Zena trophy 2014 gaat door !!!

Het valt me op dat ik in de verslagen heel veel foto's zie van, voornamelijk lelijke, mannen.
Is er niemand die de crew van team Panorama heeft gefotografeerd?! :p

Ik heb ook tijdens de 3e trophy show een paar keiharde salutes tussen door gehoord, dat kon voor mijn idee geen 2 gram flash zijn geweest. Weet iemand wat dat was? Was volgens mij niet Panorama maar vuurwerkmuseum. Ik heb dat showtje helaas niet gefilmd. Ook tijdens meerdere shows werd er een waaier gebruikt met enorme boeketten van willows met blauw, en daar kwamen ook enorme klappen vanaf. Ik zou wel willen weten wat dat was. Ik weet bij 1 show dat er in het midden veel magnesium tails kwamen en daarna dan die waaier cake.

Ik heb ook tijdens de 3e trophy show een paar keiharde salutes tussen door gehoord, dat kon voor mijn idee geen 2 gram flash zijn geweest. Weet iemand wat dat was? Was volgens mij niet Panorama maar vuurwerkmuseum. Ik heb dat showtje helaas niet gefilmd. Ook tijdens meerdere shows werd er een waaier gebruikt met enorme boeketten van willows met blauw, en daar kwamen ook enorme klappen vanaf. Ik zou wel willen weten wat dat was. Ik weet bij 1 show dat er in het midden veel magnesium tails kwamen en daarna dan die waaier cake.

je hoort ze bij het filmpje van panorama van vuurwerkkoning rond 1.01 tot 1.03 ongeveer :)

LVC, Zena en overige medewerkers bedankt weer voor dit geweldige evenement!

Het was top georganiseerd en weer een hele vooruitgang t.o.v. vorig jaar, complimenten hiervoor en laten we hopen dat de Zena Trophy in de toekomst alleen nog maar groter mag worden! Volgende keer zijn wij er zeker weer bij! :D

Ik had de eer om aan het geweldige en gezellige team van Panorama gekoppeld te zijn. En ben nu eerlijk, het oog wil ook wat toch.....minimaal 3 inch...:wink::wink::rolleyes:

De Cake met die super dikke Salutes was de Hydra F, deze gingen er 3 tegelijk de lucht in.

See you soon?

Gijs
Dat waren dan de ouden nog (rond)want het eff wat ik zie met die klappen komt meer overeen met de hydra B blauwe mine er onder.
Beschrijving van de ouden. F - Golden Tail to Brocade crown to Blue, Golden tail to Blue Peony with Green, Blue peony mine Silver tail to Ti-Salute

En dit is de nieuwe https://www.youtube.com/watch?v=pjRwssAKtho
Komt niet overeen. Goed om te weten dat ze de ouden nog hebben.:D

Je hebt gelijk, dat zijn ze. Zijn deze hydra cake's nog steeds zo te koop?

En met de waaier cake,bedoelde ik de gene van thunderboys filmpje van vuurwerkmuseum op 1:50.

Inmiddels ben ik ook weer bijgekomen van het overweldigende spektakel dat de Zena Trophy heet :) Graag geef ik ook even een kritisch doch rechtvaardige review. Zoals jullie dat van mij gewend zijn :p

