YorickT vuurwerkfotografie!

2020 komt langzaam weer tot zijn eind. Nog even volhouden en we zitten al met warme chocolademelk onze sinterklaas cadeautjes uit te pakken en ons vol te stouwen met pepernoten. Normaal gezien zou ik eind december een mooie compilatie maken van alle spectaculaire vuurwerkshows die ik bezocht had. in 2019 bezocht ik 24 vuurwerkshows. Dat wilde ik dit jaar zeker verhogen. Helaas is dat niet gelukt. Dit jaar bezocht ik welgeteld 1 vuurwerkshow.

Een kleine terugblik naar 13 september jongsleden. De eerste en laatste vuurwerkshow die ik fotografeerde.

Kesteren-album-blog (1 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (2 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (3 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (4 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (6 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (7 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (8 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (9 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (10 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (11 van 12).jpg

Kesteren-album-blog (12 van 12).jpg

De Demo van vuurwerk Duitsland is altijd een hoogtepuntje in het demo seizoen. Helaas zullen we deze demo dit jaar moeten missen. Daarom deze terugblik naar 2019, Kalkar (DE)

demo-vuurwerk-duitsland-2019-album-blog (19 van 34).jpg

demo-vuurwerk-duitsland-2019-album-blog (20 van 34).jpg

demo-vuurwerk-duitsland-2019-album-blog (25 van 34).jpg

demo-vuurwerk-duitsland-2019-album-blog (5 van 34).jpg

Tijd voor een nieuwe terugblik!

Vorig jaar bezocht ik de importeurs demo van Vulcan. Een demo die netjes in elkaar zat op een prachtige locatie. Na wat overleg met de aanwezige mensen is het gelukt om een mooi plekje te bemachtigen waardoor ik een mooie reflectie kon meepakken.

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (1 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (2 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (5 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (8 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (9 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (14 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (21 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (16 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (23 van 23).jpg

Importeurs-demo-vulcan-2019-album-blog (21 van 23).jpg

Nice. Zeker foto 4. Het contrast tussen in de lucht meer zilver en in het water meer de rode effecten echt mooi.

Lange tijd niks gepost hier! Inmiddels zitten de eerste shows er voor mij alweer op. Daar later meer over. Nu eerst terug naar precies 1 week geleden: 10 jaar Vuurwerkstore Holten. Wat een feestje!

10 jaaar holten (4 van 43).jpg

10 jaaar holten (12 van 43).jpg

10 jaaar holten (13 van 43).jpg

10 jaaar holten (14 van 43).jpg

10 jaaar holten (16 van 43).jpg

10 jaaar holten (17 van 43).jpg

10 jaaar holten (22 van 43).jpg

10 jaaar holten (24 van 43).jpg

10 jaaar holten (26 van 43).jpg

10 jaaar holten (27 van 43).jpg

10 jaaar holten (28 van 43).jpg

10 jaaar holten (29 van 43).jpg

10 jaaar holten (30 van 43).jpg

Gisteren was het weer tijd voor een van mijn jaarlijkse favorieten namelijk de Halloween nights in Toverland. Voor mij een plek waar mijn 3 grote hobby's samenkomen. Fotografie, vuurwerkshows en themaparken. Gisteren ook weer heerlijk genoten van deze avond en het afsluitende vuurwerk. Mooie van het verhaal is dat deze show nog 12 keer te zien is komende maand. Ik ben er nog wel een aantal keer bij dus binnenkort ook plaatjes vanuit verschillende hoeken.

naamloos (3 van 9).jpg

naamloos (9 van 9).jpg

naamloos (2 van 9).jpg

naamloos (1 van 9).jpg

naamloos (4 van 9).jpg

naamloos (5 van 9).jpg

naamloos (6 van 9).jpg

naamloos (7 van 9).jpg

naamloos (8 van 9).jpg

Het is weer de hoogste tijd voor een nieuwe update. De bovenstaande Halloween Nights zitten er inmiddels nog altijd niet op. Met nog 1 avond te gaan zijn ze wel bijna ten einde helaas. Goede nieuws is dat er na de derde show een flink aantal dingen veranderd zijn. Zo werden er cakes met knal en T2 bombettes toegevoegd aan de show. Redenen genoeg om nog een paar te gaan kijken en mijn camera mee te nemen. Beelden zijn van afgelopen vrijdag en zondag.

