Vuurwerkbranche niet enthousiast over verplichte lanceerinstallatie

Jorn89

VWC lid
De vuurwerkbranche is niet enthousiast over de lanceerinstallaties die dit jaar verplicht moeten worden verkocht aan klanten die vuurpijlen aanschaffen. ,,We hebben er genoeg kunnen inkopen, maar het is een maatregel voor de bühne. De pijl afschieten vanuit een fles water werkt net zo goed,'' zegt Leo Groeneveld namens de vuurwerkbranche.

De plastic lanceerinstallatie is dit jaar verplicht voor iedereen die pijlen afschiet met oud en nieuw. Vuurwerkverkopers mogen geen pakket verkopen zonder zo'n afschietbuis.

,,Een rekensom leert dat we er zo'n 250.000 nodig hebben, zoveel mensen kopen jaarlijks een pakket vuurwerkpijlen,'' zegt Groeneveld. ,,Dat halen we wel. We kopen ze in China. Maar er zijn allerlei praktische problemen: wat nu als iemand een pakket koopt en twee dagen later nóg een pakket. Moeten we dan wéér zo'n installatie verkopen, terwijl hij er al een heeft?''

'Schijnmaatregel'

,,Een pakket verkopen zonder lanceerinstallatie mag immers niet'', vervolgt Groeneveld. ,,Of als iemand er een van de buren meeneemt en zegt: ik heb er al een. Wat dan? Dit is een schijnmaatregel. Nu pompen we 250.000 stukken plastic Nederland in voor 1.99 euro per stuk, terwijl een fles water bij de Aldi goedkoper is en net zo goed werkt.’’

De branche is wél enthousiast over het plan van Rotterdam om vuurwerkzones aan te wijzen waar wél afgestoken mag worden. Groeneveld: ,,Daarmee houdt burgemeester Aboutaleb tenminste rekening met de mensen die wel willen afsteken en van de traditie houden. Zorg er alleen voor dat mensen niet te ver van huis hoeven, want dat is de traditie: even een kwartiertje thuis voor de deur vuurwerk afsteken om het nieuwe jaar te vieren.’’

Bron:
https://www.ad.nl/home/vuurwerkbranche-niet-enthousiast-over-verplichte-lanceerinstallatie~ae0e9c70/

Ik neem bij deze afstand van de branche. Belachelijk dat ze die zones steunen. Ja, alleen nog maar grote compounds verkopen en de winst pakken willen ze wel

Ik neem bij deze afstand van de branche. Belachelijk dat ze die zones steunen. Ja, alleen nog maar grote compounds verkopen en de winst pakken willen ze wel

Helemaal gelijk heb je, dit gaat wel te ver. Ze blijven maar toegeven aan de tegenstanders van vuurwerk.

De media verdraaid alles en dat zou hier vast niet anders zijn. Ik geloof niet dat Groeneveld heeft gezegd dat hij er enthousiast over is.

De vuurwerkbranche is niet enthousiast over de lanceerinstallaties die dit jaar verplicht moeten worden verkocht aan klanten die vuurpijlen aanschaffen. ,,We hebben er genoeg kunnen inkopen, maar het is een maatregel voor de bühne. De pijl afschieten vanuit een fles water werkt net zo goed,'' zegt Leo Groeneveld namens de vuurwerkbranche.

De plastic lanceerinstallatie is dit jaar verplicht voor iedereen die pijlen afschiet met oud en nieuw. Vuurwerkverkopers mogen geen pakket verkopen zonder zo'n afschietbuis.

Bron:
https://www.ad.nl/home/vuurwerkbranche-niet-enthousiast-over-verplichte-lanceerinstallatie~ae0e9c70/
Pardon?! Dat is toch echt wel een verschil. Gros van de mensen pleuren het in een plastic fles zonder water, zelfs een wijnfles met water valt nog sneller om dan zo'n driebenige standaard. Dit komt over als puur bedrijfsmatig ageren tegen verplicht moeten inkopen en verschaffen van die dingen.

