Volgend jaar geen vuurwerk meer in Apeldoorn: politiek eens over verbod

Het aannemen van een motie zegt, weliswaar niet vaak, maar niet altijd dat deze motie direct zal worden uitgevoerd. Ik denk dat Gizmo het best scherp ziet.

Natuurlijk is dit een bizar bericht, maar met 6000 respondenten op een ‘onderzoek’ kun je je afvragen hoe representatief iets is en kun je je afvragen of de motie daadwerkelijk zal worden aangenomen - en dan ook nog op tijd zal worden uitgevoerd. Wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten ... dat geldt in de politiek bij uitstek. Wie durft? Dat puntje bij paaltje blijkt nog wel eens lastig.

Vergeet ook niet dat we afgelopen weken ook ineens door de media geconfronteerd werden met berichten, waarna de keutel is ingetrokken. Jammer dat hij er daarna alsnog uit kwam, maar goed ... om aan te geven.

Daarnaast is het vuurwerkbesluit nog altijd niet gewijzigd.

Als de meerderheid de motie steunt dan is het vaak een wanhoopsdaad van de de burgemeester om het niet uit te voeren.

Als de meerderheid de motie steunt dan is het vaak een wanhoopsdaad van de de burgemeester om het niet uit te voeren.

Ja.

Maar gezien de onderbouwing van deze hele motie komt van een ONLINE poll, op de site van een regionaal dood boompje ‘De Stentor’ kun je je afvragen of mijnheer de burgemeester daar klakkeloos in mee gaat. Het lijkt me dat bij dusdanig impactvolle beslissingen een gedegen en onafhankelijk onderzoek op zijn plaats is.

Dat is meteen ook een fraaie stok achter de deur. Mocht de motie worden aangenomen en uitgevoerd kan er m.i. prima geprocedeerd worden omdat het maken van wetgeving naar aanleiding van een poll in een krant prima kan worden gezien als betutteling en het beperken van de burgerlijke vrijheid.

EDIT: Ik zou ook graag zien dat de BPN en/of vuurwerkcheck dit oppakt. Mocht dit uitgevoerd worden zoals in het artikel staat aangegeven is dit je reinste flauwekul en lijkt me dat de branche hier tegen in verweer dient te komen. Maar dat zal ik jullie wel niet hoeven te vertellen ;)

Een snelle berekening:

23 raadsleden steunen deze motie, 16 niet.
Wel:
Verenigde Seniorenpartij (VSP): 1 raadslid
Partij voor de Dieren: 2 raadsleden
SGP: 2 raadsleden
50Plus: 2 raadsleden
GroenLinks: 3 raadsleden
ChristenUnie: 4 raadsleden
D66 Apeldoorn: 4 raadsleden
CDA: 5 raadsleden

Niet:
VVD: 5 raadsleden
Lokaal Apeldoorn: 5 raadsleden
PvdA: 2 raadsleden
SP: 2 raadsleden
Gemeentebelangen: 1 raadslid
Groei & Toekomst: 1 raadslid

Nou lekker dan! Iemand een leuk huis kopen?
En van die enquete klopt ook niet. Nog niet eens 4000 mensen hebben hem ingevuld.
Ik zeg zsm een cat 1 show voor het gemeentehuis :bonk:

Ja.

Maar gezien de onderbouwing van deze hele motie komt van een ONLINE poll, op de site van een regionaal dood boompje ‘De Stentor’ kun je je afvragen of mijnheer de burgemeester daar klakkeloos in mee gaat. Het lijkt me dat bij dusdanig impactvolle beslissingen een gedegen en onafhankelijk onderzoek op zijn plaats is.

Dat is meteen ook een fraaie stok achter de deur. Mocht de motie worden aangenomen en uitgevoerd kan er m.i. prima geprocedeerd worden omdat het maken van wetgeving naar aanleiding van een poll in een krant prima kan worden gezien als betutteling en het beperken van de burgerlijke vrijheid.

EDIT: Ik zou ook graag zien dat de BPN en/of vuurwerkcheck dit oppakt. Mocht dit uitgevoerd worden zoals in het artikel staat aangegeven is dit je reinste flauwekul en lijkt me dat de branche hier tegen in verweer dient te komen. Maar dat zal ik jullie wel niet hoeven te vertellen ;)
De gemeente heeft een onderzoek gedaan onder inwoners. Ze hebben naar een klein deel van de inwoners een brief met een code daarvoor gestuurd. Hier heb ik niets ontvangen daarover, ken ook niemand die er wel een heeft gehad.

