Politie haalt vuurwerkshops offline: 2000 Nederlandse kopers

Wat een ongelofelijke verdeeldheid hier onderling eigenlijk, allemaal liefhebbers van vuurwerk. En toch vliegen we elkaar, meer en meer, ontzettend in de haren, opgejaagd door de angst dat ome agent meekijkt? Angst dat onze traditie verloren gaat? Naar elkaar wijzen: hij is het schuld!

Ik maak me er zelf misschien ook wel eens schuldig aan, maar dat neemt niet weg dat ik het ontzettend jammer vind :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ik snap wel dat het hypocriet overkomt, en dat is het misschien ook wel deels. Maar vergeet niet dat er zo'n 15 jaar tussen zit. Toen lag consumentenvuurwerk in NL en het afsteken ervan niet onder zo'n vergrootglas als nu. En ja, toen had je ook wel zware knallers, maar is het anno nu een stuk "normaler" om groundsalutes van 25 tot 100+ gram in huis te halen (er zijn er ook vele malen meer tegenwoordig).

Ook de weg er naar toe is simpeler. Ja tuurlijk gingen er vroeger lijsten rond, maar dan nog was het een omweg om echt zwaar spul te krijgen, zeker op je 15e. Nu is het slechts een paar muisklikken weg. En het wordt ook nog eens online verheerlijkt, niet een beetje ook. Bovendien, wat toen een strijker was is nu een nitraat.
Wat toen een nitraat was is nu een cobra... geef toe, het wordt steeds onbenulliger. Tel daarbij op de kritiek op Oud & Nieuw momenteel en volgens mij is daarmee de hypocrisie grotendeels ontkracht. Ohja, vergeet ook niet dat de stokers van toen inmiddels ook ruim 15 jaar verder zijn. Van jonge man waarschijnlijk naar verantwoordelijke papa, stukkie wijzer, zeg het maar. Times are changing.

Punt is dat tijden juist niet veranderen maar wij inderdaad wijzer worden. Toen ik 15 was was ik precies zoals die jongens van 15 nu. En nu ben ik inderdaad vader met meer verantwoordelijkheid. Het is dus juist wel hypocriet om dan u heel erg met een wijzend vingertje te zwaaien terwijl ik geen haar beter was. Dat het knalvuurwerk nu nog zwaarder is beaam ik direct. Gevolg is ook dat er veel minder geknutseld wordt. Een cobra is echt een stuk veiliger dan zelf 100 groene strijkers openbreken en in een verfblikje stoppen. Als wij 15/20 jaar geleden cobra's hadden kunnen kopen dan hadden we dat gedaan, ik wel tenminste. Nu blijf ik er ver van en houd ik het alleen nog bij legaal spul.
Dat er nu meer kritiek is, het zwaarder is, makkelijker te krijgen en youtube is zijn voor 15 jarige pubers natuurlijk geen redenen om dat te zeggen dat ze het niet doen. Ik weet dat het niet goed is, gevaarlijk is en een gevaar voor onze vuurwerktraditie maar ik kan niet zeggen dat ik die pubers niet begrijp.
Iedereen die denkt dat het nu over is is natuurlijk gek. Het gaat gewoon weer zoals voor het webshoptijdperk. Handelaren brengen het weer met containers tegelijk de haven binnen en het wordt verdeeld en via instgram ed verkopen ze het. Illegaal vuurwerk zal er altijd zijn. Drugs zijn ook verboden maar zonder al te veel moeite kan iedereen er aan komen. Zo lang er vraag naar is en mensen er geld aan kunnen verdienen zal er nooit wat veranderen.

Als je elkaar al in de haren vliegt, kun je onmogelijk sterk staan tegen aan anti-kamp!

Dat er van cobra 6 en zwaarder het meeste gezeik komt, klopt! Punt uit!

Het probleem is naar mijn mening deels illegaal vuurwerk en deels de ongelooflijke zeik-klaagcultuur tegenwoordig. Dat laatste heb je helaas geen invloed op, als je woedend wordt van cat. 1 vuurwerk kun je beter psychologische hulp gaan zoeken...

Amen!