VWC (1 van 1).jpg

VWC (1 van 1)-2.jpg

VWC (1 van 1)-3.jpg

VWC (1 van 4).jpg

VWC (2 van 4).jpg

VWC (3 van 4).jpg

VWC (4 van 4).jpg

Een tijdje geleden alweer heb ik een van mijn meest bijzondere foto opdrachten gedaan. Een privévuurwerk vastleggen ter ere van een overleden persoon. Een prachtig eerbetoon in de vorm van een pyromusical met kwalitatieve producten tot 6inch. Het was echt een eer om hierbij te mogen zijn.

naamloos (1 van 9).jpg

naamloos (2 van 9).jpg

naamloos (3 van 9).jpg

naamloos (4 van 9).jpg

naamloos (5 van 9).jpg

naamloos (6 van 9).jpg

naamloos (7 van 9).jpg

naamloos (8 van 9).jpg

naamloos (9 van 9).jpg

Koningsdag 2022

Dat de vuurwerkshow wereld op Koningsdag 2 jaar op zijn gat gelegen heeft hoef ik je vast niet te vertellen. Ik hoef je vast ook niet te vertellen dat je dit jaar bijna keuze stress zou krijgen over welke show je op 27 april moest gaan bezoeken. Bi-zar! wat een contrast! Ik heb zin om een verhaaltje te typen met inspiratiebron Jordi (haha!). So here we go!

Zoals de meesten van jullie misschien wel weten beheer ik de website Vuurwerkklok. Ik schreeuw het niet van de daken dat ik daar achter zit omdat ik dat wat minder van belang vind. Anyway, Vuurwerkklok bied een zo compleet mogelijk overzicht aan van (openbare) vuurwerkshows in Nederland. Dat wetende kan je je misschien voorstellen dat met 26 shows die dag (Koningsdag & nacht) ik wel keuze stress kreeg. Van veel shows wist ik de ins-en outs wel en wat ik had kunnen verwachten.

Vrij onverwacht kreeg ik de vraag of ik in Dordrecht aanwezig zou kunnen zijn om foto's te maken. Het beloofde ook een grote show te worden. Vanuit Zuid-Limburg is Dordrecht niet om de hoek maar ik zette mijn twijfel snel aan de kant en besloot daarheen te gaan.

Koningsdag zelf was het prachtig weer. Ik begon met een wandeling en terrasje in het Noord-Limburgse Mook. Rond 7 uur had ik afgesproken op het indusitrie/haven gebied van Dordrecht om een kijkje te nemen bij het ponton waar DFP de laatste afrondingen deed aan de bouw van het vuurwerk. Het was meteen een warm welkom en weerzien van bekende mensen. Een ding dat meteen opviel was de grote hoeveelheid shells die opgesteld stonden ten opzichte van het vergeleken kleine aandeel cakes. Logisch ook wel gezien de afstanden tot het publiek die gehouden moesten worden i.v.m de 5'' shells.

naamloos-vuurwerkklok (1 van 5).jpg

naamloos-vuurwerkklok (2 van 5).jpg

naamloos-vuurwerkklok (5 van 5).jpg

naamloos-vuurwerkklok (3 van 5).jpg

Het is werkelijk geweldig om dit soort set-ups in Nederland te zien. Ze worden steeds zeldzamer. Als deze set-ups er dan zijn, ja dan voel je je toch weer een kind in een snoepwinkel.

Daarna werd het tijd om een locatie te bedenken voor mijn foto's en de video van Pyroworld. We waren het allebei eens over het feit dat we het drukke centrum van Dordrecht wilde vermijden. Ondanks dat dit een mooie plek is zagen we het niet zitten om met alle dure camera spullen door het feestende publiek te lopen. We besloten de auto te pakken en richting de dijk van Papendrecht te gaan. Goeie keus! Het bleek hier enorm stil en het ponton ging voor ons perfect liggen qua kijkhoek. We stelde onze camera's op en trokken daarmee de nodige aandacht van andere vuurwerk liefhebbers. Voordat je het wist stond er een gezellig clubje liefhebbers te babbelen over wat we verwachtten dat ging komen. Alsof het eigenlijk nooit anders geweest is. We hebben nog kunnen meegenieten met het geluid van een andere show, daar ramde het flink op los maar wij moesten toch echt nog eventjes wachten.

