Steeds meer jongeren twijfelen over afsteken vuurwerk

Babiloot

VWC lid
Steeds meer jongeren twijfelen over afsteken vuurwerk

De animo om zelf vuurwerk af te steken neemt af onder jongeren. Van de 18 tot 24-jarigen zegt 32 procent komende jaarwisseling waarschijnlijk vuurwerk te gaan afsteken. Vorig jaar was dat nog 45 procent. Dat blijkt uit een onlineonderzoek van I&O Research onder ruim 3000 mensen in opdracht van het tijdschrift Binnenlands Bestuur.

Het aandeel Nederlanders dat waarschijnlijk vuurwerk gaat afsteken tijdens oud en nieuw is *gedaald van 19 naar 16 procent, terwijl het aandeel dat ‘waarschijnlijk geen’ vuurwerk gaat afsteken, is gestegen van 13 naar 16 procent. ,,Dit zou erop kunnen wijzen dat er onder vuurwerkafstekers meer twijfel is”, aldus de onderzoekers.

Een algemeen vuurwerkverbod voor particulieren kan rekenen op de steun van 48 procent van de Nederlanders, concludeert I&O. Als een algemeen verbod wordt gecombineerd met een vuurwerkshow op een centrale plaats in de gemeente komt het aandeel voorstanders uit op een meerderheid van 55 procent.
Hanhdaving

Een vuurwerkverbod zal de politie vermoedelijk handenvol werk opleveren rondom de jaarwisseling. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n verbod veel mensen er niet van zal weerhouden toch zelf vuurwerk af te steken. 29 procent van de vuurwerkafstekers is niet van van plan zich de traditie te laten afpakken

Eén op de vier Nederlanders geeft aan *tijdens de jaarwisseling overlast te ervaren van vuurwerk. Buiten die periode is die hinder nog groter: 44 procent van de *Nederlanders.

Een groeiende groep Nederlanders vindt dat er een verdere beperking van de afsteektijden moet komen. In 2016 vond 29 procent dat, dit jaar 38 procent.Vuurwerk afsteken mag op 31 december van 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Van de volwassen vuurwerkafstekers heeft 63 procent daar vrede mee. Een *kleine groep (14 procent) zou eerder *willen beginnen met afsteken.

Uit een grote enquête van deze krant bleek afgelopen maand al dat vooral vrouwen klaar zijn met het knallen. Liefst 61 procent van de ondervraagden is voor een vuurwerkverbod. Opvallend genoeg is 65 van de mannen juist de tegenovergestelde mening toebedeeld.

Bron: ad.nl

wolffake-600-x-315.jpg

Bron mediaequalizer

Wat is dit nou weer, wat een dikke bullshit is dit..... wie heeft dit onderzocht / verzonnen?
Of zat iemand op een groenlinks verjaardag... holy crap ik kan me hier erg over opwinden.
Stemmingmakerij

“Tijdschrift binnenlands bestuur”

Er zijn meer Nederlanders lid vd Donald Duck, dan van dat tijdschrift!!!

Tja, wanneer je kijkt naar het sociale stelsel en hoe hard deze wordt afgebouwd en de alsmaar hogere belastingen, premies e.d. dan lijkt mij het niet gek dat steeds meer jongeren weinig of geen vuurwerk gaat afsteken. De vraag die we hierbij dan dus moeten stellen is in welke context kunnen wij bovenstaand plaatsen? Misschien als ze ook naar de reden vragen, zou het heel anders overkomen. Stel ik vraag een jongere of hij vuurwerk afsteekt en zegt dan tegen mij "Nee, ik steek niks af want ik heb het geld er niet voor". Vervolgens plaats ik dan een artikel in de krant waarbij ik aangeef dat steeds meer jongeren geen vuurwerk afsteken, dan denk iedereen toch dat deze jongeren daar bewust voor kiezen en wanneer er meer mensen niets afsteken, hoe meer mensen (die voor zichzelf niets durven te bepalen) ook gaan overwegen om dan maar te gaan stoppen, want stel je voor dat je het niet doet dan wordt je mogelijk weggezet als een smerige milieuvervuiler.

Rapport:
https://ioresearch.nl/Portals/0/ABB_I&O Research vuurwerkpeiling 2018_def.pdf

I&O Research voerde van donderdag 15 november tot en met donderdag 22 november 2018 een online onderzoek uit naar de standpunten en ervaringen van Nederlanders met betrekking tot vuurwerk en het verloop van de jaarwisseling. De deelnemers zijn geselecteerd uit het I&O Research Panel, aangevuld met leden van PanelClix. In totaal hebben in deze periode 3.052 Nederlanders (18+) deelgenomen aan het onderzoek.