Vroeger waren wij blij met een Bermuda Driehoekje en een goede nitraat! En als je echt een goede dealer had, dan was de BSC toch wel echt het maximale wat je kon krijgen qua knal. Tegenwoordig moet het allemaal groter en harder. Dit komt 100% zeker weten door die mongolen van een YT Vloggers want het is natuurlijk stoer om dit op YT dan ook weer te laten zien.

In mijn ogen mogen de politie deze gasten ook eens vervolgen wegens het aanzetten tot illegale activiteiten. Kijk eens naar die dat vrouwtje van de blokkeerfriezen?! Deze YT'ers zijn in mijn ogen nog een slag erger want ze verdienen grof veel geld aan de promotie van illegaal vuurwerk.

Dat deze webshops gepakt zijn juich ik alleen maar toe.. Wil je illegaal vuurwerk hebben, dan moet je in het netwerk zitten waar er nog een beetje fatsoenlijke controle is. Een goede illegale dealer verkoopt namelijk niet aan jan en alleman, maar aan echte liefhebbers. Dit zal zeker een hele hoop overlast gaan schelen, maar 100% tegengaan zul je het niet. Want deze zijn nu gestopt, maar volgend jaar zijn er weer nieuwe shops.

Wat ik trouwens begreep uit de reportage van RTL Nieuws is dat het zelfs niet geheel uit Polen kwam. De pakketjes werden in NL op de post gedaan? Of zie ik dat verkeerd?

Het was vroeger als 13/14 jarige al heel wat als je een doosje widowmakers had. Nitraten kwamen hier pas veel later eigenlijk, het was strijkers en driehoekies en oudere gasten hadden vlinders die goed prijzig waren.
Maargoed heb ik het over 20 jaar geleden. Die rommel (ja ik vind het rommel) waar 30/40+ gram flash inzit van tegenwoordig kan je helemaal niet vergelijken met die tijd.

Vind niet dat je moet wijzen naar anderen, iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf, ook minderjarigen en ouders hebben ook een verantwoordelijkheid. In mijn tijd was er geen Youtube maar liepen we toch ook met illegaal spul rond? Was geen Youtuber die daar ons toe aanzette... Vind aanzetten van altijd beetje gelul, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.

De tijden van strijkers, widowmakers en vlinders zijn gegaan naar cobras, big boys en weet ik veel wat je allemaal wel niet hebt. Vind ik niet de schuld van Youtubers, is gewoon de tijd/markt.

Mij maakt het niet veel uit dat deze shops gepakt zijn, heb er nooit besteld en ik koop enkel CAT3 vuurwerk wat volop overal te krijgen is. CAT4 mogen ze van mij allemaal hard aanpakken.

Is dit überhaupt wel vuurwerkgerelateerd? Of hebben de opsporingsdiensten en Europol dit vooral gedaan omdat er zoveel handgranaten werden neergelegd bij horecagelegenheden, de laatste tijd?

Door het vrije verkeer van goederen kon je zelfs landmijnen bestellen uit het voormalig Oostblok of de Balkan. Dit kwam dan via de Praagse maffia binnen de EU.

Hoe dan ook, deze actie heeft behoorlijk breed geschoten en ik wens iedereen die een strafblad boven het hoofd hangt, omdat die Poolse klappertjes wilde hebben, veel sterkte.

Geen medelijden overigens omdat je wist dat het illegaal was, maar een strafblad krijgen om deze reden is gewoon sneu.

Maar zoals ik in een ander topic ook al aangaf. Stop met het invoeren van een verbod. Al het Nederlandse spul is veilig (genoeg) en klapt niet eens hard genoeg om serieuze schade of zwaar gewonden te veroorzaken bij NORMAAL gebruik!

Overlast, zware verwondingen en vernieling gebeurt allemaal door dat zware spul. En het wordt met de jaren zwaarder inderdaad. Alsnog, in Polen wordt het gewoon aan Jan en alleman verkocht, moeten ze daar met de EU niks over afspreken?

Ik denk dat algeheel Europa gewoon tegen dat spul moet stemmen. Tuurlijk, tuurlijk zijn er Chinese fabrieken die shells maken voor prof shows en dat er dan opeens kartonnen 'kwijtraken' en in de handel komen. Het is lastig te controleren. Maar er moet toch een systeem komen zodat er niet kartonnen aan shells in de handel kunnen komen.

Nummeren, traceren?

