IK wil in het kort samenvattend reageren op de punten die voorbij zijn gekomen in dit topic.
Verbod op single shots
Is een initiatief van de BPN. De BPN vertegenwoordigd een (groot) deel van de Nederlandse importeurs. De BPN heeft voorgesteld, ook aan niet BPN-leden (dus andere importeurs) om ook single shots te verbieden. Een deel van die importeurs zag dit niet zitten. Wanneer de BPN toch zou besluiten de single shots in de ban te doen, hetgeen niet in de Ract is opgenomen, maakt niet dat dit verbod ook tegen andere importeurs is in te roepen. De consument gaat natuurlijk shoppen bij importeurs die niet bij de BPN zijn aangesloten, om toch aan hun single shots te komen. De BPN ziet de bui al hangen en zet daarom, vrijwillig, zijn single shot importverbod niet voort. Vanuit I&M is er geen aanleiding de single shots in de ban te doen en deze zullen gewoon verkocht mogen worden.
Europese norm in verhouding tot de Ract
Tot mijn grote ergernis lees ik telkens weer, ook in dit topic, dat we naar een Europese Ract moeten of dat Nederland met de Ract de Europese regels aan de kant schuift/overtreedt. Allemaal onzin en wel om de navolgende reden.
Richtlijn 2013/29/EU geeft aan lidstaten de ruimte om zelf te bepalen wat ze met vuurwerk in de categorieen F2 en F3 willen doen, dus volledig toelaten, beperken of verbieden. De richtlijn omschrijft dat als volgt.
Artikel 4 lid 1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
Artikel 4 lid 2: Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.
Dus, Nederland mag vuurwerk uit de categorieën F2 en F3 verbieden of beperken. Nederland maakt gebruik van de mogelijkheid die het krijgt van de Europese wetgever. Nederland doet op dat punt dus niets verkeerd. De verboden artikelen en beperkingen zijn opgenomen in de Ract. De Ract voldoet op dat punt aan de ruimte die de richtlijn laat. Dat landen als Duitsland en België cat. F2 volledig overnemen, zonder beperkingen aan te leggen, dat moeten zij weten. Dat mogen zij ook, zoals je ziet, net als Nederland dat mag. De richtlijn laat die ruimte. Dat Nederland daar geen gebruik van maakt is hun goed recht, alsmede dat Duitsland en België daar wel gebruik van maken.
Waarom zou de Europese wetgever nou ruimte laten? Dat antwoord is in de preambule van de richtlijn te vinden.
Wat het gebruik van pyrotechnische artikelen en met name van vuurwerk betreft, bestaan er in de verschillende lidstaten sterk uiteenlopende culturele gebruiken en tradities. Daarom moeten de lidstaten nationale maatregelen kunnen nemen om het gebruik of de verkoop van bepaalde categorieën pyrotechnische artikelen aan het publiek te beperken voor redenen zoals de openbare veiligheid of gezondheid en veiligheid.
De "vuurwerkcultuur" is volgens de Europese wetgever in Europa zo uiteenlopend, dat het aan de lidstaten zelf is om te bepalen welke categorieën zij willen toestaan wat voor hun land het beste is. Geeft "Europa" Nederland een keer de ruimte, is het niet goed. Er ontstaat dan geen eenduidig beleid. Maar maakt Europa regels waardoor wij in Nederland daaraan wel gebonden, en andere lidstaten in Europa, dan is Europa een bemoeial. Immers scheert het met zijn regels dan alle landen over 1 kam en dat is ook weer niet goed door de ogen van de meesten.