Winter

Vroege sneeuwstorm teistert VS: tientallen cm sneeuw

Een ongewoon vroege sneeuwstorm heeft in het noordoosten van de Verenigde Staten honderdduizenden mensen zonder stroom gezet. Volgens CBS TV werden meer dan een half miljoen gezinnen getroffen door het uitvallen van de elektriciteit.

De voorbije 125 jaar kreeg New York nauwelijks met sneeuw te maken in oktober. © afp
Sneeuw met Halloween, het is eens wat anders. In het noordoosten van de VS sloeg de winter verrassend vroeg toe. Een wit laagje bedekte de bomen die al hun bladeren nog lang niet verloren waren. De chaos was al meteen groot. Twee miljoen huizen en handelszaken kwamen zonder stroom te zitten. De sneeuwstorm eiste minstens drie doden.

Ook sneeuw voor NY
Een waarschuwing voor sneeuwstormen is van kracht in twaalf staten. Volgens de nationale weerdienst zal vandaag een breed sneeuwfront over het noordoosten van de VS trekken. De eerste sneeuw van gisteren legde New York al onder een wit laagje van drie centimeter. Het was van 1869 geleden dat er in de maand oktober zo'n dikke sneeuwlaag in de stad lag. De betogers van Occupy Wall Street werden verrast toen sneeuw en regenwater hun tenten binnendrongen.

30 centimeter
Maar de meeste sneeuw viel in de staten rond New York. In Allentown (Pennsylvania) en Worcester (Massachusetts) ligt al meer dan 30 centimeter sneeuw. Het vliegverkeer ondervond in de getroffen staten ook heel wat hinder van het slechte weer. In Vermont, waar het de voorbije nacht het hardst kon sneeuwen, hebben twee skiresorts de deuren dit weekend al geopend.

En de meeste sneeuw moet vandaag misschien nog komen. Er wordt veel sneeuw met hevige winden voorspeld. Veel 'trick-or-treaters' zullen zich deze Halloween dus heel warm moet kleden. (gb)

bron

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video

+ YouTube Video

Ik heb nog 2 zakken van 1kg liggen. Is niks maar die hebben we altidj als reserve stel dat.
Ik denk volgende week eens 1 flinke zak kopen van 20kg :p

Vooral die Morning glorie is echt een heerlijk sfeerfilmpje :D :D

Zal het eindelijk weer wat frisser worden, hoop het!
ensemble-tt6-wageningen.gif

Het noordoosten van de Verenigde Staten kreeg dit weekend een zware sneeuwstorm over zich heen. Dat verraste heel wat Amerikanen, want sneeuw is er heel zeldzaam in oktober. En zeker de hoeveelheden die de voorbije dagen uit de lucht vielen. Op sommige plaatsen ligt meer dan 70 centimeter sneeuw. Een witte Halloween dus, al bracht het weer ook veel ellende met zich mee. Al 12 mensen kwamen om het leven.

Duizenden schoolkinderen mochten een dagje thuis blijven. Zoveel sneeuw in oktober zijn ze ook in de VS niet gewoon. Hoogspanningslijnen en bomen begaven het onder het gewicht van het witte goedje, dat op sommige plaatsen in lagen van 70 centimeter was opgestapeld. Miljoenen mensen kwamen zonder stroom te zitten en Halloween zal vanavond niet overal gevierd kunnen worden.

Al 12 mensen kwamen om het leven door het noodweer. Het openbaar vervoer en de vluchten op de luchthavens in de staten New York, New Jersey, Connecticut en Massachusetts beginnen opnieuw op gang te komen nadat zaterdag de noodtoestand afgekondigd was. Vandaag is de sneeuw al beginnen smelten, omdat de temperatuur in de getroffen gebieden snel omhoog gaat. In New York wordt het bijvoorbeeld de hele week tussen 13 en 16 graden Celsius.

Geen stroom, geen Halloween
Energiemaatschappijen waren verrast door de vroege sneeuwstorm. Ongeveer drie miljoen mensen hadden geen stroom en nog steeds moeten twee miljoen Amerikanen het zonder elektriciteit stellen. Verwacht wordt dat het in sommige staten nog dagen of zelfs een week zal duren voor de stroomtoevoer hersteld is. Hier en daar is Halloween officieel afgelast uit vrees dat jonge kinderen buiten getroffen zouden worden door omgevallen leidingen en bomen. "Met al die leidingen zijn voetpaden vanavond niet veilig voor voetgangers", zegt Mark Boughton, burgemeester van Danbury.

In de regio van New York zijn ze het noodweer intussen beu. "Eerst was er een zware storm, dan had je orkaan Irene, in de lente waren er overstromingen en de hele winter kregen we sneeuwstormen over ons heen", zegt Tom Jacobsen aan Fox News. "Ik begin te denken dat Moeder Natuur ons op de vingers tikt, want we krijgen nu al een jaar lang een pak rammel van haar."

