Ik verwacht dat het een gemixt verhaal wordt. Enerzijds zal het rustiger zijn qua vuuurwerk, zeker om 00:00 uur, en ook het aantal vuurwerkslachtoffers zal heel laag zijn. Maar er komen denk ik een hoop grotere problemen voor terug;
- Burenruzies die uit de hand zullen lopen
- Ongelukken met zwaar vuurwerk waar de kennis niet of onvoldoende van aanwezig is (iemand met een cobra die denkt dat het een bengaals vuurtje is en deze wil uittrappen bijvoorbeeld)
- Nóg meer onrust en frustratie op de plekken waar het altijd al mis gaat (denk aan Den Haag, Rotterdam, etc).
- Carbid slachtoffers en vooral schade, ook door onkunde.
Het vervelende voor ons is, en daarom heb ik er zo weinig vertrouwen in volgend jaar, dat de cijfers nu anders zullen worden gepresenteerd. Het aantal vuurwerkslachtoffers gaat afnemen, van die 1.300 blijven er weinig over. De carbid-slachtoffers (die er dit jaar nog in zaten) worden er nu niet bijgeteld bijvoorbeeld. De kleine verwondingen door omvallende goedkope potjes vallen ook weg.
Het jaarlijkse fatale geval, zullen er nu 3, 4, 5 zijn? Maarja, géén slachtoffers van legaal vuurwerk, dus dat verbod heeft natuurlijk wel degelijk geholpen. "Stel je voor dat we die ook nog hadden gehad".
Ik dwaal een beetje af, excuus. Maar het wordt dus een compleet ander beeld, en dat gaat hoe dan ook in ons nadeel werken, terwijl er feitelijk kan worden terugberedeneerd naar het verbod.