Stipt half 11 was het dan eindelijk zo ver. De eerste Aba salutes vliegen de lucht in en klappen er goed op. Het Drierivierenpunt waar de show geschoten wordt is een enorme open vlakte waar het geluid lekker over het water rommelt. De show die daar op volgde zat erg goed in elkaar. Een flink aantal meerslagenbommen, goeie blinkers en een gouden finale. Wat wenst een liefhebber zich nog meer.

Na de finale kon ik mijn geluk niet meer op. Het was Halloween 2021 dat ik voor het laatst een vuurwerkshow zag in Nederland en eindelijk was het dan weer zo ver. Gelukkig ben ik het maken van vuurwerk foto's niet verleerd en heb ik dagen daarna met een grote glimlach achter mijn desktop zitten editten.

Grote dank aan DFP voor zijn gastvrijheid en het neerzetten van een goeie show. Daarnaast natuurlijk ook dank aan de gastvrijheid van Pyroworld en iedereen die gewerkt heeft aan deze show. Laten we hopen dat er nog véél mooie shows volgen deze zomer.

naamloos-vuurwerkklok (1 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (2 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (5 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (8 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (9 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (10 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (11 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (13 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (16 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (4 van 16).jpg

naamloos-vuurwerkklok (6 van 16).jpg

prachtige foto's . echt kunst in de lucht .
ik blijf dit soort foto's prachtig vinden op canvas in huis

Bedankt voor de beelden en het verslag. Zijn echt prachtige foto's geworden. Leuk om te horen dat mijn verslagen een inspiratiebron zijn. Het verslag leest fijn weg en het enthousiasme spat ervan af. Ook complimenten voor Vuurwerklok. In het zoeken naar shows gaat flink wat tijd zitten, dat men van buitenaf niet ziet. Absoluut complimenten en dat er nog maar eens zo'n fijn fotoverslag mag volgen.

Dankjewel voor deze 2 prachtige complimenten heren! Super tof om te horen!

Er gaan zeker meer verslagen aankomen, heb inmiddels al weer 2 nieuwe shows bezocht. Wordt vervolgd!

Etten-Leur

Zo’n anderhalve week geleden kreeg ik de vraag van Caffero of ik een vuurwerkshow wilde fotograferen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Het bleek te gaan om een besloten vuurwerkshow bij een 25 jarig jubilea van een bedrijf. Het zou een best bijzondere set-up worden. Gezien de locatie, midden op een industrie terrein moet je creatief te werk gaan en dat kunnen de jongens van Caffero best. Ze beschikken over de kennis en materialen om creatieve shows te schrijven en schieten. Zo ook hier. Met de posten aan consumentencakes (showtime) en een aantal rekjes PSE met leuke o.a. leuke singleshots. Natuurlijk kan er bij een jubileum geen letterbord ontbreken en deze was dus ook aanwezig. Aangevuld met flink wat fonteinen, Flames in alle soorten en maten was de set-up aan de voorkant van de show geslaagd.

Om ook iets te doen met het grote dak van het bedrijf stond deze ook vol met Flames en posities met PSE (singleshots). Erg tof natuurlijk, zoiets zie je niet elke dag. Dit gaf mij ook een leuke uitdaging om het op een zo goed mogelijke manier vast te leggen.

De keus was dan ook om of de voorgrond erbij te pakken of het volledige dak. Een middenweg was er niet. Compositie technisch gezien snij ik dan liever wat aan de bovenkant eraf dan aan de onderkant. Nu je de mensen ziet staan krijg je een indruk van de grootte die je anders zou missen. Dat is een beetje de struggle waar je tegenaan loopt op dit soort locaties. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met het eindresultaat. Het was een mooie, bijzondere show om vast te leggen en ik kijk uit naar hetgeen dat nog gaat volgen.

Een iets korter verslagje dan de vorige keer. Mede omdat ik overdag in de Efteling was en pas een uur voor de show aansloot bij de crew van Caffero.

