heb hen het uitgelegd wat we deden en hoe.. en tuurlijk kwamen er vragen.

Maar nadat we de straat hadden afgezet, het publiek op afstand met rood wit lint, iedereen zoveel mogelijk een brilletje en om 18:00 los gingen en om 21:00 nog een keer kregen we niets meer dan lof. veel publiek, veel positieve reacties tot gevolg. Toen, maar ook nu: in de supermarkt, in de bouwmarkt iedereen vond het mooi. Er onstaan al ideeén door anderen om volgend jaar een tent te regelen, vuurkorfen erbij enz. SUPER! Ja, tuurlijk hebben ze dan gratis vuurwerk kijken, maar dat liever dan tegen.. het is mijn/onze passie, delen is dan toch super mooi!

Dus dit jaar ga ik uiteraard voorzichtig de buurt polsen hoe en wat ze willen, wat ze mee willen betalen/opslaan enz. en dan gaan we nog meer halen, nog groter schieten en met meer mensen er van genieten. Gaan we met Cat1 alvast de kinderen met vuurwerk opvoeden, met Cat2 genieten in de uren dat mag.

Dat azijnzeiken, bleg laat die mensen wat fatsoenlijks doen. Iedere minuut aandacht die we ze geven is er 1 teveel. Ik wil nog in lengte van dagen legaal kunnen schieten met legaal vuurwerk met legale mensen om mij heen. Kom maar op! 2020 wordt een topjaar met top vuurwerk!

p.s. verder was al het vuurwerk wat we hadden van top kwaliteit, dank ik alle winkeliers en mensen om mij heen die mij/ons geholpen om er weer top dagen van te maken. Want ja, ondanks de spanning is de 28e toch ook gewoon top om daar dan je lang verwachte vuurwerk weer op te halen daar.

Verder haat aan het weer, want anticlimax om 0000 ivm mist, maar he.. doe je niets aan. Dus dat hebben we nog en alvast voor dit jaar.

zorg voor een externe opslag niet op jouw naam, ergens buiten de bebouwde kom, bereid daar alles voor en regel 1 of 2 busjes om het de 31ste op locatie te krijgen.

hoe prachtig iedereen het ook vind, er gaat vroeg of laat iemand tippen en dan komen ze echt aan de deur of zelfs aan meerdere deuren en dan ben je een hoop vuurwerk kwijt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan