Winter

Leuk nieuws, ik ben heel benieuwd naar de komende winter! Het was van het weekend ook ineens goed koud met zelfs al vorst hier en daar. Maar goed, het is nu weer aardig zacht en vooral erg nat!

Ik moet mijn rijbewijs gewoon 8 november in één keer halen! Anders moet ik elke dag +- 40km door de kou rijden op een scooter.

Bus is geen optie die rijden niet zo vroeg en doen er dik 2x zolang over.

Nee, geen sneeuw. Of het moet een dusdanig dik pak zijn dat we er plezier aan kunnen hebben. Niet zo maar een laagje van een cm of 5 wat al snel van die papzooi wordt.

Er staat Nederland weer een koude winter te wachten. De langetermijnkaarten van Meteoconsult geven dat aan. Dat meldt EenVandaag op zijn website.
© ANP

image

De Britse langetermijnvoorspeller James Madden rept zelfs over temperaturen van twintig graden onder nul en enorme sneeuwval voor Groot-Brittannië en Ierland.

De voorspellingen van een koude winter passen in het weerbeeld van de afgelopen jaren. Studies geven aan dat een afnemende activiteit van de zon hiermee in verband staat. Volgens EenVandaag wordt al gesproken van 'een kleine ijstijd'.

image

In het land worden voorbereidingen getroffen. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag. In het totaal heeft de gemeente Rotterdam 8 miljoen kilo strooizout besteld.

De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht
(Redactie)

Bron: ad.nl

dit stond volgens mij een pagina eerder ook al?

Opnieuw zouttekorten of eindelijk een Elfstedentocht?

Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.

De afgelopen winter was koud. Het was zelfs de koudste sinds 1996. In De Bilt lag de gemiddelde temperatuur op 1,1 graden tegen 3,3 graden normaal. In de vorige eeuw kwam zo’n winter eens in de zes jaar voor. Opvallend detail in de afgelopen winter was het aantal dagen met een sneeuwdek. Dit aantal kwam landelijk uit op een gemiddelde van 41 dagen. Een normale winter telt maar 13 dagen met een sneeuwdek. het record staat op naam van het jaartal 1979 met 60 geregistreerde sneeuwdekdagen. Hieronder de afbeelding, afkomstig van het KNMI.

ir12q9.jpg

Reduced: 85% of original size [ 750 x 503 ] - Click to view full image

Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.

• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.

2db6i52.jpg

Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:

Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.

Terwijl MetOffice bekend heeft gemaakt, dat de herfst kouder dan het normaal gemiddelde zal gaan verlopen, zijn er al enkele weerbureau's bezig met de verwachting voor de winter. Deze verwachtingen komen uit op een lange, koude, witte winter. Er zijn weerbureau's, die zelfs al verwachtingen maken over een witte kerst. Eén daarvan geeft nu al een 37% kans op een witte kerst. Echter daar ben ik nog even voorzichtig mee. Als we gaan kijken naar de kaarten van NWS/NCEP (moment van schrijven), dan zien we, dat deze ook voor een te koude winter, maar ook vooral een natte winter verwachten. Hieronder de kaarten betreffende de temperatuur en neerslag. Het model IRI laat momenteel niet veel zien, Dit model gaat er vanuit, dat de winter normaal zal gaan verlopen.

2ikwsp4.jpg

Reduced: 94% of original size [ 680 x 880 ] - Click to view full image

Korte samenvatting:
De winter van 2011/2012 zal naar alle verwachting kouder dan normaal gaan verlopen, met name de maanden november (eind), december en januari zullen volgens de verwachting van NWS/NCEP aardig koud worden. Maar ook februari zal naar alle waarschijnlijkheid te koud zijn. Wat betreft de neerslag wordt er verwacht, dat november en december natter dan normaal zullen zijn. Ook begin januari zal er veel neerslag vallen. In combinatie met de verwachte kou kan dat maar één ding betekenen: Sneeuw......

Tip: Ga geen waarde hechten aan lange termijn verwachtingen! Dit is een momentopname en we weten allemaal hoe dat kan gaan. Ik schrijf dit omdat ik het leuk vind, maar vooral om achteraf te kijken of de verwachting is uitgekomen of niet.

bron

Jammer van de sneeuw eind december.. Van mijn part blijft er gewoon 2 cm liggen en is er vanaf 20 dec geen sneeuw meer.

vanaf 26 december geen sneeuw meer! :) En anders ga ik wederom persoonlijk met de sneeuwschep door de straat... Ik hoef mijn auto alleen maar te starten, en dan veeg ik zo de straat schoon (auto is erg laag :P)!

Als er vuurwerk afgestoken word, dan moet de straat schoon zijn van sneeuw. Dit komt de knallen natuurlijk ten goede, maar ook met matten heb je de volgende dag niet die dikke rooie drap. Heb 1 jaar gehad dat het sneeuw vrij was, toen een 100k afgestoken, en de volgende dag lag er een pak sneeuw overheen. Niet leuk. De mat heeft tot maart in de straat gelegen omdat het gewoon niet meer te verwijderen was. De buren waren er niet zo blij mee... En terrecht natuurlijk.

In Nijmegen is op bruggen en viaducten gisteravond al preventief gestrooid. Door de lage temperaturen en regen zou het glad kunnen worden.
Dit meldt Omroep Gelderland. In de stad was het gisteravond 4 graden boven nul. De gemeente en het bedrijf dat het strooien uitvoert zeggen dat ze hebben geleerd van de afgelopen strenge winters. Zo is extra zout ingekocht en zijn nieuwe strooiwagens aangeschaft. (Redactie)

bron

Vanuit Duitsland bereiken ons nu ook steeds meer onheilspellende berichten over de komende winter. Begin november zouden de temperaturen nog erg mild zijn, maar in de tweede helft helft van de volgende maand zou het een stuk kouder gaan worden en mogen we ook al de eerste sneeuw verwachten in de Lage Landen. En dat kan drie maanden gaan duren.

Eerder stelde weerbedrijf Meteoconsult al dat we voor een strenge winter staan, de Duitsers doen daar nu nog een schepje bovenop. Donnerwetter heeft het over een 'horrorwinter' die drie maanden lang zal aanhouden. Ook Dominik Jung van Wetter.net voorspelt veel sneeuw in de Lage Landen.

Die laatste weerexpert voorspelt ook dat Duitsland voor de vierde keer op rij te maken zal gaan krijgen met een té koude winter. Wat wil zeggen dat onze oosterburen voor het vierde achtereenvolgende jaar gemiddelde temperaturen zullen meten die lager zijn dan de klimatologische referentiewaarden van 1961 tot 1990. Volgens Jung zouden vier koude winters op rij echt een sensatie zijn.

'Winter des doods'
Ook andere Duitse weerinstanties, zoals Killikus.de en Wetterprognose-wettervorhersage.de, hebben het allemaal over een te koude winter. Alleen Accuweather verwacht een 'normale' winter. Meteorologen baseren zich op langetermijnvoorspellingen van zowel Duitse, Poolse, Britse en Amerikaanse Meteorologische diensten. Ook Britse bureaus waarschuwen de burger al volop voor wat zij nu al een 'winter des doods' noemen.

Hieronder de prognose per maand van Wetter.net:
December: Wisselend. Periodes van kou, maar ook wat warmere dagen. Over het algemeen te koud. December zal ook -net als vorig jaar- in het teken staan van sneeuw. De kans op een witte kerst bedraagt momenteel in de Lage Landen 40 procent. Op locaties die hoger liggen dan 200 meter zelfs 60 procent.

Januari: Ook deze maand veel kouder dan normaal. 's Nachts kan de thermometer zelfs makkelijk dalen tot min 25 graden. Ook dan zullen we rekening moeten houden met sneeuw dankzij een aantal 'sneeuwintensieve' dagen.

Februari: Ook deze maand zal kouder verlopen dan het langjarig gemiddelde. Aan het einde van de winter is het vanzelfsprekend dat er ups en downs zijn, maar ook februari kan voor de nodige sneeuw zorgen. (Redactie)

bron

Wat een heerlijke berichten! Alleen hopen dat het 30 December tot 2 Januari sneeuwvrij is, althans op de plek waar ik stook.

Leuk bericht heb je geplaatst jupilerfan. Hoop als winter liefhebber dat het uit zal komen. Alleen meestal kijken weermannen het wel erg positief, want vaak zijn het ook altijd winter lief hebbers.