Deze webshops stoppen is een hele goede eerste zet. Je kunt het bangmakerij noemen wat je wilt, maar ook bangmaken kan helpen. Als je wat hebt besteld en al heel veel hebt liggen ga je je toch zorgen maken!

Goed dat ze het zo doen, alle info hebben ze en bezoeken nu eerst de mensen die echt zwaar spul opgestuurd hebben gekregen zoals shells ed.

Nou als er 80000kg gevonden word met een straat waarde van 5 miljoen euro, dan ben je voor welke overheid dan ook echt wel een grote vis.

Als of het grote criminelen zijn:bonk:

Zijn het toch ook! 80 ton (en geen regentonnen) aan zwaar vuurwerk met een waarde van 5 miljoen euro. Dan zijn het in mijn ogen ook zware criminelen. Zelfs nog huiszoekingen op 53 andere adressen in Duitsland. Die zullen wel het spul via Duitsland naar NL versturen.
Een beste criminele organisatie met alleen pure winst als belang en niet naar de gevolgen kijken van hun daden. Net als drugshandel

Zijn het toch ook! 80 ton (en geen regentonnen) aan zwaar vuurwerk met een waarde van 5 miljoen euro. Dan zijn het in mijn ogen ook zware criminelen. Zelfs nog huiszoekingen op 53 andere adressen in Duitsland. Die zullen wel het spul via Duitsland naar NL versturen.
Een beste criminele organisatie met alleen pure winst als belang en niet naar de gevolgen kijken van hun daden. Net als drugshandel

Je vergeet nog het witwassen en belastingontduiking...
Zeker geen criminelen nee :frusty:

Edit:
Even alle filmpjes bekeken. Vuurwapens, drugs, een laboratorium... Dat is echt een flinke vangst zeg.

Precies, hoor mensen roepen over wat lullig vuurwerk en waar gaat dit over. Als je blijkbaar zoveel omzet, geld witwast en belasting ontduikt en illegaal spul verkoopt dan moet een overheid op een bepaald moment ingrijpen. Ook al hebben ze jarenlang mischien de andere kant opgekeken.

Vraag me af of al die filmpjes bij het artikel horen, lijkt er wel op, en dan vinden ze meer dan wat vuurwerk.

Punt is dat tijden juist niet veranderen maar wij inderdaad wijzer worden.
...
maar ik kan niet zeggen dat ik die pubers niet begrijp

Agree to disagree, maar onderaan de streep denken we niet eens heel anders volgens mij.
Maar, tijden veranderen in die zin wel, de negativiteit rond (consumenten)vuurwerk is nu veel groter dan toen. En plat gezegd zijn de knallen nu ook groter dan toen. Kip en ei verhaal misschien, maar feit is dat het beiden onze hobby in een neerwaartse spiraal blijven duwen...

En wat ik al zeg, boys will be boys, die pubers neem ik in die zin niet eens zoveel kwalijk. Shops en met name YT'ers die het stimuleren des te meer. Noem het hypocriet, noem het wijsheid komt met de jaren, het is wat het is. Al met al; dat spul wordt veel te zwaar, is relatief makkelijk verkrijgbaar (geweest) en het bedreigt onze hobby meer dan ooit tevoren. Niet zo raar dat mensen zulke berichten dan eigenlijk best positief vinden, ook al zouden ze daar 15-20 jaar geleden anders over denken.

Juist.. zo zie ik het ook!

Wel zonde van het vuurwerk uiteindelijk, maar er zal nu langzaam wat meer rust komen qua overlast!

iedere boerenlul en kind kon shells en dikke knallers bestellen op het internet, dat dat nu aangepakt is is wat mij betreft erg positief.
MAAR de nederlandse overheid kan geen zak doen (daar bedoel ik mee gezamelijke aktie zoals hierboven) aan cat3. dus webwinkels in het buitenland kunnen gewoon hun gang blijven gaan met cat3, aangezien dat in 90% van alle landen legaal is.
ik zal er nooit bestellen omdat de risicos te hoog zijn, maar personlijk vind ik cat3 prima, en wat betreft de zeikstralen op links die onze traditie om zeep willen helpen maakt het niet uit of het nou cat3 of cat1 is. die zullen niet rusten totdat er geen knetterbal meer afgestoken mag worden!!!

Back
Bovenaan