Zena heeft zichzelf overtroffen door een festival van dit kaliber neer te zetten. Uit alles blijkt dat er overal over is nagedacht, dat er geleerd is van vorig jaar. Op vrijwel alle vlakken is het verbeterd ten opzichte van vorig jaar, terwijl het ook toen in Büllingen al een waar feestje was. Ik wil Zena ontzettend bedanken voor een festival als deze! Wat een traktatie om dit mee te kunnen maken. De afgelopen weken werd mij al langzaamaan duidelijk dat de Trophy heel serieus en professioneel werd aangepakt. Het terrein was groots opgezet en de locatie werd prima benut. Het parkeren was strak geregeld, met die lange aanrijdroute bij aankomst. Na afloop werden de hekken opgegooid, zodat iedereen direct de doorgaande weg op kon rijden onder politiebegeleiding. Desondanks hebben wij er drie kwartier over gedaan om de parkeerplaats te verlaten, maar ik denk eerlijkwaar niet dat dit anders zou kunnen. Er moeten nou eenmaal duizenden auto's tegelijk weg... Ik verbaasde me erover dat er nog zo veel mensen redelijk laat het terrein op wilden. Zelfs om 22 uur was er nog een onafgebroken stroom van auto's die naar binnen kwamen.
De indeling van het terrein met diverse tenten was duidelijk en gezellig. Er was alle ruimte, maar het was niet te groot. De muziek was op sommige plekke wat te veel aanwezig (en van een te harde stijl), maar wel te vermijden als je een andere locatie opzocht zodat je nog prima kan praten met elkaar. De toiletten waren prima geregeld. Iets minder prima waren de vreetschuren, zoals al veelvuldig is aangegeven. Ik denk dat het eten dit jaar het enige was dat relatief gezien nog sléchter was dan vorig jaar! In Büllingen één snackbar op misschien duizend bezoekers, maar hier vier vreetschuren op ca. 8.000 bezoekers! Stom, niet over nagedacht. Ik zag dit al aankomen, dus we hebben er strategisch voor gekozen om direct na de mascleta naar de snackbar te stormen. We hoefden toen 'slechts' een half uur te wachten. Het eten was wel van betere kwaliteit dan vorig jaar overigens.

De mascleta was echt een prachtig stukje pyrotechniek :) Chapeau voor de groep (Tony en co.?) die dit heeft ontworpen! :thumbsup: Heerlijk ritmisch begin en een prachtige opbouw. Ik heb er zeer van genoten. Alle knallers waren keurig opgehangen, waardoor er eigenlijk niets in het zachte gras viel. Het gebruik van prachtig Spaans spul was ook zeer gepast. De daylightshow die er op volgde vond ik niet helemaal in verhouding. Het was een verkapte mascleta met sporadische daylight elementen. Ik had er ietsje meer van gehoopt. Mischien hadden deze twee elementen omgedraaid hadden moeten worden, dat de brutere mascleata de softere daylightshow opvolgde.
De Zena Trophy was erg leuk en bood veel diversiteit. In het algemeen moet ik wel zeggen dat de rook met name in dit onderdeel echt spelbreker was. Daar kan natuurlijk niemand iets aan doen, maar het was zeker jammer dat er zo weinig wind was. Ik stond zelf ook eiogenlijk verkeerd aan de rechterzijde. Team Oostenrijk vond ik zelf het best, en met mij ook vele anderen. VWC en VWB presteerden ook zeker niet slecht. Maar Vuurwerkmuseum vond ik echt ondermaats presteren met te veel langdradige stukken. Sorry jongens, niets persoonlijks, maar jullie show was echt geen eerste plek waard! FPM faalde ook wel hard met die draaizonnen. Zelfs als die goed zouden zijn gaan draaien, was dat element in mijn optiek geflopt. Je moet onthouden dat er duizenden mensen naar je show kijken, vaak vanaf 100 tot 200 meter afstand en met tien rijen mensen ervoor. Dan ziet men die draaizonnen gewoon niet tot hun recht komen, zelfs niet 4 meter boven de grond. Die rode bengaalse vlammen kwamen dan juist veel beter tot hun recht met die rook.
De "demo" was een aanfluiting eerste klas. Ik was er zwaar in teleurgesteld :sad: Het punt van een demonstratie is juist dat je consumenten laat zien wat ze kunnen kopen voor hun geld. Nu werd de prijs niet eens genoemd, werden er vaak vier of vijf cakes tegelijk door elkaar heen geschoten, én werden verschillende cakes (bv. van een combibox) tegelijk geschoten. De Walhalla zijn zes verschillende cakes, die elk vanaf vier posten te zien waren. Dan zien we dus 24 cakes tegelijk op een hoop gegooid :bonk: Dat schiet zijn doel compleet voorbij! De commentator gaf ook geen leuk praatje, maar was wel goed verstaanbaar.
De afsluitende spektakelshow was echt magistraal mooi! :cool: Genieten eerste klas! Een WAANzinnige opening met die fluiters, salutes en single shots en dan direct die twee cilinders! De show verliep (naar mijn mening) werkelijk vlekkeloos. Al met al vond ik hem iets minder indrukwekkend dat vorig jaar, maar nu verliep het wel gesmeerder. Er zaten wederom erg vette bommen bij. Die parachuutjes, diverse kalibers falling leaves, ghost shells en uiteraard een daverende salute finale. Dikke pluim voor Big Smile Fireworks en zijn team!
Na afloop van de show zijn we vrijwel direct richting huis gegaan. Met 'we' bedoel ik dan ook mijn lift Gerco en Nick :wink: Waarvoor dank uiteraard! We hadden de meeste mensen al gesproken, en omdat we niet op de camping verbleven, kozen we ervoor om snel weer te vertrekken. Het verlaten van het parkeerterrein nam dus wat tijd in beslag (we stonden dan ook erg ongunstig geparkeerd, dicht bij de ingang van het festival), waardoor ik uiteindelijk rond 2:15 uur weer thuis was. Ik kijk in elk geval terug op een zéér geslaagde Zena Trophy en hoop dat Zena dit tot een jaarlijks event gaat maken! :D