Maar hoop doet leven :)

-25 graden in de nacht is wel erg koud..
Dan blijft net als afgelopen jaar de sneeuw 1 maand liggen ofzo. En wordt telkens groter en dikker.
Maar misschien hebben we ook wel een elf steden toch. Aangezien we vorig jaar op het randje zaten. Als deze winter nog strenger wordt zou het misschien nog wel lukken.
Maar als er veel sneeuw valt en het ligt op sloten dan wordt het ijs ook dunner...
Maakt niet uit ik heb liever sneeuw behalve 29, 30 en 31 december :p

-25 graden in de nacht is wel erg koud..
Dan blijft net als afgelopen jaar de sneeuw 1 maand liggen ofzo. En wordt telkens groter en dikker.
Maar misschien hebben we ook wel een elf steden toch. Aangezien we vorig jaar op het randje zaten. Als deze winter nog strenger wordt zou het misschien nog wel lukken.
Maar als er veel sneeuw valt en het ligt op sloten dan wordt het ijs ook dunner...
Maakt niet uit ik heb liever sneeuw behalve 29, 30 en 31 december :p

Als het in de nacht -25 is, maar de volgende dag volop zon en temperaturen boven nul is de sneeuw zo weg hoor :)

Ja elfstedentocht zou toch geweldig zijn :D
Moet er idd niet teveel sneeuw vallen, want dan kan de ijsgroei niet optimaal zijn. Of je moet flink wat veegploegen inschakelen.

'Horrorwinter begint over een maand'

Vanuit Duitsland bereiken ons nu ook steeds meer onheilspellende berichten over de komende winter. Begin november zouden de temperaturen nog erg mild zijn, maar in de tweede helft helft van de volgende maand zou het een stuk kouder gaan worden en mogen we ook al de eerste sneeuw verwachten in de Lage Landen. En dat kan drie maanden gaan duren.

Eerder stelde weerbedrijf Meteoconsult al dat we voor een strenge winter staan, de Duitsers doen daar nu nog een schepje bovenop. Donnerwetter heeft het over een 'horrorwinter' die drie maanden lang zal aanhouden. Ook Dominik Jung van Wetter.net voorspelt veel sneeuw in de Lage Landen.

Die laatste weerexpert voorspelt ook dat Duitsland voor de vierde keer op rij te maken zal gaan krijgen met een té koude winter. Wat wil zeggen dat onze oosterburen voor het vierde achtereenvolgende jaar gemiddelde temperaturen zullen meten die lager zijn dan de klimatologische referentiewaarden van 1961 tot 1990. Volgens Jung zouden vier koude winters op rij echt een sensatie zijn.

'Winter des doods'
Ook andere Duitse weerinstanties, zoals Killikus.de en Wetterprognose-wettervorhersage.de, hebben het allemaal over een te koude winter. Alleen Accuweather verwacht een 'normale' winter. Meteorologen baseren zich op langetermijnvoorspellingen van zowel Duitse, Poolse, Britse en Amerikaanse Meteorologische diensten. Ook Britse bureaus waarschuwen de burger al volop voor wat zij nu al een 'winter des doods' noemen.

Hieronder de prognose per maand van Wetter.net:
December: Wisselend. Periodes van kou, maar ook wat warmere dagen. Over het algemeen te koud. December zal ook -net als vorig jaar- in het teken staan van sneeuw. De kans op een witte kerst bedraagt momenteel in de Lage Landen 40 procent. Op locaties die hoger liggen dan 200 meter zelfs 60 procent.

Januari: Ook deze maand veel kouder dan normaal. 's Nachts kan de thermometer zelfs makkelijk dalen tot min 25 graden. Ook dan zullen we rekening moeten houden met sneeuw dankzij een aantal 'sneeuwintensieve' dagen.

Februari: Ook deze maand zal kouder verlopen dan het langjarig gemiddelde. Aan het einde van de winter is het vanzelfsprekend dat er ups en downs zijn, maar ook februari kan voor de nodige sneeuw zorgen. (Redactie)
26/10/11 16u40

Ruben?
Dat stond er volgens mij al.

Maar goed. Achterlijke winter. Buiten koud en guur.
Op school stoken die malloten het gebouw warm zodra de temperatuur onder de 15 graden komt. Jankende vrouwtjes dat het zo koud is, terwijl je half dood aan het gaan bent in je trui(tje). Bah!

Back
Bovenaan