Wie zit er achter DE NEDERLANDE VUURWERKBOND & DE NEDERLANDSE VUURWERK VERENIGING

Elmerk

VWC lid
Wie zit er achter DE NEDERLANDE VUURWERKBOND & DE NEDERLANDSE VUURWERK VERENIGING

logo-nvb.pnglogo-nvv.png

FEITEN OVER DE NEDERLANDE VUURWERKBOND & DE NEDERLANDSE VUURWERK VERENIGING

Afbeelding1.jpg

Bovenstaande gegevens heb ik verkregen middels een uitdraai bij de KVK. Ik heb zelf komende uren weinig tijd om uit te zoeken wie de twee bestuursleden zijn. Ik stel voor dat we in kaart gaan brengen wie dit zijn. Gegevens kunnen hieronder geplaatst worden, maar het liefst via een persoonlijk bericht. Ik verzoek nadrukkelijk geen (haat)berichten te versturen naar betreffende mannen!

Wanneer blijkt dat betreffende vereniging is opgericht met een ander doel, dan het behoud van vuurwerk. Ga ik later vandaag een column uitwerken welke ik vandaag of morgen door ga sturen aan alle redacteuren van de Landelijke nieuwsbladen en actualiteiten programma's.

Inmiddels contact gelegd met de journalist van het AD:

Beste Carla,

Ik heb met veel interesse uw artikel gelezen over de Nederlandse Vuurwerkbond. Zoals het er nu naar uitziet is deze vereniging volledig onbekend binnen de vuurwerkbranche. Als vuurwerkliefhebber ben ik dit momenteel aan het uitzoeken. Ik verwacht later vandaag of morgen duidelijkheid te hebben. Zover mijn informatie nu reikt, zijn de twee oprichters totale onbekende binnen de branche.

Als mijn vermoedens nader gestaafd worden op basis van feiten, schrijf ik hier graag een column over. Staat het AD ervoor open deze later deze week te publiceren wanneer de content op feiten gebasseerd is?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Fijne werkdag en de beste wensen voor 2021!

@Elmerk: Het lijkt mij geen non profit organisatie zoals in het artikel van het AD staat.
Je kan tegen betaling allerlei training/cursus volgen (niet alleen vuurwerk gerelateerd.
Er worden veiligheidsmiddelen verkocht.
Verder zie ik onder de link Diensten verdacht veel items die lijken op een verdienmodel.

Belangrijkste is denk ik hun ledenaantal. Het aantal welke hun vertegenwoordigen.
Als dat minimaal is vertegenwoordigen zij dus bijna niemand.

Dit is de dood van de vuurwerkbranche en importeurs, totaal geen incentive meer voor nieuwe producten, variatie, extreem teruglopende inkomsten.

Ik zie er hele goede vragen tussen staan. Ben benieuwd naar de hoeveelheid leden, wie zijn ze, door wie worden ze gefinancierd? Hoezo gesprekken met verzekeraars?
Er staan een aantal goede reacties tussen ja. Helaas worden deze ondergesneeuwd door een hoop geschreeuw in een niet leesbare taal.

Laten we ook voorzichtig zijn hier in de media te veel aandacht aan te besteden.
Mediaplatformen trekken graag zoveel mogelijk kijkers/lezers/bezoekers naar hun toe en het item vuurwerk (liefst negatief) lijkt hierin goed te werken. Zolang het veel aandacht krijgt zullen ze het item vuurwerk maar al te graag op hun platform zetten. Zo blijven we ook elke keer rond draaien in hetzelfde cirkeltje.

Vindt dit een gevaarlijk iets. Clubs en verenigingen kunnen inkomsten genereren bla bla bla en dat voor een non profit organisatie. Dit is iets dat ook een plaat voor de hoofd heeft, denken het overlast is dan voorbij, antwoord is nee dat is het niet zolang het illegale niet wordt aangepakt. Daarbij elke gemeente een show van misschien een kwartiertje. En dan nog de kosten van opleiding en de benodigdheden. Hoe zien ze dat voor hun dan dat non profit bedrijf er moet wel winsten zijn alleen laten ze via AD weten van niet. Is gewoon een slatje er uit slaan over de rug van liefhebbers want je kan niet voor iedereen zorgen, verwacht ook dat dit bedrijf groot wordt gebracht maar op korte termijn failliet is als het non profit is heb je geen winsten ook. Raar artikel maar verwacht hier niet al teveel van is gewoon gevalletje wij kunnen verdienen door dat geroep om een verbod en verenigingen en clubs ook. Dus nee van mij kunnen ze wegblijven met dit. Steek het liever thuis aan en overlast blijft toch wel is gewoon een zoethoudertje voor de bühne die heilig erin gelooft maar een echte liefhebber gelooft het niet dat het overlast ineens is afgelopen.