Weet Iemand trouwens welke mod er als laatste geschoten werd tijdens de demo en welke cake het was die er na kwam.
een erg leuk en rustig effect namelijk.

Zo even mij gal spuwen.
Geintje natuurlijk, ik heb een top dag gehad.

Mijn verhaal.
Ik wordt zaterdagochtend al vroeg wakker, ik wordt gek van mezelf, de kruitstress vliegt door mijn aderen.
Ik ga me bedje uit en drink wat en mijn medicatie in en ga toch maar een paar uurtjes slapen, want ik moest vrijdag tot 23:00 uur werken.
Gelukkig lukt dat en daarna kleed ik mij om en doe ,rustig' aan totdat Fireworkaddic en Darksoul aanbellen.
Zullen we maar gaan, zeg ik.
Ik wil gaan, dus de Fietas in en op weg naar Bree.
De reis er naar toe gaat super, ach dat lukt ook wel met een halve liter monster energydrink in mijn bekerhouder.

We komen in de buurt van Bree, totdat Jorik zegt, he zag je dat op dat bord stond wegonderbreking richting Bree.
Ja ik had het al gezien, maar ik had het stiekem genegeerd, want die omleidingen zijn in Belgie echt een crime.
In de verte zien we flitslichten, nog 4 km rijden, nee he het zou toch niet....

He er staat een bord Zena trophy, maar we mogen niet naar recht, het voor de hulpdiensten, vips en de pers.
Ik toeter, want volgens mij staat Toon van de bunkert langs de weg, de begeleider te spelen.
Nog een paar km doorrijden en dan kunnen we richting terrein.
Na een stille omgang zien we de parkeerplaats, wat een grote parkeerplaats zeg.

Nadat ik de fietstas heb geparkeerd lopen we richting terrein.
Bandje om en ik loop gelijk naar de LVC tent, want ik moch mee met de backstage tour.
Maar ik was helaas een kwartier te laat.
Maar ik kom iemand tegen die er voor zorgt dat ik als reserve op de 17:00 uur backstage tour lijst kom.

Even wachten dan, even een pet halen, want de zon schijnt mij iets te veel in mijn ogen.
ja, heb ik weer, vorig jaar bij kebab tent bij Totch pyro demo, viel de stroom uit.
En ja hoor, ik wil me merchandise pinnen, valt de stroom uit.
Gelukkig kon ik mijn spul apart laten zetten en kon ik mee met laatste backstage tour.
De gene die dat voor mij geregeld heeft, BEDANKT!
Hij weet zelf wel, wie ik bedoel.