Toverland-Caffer-Vuurwerkklok-2.jpg

Toverland-Caffer-Vuurwerkklok-3.jpg

Toverland-Caffer-Vuurwerkklok-4.jpg

Toverland-Caffer-Vuurwerkklok-5.jpg

Toverland-Caffer-Vuurwerkklok-6.jpg

Toverland-Caffer-Vuurwerkklok.jpg

Een uniek kijkje achter de schermen

Het is inmiddels al 3 jaar geleden dat de 2 grote festivals, 7th Sunday en Harmony of Hardcore gehouden werden. Beide festivals zijn al maanden uitverkocht en tellen 45.000 enthousiaste bezoekers per dag. 4 juni start Harmony of Hardcore en 5 juni 7th Sunday.

Het beloofd een mooi weekend te worden. Dat begon al op donderdag 2 juni toen ik in mijn mailbox de briefing en crewticket ontving voor Harmony of Hardcore. Stiekem toch wel een droom die uitkomt.

Toen ik vrijdag 3 juni op de leveranciersparkeerplaats aankwam viel mij op dat het op het terrein al een drukte van jewelste was. Niet met enthousiaste bezoekers, die komen morgen pas natuurlijk maar vooral met mensen die hard aan het werk zijn om een succesvolle editie neer te zetten van dit gigantische feest. Met lichtte spanning in mijn lijf, toch wel een beetje zenuwachtig voor een grote fotoshoot zoals dit ging ik mijzelf aanmelden op het terrein. Ik stond zoals verwacht netjes op de lijst en na een handjevol instructies mocht ik mij overal begeven op het terrein. Heel gek wel, zo’n voor 90 procent af terrein. In alle hoeken werd druk gewerkt en vanaf sommige stages zag je de special effects en muziek al getest worden. Indrukwekkend! De sfeer was dan ook al top. Je merkte aan iedereen dat hetgeen waar zij altijd zo passievol voor leefde en werkte eindelijk weer terug was.

Eenmaal aangekomen bij de MainStage ontmoette ik de aanwezige mensen van Caffero - Event fireworks & Special effects. Zij waren al een aantal uren flink aan het zwoegen om deze enorme eindshow op tijd klaar te hebben staan. Verschillende mensen waren al druk bezig met het zetten van ontstekers op de singleshots en PSE. Aan de andere kant waren mensen druk bezig met het uitladen van nog meer vuurwerk uit de vrachtwagen terwijl daarachter 2 mensen hoog in de stage bezig waren om allerlei posities al neer te zetten. We hebben het hier zoals je hoort niet over een dertien in een dozijn kermisshow maar echt een grote set-up.

Na even gezellig gekletst te hebben en kennis gemaakt te hebben met de voor mij sommige nieuwe gezichten werd het tijd om foto’s te maken. Aan mij de taak om het harde werk vast te leggen. Ergens is de opbouw van show natuurlijk vergelijkbaar maar de locatie en grootte maakt het uniek. Dat wil ik dan ook graag vastleggen in de foto’s. De grote hoeveelheden singleshots die voor een leek overal-en-nergens lagen zat toch echt een goed doordachte structuur in. De grote MainStage op de achtergrond zorgde voor de perfecte compositie.

Natuurlijk moest er veel vuurwerk ook het podium in. Daar stonden verschillende posities die al druk voorbereid waren. Deze beelden wil je natuurlijk ook graag vastleggen en zo kreeg ik de kans om met een hoogwerker het podium in te gaan. Ik schroefde mijn groothoek lens op mijn camera zodat ik zo goed mogelijk een overzicht kon creëren van het indrukwekkende bouwwerk. Dat leverde verschillende toffe platen op.

Na een paar uurtjes zat mijn taak erop. We hebben met zijn allen avond gegeten en daarna heb ik afscheid genomen en ging de rest nog verder met het bouwen van de eindshow. Het beloofde een leuk maar lang weekend te worden voor de heren.

Op mijn terugweg naar de auto besloot ik dwars over het festival terrein te lopen. Zo kon ik overal nog rustig een kijkje nemen en zien hoe voor veel bedrijven de afrondende fase begonnen was. Het was nog maar een kleine 14/15 uur voordat het festival dan ook van start zou gaan. Met een goed gevoel dat ik in de auto terug naar huis. De foto's waren goed gelukt en precies wat ik er van verwacht had. Natuurlijk wil ik jullie deze, unieke plaatjes niet onthouden.

HoH-001- 20220603.jpg

HoH-004- 20220603.jpg

HoH-005- 20220603.jpg

HoH-009- 20220603.jpg

Back
Bovenaan