De gemeente heeft een onderzoek gedaan onder inwoners. Ze hebben naar een klein deel van de inwoners een brief met een code daarvoor gestuurd. Hier heb ik niets ontvangen daarover, ken ook niemand die er wel een heeft gehad.

Ja, helder. Dank! Ik lees met mijn kont geloof ik....

Dat maakt het e.e.a wat complexer, ja. Alsnog lijkt me dat er wat te halen valt als het één en ander daarvan niet openbaar is, dan valt er niet te toetsen of het allemaal zo onafhankelijk is. Benieuwd weer, dan.

Ja, helder. Dank! Ik lees met mijn kont geloof ik....

Dat maakt het e.e.a wat complexer, ja. Alsnog lijkt me dat er wat te halen valt als het één en ander daarvan niet openbaar is, dan valt er niet te toetsen of het allemaal zo onafhankelijk is. Benieuwd weer, dan.

https://www.apeldoorn.nl/DATA/TER/p...uurwerk en vuurwerkvrije zones definitief.pdf
Dit is de uitslag van het onderzoek. Lekker vaag:
36% van de inwoners is het eens met de stelling dat het afsteken van vuurwerk door particulieren in de
gemeente Apeldoorn helemaal verboden moet worden, 22% is het hier grotendeels mee eens, 12% is
het grotendeels oneens met deze stelling en 28% helemaal oneens. Twee procent weet het niet.

Wat is de definitie van deels mee eens, welk deel wel en welk deel niet?

Als ze nou gewoon een enquete voor iedere inwoner hadden gedaan middels het inloggen via digid op de gemeente website...
Maar goed we zien wat er van komt.
En als het er al komt is het niet te handhaven en ook maar de vraag wat een eventuele boete is.
Ben ook benieuwd of de verkoop dan ook verboden word en het voorhanden hebben binnen de gemeente.

Kan me wel voorstellen dat het voor conflicten in straten kan geven tussen buren.

Dat noem je een likertscchaal,

Likerschalen hebben verschillende voor- en nadelen.

Voordelen:

Likertschalen zijn makkelijk op te stellen voor de onderzoeker;
makkelijk in te vullen door de respondent;
betrouwbaar.

Nadelen:
Respondenten zijn geneigd de middelste antwoorden aan te vinken en de uiteinden van de schaal te vermijden.
Respondenten kunnen geneigd zijn het eens te zijn met stellingen om de onderzoeker te plezieren.
Sociaal wenselijk antwoorden speelt ook een rol.
De validiteit van vragen met Likertschalen is lastig vast te stellen.

https://www.apeldoorn.nl/DATA/TER/p...uurwerk en vuurwerkvrije zones definitief.pdf
Dit is de uitslag van het onderzoek. Lekker vaag:

Dat maakt het resultaat niet onbetrouwbaar, alleen de interpretatie (en oorzaak) van het resultaat.

Dank heren. Dit is natuurlijk koren op de molen. Er worden conclusies verbonden aan een uitslag die niet, zwart/wit, die conclusie laat zien. De politieke partijen geven daar hun eigen invulling aan.

Voor dergelijke zwaarwegende beslissingen is een likertschaal dus niet geschikt. We hebben een opzet gelijkend aan een referendum nodig, met een simpele voor / tegen keuze. Daar moet toch wat te halen zijn!

Als ze nou gewoon een enquete voor iedere inwoner hadden gedaan middels het inloggen via digid op de gemeente website...
Maar goed we zien wat er van komt.
En als het er al komt is het niet te handhaven en ook maar de vraag wat een eventuele boete is.
Ben ook benieuwd of de verkoop dan ook verboden word en het voorhanden hebben binnen de gemeente.

Kan me wel voorstellen dat het voor conflicten in straten kan geven tussen buren.

Het voorhanden hebben is volgens het vuurwerkbesluit gereguleerd en dat staat boven lokale wetgeving. Ook in het wijzigingsbesluit van april is hiertoe geen mogelijkheid opgenomen. Idem voor verkoop, al weet ik niet of gemeenten vergunningen van verkooppunten kunnen intrekken of iets in die geest. Dat lijkt me echter zeer sterk.

Dank heren. Dit is natuurlijk koren op de molen. Er worden conclusies verbonden aan een uitslag die niet, zwart/wit, die conclusie laat zien. De politieke partijen geven daar hun eigen invulling aan.

Voor dergelijke zwaarwegende beslissingen is een likertschaal dus niet geschikt. We hebben een opzet gelijkend aan een referendum nodig, met een simpele voor / tegen keuze. Daar moet toch wat te halen zijn!