De backstage tour was super, je staat lekker dichtbij, ja kan alles aanraken.
Heb ik niet gedaan hoor.

Mascleta was geweldig, deze kwam echt Spaans tot mij over, wat een ram mascleta was het zeg!
Heerlijk die trillende trommelvliezen, ik heb echt super genoeten.

Daglicht show, was een stuk rustiger.
Een bekende die ik later tegen kwam zei dat ze eerst de daglichtshow en daarna de mascleta hadden moeten doen.
Dan was de daglichtshow een lekkere opwarmer geweest.

De trophy vond ik super gaan.
Ondanks dat Zena/Orginal zeer veel verschillende producten heeft, zie je toch veel overeenkomsten.
Zoals een Belgische dame bij ons in buurt zei, deze show heb net ook gezien. (Op haar Vlaams)
Nu ja, dan kijk je niet goed, maar ik heb geen slechte show gezien.
Maar ik had wel een andere top 3, dan de officiële uitslag.
Maar, meedoen is leuker dan winnen, want het is echt een leuke en bijzondere ervaring, toen ik in 2008 met team vuurwerkcrew mee heb gedaan.

Tja en toen de demo.
Demo vond ik slecht geschoten, alles tegelijkertijd.
Dat is jammer, want na 3 schoten zat alles in de rook.
Schiet dan eerst een cake per stuk en daarna per 4 of 6.
Idee voor volgens jaar.

En tja daarna de finale.
Heerlijke show gezien.
Mooie effecten, ringen, kamuoro's, lekkere rauwe fluiters en natuurlijk de parachutes super!
Super gedaan big smile fireworks, jullie hebben laten zien, dat jullie je een super show kunnen bouwen!

Daarna zijn we rustig naar de auto gelopen.
En hebben we een half uur in de file/stil gestaan en moeten luisteren naar hele foute Nederlandse talige muziek.
Wat ook voluit meegebleerd werd door iemand in die wagen.
Gelukkig deden de verkeer begeleiders goed hun best en konden we terug naar huis rijden.

Het was een top trophy, maar toen we na de daglicht show op de parkeerplaats aan het relaxen waren in de stoel.
Dreunde de hardstyle zo hard, dat we het via de grond konden voelen.
Leuk, maar ik denk dat ouders met kinderen en de niet house/hardstyle liefhebbers het niet zo tof vonden.
Misschien een puntje van aanpassing voor volgend jaar.
Want de tent, was de hele trophy erg leeg....

Oeps vergeten.
Organisatie bedankt voor deze super trophy.
Je/jullie moeten wel kl0ten hebben om zo iets op poten te zetten.

En alle show, trophy bouwers en iedereen die mee heeft gelopen om deze dag mogelijk te maken.
BEDANKT!!!

Foto's volgen....

Slide show van de rondleiding/Back stage tour.

Rondleiding_zps57c67bf4.gif

Er staan personen op sommige foto's.
Wil je niet openbaar gezien worden, stuur mij even een pm.
Dan haal ik de foto uit de slide show.
Bij voorbaat excuses.

Meer foto's volgen....

Top dag gehad geen andere worden voor!! Hopen dat het volgend jaar weer Bree is dan zijn we er zeker weer bij..!!!!!!

Btw.. ben zeer benieuwd voor degene die er waren.. Toen team panorama hun showtje schoot hoorde je op een gegeven moment 2 enorme dreunen.. Iemand enig idee wat dit was?? Was hier wel nieuwsgierig naar want het leek mij geen consumenten knal zo hard! Ben benieuwd:D

De hydra F. De eind salutes zijn een beetje te..
Dus sla je slag want de nieuwe badge zal natuurlijk weer normaal zijn.
Er is nog vooraad van de nieuwe hydra f;)

