Winter

Haha inderdaad. Maar alsnog, de winter zal er niet kouder of warmer op worden. Laat maar komen denk ik!

*zet een pannetje Chocolademelk op*

Hopelijk rijdt het OV dan wel fatsoenlijk die dagen. Moet wel op pad kunnen natuurlijk.

Maar wat ik al een tijdje mis, zijn die winterse dagen dat de lucht gewoon blauw is en de temperatuur onder nul. Dat vind ik toch wel heel mooie dagen. Zulk weer zou ik ook willen met de jaarwisseling.

Vorig jaar was gek ja. Zat mijn broertje in Limbabwe, kwamen die sneeuwstormen. Hij had nog geluk, hij wist in Eindhoven de laatste intercity terug naar het westen te pakken, anders mocht hij met stoptreinen proberen thuis te komen.

Dus we gaan het weer zien met pro rail.

Ik verwacht weer een drama voor de treinen. Het is nog nooit goed gegaan. We zijn helemaal klaar voor de winter! Flikkert er 1 blad van de boom en de treinen staan weer stil of hebben dikke vetraging. Moet je na gaan met de winter. Ze moeten gewoon zo'n sicke sneeuw schuiver voor de trein klappen :P

Winter des doods is niet te voorspellen.

Winter des doods is niet te voorspellen.

Drie maanden Siberische kou, een dik pak sneeuw en verraderlijke ijzel. De winter slaat begin december in West-Europa genadeloos toe, zo voorspellen meerdere weerbureaus in Duitsland, Groot-Brittannië en de VS op basis van seizoensverwachtingen. Maar het KNMI heeft zijn twijfels over dergelijke langetermijnvoorspellingen.

Lange hete zomer
Het KNMI volgt 'met belangstelling' de langetermijnverwachtingen en voorspellingen over hete zomers en koude winters. Er bestaan heel veel weermodellen, maar is er is onvoldoende wetenschappelijke grond om ze echt serieus te nemen, aldus Molenaars. 'In het voorjaar zeiden sommigen dat we een lange hete zomer zouden krijgen. We kennen het resultaat.'

West-Europa is qua weer afhankelijk van de Atlantische Oceaan. 'Elke depressie die voor de kust van Canada wordt geboren, zie je aankomen.' Verder voorspellen blijft een hachelijke zaak. 'Het weer is zeer complex.'

Langetermijnverwachtingen
Toch buitelen weerbureaus over elkaar heen met langetermijnverwachtingen. Het Duitse weerbureau Donnerwetter voorspelt een 'horrorwinter' en Britse meteorologen spreken nu al over een 'winter des doods'. De kans dat we dit jaar een witte kerst beleven, zou 40 procent zijn en de temperaturen kunnen in januari 's nachts tot min 25 graden dalen.

November
Ook Meteo Consult verwacht een strenge winter, gebaseerd op de inzichten van de World Climate Service. Die voorspelde vorig jaar een koude winter en dit jaar een koele en natte zomer. Beide verwachtingen kwamen grotendeels uit, meldt Meteo Consult op zijn website. Ook tv-weerman Piet Paulusma schrijft op zijn website: 'Ik ga uit van een relatief koude winter 2011-2012. Allereerst verwacht ik dat de winter vroeg begint, in november wordt het al koud en krijgen we winterweer.'

'Slechts twee factoren'
De winterse voorspellingen van de World Climate Service zijn onder meer gebaseerd op de temperaturen in de zomer rond de poolcirkel en de te verwachten luchtstromen in de winter. Berekeningen geven aan dat er de komende maanden veel polaire en dus koude lucht naar West-Europa zal stromen. 'Dat zijn slechts 2 factoren die van invloed kunnen zijn', relativeert Cees Molenaars van het KNMI

bron

Het zal mij allemaal een worst wezen wat voor winter wij krijgen zolang de laatste drie dagen van het jaar maar goed zijn zodat ik zonder problemen vuurwerk kan halen en afsteken.
En 1 januari ook lekker weer graag om bezoekjes af te leggen voor de nieuwjaarswensen en gezelligheid!

