Winter

Automobilisten die komende nacht de weg op gaan, moeten beducht zijn voor gladde wegen. Door een combinatie van mist en temperaturen dalend tot -3 graden kan het gemakkelijk tot gevaarlijke situaties leiden, vooral in het binnenland.
Ook morgenochtend is het mistig en kunnen de wegen verraderlijk glad worden. De ochtendspits kan er flinke hinder van ondervinden. Op veel plaatsen wordt het wit door mist en rijp.

De mist lost pas in de loop van morgen op, waarna de zon weer tevoorschijn komt. De temperaturen lopen in de middag op tot maximaal acht graden. Voor de rest van de werkweek wordt grotendeels hetzelfde weer verwacht. Pas tegen het weekend neemt de kans op neerslag iets toe.
(Redactie)
 
Automobilisten die komende nacht de weg op gaan, moeten beducht zijn voor gladde wegen. Door een combinatie van mist en temperaturen dalend tot -3 graden kan het gemakkelijk tot gevaarlijke situaties leiden, vooral in het binnenland.
Ook morgenochtend is het mistig en kunnen de wegen verraderlijk glad worden. De ochtendspits kan er flinke hinder van ondervinden. Op veel plaatsen wordt het wit door mist en rijp.

De mist lost pas in de loop van morgen op, waarna de zon weer tevoorschijn komt. De temperaturen lopen in de middag op tot maximaal acht graden. Voor de rest van de werkweek wordt grotendeels hetzelfde weer verwacht. Pas tegen het weekend neemt de kans op neerslag iets toe.
(Redactie)

De mist van vannacht werd ook wel 'de mist des doods' genoemd. Echter viel het bij ons wel mee... heel de avond was het mistig, maar het zicht was toch zeker wel >50 meter.
 
Zaterdagmorgen rond 8 uur:
11771948.f6fd0175.560.jpg
 
In sommige delen van Nederland vandaag al een witte wereld door aanvriezende mist:

Drente:
18112011141840.jpg


1911201114242.jpg


Vanaf donderdag draait de wind naar het zuiden en verdwijnt voorlopig de nachtvorst. Het blijft overwegend droog maar wel met veel bewolking. Elk graadje vorst in November is meegenomen. Pas in December begint de Winter.:yes:
 
Extreme regenval of sneeuwbuien: autorijden in de donkere maanden vereist uiterste concentratie van de automobilist. Wees erop voorbereid met deze tips en trucs.
Voorkom 'zwemmen'
Onderzoek van de technisch deskundigen van de TÜV, het gezaghebbende Duitse keuringsinstituut, heeft het al eens uitgewezen: al bij een snelheid van 80 kilometer per uur moet een band in slechts vier seconden net zo veel water verwerken als er in een badkuip past: 150 liter. Kan het bandenprofiel de grote hoeveelheid water niet meer verwerken, dan ontstaat het gevreesde aquaplaning: de wielen verliezen het contact met de weg, de auto raakt onbestuurbaar en gaat ongecontroleerd 'zwemmen'. Overigens geldt in het algemeen: hoe breder de banden, des te groter het risico van aquaplaning.

Mocht de auto in aquaplaning verzeild raken, laat dan onmiddellijk het gas los en houd het stuur stevig vast. Maak geen abrupte stuurbewegingen. Sturen tijdens aquaplaning is lastig en kan het probleem alleen maar groter maken. De auto reageert namelijk eerst niet op de stuurbeweging, maar zodra de wielen ineens weer greep op de weg krijgen wel. Dat gebeurt dan vaak zo heftig dat de auto soms achterstevoren op de rijbaan belandt. Menig slachtoffer van aquaplaning eindigt hierdoor tegen de vangrail of neemt andere auto's in de botsing mee.

Remmen in de stromende regen is meestal geen probleem, mits de auto van ABS (anti-blokkeer systeem) is voorzien. Het systeem voorkomt immers dat de wielen blokkeren. Maar het is altijd verstandig om tijdens regenbuien niet te hard en liefst pompend te remmen, vooral als er geen ABS aan boord is. Door in de stromende regen regelmatig te remmen, blijven de onderdelen van het remsysteem droger en kunnen in ze geval van nood sneller ingrijpen.

