Winter

Zo het wordt wel heeeel koud eind van deze maand :)

image

Zoals je weet zijn die pluimverwachting meestal erg onnauwkeurig. Ze zijn elke dag (soms totaal) anders. Voor de "non-weer mensen" hier: je kan beter uit gaan het gemiddelde, de gele lijn dus. Al zou ik het niet erg vinden als de blauwe klopt :p

Zoals je weet zijn die pluimverwachting meestal erg onnauwkeurig. Ze zijn elke dag (soms totaal) anders. Voor de "non-weer mensen" hier: je kan beter uit gaan het gemiddelde, de gele lijn dus. Al zou ik het niet erg vinden als de blauwe klopt :p

Ow ja zeeer zeker, is geen pijl om te trekken hoor. Alleen als er een stabiel hogedrukgebied in het vooruitzicht komt te liggen kan het wat kloppen.

Maar is gewoon leuk, geeft je wat hoop...:D

Haha, daar kijken we naar uit natuurlijk. Als ik moet afwegen tussen 25 graden met een Corona op het strand of -5 op de fiets op een winteravond dan weet ik nou niet wat ik moet kiezen! Vindt het alle twee gaaf maar de koude winteravonden hebben toch veel meer sfeer.

Haha, daar kijken we naar uit natuurlijk. Als ik moet afwegen tussen 25 graden met een Corona op het strand of -5 op de fiets op een winteravond dan weet ik nou niet wat ik moet kiezen! Vindt het alle twee gaaf maar de koude winteravonden hebben toch veel meer sfeer.

-5 graden met een Corona op de fiets!

Drie maanden Siberische kou, een dik pak sneeuw en verraderlijke ijzel in West-Europa. De internationale weerbureaus voorspelden een horrorwinter op basis van de seizoensverwachtingen. En of die wel of niet komt, het lijkt er op dat Nederlanders niks aan het toeval overlaten en al in de 'winterstand' staan. Hulpmiddelen als ijskrabbers, snowsteps, snowboots en ijsdekens vliegen de winkel uit.

Hoewel het KNMI eerder zijn twijfels uitte over langetermijnvoorspellingen, leert navraag bij branche- en belangenorganisaties op dat we ons uit voorzorg wapenen tegen de voorspelde kou.

Voorbereid
Zo laat Inge Kroek (40), moeder van twee zoons, uit Dronten aan het AD weten een nieuwe voorraad ijskrabbers, accukabels, ijsdekens en antivries, een sneeuwschuiver, een slee en winterkleding in huis.

Net als veel andere Nederlanders wil ze voorkomen dat de winter haar en haar gezin opnieuw verrast. Als ze terugdenkt aan eind november vorig jaar, toen de eerste sneeuw een koudeperiode inluidde van enkele weken, lopen de rillingen haar letterlijk weer over de rug.

Kroek: Als gezin waren we totaal niet voorbereid. We moesten onze kinderen zelfs een aantal dagen thuis houden omdat we hen vanuit onze toenmalige woonplaats Zwolle op geen enkele manier naar school kregen in Dronten. De wegen waren slecht of niet begaanbaar en winterbanden hadden we niet.

Winterstress
Veel Nederlanders verwerkten hun winterstress van 2010 op dezelfde manier, zegt de ANWB. Die constateert dat haar leden vergeleken met dezelfde periode vorig jaar vroeger 'in de winterstand' staan. 'Snowsteps (rubberen bandjes voor om je schoenen met eronder kleine metalen noppen die uitglijden voorkomen, red.), snowboots, al dan niet verwarmde ijskrabbers, ijsdekens, laarzen: alles wat met de winter te maken heeft, vliegt onze winkels uit,' bevestigt woordvoerder Markus van Tol

bron

Automobilisten die vandaag de weg op gaan, moeten weer serieus rekening houden met het 'winterweer'. De nachtvorst zorgt niet alleen voor bevroren ruiten, bijna in het hele land is het plaatselijk glad. Vooral hoger gelegen weggedeelten als bruggen en verkeerspleinen is het oppassen, zo waarschuwt de ANWB automobilisten vandaag voor glijpartijen.
Onder meer op de A9 leidde de gladheid tot problemen. Een auto gleed vanochtend tussen Alkmaar en Amstelveen op de brug over Zijkanaal C tegen de vangrail. Kort daarna was het gladde wegdek bij het Rottepolderplein op dezelfde weg de oorzaak van een ongeval. Dat leidde tot een file van 17 kilometer.

'Dit is de eerste tik van koning Winter', zei een woordvoerder van de ANWB. Volgens hem bevriest vocht dat op de weg slaat direct. Alleen in de noordelijke provincies blijven gevrijwaard van gladheid doordat de temperaturen daar nog hoger liggen.

Volgens de verkeersdienst van de ANWB is het onder meer glad op de A9 en hebben zich tussen Beverwijk en Haarlem diverse slippartijen voorgedaan.

