Totaal vuurwerkverbod is onafwendbaar

Dat milieuargument slaat natuurlijk nergens op, als je de statistieken ziet. Het is te verwaarlozen.

Als milieugoeroes statistieken zouden gebruiken i.p.v. computermodellen hadden ze geen eens argumenten. Klimaat, de nieuwe religie, Greta de nieuwe messias en het IPCC de nieuwe kerk.

Ik zie een verbod niet heel snel gebeuren. We kunnen tenminste een paar jaar vooruit als de wijziging van het vuurwerkbesluit doorgaat. Daarna komen er weer nieuwe maatregelen. Ik denk dat uiteindelijk de grote dozen over blijven.

Juist nu moeten we met zijn allen (winkeliers, importeurs, liefhebbers enz.) tegengas geven.

Ik deel je mening, echter zie ik het meeste tegengas komen van de liefhebbers en een verdwaalde winkelier. De rest lijkt het wel goed te vinden, of berust zich in het lot ?

nee volgens VWBE heeft het geen zin meer

Zeer goed.
Dat heb je goed gezien en opgevat, dit is mijn mening.

Kijk naar België, daar is het al te laat.
Ze hebben Zena Maaseik voor de rechter gesleept voor meer dan €350.000, voor het overtreden van de 1kg regel.

Waarom heb ik dit topic geopend?
Vraagje @ de mods, ik weet dat je leden kan negeren.
Kan je ook bepaalde (sub) topics op negeren zetten.

Beetje jammer dat mensen zich zo simpel laten overtuigen van een verbod en dat maar proberen te verantwoorden. Het is zinloos er tegen in te gaan. Dat is natuurlijk wel heel zwak.

Het is triest dat er in deze democratie geen stem is voor de meerderheid maar alleen naar de minderheid geluisterd wordt. Dat je je er bij neerlegt is ook het grootste probleem.

Denk dat het inmiddels wel duidelijk is gezien dicerse betoepsgroepen die voor hun rechten aan op komen zijn met demonstraties terecht of niet men is het er gewoon niet mee eens en naar mijn idee wordt dat alleen maar meer! Het is daarom te simpel om te zeggen dat het epel gespeeld is. Lijkt nu onoverkomelijk volgend jaar wellicht weer anders

Het zou ook kunnen dat de traditie vanuit Valencia over komt waaien naar hier. We hebben geen kristallen bol en kunnen dus niet in de toekomst kijken. Het kan nog veel kanten op. Er zijn ook genoeg artikels in het nieuws waarin lokale bewindvoerders aangeven niet voor een verbod te zijn. En tevens beginnen aan te geven dat vuurwerk, afgestoken door consumenten, juist bij de oudejaarsnacht horen.

En die tendens lijkt zich dit jaar door te zetten, er wordt zelfs gesproken over vuurwerkblije zones in het nieuws.

Het zou nog zomaar eens mee kunnen vallen.

Arno Bonte heeft het al opgegeven, dus dat is ten minste één strijd die gewonnen is :P

Als je naar de media kijkt, dan ziet de toekomst er niet goed uit. Maar dat geldt voor bijna alle onderwerpen (de stikstofhype, klimaatverandering etc), dus ik zou je niet altijd gek laten maken door wat de media zegt. Het volk laat uiteindelijk wel van zich horen, kijk maar naar Amerika.

Ik vind dit topic helaas wat overbodig... als het er komt, komt het er toch. Wij kunnen alleen tegengas geven en dat doen we met diverse initiatieven die wij in andere topics kunnen bespreken. Ik zie liever sfeer verhogende topics, zeker nu naar december toe.

Sluit ik mij bij aan.

Als er een vuurwerkverbod komt gaan we naar een gevaarlijkere situatie ben ik bang, omdat er dan een alternatief komt: centrale vuurwerkshows. Waarom is dit in nederland gevaarlijker:

1: Iedere gemeente wil 1x per jaar op exact hetzelfde moment (1 Januari 0:00h) een vuurwerkshow, 355 gemeentes. Dit werkt onervaren bedrijven in de hand die de rest van het jaar geen ervaring opdoen.
2: het is een kwestie van tijd dat dit een keer finaal mis gaat met meerdere doden en gewonden (mortier in het publiek)
3: de hele stad gaat op hetzelfde moment, zwaar beschonken (wat moet je anders doen) naar de vuurwerkshow. Dit leidt rellen en grimmige sfeer in de hand.
4: is het verstandig om met mijn kleine Kinderen (nu 3 en 5) tussen te laten lopen om “gezellig” naar de show te kijken met al die dronken mensen om ons heen?
5: de mensen die nu overlast veroorzaken doen dat dan ook, alleen met wat dan enkel beschikbaar is, illegaal vuurwerk.

Het legale vuurwerk is niet het probleem, maar de mentaliteit en gedrag van enkele personen. Die verander je niet door een verbod, dan vinden ze wel wat anders om te rellen.

