Zwaar vuurwerk vaker online verkocht

Home » Binnenland
ma 05 nov 2012, 07:44 |lees voor
Zwaar vuurwerk vaker online verkocht AMSTERDAM - Zwaar knalvuurwerk wordt steeds vaker online verkocht, vooral via sociale media. Dat signaleert de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers, meldt de NOS.

Onder meer op Facebook, Marktplaats en via blogs wordt het vuurwerk verkocht aan geïnteresseerde jongeren. Die worden volgens de taskforce benaderd door tussenpersonen. Als de verkoop doorgaat, moeten ze naar een geheime locatie komen en daar contant vaak grote bedragen afrekenen.

Nieuw op de markt zijn zware knallers als Big Boy en Super Bus. Die hebben zes keer zo veel kracht als de populaire Cobra. Dat is gelijk aan de kracht van een handgranaat.

bron

Grappig, eerst beweerden ze dat een Cobra 6 wat drukverplaatsing betreft gelijk was aan een handgranaat, nu zijn het de Big Boys' (>100 grammers) die hier gelijk aan zijn.
De Cobra 6 is nu dus geen handgranaat meer, maar slechts een "nitraatdynamiet" :P

Het is natuurlijk wel kwalijk dat die extreme knallers zo makkelijk te koop zijn, maar het zij zo. Daar doe je niks aan, want waar vraag voor is blijft er aanbod.

Wat een wereldse ontdekking overigens van Tascforce OVB over de handel via internet, petje af! (not)
-Welcome to the 21st Century-

Laatst bewerkt:
Leuk dat een stelletje politieagenten zich weer hebben benoemd in Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers, terwijl ze 0,0% verstand hebben van vuurwerk.
Sinds dat internet bestaat en mensen dingen kunnen bestellen via internet gebeurt het al.
En het handgranaat verhaal komt steeds minder geloofwaardig over (Wat het toch al niet was)

Een echte handgranaat en ander wapentuig kan je trouwens ook besstellen via internet!
Wat niet?
Laat ze liever daar achteraan gaan, vuurwerk is niet gemaakt om mensen schade toe tebrengen wapens wel!

Zijn deze Big boy knallers niet gewoon een 75 mm Delova Rana met een ander labeltje?

Edit: Terwijl er in het filmpje staat dat het 125mm Delova Rana zijn zie ik nu.
Gek zeg. =/

Laatst bewerkt:
Dat dit gebeurde was natuurlijk al veel langer bekend maar alleen het feit dat het ook via marktplaats gebeurd verbaasd mij best wel omdat je daar toch een report knop hebt etc.
Maar of het nu in onze ogen wel of geen verstand hebben van vuurwerk agenten zijn, toch hoop ik dat ze deze handel in de kiem kunnen gaan smoren want het natuurlijk te belachelijk voor woorden dat er gasten met die handel rond lopen waar ik mijn vuurwerk straks sta af te steken met mijn kids !!

Laatst bewerkt:
Misschien moeten ze maar eens kappen met telkens weer berichten plaatsen waarin aangegeven word op welke manier je aan zware knallers kunt komen pfff. We hebben vorig jaar allemaal gezien dat de verkoopcijfers van een zekere poolse site verdrievoudigde toen de site genoemd werd in een stukje op TV. Telkens weer benadrukken dat je via social media e.d. knallers kunt vinden en dan achteraf janken dat het vaker voorkomt. Duidelijk geval van je eigen glazen ingooien dit...

Dat dit gebeurde was natuurlijk al veel langer bekend maar alleen het feit dat het ook via marktplaats gebeurd verbaasd mij best wel omdat je daar toch een report knop hebt etc.
Maar of het nu in onze ogen wel of geen verstand hebben van vuurwerk, toch hoop ik dat ze deze handel in de kiem kunnen gaan smoren want het natuurlijk te belachelijk voor woorden dat er gasten met die handel rond lopen waar ik mijn vuurwerk straks sta af te steken met mijn kids !!

