Wordt 31 december een chaos of zal het meevallen?

Ik denk dat het per plaats heel erg gaat verschillen. Misschien wat rustiger in de steden, maar verwacht bij mij in het dorp toch veel afstekers. Normaal ook altijd veel illegaal te horen en enorm veel Duits 'supermarkt' vuurwerk te zien.

Ik verwacht dat het een gemixt verhaal wordt. Enerzijds zal het rustiger zijn qua vuuurwerk, zeker om 00:00 uur, en ook het aantal vuurwerkslachtoffers zal heel laag zijn. Maar er komen denk ik een hoop grotere problemen voor terug;

- Burenruzies die uit de hand zullen lopen
- Ongelukken met zwaar vuurwerk waar de kennis niet of onvoldoende van aanwezig is (iemand met een cobra die denkt dat het een bengaals vuurtje is en deze wil uittrappen bijvoorbeeld)
- Nóg meer onrust en frustratie op de plekken waar het altijd al mis gaat (denk aan Den Haag, Rotterdam, etc).
- Carbid slachtoffers en vooral schade, ook door onkunde.

Het vervelende voor ons is, en daarom heb ik er zo weinig vertrouwen in volgend jaar, dat de cijfers nu anders zullen worden gepresenteerd. Het aantal vuurwerkslachtoffers gaat afnemen, van die 1.300 blijven er weinig over. De carbid-slachtoffers (die er dit jaar nog in zaten) worden er nu niet bijgeteld bijvoorbeeld. De kleine verwondingen door omvallende goedkope potjes vallen ook weg.

Het jaarlijkse fatale geval, zullen er nu 3, 4, 5 zijn? Maarja, géén slachtoffers van legaal vuurwerk, dus dat verbod heeft natuurlijk wel degelijk geholpen. "Stel je voor dat we die ook nog hadden gehad".

Ik dwaal een beetje af, excuus. Maar het wordt dus een compleet ander beeld, en dat gaat hoe dan ook in ons nadeel werken, terwijl er feitelijk kan worden terugberedeneerd naar het verbod.

Vermoed dat er wel vuurwerk wordt afgestoken maar chaos zoals normaal zal het niet worden.

Denk dat toch veel mensen de nette brave burger worden.

Ik zal ook oude voorraad op maken en denk dat ze in de randstad wel veel problemen gaan onder vinden met auto branden en zwaar vuurwerk.

Het kan 2 kanten op, doodstil of chaos, zelf ben ik bang dat t alleen echt mis gaat in de allergrootste steden omdat daar de meeste tuig leeft. Maar in steden, zoals die van mij Gouda, zal t deprimerend worden. Ik zal vooral me single shots opmaken, wat cat f1 stoken en meldingen rijden.

In de grote steden gaat het zeker qua (auto)branden en illegaal vuurwerk uit de hand lopen. In de overige wijken zal er zeker veel vuurwerk de lucht in gaan, maar minder veel dan voorheen. Ook zal het naar verwachting weer sneller rustiger worden.

Veel politieregios zullen denk ik gaan afzien van het handhaven van afsteekverbod op cat2.

Bekende probleemgebieden zullen dubbele mandekking krijgen, ME achter de hand.

Bijzonder wordt het zeker. Er gaat 70-80mln euro minder vuurwerk de lucht in daarmee is het een stuk rustiger.
Duitsland, Belgie en illegaal gaan dat wel een beetje compenseren maar op het totaal is dat niet zo veel.
Ik verwacht ook zeker op een aantal plekken rellen en vernielingen.
Verder zul je de hele dag en nacht nitraten, cobra's, carbid en lawinepijlen horen.
Er zullen veel minder "slachtoffers" zijn maar het aantal zware verwondingen zal denk ik toenemen.

Bij ons in de straat zit een groep die-hard pyro's die er ieder jaar rustig 10k doorheen stoken, veel uit duitsland en ook wat poolse blokjes. Kan me niet voorstellen dat zij zich aan het verbod gaan houden.
Daarnaast heeft de buurman altijd drie melkbussen voor de deur liggen.

Ik zat vanmiddag even te kijken op de discord server van het vuurwerk protest. Dat belooft niet veel goeds voor ons. Video’s werden gedeeld van shells die op straat in bewoonde gebieden werden afgestoken..

Geen wonder dat zo veel mensen een hekel hebben aan vuurwerk als dat soort tuig je wijk op stelten zet. Ik had zelf nog zoiets van: als dit dan de ‘pyro’ moet vertegenwoordigen, laat het voor mij dan maar zitten. Daar wil ik niet bijhoren of mee geassocieerd worden.

Je merkt iig dat er een hoop onrust en ontevredenheid heerst. Dat gaat ontploffen met oud en nieuw. Ik ben blij dat ik zelf niet in Nederland ben.

Het enigste waar ik naar ga kijken zijn de ehbo cijfers, en hoe de politiek die gaat ge/misbruiken.