Overigens zijn er ook problemen op de A15 bij Hardinxveld-Giessendam richting Rotterdam. Daar verloor een vrachtwagen een brandstoftank. (ANP/Redactie)

bron

Wapen je tegen de winterkou

Wapen je tegen de winterkou
De winterkou buiten sluiten vinden we allemaal iets hebben. Lekker thuiskomen en dan bij voorkeur bij gezellige warmte (bijvoorbeeld een open haard) opwarmen, winterstamppotten eten en vooral binnen verzamelen (bijvoorbeeld een vriendengroep, de vereniging of het gezin). Maar als je je wapent tegen de winterkou, dan is het buiten ook heerlijk toeven. We genieten er alleen nog te weinig van.

Natuur
We trekken in de warme(re) maanden massaal de natuur in. Lekker bakken in de zomerzon en wandelingen maken als we er -na de winter- weer aan toe zijn tijdens de lentemaanden. Maar de natuur is het hele jaar schitterend, we moeten het alleen zien en voelen.
Dat zien wil mogelijk nog wel lukken, maar dat voelen vinden we maar niets. Snel koude vingers of tenen en de wind die bijna door de kleding waait en ons doet rillen. Als dit het geval is doen we toch echt iets verkeerd. Want je kunt prima kleden op de kou en genieten van de natuur. Bovendien maken we de benodigde vitamine D aan, welke zo belangrijk is voor de botopbouw en de huid en ook tegen depressie helpt.

Bovendien levert de natuur ons ook nog een flinke dosis frisse lucht en mogelijk inspiratie op. Als je in de natuur bent moet je alleen niet worden afgeleid. Afleiding voorkomt namelijk dat we ons kunnen focussen op bijvoorbeeld die prachtige natuur, ook in de herfst of winter. De details zijn prachtig en zo anders als in de warmere maanden. Maar het is het behoud van de mens om de focus te verleggen als er iets niet goed gaat en de kou die zich bijvoorbeeld meester maakt van ons.

Jezelf wapenen
Kleding
Warme aankleding is vooral ademend, maar dat wil niet zeggen dat je je lichaam afsluit. En toch doen we dat nogal eens. We kleden ons te strak, te veel ingepakt als het ware. Het is van belang om schoenen, handschoenen en kleding te dragen die goed passend is. Te strak wil zeggen dat de bloedcirculatie namelijk niet goed verloopt. Het beste is en blijft wol, want wol houdt de warmte goed vast, sluit de kou buiten en is als natuurproduct ademend. Wat we veel zien is de combinatie van leer met een wollen voering. In jassen, handschoenen en laarzen. Prima combinatie om de kou op een juiste manier buiten te sluiten. Het is wel duurder dan bijvoorbeeld synthetische materialen, maar is duurzaam en gaat het zomaar meerdere seizoenen mee.

Mocht het om wat voor reden dan toch een keer te laat zijn, zorg dan dat je op een goede manier weer op de juiste lichaamstemperatuur komt. Vanuit de kou direct in een erg warm bad stappen is dus niet goed. Wissel baden werkt beter en dat doe je bijvoorbeeld door in een warm bad te stappen of onder de warme douche te gaan staan en na enkele minuten even afkoelen met koud water. Dat klinkt wellicht vreemd, maar is goed voor je lichaam. Wissel deze manier van baden of douchen enkele keren af. Het verlicht sowieso de eventuele pijn die ontstaan is als de kou toch vat heeft gekregen op bepaalde lichaamsdelen.

Voeding
Voldoende vitamines binnen krijgen is altijd van belang, daar hoeft het geen winter voor te zijn. Maar in de winter verbruik je wel meer energie. Als je lichaam koud of kouder is, moet het nu eenmaal harder werken om op temperatuur te blijven en dat maakt dat je wat meer binnen moet krijgen. Spreekt voor zich dat het de normale voedingsstoffen moet bevatten en geen aanleiding mag zijn om de chipsbuil open te trekken of de koekjestrommel open te zetten.

De winterkost is wat zwaarder, je lichaam is langer bezig om de voedingsstoffen om te zetten in energie en dan is de bekende stamppot of lekkere verse en stevig gevulde erwtensoep prima. Het komt niet altijd uit, maar strikt genomen is het prima om na het eten, ook van een stevige stamppot, een wandeling te maken. Neem bij voorkeur de echte seizoensgroenten, in combinatie met een stuk vlees of vis en enkele aardappelen die de benodigde vitamine C leveren. Heel traditioneel, maar het werkt nog steeds prima in de koude wintermaanden.

Tot slot
Wapen jezelf op een gezonde manier tegen de koude maanden met gezonde voeding en zorg dat je voldoende daglicht ziet. Dan is de kans groot dat je op een prettige manier door de wintermaanden komt. Genoeg weerstand helpt bovendien ook in het proces om ziekten buiten de deur te houden.