dit doet de vuurwerkliefhebber geen goed eerst had je undercover in nederland toen dat powned gedoe en nu dat nos item wat nog meer voor ons kapot maakt aangezien het de hele dag wordt herhaald op tv.daardoor lijkt het wel of wereldoorlog 3 is uitgebroken,en de tegenstanders zoals de sp en de zie je nou wel mensen zullen de wetgever nog meer onder druk gaan zetten.maak me echt zorgen dat onze vuurwerktraditie nog meer under druk komt te staan

Misschien kunnen ze er ook een positief punt uithalen.
Dat namelijk nu al vernielingen worden gepleegd kan nooit te wijten zijn aan het legale vuurwerk dat in Nederland verkocht wordt. Deze veronderstelling hebben sommige Nederlanders nog wel eens.
Nu is het overduidelijk dat het illegale vuurwerk het grootste probleem is in combinatie met de mentaliteit van de mensen die het in handen hebben.
Dat hiertegen opgetreden wordt kan ik alleen maar toejuichen.

Wat ik jammer vind is dat er aandacht aan gegeven wordt, want mijn eerste reactie is kijken op marktplaats of het klopt. Het is hetzelfde principe als met project X. Het is in de eerste reactie niet zo erg, maar op het moment dat de media het oppikt en er een sensatie verhaal van maakt en voorbeelden van vernielingen etc erbij haalt gaat het mis. Dat trekt de mensen aan. En misschien moet de overheid daar eens iets aan doen.
Het klinkt misschien gek om dit uit mijn mond te horen, maar soms doe ik nog weleens iets met wat hier op het forum allemaal gezegd wordt;-)

greetzzz

Je kunt er simpelweg niks aan doen , hoe dan ook word er illigaal vuurwerk gehandeld. Maar ze moeten zich meer richten op de grote handelaren willen ze het goed doen.
Nieuws zoals : 3 nitraten en 1 cobra 6 gevonden in woonhuis.
Dat levert niks op. En als handelaren wat willen kwa contact zijn ze de politie altijd slimmer af.
Misschien dat er binnenkort postduiven worden gebruikt om lijsten en geld te verplaatsen hahaha weet jij veel. Probeer die maar te achterhalen.

Het was al begonnen maar het vuur begint steeds meer te branden, ik zal ook zoveel mogelijk dit soort topics gaan mijden omdat ik het te negatief vind. Ben er klaar mee.

Ik vind het artikel enigszins overtrokken, handel via marktplaats lijkt me sterk.
Feit is wel dat deze knaller hier niet thuis horen, dit is te gevaarlijk spul, en komt in handen van jonge mensen die er wellicht verkeerd mee om kunnen gaan of erger.

Nieuwsberichtgeving op NOS.nl is aangepast. De taskforce pleit nu voor een verbod op zware knallers in professionele vuurwerkshows. Zie NOS.l.

De klucht wordt steeds lachwekkender.

Nieuwsberichtgeving op NOS.nl is aangepast. De taskforce pleit nu voor een verbod op zware knallers in professionele vuurwerkshows. Zie NOS.l.

De klucht wordt steeds lachwekkender.

Pardon!?... op welke onderzoeken\feiten baseren zei zich??.. Want cobra's die knallers in dit nieuwsbericht worden niet en\of zelden (en zeker niet in Nederland) gebruikt in shows!?.. Daarbij worden Nederlandse vuurwerkbedrijven die shows schieten dermate streng gecontroleerd op invoer, uitvoer, dat er van uit die kant weinig te verhandelen valt. Ook als er wat blijft staan bij een show dan moet dat tot in detail (artikel, hoeveelheid, enz) genoteerd en via een export document weer uitgevoerd worden uti Nederland. Mocht er een controleur van de provincie of VROM aanwezig zijn.. Dan pas maar op dat je echt alles keurig noteert, want hij slingert je zonder pardon op de bon. De (groot) Handel van dit soort zware knallers gebeurd over de landsgrenzen, en niet bij vuurwerkbedrijven die shows schieten.

Belachelijk dit.. echt

yups, elke professionele show gebruikt namelijk Delova Rana's in hun show.
en als de show is afgelopen krijgt elke toeschouwer er 4 mee naar huis voor de prijs van 1.
pffff, misschien moeten ze een keer mensen inschakelen die er echt verstand van hebben.
greetzz
Edit: zie dat RedBaron iets vergelijkbaars heeft neergezet. Ik heb inmiddels een bericht gedaan naar NOS.