Uit het spoor
Het wegdek is van grote invloed op de risico's van aquaplaning. Zo kan spoorvorming, vooral veroorzaakt door vrachtauto's, leiden tot gleuven waarin het water blijft staan. Zeer Open Asfalt Beton, beter bekend als ZOAB, helpt aquaplaning te voorkomen omdat het water in het poreuze materiaal verdwijnt en niet op de rijbaan blijft staan. Een weg met ZOAB is makkelijk herkenbaar, omdat het water er minder opstuift. Dat leidt tot een beter zicht voor de bestuurders. Ook dat is een voordeel. Het enige nadeel van ZOAB is een iets langere remweg.

Pas desnoods de route aan
Bij gladheid is het soms verstandig de route aan te passen. Doorgaande wegen en snelwegen krijgen prioriteit bij de gladheidsbestrijding. Probeer bij sneeuw of ijzel langzamer te rijden en meer afstand te houden.
Creëer zoveel mogelijk ruimte om de auto heen, want op een gladde weg neigt de auto bij een uitwijkmanoeuvre of noodstop verder weg te schuiven. Daarom ook is het belangrijk om abrupte stuurbewegingen te vermijden. Wees in de winter extra alert op de weerberichten en verkeersinformatie. Bij lange ritten is het handig om een warme deken en wat te eten en drinken mee te nemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat het verkeer bij extreem winterweer urenlang vast komt te staan.

Bescherm motor en accu
Een lege accu is het meest voorkomende probleem van pech in de winter. Probeer op koude dagen korte ritten zoveel mogelijk te vermijden, want daarmee lukt het de auto nauwelijks om de accu op te laden. De eerste pakweg vier kilometer na de koude start is de motor nog niet op temperatuur. Het brandstofverbruik is dan extreem hoog en omdat ook de katalysator nog niet op temperatuur is, veroorzaakt de auto extra veel luchtvervuiling.

Gas terug in de regen
Ook in deze tijd van het jaar valt de regen soms met bakken uit de hemel. En al lijkt het gevaar dan niet zo groot als bij sneeuw en ijs, automobilisten moeten tijdens flinke regenbuien op hun tellen passen. Duitse autoverzekeraars hebben al eens gewaarschuwd dat in de regen het risico op een ongeval dubbel zo hoog is als op droge wegen. Pas daarom de snelheid aan.
Staan de straten blank of is de doorgang onder een viaduct veranderd in een zwembad, dan kan de motor uitvallen doordat die ineens water in plaats van lucht aanzuigt. Of simpelweg omdat de elektronica het begeeft. Bovendien bestaat de kans dat de elektrische raambediening of de centrale deurvergrendeling het laat afweten. Vermijd dus bij hevige regenbuien een enorme waterplas als je de diepte ervan niet kunt inschatten.


bron
 
Winterbanden zitten eronder!
Vanmorgen was het weer flink aan de frisse kant in Noord- Holland. Laat die winterse neerslag maar komen, ik ben er klaar voor!
 
Hmm... hier, in Nijmegen, vriest het nog maar amper in de nacht. Mag van mij eigenlijk nog wel even zo blijven, want ik wil nog gewoon kunnen sporten en dat kan niet meer als het buiten vriest en het dus glad is. (mountainbiken)
 
Vanmorgen kreeg ik voor het eerst het wintergevoel op de fiets :cool: Het was grauw en grijs, met een laagje bevroren rijp op de bomen en auto's. Alles was dus een beetje wit, hoewel dat niet lang duurde.
 
Zo het wordt wel heeeel koud eind van deze maand :)

image

Nou, aan het eind van de maand gaat het ineens erg hard naar beneden zeg. Hopelijk zet die lijn zich door in December en krijgen we dan wat winterse neerslag, zou erg leuk zijn. Waar haal je dit ding trouwens vandaan? Heb 'm al een keer eerder gezien in dit topic.
 
Nou, aan het eind van de maand gaat het ineens erg hard naar beneden zeg. Hopelijk zet die lijn zich door in December en krijgen we dan wat winterse neerslag, zou erg leuk zijn. Waar haal je dit ding trouwens vandaan? Heb 'm al een keer eerder gezien in dit topic.

Deze haal ik van www.weer.nl, elke dat kijk ik daar even op. Staan ook leuke artikelen op.
 
Back
Bovenaan