Volgend jaar iedereen hier maar zich aanmelden bij het panel. Nu zijn het eigenlijk alleen de leden die meedoen...

Bah. Word wel ziek van de media..
Ik hoorde dit ook op de radio.
Januari als er weer voor 65 mil verkocht nis aan vuurwerk dan word er weer gezecht..
Ooh vuurwerk is toch nog populair. Smh

Zo'n broertje dood aan dit soort berichten.....
Elk jaar weer.. best lachwekkend eigenlijk.

Maarrrrr straks op 1 januari weer een "tientallen miljoenen verkoop" publiceren op de voorpagina... GAAP!

Ik erger me ook altijd aan het niet passen van de kop van het artikel bij wat er in het artikel staat. Hoezo 'twijfelen' jongeren? Er staat alleen dat minder jongeren afsteken, wat daar ook de reden voor mag zijn.

En dan welgeteld 5 zinnen over jongeren, de rest van het artikel is opgevuld met herkauwd oud nieuws.

Het aandeel Nederlanders dat waarschijnlijk vuurwerk gaat afsteken tijdens oud en nieuw is gedaald van 19 naar 16 procent, terwijl het aandeel dat ‘waarschijnlijk geen’ vuurwerk gaat afsteken, is gestegen van 13 naar 16 procent. ,,Dit zou erop kunnen wijzen dat er onder vuurwerkafstekers meer twijfel is”, aldus de onderzoekers.
Zou er ook op kunnen wijzen dat die 3% verschil komt doordat mensen minder geld te besteden hebben? Of op vakantie zijn? Wat een gelul... 'twijfel'... over wat en waarom? Vraag het dan verdorie gewoon! Je doet toch een onderzoek, of niet?! Stemmingmakerij van de bovenste plank weer, bah.

Eén op de vier Nederlanders geeft aan *tijdens de jaarwisseling overlast te ervaren van vuurwerk. Buiten die periode is die hinder nog groter: 44 procent van de *Nederlanders.
Eigenlijk is hier alleen die 1 op de 4 relevant, want dat is blijkbaar binnen de toegestane tijden gemeten. Daarbij vervolgens de vraag, waar had men precies "overlast" van? Te harde knallen? (mag al niet) Gooien met vw? (mag niet) Bange dieren? (tja) Vandalisme? (mag ook niet) Zomaar 2-3 zaken die eigenlijk een gebrek aan handhaving aangeven, alsmede verkeerd gebruik van vaak ook verkeerd vuurwerk.
Die 44% buiten afsteektijd is eigenlijk alleen voor handhaving relevant. Buiten de 8 uurtjes, sowieso illegaal. Probleem van handhaving (en mensen die zich niet in kunnen houden)..

Even los van het waarheidsgehalte van dit bericht. Ook ik ervaar in toenemende mate een bepaalde terughoudendheid de laatste jaren. Met het wegvallen van de dagperiode is de jaarwisseling als geheel behoorlijk gedegradeerd in zowel beleving als voorpret.

Die paar avonduurtjes zijn simpelweg niet genoeg om dezelfde beleving als voorheen te hebben. Ik voel me niet zelden opgejaagd tijdens 'DE' avond van het jaar. Je wilt immers ook nog gewoon gezellig met familie en vrienden binnen zitten, spelletjes spelen en lol maken. Niet álleen maar knallen in het donker (wat sowieso al minder leuk is dan overdag), maar anderzijds wel wetende dat de klok doortikt en er kostbare 'stooktijd' verloren gaat terwijl je binnen zit. Je snapt de tegenstrijdigheid. Dat was voorheen echt anders.

Bovendien, ondanks dat we na na 1800u los mogen voel ik me nog steeds regelmatig bekeken. Gebeurt jammer genoeg steeds vaker dat er mensen afkeurend naar buiten kijken of vloekend voorbij lopen. Dat was voorheen echt wel anders, lees: minder frequent het geval. Nu wordt de publieke opinie gedomineerd door een bepaalde vorm van afkeer tegen vuurwerk. We zijn duidelijk in toenemende mate in de minderheid.