Als je zo door dit topic heen leest, is er bij sommigen enig onbegrip/onduidelijkheid over de uitslag bij de ZENA Trophy. Dat komt vooral omdat elke wedstrijd, want dat is de Trophy natuurlijk, ook zijn reglementen heeft waar je je als deelnemend team wel aan dient te houden. De vele toeschouwers/bezoekers hebben vaak helemaal geen weet van een wedstrijdreglement, laat staan wat daar dan in staat. En natuurlijk wordt ook naar het reglement gekeken bij het bepalen en toekennen van de punten. Bij de buren op FPM wordt daar inmiddels meer duidelijkheid over gegeven via een speciaal topic: http://www.freakpyromaniacs.com/forum/zena-trophy/48345-zena-trophy-2014-competitie.html#post411641

Reglementen zenatrophy die ieder team heeft ontvangen.

Reglementen zenatrophy die ieder team heeft ontvangen.

Spelregels Zena Trophy 2014

Algemeen:
•Team bestaat uit 4 personen
•Minimumleeftijd van deelnemers is 16 jaar
•De door u ontworpen show moet minimaal 4 en maximaal 6 minuten duren
•De producten moeten gekozen worden uit de keuzelijst. Er mogen geen eigen producten gebruikt worden.
•U ontwerpt en schrijft een scenario met de door u uitgezochte producten.
•De beschikbare ruimte per show is 2.5 m x 10 m, met de lange zijde naar het publiek gericht.
•De producten dienen gebruikt te worden waarvoor ze zijn ontworpen. Wil je breed schieten, pak dan waaiers. Het schuin plaatsen van een gewone cake is niet toegestaan. Het ophangen van fonteinen ook niet.
•Alle deelnemers dienen ons de volgende gegevens te bezorgen:
- Naam van het team (Forumnaam)
- Naam, adres, leeftijd, geboorteplaats en email adres van alle teamleden
•Volgorde van de shows wordt bepaald per lottrekking.
•De communicatie tussen de LVC en de deelnemers verloopt via de captain van het team.
•De LVC behoudt zich het recht ten allen tijden veranderingen door te voeren.

Tijdens de opbouw:
•Voltallig team zal aanwezig zijn op het terrein ten laatste om 14u00
•Om 14u15 volgt er een briefing door Pieter (verantwoordelijke) in de safetyzone:
- Overloop spelregels
- Aanduiding van de genummerde vuurzone
- Kennismaking met de teambegeleider
•U ontvangt uw producten van de verantwoordelijke en U begeeft zich naar de u toegewezen zone.
•Alle teams zullen gelijktijdig opbouwen, zorg dus voor orde en netheid op het terrein, er wordt niet gerend!
•Tijdens de opbouw blijft U in uw vuurzone, U loopt niet door andere vuurzones.
•Alle afval, papier, plastic, enz… wordt direct in een daarvoor bestemde afvalbak gedeponeerd.
•Als de show volledig is opgesteld dienen de teams zich van het terrein te begeven
•Het vuurwerk mag op geen enkele manier gemanipuleerd worden.(dus cakes die opeens in 1x leegschieten en dit niet horen te doen mag ook niet.

Tijdens de show:
•Tijdens de shows blijven alle teams in de safetyzone.
•Enkel de teambegeleider zal het schietsysteem bedienen, alle andere leden blijven in de safetyzone
•Zodra er zich een situatie voordoet die gevaar zou kunnen betekenen voor omstaanders moet de show onmiddellijk worden afgebroken
•Het afbreken van de show kan gebeuren op initiatief van Team Captain of Pieter.

Na de laatste show:
•Na de show dient men 10 minuten te wachten vóór men de vuurzone betreedt om alles te laten afkoelen.
•Indien er smeulende producten aanwezig zijn dienen deze gedoofd te worden met de waterspuit.
•De vuurzone van elk team dient door de teamleden zelf opgeruimd te worden. Alle afval wordt gestapeld in de afvalzone en niet lukraak weggegooid.
•Niet afgestoken producten worden apart gezet op aanwijzing van Pieter
•Op aanwijzing van Pieter verplaatsen alles teams zich gezamenlijk naar de publiekszone.
•Bij oproep door de Speaker begeven alle teams zich naar het podium waar de prijsuitreiking zal plaatsvinden.