Of het een Koude Winter wordt? Ach we zullen het wel zien.
De plaatjes zijn in ieder geval altijd mooi. :D

r7vjh1.jpg

2zpjrl2.jpg

34i680n.jpg

2ufzpqu.jpg

xc3ln7.jpg

ktiyq.jpg

bv59x.jpg

11hqfig.jpg

14d0etl.jpg

1zcn5oo.jpg

November begint de horrorwinter'

Drie maanden sneeuw en kou
Hoewel het de komende tijd nog relatief warm blijft, zal het weer in november compleet omslaan. De Duitse weersite Donnerwetter.de meldt dat het de tweede helft van de maand een stuk kouder wordt.

Zo valt te lezen dat Nederland zich mag ‘verheugen’ op de eerste sneeuw. Dat zou het begin inluiden van drie maanden lang sneeuw en kou. De kans dat we een witte kerst krijgen is echter niet zo groot. Wetter.net schrijft dat de kans daarop 40 procent is.

Geen horror winter want dan kunnen wij ons vuurwerk niet meer ophalen XD (ookal moet ik kruipend heen zo ga ik) maar het is wel leuk -5 graden met oud en nieuw zodat we geen regen hebben of mist.. En toch een witte laag.

Opnieuw zouttekorten en/of eindelijk een Elfstedentocht?

Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.

De afgelopen winter was koud. Het was zelfs de koudste sinds 1996. In De Bilt lag de gemiddelde temperatuur op 1,1 graden tegen 3,3 graden normaal. In de vorige eeuw kwam zo’n winter eens in de zes jaar voor. Opvallend detail in de afgelopen winter was het aantal dagen met een sneeuwdek. Dit aantal kwam landelijk uit op een gemiddelde van 41 dagen. Een normale winter telt maar 13 dagen met een sneeuwdek. het record staat op naam van het jaartal 1979 met 60 geregistreerde sneeuwdekdagen. Hieronder de afbeelding, afkomstig van het KNMI.

Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.

• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.

Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:

Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.

Terwijl MetOffice bekend heeft gemaakt, dat de herfst kouder dan het normaal gemiddelde zal gaan verlopen, zijn er al enkele weerbureau's bezig met de verwachting voor de winter. Deze verwachtingen komen uit op een lange, koude, witte winter. Er zijn weerbureau's, die zelfs al verwachtingen maken over een witte kerst. Eén daarvan geeft nu al een 37% kans op een witte kerst. Echter daar ben ik nog even voorzichtig mee. Als we gaan kijken naar de kaarten van NWS/NCEP (moment van schrijven), dan zien we, dat deze ook voor een te koude winter, maar ook vooral een natte winter verwachten. Hieronder de kaarten betreffende de temperatuur en neerslag. Het model IRI laat momenteel niet veel zien, Dit model gaat er vanuit, dat de winter normaal zal gaan verlopen.

Korte samenvatting:
De winter van 2011/2012 zal naar alle verwachting kouder dan normaal gaan verlopen, met name de maanden november (eind), december en januari zullen volgens de verwachting van NWS/NCEP aardig koud worden. Maar ook februari zal naar alle waarschijnlijkheid te koud zijn. Wat betreft de neerslag wordt er verwacht, dat november en december natter dan normaal zullen zijn. Ook begin januari zal er veel neerslag vallen. In combinatie met de verwachte kou kan dat maar één ding betekenen: Sneeuw......

Tip: Ga geen waarde hechten aan lange termijn verwachtingen! Dit is een momentopname en we weten allemaal hoe dat kan gaan.