Die >60 miljoen aan omzet wordt deels ook in stand gehouden door duurdere producten. Minder mensen kopen vuurwerk, maar omdat de prijs (te) hoog is komen we grofweg elk jaar op hetzelfde uit. Het wordt hier in de buurt ook al jaren rustiger...Maar goed, zoals Amerikanen zeggen: it is what it is. Ik geef het nog 5 jaar en dan is het klaar vermoed ik. Nog maar even genieten zolang het kan mannen!

Ik moet toegeven met de maatregel van 18:00uur de lol er wel een beetje van af is.
Daarbij heeft het weer de afgelopen jaren ook niet mee gewerkt.

Ik mis wel het slenteren de hele dag over straat (wellicht is dat ook de leeftijd) maar ik zie het de jeugd van nu veel minder doen.
Of in mijn beleving minder, omdat ze het niet hier in de straat doen.

Het is puur dit soort sensatie berichten die invloed hebben op de publieke opinie omtrent vuurwerk. Ook echt ieder nieuwsmedium pakt dit vage onderzoekje met 2 handen op. Radio, kranten, tv het is echt te gek voor woorden. Enkel negatieve onderzoeken worden uitgelicht en er wordt gestrooid met ondeugdelijk anames.

Wat hebben media in hemelsnaam tegen vuurwerk? Een aantal jaar geleden lijken alle media een offensief te zijn gestart om de vuurwerktraditie om zeep te helpen. Is de media wel onafhankelijk van de politiek vraag ik mij steeds vaker af. Dat ze lezers willen trekken is duidelijk maar dit lijkt haast een vooropgezet plan.

Is het wellicht een idee voor de vuurwerkfederatie om een onderzoeksbureau in te huren / in het leven te roepen die dergelijke artikelen en onderzoeken uit te pluizen? Ik geloof namelijk echt helemaal niks van al deze sensatie onderzoekjes. Ik denk dat de definitie propaganda hier niet misplaatst is.

Mocht blijken dat een onderzoek of artikel onjuist is, laten we dan met zn allen een advocaat inhuren en de bedrijven aanklagen. Met zn allen een beetje geld bij elkaar voor een bekende advocaat die hiermee ook weer aandacht krijgt.

Ik ben echt helemaal klaar met de anti vuurwerk propaganda!

Het is puur dit soort sensatie berichten die invloed hebben op de publieke opinie omtrent vuurwerk. Ook echt ieder nieuwsmedium pakt dit vage onderzoekje met 2 handen op. Radio, kranten, tv het is echt te gek voor woorden. Enkel negatieve onderzoeken worden uitgelicht en er wordt gestrooid met ondeugdelijk anames.

Wat hebben media in hemelsnaam tegen vuurwerk? Een aantal jaar geleden lijken alle media een offensief te zijn gestart om de vuurwerktraditie om zeep te helpen. Is de media wel onafhankelijk van de politiek vraag ik mij steeds vaker af. Dat ze lezers willen trekken is duidelijk maar dit lijkt haast een vooropgezet plan.

Is het wellicht een idee voor de vuurwerkfederatie om een onderzoeksbureau in te huren / in het leven te roepen die dergelijke artikelen en onderzoeken uit te pluizen? Ik geloof namelijk echt helemaal niks van al deze sensatie onderzoekjes. Ik denk dat de definitie propaganda hier niet misplaatst is.

Mocht blijken dat een onderzoek of artikel onjuist is, laten we dan met zn allen een advocaat inhuren en de bedrijven aanklagen. Met zn allen een beetje geld bij elkaar voor een bekende advocaat die hiermee ook weer aandacht krijgt.

Ik ben echt helemaal klaar met de anti vuurwerk propaganda!

Ben ik grotendeels wel met je eens eigenlijk. Media zijn sowieso niet onafhankelijk, dat is 1 ding wat zeker is. Maar of de politiek er iets mee te maken heeft? Ik de kamer is nog steeds een meerderheid tegen een verbod in ieder geval.

Qua onderzoek, helemaal mee eens, heb ik ook al een aantal keer geroepen. Maar het lastige is om het dan in de grote media te krijgen.
Qua inhuren van een advocaat: Als je ziet hoeveel (of eigenlijk weinig) mensen er bijdragen aan het verspreiden van het nieuwsbericht over de vuurwerkfederatie in dit topic, dan geloof ik nooit dat we het voor mekaar gaan krijgen om een advocaat in te huren.

Back
Bovenaan