Sneeuw in een zomerjas
De schade was op veel plaatsen groot. De sneeuw kon immers nog harder toeslaan omdat de natuur haar zomerjas nog niet had uitgetrokken. Bomen droegen nog veel van hun bladeren, zodat de sneeuw langer kon blijven hangen om dan met een grote kracht en massa naar beneden te storten. Vanavond zal het op veel plaatsen donker zijn en, hoewel dat een ideale sfeer voor Halloween lijkt, zullen veel festiviteiten zonder stroom in het water vallen.

Nabij de kust is er door de hogere watertemperatuur minder sneeuw gevallen en ook steden als Boston ontsnapten aan het ergste. Washington evenaarde het sneeuwrecord van 1925 en New York kreeg in oktober nog nooit zoveel sneeuw over zich heen, al was 3 tot 4 centimeter natuurlijk niets vergeleken met heel wat andere staten. (gb)

En wij hier maar klagen als er een beetje sneeuw ligt :)

Het is weer november. Heerlijk. Vanmorgen was het weer flink koud aan het worden terwijl de zon al scheen. Een echt winters gevoel! Ik heb liever dit dan 30 graden te liggen bakken op het strand. Ieder zijn ding, maar doe mij maar zo'n winters tafareeltje.

Ik heb een paar heerlijke foto's voor jullie, here we go!

tumblr_ltxnwsxbmx1qckcjqo1_500.jpg

tumblr_ltxhymOSwc1r5fc0do1_500.jpg

tumblr_ltnipaaJHE1qzwhyzo1_500.jpg

tumblr_lt2runKYWZ1qi23vmo1_500.jpg

tumblr_ltp7a9IMuH1qlmnbgo1_500.jpg

tumblr_lsuf395lbW1qcq6gto1_500.jpg

tumblr_lrt2vfgCKF1qm55lfo1_500.jpg

tumblr_lqcfleXUDb1qby61eo1_500.jpg

tumblr_lo8tkjBtnO1qcp5gpo1_500.jpg

tumblr_lslowcWqrf1r0cl5wo1_500.jpg

tumblr_ls794oafuR1qlncfzo1_500.jpg

tumblr_ls99o2DAMw1ql9ra3o1_500.jpg

En een heerlijke Hollandse afsluiter!
tumblr_ltke0t6Ktd1qzzp3mo1_500.jpg

Net als Jeko ben ik ook gek op winterfoto's met veel sneeuw en winter/kerst sfeer.Hier een paar foto's van die beruchte sneeuwbui in November 2005 waardoor het hele land plat lag.

img0027sg.jpg

img0028m.jpg

img0030sx.jpg

S'avonds sneeuwde het nog steeds:D

img0031hi.jpg

img0032jc.jpg

img0035kl.jpg

Gaaf Patrick!
Sneeuwbui 2005, grappig dat je dat zegt. In het oosten hadden jullie sneeuw. In het westen goot het zo achterlijk hard toen. 10 minuten op de tram wachten nadat ik van de eerste keer fysiotherapie kwam, zorgde ervoor dat ik tot op m'n onderbroek nat was.

Ik moest echt goed denken, maar nu weet ik het weer hahaha.

Lekkere foto's Patrick, ik zal binnenkort nog een serie foto's plaatsen uit m'n verzameling haha :)

Van weer.nl

En die koude winter dan?
Tegelijkertijd wordt vaak de vraag gesteld hoe het warme weer zich verhoudt tot de koudere dan normale winter die wordt verwacht. Het antwoord hierop is niet moeilijk. Het patroon van de straalstroom zoals we dat nu zien (met al die golven en dalen erin) is in essentie hetzelfde als het patroon dat de afgelopen drie jaar achter het vaak koudere dan normale winterweer zat. Alleen lagen de golven en de dalen toen op een iets andere plaats. En wel zo dat in plaats van de zuidelijke wind, zoals we die nu veel in Nederland hebben, bij ons een noordelijke wind woei. De veranderingen in het patroon, die nodig zijn om de wind bij ons in de noordhoek te krijgen, zijn maar klein. En kunnen zich de komende weken feitelijk ieder moment voltrekken.

In dit verband is het ook aardig om op te merken dat de novembermaand die aan de tot nu toe koudste winter van deze eeuw (die van 2010) voorafging, ook steeds door zuidelijke tot zuidwestelijke winden gedomineerd werd. Het werd de op een na warmste november ooit. De omslag naar winterweer volgde in december. En daarna bleef het maanden koud.

Kijken we naar de verwachtingen voor de komende tijd, dan laten die zien dat ook morgen een erg warme dag wordt, met in een groot deel van het land temperaturen rond 18 graden, hier en daar kan het zelfs weer 19 graden worden. Vanaf het weekend gaat het kwik dan omlaag, totdat we maandag op temperaturen van 11 of 12 graden uitkomen. Op de wat langere termijn is er een gerede kans dat het zachte weer toch vrij snel weer terugkeert naar onze omgeving.

bron

Back
Bovenaan