Het voorhanden hebben is volgens het vuurwerkbesluit gereguleerd en dat staat boven lokale wetgeving. Ook in het wijzigingsbesluit van april is hiertoe geen mogelijkheid opgenomen. Idem voor verkoop, al weet ik niet of gemeenten vergunningen van verkooppunten kunnen intrekken of iets in die geest. Dat lijkt me echter zeer sterk.

Ja en daarom gaan ze nu dus het vuurwerkbesluit aanpassen. Door de aanpassingen zal een gemeente dus waarschijnlijk wel bovenstaande zaken middels de apv kunnen verbieden

Ja en daarom gaan ze nu dus het vuurwerkbesluit aanpassen. Door de aanpassingen zal een gemeente dus waarschijnlijk wel bovenstaande zaken middels de apv kunnen verbieden

Neen, de genoemde wijzigingen die gemeenten in staat moeten stellen het grondgebied vuurwerkvrij te verklaren zijn al in april dit jaar als concept gepubliceerd in de Staatscourant. Zie hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-18171.html

Binnen deze wijzigingen wordt geen mogelijkheid geboden om de verkoop of het voorhanden hebben binnen de gemeente te verbieden. Mogelijk is natuurlijk wel dat er aanvullende wijzigingen in voorbereiding zijn, alleen is hiervan dan nog niets gepubliceerd.

In de bekendmaking hierboven overigens deze interessante tekst:

Ingevolge artikel 4, tweede lid, van richtlijn 2013/29/EU van het Europees Parlement en de Raad van 12 juni 2013 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen (herschikking) (PbEU 2013, L 178), hebben lidstaten de mogelijkheid om in het belang van de ‘openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming’, maatregelen te nemen om het bezit, gebruik en de verkoop aan het grote publiek van consumentenvuurwerk van de categorieën F2 en F3 te verbieden. Derhalve staat de voornoemde richtlijn toe dat verkoop van consumentenvuurwerk zonder veiligheidsbril, aansteeklont en gebruiksinstructies wordt verboden in verband met de gezondheid en veiligheid van gebruikers en omstanders.

Volgens de Europese richtlijn mag alleen het gebruik en in bezit hebben van F2 en F3 worden verboden. Vuurwerk van categorie F1 mag niet worden beperkt in bezit en gebruik. In de huidige voorgenomen wijzigingen is dit echter wel het geval, daarom heb ik hierover een zienswijze ingediend in april. Een lokaal vuurwerkverbod kan dus nooit voor categorie 1 gelden.

Neen, de genoemde wijzigingen die gemeenten in staat moeten stellen het grondgebied vuurwerkvrij te verklaren zijn al in april dit jaar als concept gepubliceerd in de Staatscourant. Zie hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-18171.html

Binnen deze wijzigingen wordt geen mogelijkheid geboden om de verkoop of het voorhanden hebben binnen de gemeente te verbieden. Mogelijk is natuurlijk wel dat er aanvullende wijzigingen in voorbereiding zijn, alleen is hiervan dan nog niets gepubliceerd.

In de bekendmaking hierboven overigens deze interessante tekst:

Volgens de Europese richtlijn mag alleen het gebruik en in bezit hebben van F2 en F3 worden verboden. Vuurwerk van categorie F1 mag niet worden beperkt in bezit en gebruik. In de huidige voorgenomen wijzigingen is dit echter wel het geval, daarom heb ik hierover een zienswijze ingediend in april. Een lokaal vuurwerkverbod kan dus nooit voor categorie 1 gelden.

Dat wordt dus lekker f1 stoken hete hele jaar door in apeldoorn ! een mens moet immer toch aan zijn vuurwerktrekken komen :P

Echt typische Apeldoorn
Ik geloof dat er nergens zoveel vuurwerkverkooppunten zitten als in Apeldoorn als je naar het aantal inwoners kijkt.
De gemeente bleef maar vergunningen geven.
De gemeente heeft hun allemaal laten investeren in dure bunkers, sprinklers,vergunningen,reclame, enz enz
En dan kunnen ze zomaar zeggen het is klaar?
En eigelijk gebeurd er in de gemeente Apeldoorn tijdens oud en nieuw ook vrijwel nooit iets.
En dat terwijl we allemaal heel veel tijd steken in het veiliger maken van vuurwerk.
Ik snap helmaal niks meer van de gemeente Apeldoorn.
Maar als het er door komt hebben we wel een groot probleem

Back
Bovenaan