Inmiddels ben ik ook weer bijgekomen van het overweldigende spektakel dat de Zena Trophy heet

Graag geef ik ook even een kritisch doch rechtvaardige review. Zoals jullie dat van mij gewend zijn
Zena heeft zichzelf overtroffen door een festival van dit kaliber neer te zetten. Uit alles blijkt dat er overal over is nagedacht, dat er geleerd is van vorig jaar. Op vrijwel alle vlakken is het verbeterd ten opzichte van vorig jaar, terwijl het ook toen in Büllingen al een waar feestje was. Ik wil Zena ontzettend bedanken voor een festival als deze! Wat een traktatie om dit mee te kunnen maken. De afgelopen weken werd mij al langzaamaan duidelijk dat de Trophy heel serieus en professioneel werd aangepakt. Het terrein was groots opgezet en de locatie werd prima benut. Het parkeren was strak geregeld, met die lange aanrijdroute bij aankomst. Na afloop werden de hekken opgegooid, zodat iedereen direct de doorgaande weg op kon rijden onder politiebegeleiding. Desondanks hebben wij er drie kwartier over gedaan om de parkeerplaats te verlaten, maar ik denk eerlijkwaar niet dat dit anders zou kunnen. Er moeten nou eenmaal duizenden auto's tegelijk weg... Ik verbaasde me erover dat er nog zo veel mensen redelijk laat het terrein op wilden. Zelfs om 22 uur was er nog een onafgebroken stroom van auto's die naar binnen kwamen.
De indeling van het terrein met diverse tenten was duidelijk en gezellig. Er was alle ruimte, maar het was niet te groot. De muziek was op sommige plekke wat te veel aanwezig (en van een te harde stijl), maar wel te vermijden als je een andere locatie opzocht zodat je nog prima kan praten met elkaar. De toiletten waren prima geregeld. Iets minder prima waren de vreetschuren, zoals al veelvuldig is aangegeven. Ik denk dat het eten dit jaar het enige was dat relatief gezien nog sléchter was dan vorig jaar! In Büllingen één snackbar op misschien duizend bezoekers, maar hier vier vreetschuren op ca. 8.000 bezoekers! Stom, niet over nagedacht. Ik zag dit al aankomen, dus we hebben er strategisch voor gekozen om direct na de mascleta naar de snackbar te stormen. We hoefden toen 'slechts' een half uur te wachten. Het eten was wel van betere kwaliteit dan vorig jaar overigens.
De mascleta was echt een prachtig stukje pyrotechniek

Chapeau voor de groep (Tony en co.?) die dit heeft ontworpen!

Heerlijk ritmisch begin en een prachtige opbouw. Ik heb er zeer van genoten. Alle knallers waren keurig opgehangen, waardoor er eigenlijk niets in het zachte gras viel. Het gebruik van prachtig Spaans spul was ook zeer gepast. De daylightshow die er op volgde vond ik niet helemaal in verhouding. Het was een verkapte mascleta met sporadische daylight elementen. Ik had er ietsje meer van gehoopt. Mischien hadden deze twee elementen omgedraaid hadden moeten worden, dat de brutere mascleata de softere daylightshow opvolgde.
De Zena Trophy was erg leuk en bood veel diversiteit. In het algemeen moet ik wel zeggen dat de rook met name in dit onderdeel echt spelbreker was. Daar kan natuurlijk niemand iets aan doen, maar het was zeker jammer dat er zo weinig wind was. Ik stond zelf ook eiogenlijk verkeerd aan de rechterzijde. Team Oostenrijk vond ik zelf het best, en met mij ook vele anderen. VWC en VWB presteerden ook zeker niet slecht. Maar Vuurwerkmuseum vond ik echt ondermaats presteren met te veel langdradige stukken. Sorry jongens, niets persoonlijks, maar jullie show was echt geen eerste plek waard! FPM faalde ook wel hard met die draaizonnen. Zelfs als die goed zouden zijn gaan draaien, was dat element in mijn optiek geflopt. Je moet onthouden dat er duizenden mensen naar je show kijken, vaak vanaf 100 tot 200 meter afstand en met tien rijen mensen ervoor. Dan ziet men die draaizonnen gewoon niet tot hun recht komen, zelfs niet 4 meter boven de grond. Die rode bengaalse vlammen kwamen dan juist veel beter tot hun recht met die rook.
De "demo" was een aanfluiting eerste klas. Ik was er zwaar in teleurgesteld

Het punt van een demonstratie is juist dat je consumenten laat zien wat ze kunnen kopen voor hun geld. Nu werd de prijs niet eens genoemd, werden er vaak vier of vijf cakes tegelijk door elkaar heen geschoten, én werden verschillende cakes (bv. van een combibox) tegelijk geschoten. De Walhalla zijn zes verschillende cakes, die elk vanaf vier posten te zien waren. Dan zien we dus 24 cakes tegelijk op een hoop gegooid

Dat schiet zijn doel compleet voorbij! De commentator gaf ook geen leuk praatje, maar was wel goed verstaanbaar.
De afsluitende spektakelshow was echt magistraal mooi!

Genieten eerste klas! Een WAANzinnige opening met die fluiters, salutes en single shots en dan direct die twee cilinders! De show verliep (naar mijn mening) werkelijk vlekkeloos. Al met al vond ik hem iets minder indrukwekkend dat vorig jaar, maar nu verliep het wel gesmeerder. Er zaten wederom erg vette bommen bij. Die parachuutjes, diverse kalibers falling leaves, ghost shells en uiteraard een daverende salute finale. Dikke pluim voor Big Smile Fireworks en zijn team!
Na afloop van de show zijn we vrijwel direct richting huis gegaan. Met 'we' bedoel ik dan ook mijn lift Gerco en Nick

Waarvoor dank uiteraard! We hadden de meeste mensen al gesproken, en omdat we niet op de camping verbleven, kozen we ervoor om snel weer te vertrekken. Het verlaten van het parkeerterrein nam dus wat tijd in beslag (we stonden dan ook erg ongunstig geparkeerd, dicht bij de ingang van het festival), waardoor ik uiteindelijk rond 2:15 uur weer thuis was. Ik kijk in elk geval terug op een zéér geslaagde Zena Trophy en hoop dat Zena dit tot een jaarlijks event gaat maken!