Pardon!?... op welke onderzoeken\feiten baseren zei zich??.. Want cobra's die knallers in dit nieuwsbericht worden niet en\of zelden (en zeker niet in Nederland) gebruikt in shows!?.. Daarbij worden Nederlandse vuurwerkbedrijven die shows schieten dermate streng gecontroleerd op invoer, uitvoer, dat er van uit die kant weinig te verhandelen valt. Ook als er wat blijft staan bij een show dan moet dat tot in detail (artikel, hoeveelheid, enz) genoteerd en via een export document weer uitgevoerd worden uti Nederland. Mocht er een controleur van de provincie of VROM aanwezig zijn.. Dan pas maar op dat je echt alles keurig noteert, want hij slingert je zonder pardon op de bon. De (groot) Handel van dit soort zware knallers gebeurd over de landsgrenzen, en niet bij vuurwerkbedrijven die shows schieten.

Belachelijk dit.. echt

Straks één Europa. Zitten die gasten mogelijk werkloos thuis als Nederland zich eindelijk conformeert aan de EU regels met betrekking tot het vuurwerk.

5 jaar lang stuiptrekkingen. Of Wilders moet aan de macht komen, Nederland uit de EU stappen en een absolute politiestaat worden.

Jack, weet jij trouwens hoe ze momenteel in België tegenover deze ontwikkelingen staan?

Straks één Europa. Zitten die gasten mogelijk werkloos thuis als Nederland zich eindelijk conformeert aan de EU regels met betrekking tot het vuurwerk.

5 jaar lang stuiptrekkingen. Of Wilders moet aan de macht komen, Nederland uit de EU stappen en een absolute politiestaat worden.
dat gaat never nooit niet gebeuren(dat is altans mijn mening)omdat zelf als er straks een een echt europa is zoals bv amerika je federale wetten nooit afzwakken maar wel strenger maken.dat gebeurt nu al binnen europa met bv belastingen of wapen wetten.kijk maar naar onze bpm op auto,s gunstige europese wet maar strenge hollandse aanpassing,zelfs als ze overal delova's toestaan zegt nederland gewoon nee

Jack, weet jij trouwens hoe ze momenteel in België tegenover deze ontwikkelingen staan?

België volgt normaal altijd de EU richtlijnen. Houd zich ook aan de internationale UN en ADR richtlijnen, wat Nederland ( als het haar zo uitkomt of schikt) niet doet. Het pyropack is daar een "prachtig" voorbeeld van. "uitgevonden" door TNO, opgedrongen aan de branche.. op bepaaldepunten tegenstrijdig met de UN\ADR richtlijnen. Moet je dus in België en de rest van Europa niet mee aankomen, terecht overigens

België volgt normaal altijd de EU richtlijnen. Houd zich ook aan de internationale UN en ADR richtlijnen, wat Nederland ( als het haar zo uitkomt of schikt) niet doet. Het pyropack is daar een "prachtig" voorbeeld van. "uitgevonden" door TNO, opgedrongen aan de branche.. op bepaaldepunten tegenstrijdig met de UN\ADR richtlijnen. Moet je dus in België en de rest van Europa niet mee aankomen, terecht overigens

Weet jij of er vanuit het buitenland nog klachten zijn richting het Nederlandse beleid? Of dat daar iets mee gedaan wordt in het buitenland? Lijkt mij dat er een hoop landen last hebben met de houding van Nederland.

Weet jij of er vanuit het buitenland nog klachten zijn richting het Nederlandse beleid? Of dat daar iets mee gedaan wordt in het buitenland? Lijkt mij dat er een hoop landen last hebben met de houding van Nederland.

Landen hebben daar over het algemeen geen last van.. behalve dan de zwarthandel zo hier en daar. Zo worden er soms partijen of locaties (bunkers, containers enz) met voor in Nederland verboden vuurwerk ontdekt of inbeslag genomen bestemd voor Nederland, of Nederlanders.

Maar over het algemeen wordt er, als je dit aan buitenlanders verteld hoe het er hier aan toe gaat met de regelgeving met ongeloof of lacherig gereageerd.

Back
Bovenaan