Extra veiligheid:
•Er wordt enkel gerookt in de safetyzone
•Er worden geen alcoholische dranken gebruikt voor en tijdens de shows!
•Opbouwzones van de andere vuurwerken zijn verboden voor alle deelnemers van de Zena Trophy!
•Richtlijnen/orders gegeven door Pieter, teambegeleiders, brandweer en andere bevoegde instanties worden onmiddellijk en strikt opgevolgd!
•Alle materialen die voor het goede verloop van het evenement ter beschikking gesteld worden, dienen op een goede en veilige manier gebruikt te worden. Er wordt niet mee gespeeld!
•U werkt met vuurwerk, houd je verstand erbij!

Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst mooi dat jullie allemaal in grote getale gekomen zijn en ervan genoten hebben!
Echt super!

Ik zal hieronder het één en ander verduidelijken;

Je hebt gelijk, dat zijn ze. Zijn deze hydra cake's nog steeds zo te koop?

En met de waaier cake,bedoelde ik de gene van thunderboys filmpje van vuurwerkmuseum op 1:50.

Het gaat hier inderdaad om de Hydra F, deze zijn gewoon te koop.
Sluit af met drie erg indrukwekkende salutes :) Zie het Hydra topic hier op het forum.

De waaiers die je bedoeld is de 30mm Golden Willow MOD, artikelnummer 2139E.

Wat betreft de demo; na al het geknal overdag en de zes showtjes twv +- €750 is het schieten van een normale demo al snel een wat saaie bedoeling.
Verleden jaar duurde de demo ruim 25 minuten en dat is gewoon te lang om je aandacht erbij te kunnen houden. Daarom hebben we dit jaar besloten flink gas te gaan geven.
Daarnaast wilde we ook veel meer producten schieten dit jaar (verleden jaar was het alleen van Zena Nederland).
Het idee was om een soort grote show ervan te maken en de producten snel achter elkaar te schieten.
Door de rookontwikkeling bij de Trophy zelf is last minute besloten om toch wat rust tussen het schieten van de producten te houden.

Er komen waarschijnlijk ook nog wel winkeliersdemo's waar de producten enkel te zien zijn.

Wat betreft de finale, daar zaten de volgende cakes in verwerkt;
Het begon met Canis (nieuw belgisch product) 3 step whistling + salutes (24 stuks)
Daarna in volle vaart; 48x Hypnotised, 48x Exponential, 48x Ancient Knowledge en 48x Mjölnir

Die viel volgens mij goed in de smaak ;)

Als er nog vragen zijn wat er in de Trophy shows precies geschoten is, ik kan daar wel duidelijkheid over geven. Laat het maar weten dus.

Hier mijn film van de finale van de demo. Door de rook ontwikkeling en de overbelichting herkent youtube enkel en alleen de 360 in plaats van de gebruikelijke 1080.

Hey pieter weet je ook welke mod, s er geschoten zijn vooral de laatste 2 vond ik een erg mooi effect
Het leek mij iets van een jelly-fish effect.

Heeft iemand de schietlijst van de Productdemo nog bij de hand? Zou je daar dan a.u.b. een afbeelding van kunnen posten?

Er was wat vonkoverslag tijdens de demo waardoor helaas een Hypnotised en een Tequilla Blue te vroeg afgingen. Dit gebeurde bij het schieten van de mods.
Hier een linkje naar de demo op youtube, vanaf 10:00 zie je de mods voorbijkomen; https://www.youtube.com/watch?v=06kk7kPGm_w

De volgende mods zijn geschoten in de demo;
2138A Golden Glitter
2138D Tiger Tail (step)
2138E Silver Whirling Flower
2139D Brocade Crown
2139E Golden Willow
2139I Tiger Tail (all together)

Back
Bovenaan