Laatst bewerkt:
ik denk dat het meevalt en iedereen thuis zit.. duitsland vieren hoor ik ook veel, maar daar word nu ook al een verbod overwogen.. en de grens over en dan in quarantaine.. ook niet voor over..moeilijk moeilijk

Ik verwacht dat het een gemixt verhaal wordt. Enerzijds zal het rustiger zijn qua vuuurwerk, zeker om 00:00 uur, en ook het aantal vuurwerkslachtoffers zal heel laag zijn. Maar er komen denk ik een hoop grotere problemen voor terug;

- Burenruzies die uit de hand zullen lopen
- Ongelukken met zwaar vuurwerk waar de kennis niet of onvoldoende van aanwezig is (iemand met een cobra die denkt dat het een bengaals vuurtje is en deze wil uittrappen bijvoorbeeld)
- Nóg meer onrust en frustratie op de plekken waar het altijd al mis gaat (denk aan Den Haag, Rotterdam, etc).
- Carbid slachtoffers en vooral schade, ook door onkunde.

Het vervelende voor ons is, en daarom heb ik er zo weinig vertrouwen in volgend jaar, dat de cijfers nu anders zullen worden gepresenteerd. Het aantal vuurwerkslachtoffers gaat afnemen, van die 1.300 blijven er weinig over. De carbid-slachtoffers (die er dit jaar nog in zaten) worden er nu niet bijgeteld bijvoorbeeld. De kleine verwondingen door omvallende goedkope potjes vallen ook weg.

Het jaarlijkse fatale geval, zullen er nu 3, 4, 5 zijn? Maarja, géén slachtoffers van legaal vuurwerk, dus dat verbod heeft natuurlijk wel degelijk geholpen. "Stel je voor dat we die ook nog hadden gehad".

Ik dwaal een beetje af, excuus. Maar het wordt dus een compleet ander beeld, en dat gaat hoe dan ook in ons nadeel werken, terwijl er feitelijk kan worden terugberedeneerd naar het verbod.

Precies, daar sluit ik mij bij aan. Denk dat de middenweg (die wij zouden moeten hebben om net goed te doen) er niet is. Het gaat goed met ( volgens de media, weinig slachtoffers, rustige avond, etc etc)...dit komt door het vuurwerkverbod óf het gaat niet goed ( volgens de media, veel vuurwerkslachtoffers, rellen etc etc)..hoe was het gegaan als we geen vuurwerkverbod hadden, dan was het nog veeeel erger geweest.

Ik hoop dat ze echt woord houden volgend jaar.

Ik denk dat het in de steden best wel loss kan gaan eerlijk gezegd. In de dorpjes en gehuchten zal het wel wat rustiger zijn.
En zoals boller ook zei; het ligt ook aan het weer op dat moment. Heb je vies weer met regen, storm of hele dikke mist zoals op veel plekken in NL vorig jaar, dan zal het wel meevallen. Als het weertje mooi is zoals geen wind, geen regen, geen mist dan gaan er toch veel mensen naar buiten denk ik..

Als ik hoor hoe de knallen nu al heviger worden. Hoe ik nu al meerdere nieuwsberichten zie over ontplofte prullenbakken, branden door vuurwerk en vuurwerk door brievenbussen. Verwacht ik dat het met oud en nieuw er echt wel stevig aan toe gaat.

Ja de perceptie van de hoeveelheid knallen zal wel wat lager liggen maar de wajoo jochies met hun cobras met wasbenzine en de zuipende jongeren met een nitraatje erbij zullen echt hun gang wel gaan.

Ook verwacht ik echt wel rellen her en der wanneer oom agent groepen feestvierders boetes uit gaat delen of onder het mom van corona naar huis stuurt.

De vraag wordt echter wat de kopstukken van bijvoorbeeld politie en ziekenhuizen qua bevindingen naar buiten brengen en hoe de media dit wel of niet oppakt. Vorig jaar werd er ook direct geschreeuwd dat het aantal incidenten drastisch was toegenomen terwijl dit achteraf niet waar bleek en met de afschaffing van knalvuurwerk en pijlen tot gevolg.

De bpn moet denk ik direct een antwoord klaar hebben op beide scenario's. Wellicht weer een pagina grote advertentie met de titel:

Bij een onrustige jaarwisseling: We hadden het graag anders gezien, volgend jaar maken we er weer een feestje van met legaal en gezellig vuurwerk.

Of bij een rustige jaarwisseling: We gaan volgend jaar weer voor een feestelijk uiteinde!

(titels en inhoud natuurlijk aan de bpn die hier vast iets moois voor bedenken!)

De bpn moet denk ik direct een antwoord klaar hebben op beide scenario's. Wellicht weer een pagina grote advertentie met de titel:

Bij een onrustige jaarwisseling: We hadden het graag anders gezien, volgend jaar maken we er weer een feestje van met legaal en gezellig vuurwerk.

Of bij een rustige jaarwisseling: We gaan volgend jaar weer voor een feestelijk uiteinde!

(titels en inhoud natuurlijk aan de bpn die hier vast iets moois voor bedenken!)
Ja, helemaal eens. Bpn moet de storm aan negatieve media de week na de jaarwisseling opvangen met de ware cijfers groot in de krant en nieuws

Hier in den haag is het angstvallig stil zelfs met de protest acties op een enkele wijk na, hopelijk stilte voor de storm

Back
Bovenaan