Zojuist dit bericht aan de mannen gestuurd, ik ben benieuwd of ze reageren.

Nederlandsevuurwerkbond,

Beste Lars Henk & Jeroen,

Ik ben erg benieuwd wie vanuit de sector zich heeft aangesloten bij de Nederlandse Vuurwerkbond of de Nederlandse Vuurwerkvereniging.

Naar nu blijkt, nemen zowel HVLV (Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond), SVNC (Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumentenvuurwerk), Stichting Vuurwerkcheck, BPN (Branchevereniging Pyrotechniek Nederland) en de Vuurwerkfederatie (bond van vuurwerk liefhebbers) allen afstand van jullie initiatief.

Tevens wordt er in diverse krantenartikelen benoemd dat NVB een Non-profitorganisatie betreft. Dit staat volledig haaks, op alles wat op jullie website te vinden is.

Persbericht:
- - - P E R S B E R I C H T - - -

Lokale vuurwerkshows geen oplossing voor problemen!

04-01-2021
De Nederlandse Vuurwerkbond laat vandaag in de media weten lokale vuurwerk verenigingen te willen starten. Doel: Vanaf komende jaarwisseling in heel Nederland vuurwerkshows in plaats van vuurwerk afsteken door consumenten. HVLV (Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond), SVNC (Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumentenvuurwerk), Stichting Vuurwerkcheck, BPN (Branchevereniging Pyrotechniek Nederland) en de Vuurwerkfederatie (bond van vuurwerk liefhebbers) vinden dit geen goed idee.

De Vuurwerkfederatie stelt dat de problemen tijdens de jaarwisseling niet worden opgelost door consumentenvuurwerk te verbieden. Er is sprake van een gedragsprobleem, niet van een vuurwerkprobleem. De cijfers van afgelopen jaarwisseling laten zien dat als je een medium weghaalt (in dit geval consumentenvuurwerk) er slachtoffers voor in de plaats komen vanuit alternatieven. Afgelopen jaarwisseling waren in het Maasstad Ziekenhuis bijvoorbeeld 5 vuurwerkongelukken minder maar waren er 4 slachtoffers meer te betreuren door vreugdevuren, autobranden of een ontplofte spuitbus. Daarbij meldt ook Jan Struijs - voorzitter van de Nederlandse politiebond - dat het zeker geen rustige jaarwisseling was.

De afname van het aantal slachtoffers kan bovendien deels verklaard worden door eerder genomen maatregelen. Er is immers al jaren een afname van het aantal vuurwerkslachtoffers zichtbaar omdat consumentenvuurwerk steeds veiliger wordt. Afgelopen jaarwisseling had het eerste jaar moeten zijn met een verbod op vuurpijlen, knalvuurwerk en single shots. Dit vuurwerk is volgens VeiligheidNL verantwoordelijk voor het overgrote deel van de ongelukken met consumentenvuurwerk. Zowel HVLV, SVNC, Vuurwerkcheck, BPN en de Vuurwerkfederatie vinden dat het te vroeg is om conclusies te trekken na een uitzonderlijk jaar en zonder de nieuwe maatregelen getoetst te hebben.

Het gemak waarmee wordt aangenomen dat het voorstel van de Nederlandse Vuurwerkbond de problemen zal oplossen maakt duidelijk dat de problemen ernstig worden onderschat. De focus ligt al jaren op het weghalen van consumentenvuurwerk maar zoals we deze jaarwisseling hebben kunnen ervaren zijn de problemen niet opgelost. Brandweer en politie waren erg druk, en er is nog steeds veel schade en er gebeuren veel ongelukken. Daarnaast is de illegale handel in gevaarlijk vuurwerk sinds het verbod enorm toegenomen. Om te voorkomen dat deze markt zich nog verder gaat ontwikkelen moet worden ingezet op goedgekeurd veilig consumentenvuurwerk, wat vele malen veiliger is.

De Vuurwerkfederatie ziet dan ook weinig in het idee om een vuurwerkshow in eigen omgeving te organiseren. Zo wordt juist groepsvorming gecreëerd door heel Nederland, waarbij door aanmoediging en groepsdruk veel gevaarlijke situaties ontstaan. De jarenlange problemen zullen met vele kleinere shows waar mensen zich bij verzamelen alleen maar versterkt worden.

Back
Bovenaan