Nederlanders slaan massaal ijskrabbers, snowsteps, snowboots en ijsdekens in, na berichten van Duitse en Engelse weerstations dat West-Europa maandenlange gebukt zou gaan onder Siberische kou, dik pak sneeuw en verraderlijke ijzel. Totaal onnodig, als je de langetermijnvoorspelling van weerman Reinier van den Berg mag geloven.
'Horrorwinter? Zo ziet het er toch niet naar uit hoor. Het wordt waarschijnlijk een winter die we ons over 30 jaar zeker niet meer zullen herinneren. Gewoontjes dus, zonder veel uitschieters', zegt Van den Berg van Meteo Consult tegen het Belgische dagblad Het Nieuwsblad.

'Zoals de kaarten er nu bij liggen, zie ik dat toch niet gebeuren hoor. Ons weer wordt al even gedomineerd door hogedrukgebieden, dat lijkt zich verder te zetten. Zo zullen we vooral droog weer kennen, met mogelijk eens wat nachtvorst. Maar weer voor een Elfstedentocht of dikke pakken sneeuw? Nee. Of het 100 procent zeker een gewone winter wordt?

Exacte wetenschap is het niet. Het kan altijd kantelen. Maar momenteel zie ik toch niets wat daarop wijst.'

Er zijn nogal wat tegenstrijdige berichten over het weer komende winter... Het blijft natuurlijk lastig om te voorspellen maar ik heb temperaturen voorbij horen komen van -20 graden celsius, terwijl anderen zoals het bericht hierboven suggereren dat het allemaal wel mee gaat vallen. Tot nu toe is het weer vrij zacht nadat het vorige week een paar dagen koud was. Vorig jaar was het rond deze tijd volgens mij veel kouder...

Ik vind het weer eigenlijk wel prima zo !
Zon & vrij koud..

We willen allemaal wel sneeuw etc. etc ..
Maar wanneer er ook maar 2 Vlokjes in Nederlands zijn gevallen stapelen de problemen zich meteen op !
Treinen die niet rijden
Bussen in de file
auto's in de file
Uitglijden op straat en wat breken

Sneeuw is leuk & Aardig, maar van mij hoeft het 1 jaartje niet :D

Alleen die mist mag wel eens verdwijnen.. Ik moest net vol met mn mistlichten aan rijden. Zag geen hand voor ogen :sad:

Nou het is nog weinig winter op dit moment, a.s. zondag geven ze ook echt herfstweer (het is natuurlijk ook nog herfst haha).

Maar misschien geeft dit een beetje hoop, echter is er natuurlijk niks van te zeggen.

ensemble-tt6-wageningen.gif

Moet zeggen dat ik het vanmiddag warm vond, maar nu de bewolking weg is getrokken, merk ik dat het al meteen enkele graden kouder is. Vanmiddag met jas open was het warm, net vond ik het dus gewoon koud. Het gekke is dat de nos aangeeft dat het nog 10 graden is, maar zo voelt het absoluut niet aan!

Ja weer doet nog niet echt mee.
Ik vind vooral jammer dat dit weer niet echt sfeer verhogend is.

Het is niet alleen hier hoor. In heel Europa is het weer nog wat van slag. Alpen en in de Scandinavisch landen is nog bijna geen sneeuw gevallen en in de Mediterraanse landen is het bovenmatig nat.
Er is als het goed is hoop aan het eind van deze periode dat het kouder gaat worden.

Ik hoop in ieder geval wel dat we flinke kou krijgen in December, anders heeft het echt invloed op de sfeer. Een oud & nieuw met 10 graden celsius heb ik nog nooit mee gemaakt, en ook de weken voor oud & nieuw als je lekker je bestelling aan het plaatsen bent vind ik dat het toch wel rond het vriespunt mag zijn...

Alle clichés over de knusse, warme, feestelijke donkere dagen ten spijt; veel Nederlanders zien tegen de wintermaanden op. Waar ze hun gemoedstoestand in de zomer en lente een dikke voldoende geven (een 7,9 voor de zomer, een 7,5 voor de lente), geven ze hun humeur in de winter gemiddeld slechts een 6,5.
Dat blijkt uit onderzoek van zorgverzekeraar Agis naar stress onder Nederlanders.

Uit het onderzoek komt naar voren dat behoorlijk wat mensen specifiek tegen de maand november opzien. Bijna vier op de tien mensen ervaart dan stress, vooral door gebrek aan zon en het belabberde weer. Een deel 'lijdt' onder de feestdagen.

Sprekend stukje hierboven Jupiler, ik zie het regelmatig gebeuren de laatste tijd. Mensen die chagrijnig en de hele dag moe zijn. Ik heb het juist ontzettend naar mijn zin deze maanden, ik kijk uit naar kerst, winter en de dag der dagen. De meest depressieve maanden vind ik juist januari en februari, een typisch 'post-oud&nieuw stresssyndroom' heb ik dan. Het mag dan weer heel snel zomer worden.
Over het weer gesproken. Voorlopig zijn atlantische depressies weer aan zet, oftewel winderig, van tijd tot tijd nat en somber weer de komende tijd.

Back
Bovenaan