Ik vind het een raar verhaal. Zoals Arviid ook al aangeeft, het lijkt me niet dat de branche voorstemt voor een aantal aangewezen plekken waar wél vuurwerk mag worden afgestoken. Een aantal vuurwerkvrije zones lijkt me logisch, dat zal de branche ook wel steunen. Ik denk dat hier misschien het media-effect bij is gekomen: het verdraaien van een aantal vuurwerkvrije zones naar een aantal vuurwerkvriendelijke zones.

Hoppa, en nog meer plastic het milieu in. Of zijn deze pijlenstandaards misschien biologisch afbreekbaar? Kdacht het niet haha....

Haha weer een betutteling erbij ja alleen in Nederland maakt men je leven nog moeilijker en duurder dan het al is. In de toekomst moet je verplicht een cursus volgen anders mag je geen vuurwerk afsteken

Sorry Groeneveld, maar ik vind je een aanfluiting voor de branche als je dit hebt gezegd.

Oké die plastic lanceerinrichtingen is inderdaad een politieke oplossing, maar flessen met water? De meeste mensen verzwaren die echt niet. In de pijlen pakketten zit tegenwoordig altijd een PVC buis die in de grond gestoken kan worden. Voilà, onze lanceerinrichting. Dat zal hij toch wel weten? Bevroren grond hebben we al jaren niet gehad. Geen plek om een buisje in te prikken? Gebruik dan een metalen pen zoals Wolff heeft, altijd wel en gaatje tussen de tegels te vinden. Sommigen importeurs komen nu overigens met kartonnen lanceer dingen. Als dat onnodige extra plastic is inderdaad een idiote oplossing.

Maar het eens zijn met vuurwerk afsteek plekken? Ben je helemaal gek geworden? "Wel een beetje dicht bij, een kwartiertje lopen". Deze man moet direct uit z'n functie ontheven worden! levensgevaarlijk dat soort plekken. Gaan we een nummertje trekken wie eerst mag schieten? Moet ik uitkijken dat m'n buurman op het veldje die compound box niet in mijn nek schiet? Te idioot!

Zorg er alleen voor dat mensen niet te ver van huis hoeven, want dat is de traditie: even een kwartiertje thuis voor de deur vuurwerk afsteken om het nieuwe jaar te vieren.’’

Die zin klopt sowieso niet òf Groeneveld spreekt zichzelf hierin tegen.
Ja, wat is het nou; een kwartier van huis lopen of thuis afsteken??
Dus mijnheer Groeneveld, wordt uw zin uit het verband gerukt, dan graag even uw bericht.

Een kwartiertje voor m'n huis wat vuurwerk afsteken is voor mij helemaal niet de juiste omschrijving van de traditie. Voor de 'normale' conusument misschien wel want dat is tegenwoording de trend volgens de branche. Compound en daar verdienen ze ook het meest mee. Voor mij is de echte traditie de hele dag door stoken en dan is het moment vanaf 12 uur helemaal niet het belangrijkste. Het is meer het totaalplaatje wat O&N fantastisch maakt: De hele avond stoken, oliebollen en met de familie of vrienden. Ik denk dat viel liefhebbers op dit forum zich hier in kunnen vinden.

Goed, we hebben het hier natuurlijk wel over het Algemeen Dagblad. De anti vuurwerkkrant bij uitstek, die altijd de primeurtjes heeft rond mogelijke vuurwerkmaatregelen, en kennelijk erg korte lijntjes heeft met de antivuurwerklobby. Zou me totaal niet verbazen als dit uit zijn verband gerukte citaten zijn.

Anderzijds valt Leo Groeneveld - in elk geval naar buiten toe - niet bepaald vaak te betrappen op een krachtig tegengeluid vanuit de branche... Als hij werkelijk heeft gezegd dat de branche enthousiast is over het Rotterdamse plan, dan vind ik dat ronduit schokkend gezien zijn functie.
Denkt hij werkelijk dat de gemiddelde vuurwerkafsteker voor dat' kwartiertje' zoals hij zelf terecht inschat, meer dan een paar minuten en een paar honderd meter zou willen lopen? Die denken, jammer, stom, balen; dan maar niet. Los daarvan, zo'n afsteekzone is gewoon het begin van het einde. Elk jaar minder zones en kleiner, tot het punt dat je feitelijk in de praktijk alsnog een algeheel verbod hebt.