Ik denk in dit soort zaken dat decentralisatie veel verstandiger is. Minder impact als iets mis gaat. Mensen die netjes een vuurwerk en showtje geven in de straat met kleine kinderen en zonder problemen hoeven niet naar een stadscentrum waar het ronduit onveilig en niet gezellig maar grimmig is. Het is thuis veel gezelliger met de buurt samen. Je hebt meer invloed hoe je het wilt vieren. Mensen met een minder gezond gedrag zijn dan ook verspreid. Lijkt me niet goed deze op een kluitje te hebben bij de centrale show met kwetsbare mensen ertussenin. Dan krijg je escalatie en groepen die elkaar aansteken en opjutten (zoals hooligans die totale terassen en treinen gaan slopen?) dan is de huidige “romantiek” wel een beetje weg.

Nee, geef mij maar decentralisatie.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Laatst bewerkt:
Ga eens naar Zena Maaseik, Olen of Baarle, en stel daar de vraag aan de verkoper of ze vergunningen uitdelen in België.
Je kan de vraag ook stellen bij Loots.

Het antwoord is nee.

ik woon in BE, en bij ons in de gemeente is het zo dat je bij de gemeente/brandweer een vergunning aan moet vragen oficieel.

Als er een vuurwerkverbod komt gaan we naar een gevaarlijkere situatie ben ik bang, omdat er dan een alternatief komt: centrale vuurwerkshows. Waarom is dit in nederland gevaarlijker:

1: Iedere gemeente wil 1x per jaar op exact hetzelfde moment (1 Januari 0:00h) een vuurwerkshow, 355 gemeentes. Dit werkt onervaren bedrijven in de hand die de rest van het jaar geen ervaring opdoen.
2: het is een kwestie van tijd dat dit een keer finaal mis gaat met meerdere doden en gewonden (mortier in het publiek)
3: de hele stad gaat op hetzelfde moment, zwaar beschonken (wat moet je anders doen) naar de vuurwerkshow. Dit leidt rellen en grimmige sfeer in de hand.
4: is het verstandig om met mijn kleine Kinderen (nu 3 en 5) tussen te laten lopen om “gezellig” naar de show te kijken met al die dronken mensen om ons heen?
5: de mensen die nu overlast veroorzaken doen dat dan ook, alleen met wat dan enkel beschikbaar is, illegaal vuurwerk.

Het legale vuurwerk is niet het probleem, maar de mentaliteit en gedrag van enkele personen. Die verander je niet door een verbod, dan vinden ze wel wat anders om te rellen.

Ik denk in dit soort zaken dat decentralisatie veel verstandiger is. Minder impact als iets mis gaat. Mensen die netjes een vuurwerk en showtje geven in de straat met kleine kinderen en zonder problemen hoeven niet naar een stadscentrum waar het ronduit onveilig en niet gezellig maar grimmig is. Het is thuis veel gezelliger met de buurt samen. Je hebt meer invloed hoe je het wilt vieren. Mensen met een minder gezond gedrag zijn dan ook verspreid. Lijkt me niet goed deze op een kluitje te hebben bij de centrale show met kwetsbare mensen ertussenin. Dan krijg je escalatie en groepen die elkaar aansteken en opjutten (zoals hooligans die totale terassen en treinen gaan slopen?) dan is de huidige “romantiek” wel een beetje weg.

Nee, geef mij maar decentralisatie.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Mijn mening is dat het nergens door komt maar het een links spelletje is. En ze moeten een reden hebben dus voeren we dit op als reden. Onwetende weten het toch niet dus gaan er niet tegen in dus dan kunnen ze er weer iets door drukken want ja wie wil er nou overlast van vuurwerk? Niemand toch? dus waarom zou onwetend nederland tegen een verbetering zijn.

enigste 2 oplossingen... links uitroeien of onwetend nederland slimmer maken zodat er meer weerstand komt. discussie met links heb toch geen nut. dictators zijn het hun wil is wet het is beste voor iedereen.

Uitroeien nog wel...

mag wel wat minder totalitair en beschaafder, gewoon stemmen dus.

het is maar net hoe je het zelf wil opvatten. Je kan ze natuurlijk allemaal tegen de muur zetten en dan zeggen dat je ze aan het uitroeien ben. Maar je kan ook je stem laten horen en zorgen dat die linkse kliek verdwijnt of krimpt. Resultaat is zelfde gewoon weg met die linkse dictatuur hoe men het voor zich zelf wil doen laat ik ieder voor zich.

Er direct vanuit gaan dat het om de kogel gaat klinkt voor mij ook een beetje links in de oren. Zodra iemand wat zegt waar links het niet mee eens is dan ben je extreem rechts met dergelijke vooroordelen van dien.

Je hebt links en je hebt rechts en daarbij heb je extreem links en rechts en die laatste 2 keur ik beide af en als ik heel eerlijk ben en als je erin beetje verdiept dan begint de hedendaagse (lokale)politiek beetje op extreem links te lijken. Daar kan niemand het mee eens zijn extreem hoort niet in dit land. tenzij het vuurwerk is! extreem hard knallen hahahah

Back
Bovenaan