Bron: http://www.henktuinenga.nl/page/leeuwarden-actueel-weer

van weer.nl

Volgende week
Ook volgende week lijkt het bijzonder zachte weer aan te houden. Voor wat de novembermaand betreft, kunnen we dus op een warme start rekenen. Wel moet het vanaf de dinsdag wel langzaam wat wisselvalliger worden. Al zijn de storingen, door de tegenwerking van de nog altijd boven het continent aanwezige hogedrukgebieden, nog steeds verzwakt als ze boven onze omgeving aankomen. Het is daarmee nog steeds zo dat de boven de oceaan wel min of meer op gang gekomen westcirculatie bij Europa nog steeds geblokkeerd blijft. Dit is een situatie die we al jarenlang vrijwel steeds zien, met wisselende gevolgen. De ene keer overheersen zuidelijke stromingen en is het warm (zoals in de tweede helft van 2006 en de eerste van 2007, maar ook het afgelopen voorjaar), de andere keer komen de winden vooral uit het noorden en zijn de temperaturen juist aan de lage kant (de winter van 2010 en vorig jaar in het bijzonder gedurende de decembermaand). Spannend is wat er de komende winter gebeurt.

Nu ik het weet zal ik maar eens een paar extra thermosokken en broeken aanschaffen en een paar spijkerbanden voor mn tomos maken:devil: Laat maar komen dan hehe

Als dit klopt, en er sneeuwstormen komen of dikke pakken gaan vallen dan wordt dat vast weer een groot probleem want het o zo al goede OV zal dan zoals gewoonlijk weer amper rijden, en als je werkt heb je een groot probleem. :bonk:

Daartegenin zijn sneeuwbalgevechten altijd welkom, en een voordeel is dat je weer iets anders ziet i.p.v. die ellendige regen welke ons hier de nek uitkomt.

nou, van mij mag de sneeuw vallen en de wegen bevriezen! Ik word zelfs gefrustreerd als het naar mijn wens te warm is in de winter... :frusty:

Heerlijk, in de kerstvakantie om 6 uur sochtends op mn fietsje naar de carpool plek, elke bocht van je fiets vallen omdat er nog niet gestrooid is, heerlijk, echt waar!

35kmno8.jpg

Jep, dit is de eerder genoemde fiets die mij in de kerstvakantie elke dag trouw door de sneeuw helpt.. :D

Laatst bewerkt:
Vroege sneeuwstorm teistert VS: tientallen cm sneeuw

Een ongewoon vroege sneeuwstorm heeft in het noordoosten van de Verenigde Staten honderdduizenden mensen zonder stroom gezet. Volgens CBS TV werden meer dan een half miljoen gezinnen getroffen door het uitvallen van de elektriciteit.

De voorbije 125 jaar kreeg New York nauwelijks met sneeuw te maken in oktober. © afp
Sneeuw met Halloween, het is eens wat anders. In het noordoosten van de VS sloeg de winter verrassend vroeg toe. Een wit laagje bedekte de bomen die al hun bladeren nog lang niet verloren waren. De chaos was al meteen groot. Twee miljoen huizen en handelszaken kwamen zonder stroom te zitten. De sneeuwstorm eiste minstens drie doden.

Ook sneeuw voor NY
Een waarschuwing voor sneeuwstormen is van kracht in twaalf staten. Volgens de nationale weerdienst zal vandaag een breed sneeuwfront over het noordoosten van de VS trekken. De eerste sneeuw van gisteren legde New York al onder een wit laagje van drie centimeter. Het was van 1869 geleden dat er in de maand oktober zo'n dikke sneeuwlaag in de stad lag. De betogers van Occupy Wall Street werden verrast toen sneeuw en regenwater hun tenten binnendrongen.

30 centimeter
Maar de meeste sneeuw viel in de staten rond New York. In Allentown (Pennsylvania) en Worcester (Massachusetts) ligt al meer dan 30 centimeter sneeuw. Het vliegverkeer ondervond in de getroffen staten ook heel wat hinder van het slechte weer. In Vermont, waar het de voorbije nacht het hardst kon sneeuwen, hebben twee skiresorts de deuren dit weekend al geopend.

En de meeste sneeuw moet vandaag misschien nog komen. Er wordt veel sneeuw met hevige winden voorspeld. Veel 'trick-or-treaters' zullen zich deze Halloween dus heel warm moet kleden. (gb)

bron

Back
Bovenaan