Ik ben het eens met alle verontwaardiging hier, maar “het kwartiertje” in de tekst is bedoelt als 15 minuten afsteken voor de deur en niet als een kwartier lopen.
Afsteekzones vind ik trouwens extra gevaarlijk zoals eerder ook al is aangegeven door anderen.
Grootste boosdoener is en blijft de combinatie van onkunde en alcohol.

Lijkt me ook niet dat hij voorstander is van afsteekplekken, afsteekplekken is niet bevorderlijk voor de verkoop van consumenten vuurwerk, en laat lesli toevallig nou heel veel verkopen.

Laten we maar hopen dat dit verdraaide woorden zijn i.p.v. de daadwerkelijke visie op de traditie en wat mensen zouden willen...

Kan me niet voorstellen dat het echt zo gezegd is, maar uitgaande van het ergste; verander de visie van de vuurwerkbranche of vervang deze spreekbuis van de vuurwerkbranche als die dit uit zichzelf doet. :wink:

De branche is wél enthousiast over het plan van Rotterdam om vuurwerkzones aan te wijzen waar wél afgestoken mag worden. Groeneveld: ,,Daarmee houdt burgemeester Aboutaleb tenminste rekening met de mensen die wel willen afsteken en van de traditie houden. Zorg er alleen voor dat mensen niet te ver van huis hoeven, want dat is de traditie: even een kwartiertje thuis voor de deur vuurwerk afsteken om het nieuwe jaar te vieren.’’

Natuurlijk, elk jaar leggen jullie water bij de wijn. Nog enkele jaren en het is over als jullie maar blijven toe geven en water bij de wijn blijven doen :bonk:

Laatst bewerkt:
Natuurlijk, elk jaar leggen jullie water bij de wijn. Nog enkele jaren en het is over als jullie maar blijven toe geven en water bij de wijn doen :bonk:

En zo is het! Hoe je het ook wendt of keert, je moet dat hele anti-kamp van alles verbieden gewoon geen centimeter geven. Doe je dat wel pakken ze je hand!

Daarnaast behartigd (als het goed is) een branche de belangen van zijn doelgroep. En als je als woordvoerder (in dit geval Groeneveld) dat niet eens kan of zelfs stukje bij beetje toegeeft aan het anti-kamp ten nadele aan de verkopers is het gewoon treurig gesteld.....

Hij heeft al vaker bedenkelijke uitspraken gedaan helaas, zeker bij dat babypijltjes/Romeinse kaarsen verbod toen. Termen als ''begrip hebben voor'' en ''meekomen in gedachte'' gebruik je richting je anti-kamp gewoon niet! :angry:

Laten we maar hopen dat dit verdraaide woorden zijn i.p.v. de daadwerkelijke visie op de traditie en wat mensen zouden willen...

Kan me niet voorstellen dat het echt zo gezegd is, maar uitgaande van het ergste; verander de visie van de vuurwerkbranche of vervang deze spreekbuis van de vuurwerkbranche als die dit uit zichzelf doet. :wink:

Misschien heeft hij het zo niet gezegd, maar let er wel op dat het zo in de media staat en het dus zo wordt gelezen door iedereen die het artikel onder ogen komt. En die trekken elk een conclusie en dat vind ik het grootste gevaar.

Misschien heeft hij het zo niet gezegd, maar let er wel op dat het zo in de media staat en het dus zo wordt gelezen door iedereen die het artikel onder ogen komt. En die trekken elk een conclusie en dat vind ik het grootste gevaar.

Als het daadwerkelijk een eigen redenatie is van de media en men kan zich daarin niet vinden dan kun je dat toch aangeven? Zie er ook niets over op de website van de BPN staan.

Back
Bovenaan