Wetsvoorstel vuurwerkverbod België ingediend

Ach het is simpel: de mens heeft soms ontlading nodig, even de grenzen opzoeken.

Pak het vuurwerk af dan creëer je een direct probleem voor veel mensen, want je pakt hun ontlading af.

Wat er vervolgens gebeurt?

Google maar eens op Den Haag oudjaar vroeger, dan rolt Ai direct dit er uit:

Oudjaar in Den Haag vroeger stond bekend om grootschalige, vaak chaotische vreugdevuren, de beruchte "kerstbomenjacht" (rausen) en massaal zelfgestookt vuurwerk, vooral vanaf de jaren '80. Al eeuwenlang, vanaf de 16e/17e eeuw, werd de jaarwisseling gevierd met lawaai, geschut en vreugdevuren. Vanaf de jaren '80 tot 2018/2019 was er een hevige competitie tussen Scheveningen en Duindorp voor het grootste vuur.

-

Ik wens ze veel succes de aankomende tijd.

Ja er zal geen/minder vuurwerk zijn, maar de ellende wordt groter.
Juist mensen hebben een ontlading nodig. Maar je pakt ook direct een stukje cultuur weg en erfgoed en dat willen mensen niet. Je creëert een nieuwe ongereguleerde traditie en deze is niet verzonnen door overheden.

Ik kan me in je verhaal vinden. Problemen zijn al veel langer waar handhaving ook gepakt is in diverse landen/steden maar gek genoeg hebben ze nooit ingegrepen door de jaren heen. Is het de schuld van de falende overheid of het reltuig? Nee de schuld leggen ze bij ons neer, van zie je wel jullie kunnen er niet mee omgaan. Het is echt het eerste een falende overheid, ze mogen het ondervinden ook.

Mijn Oudjaar draaide vroeger helemaal niet om siervuurwerk...
En blijkbaar gaan we terug naar die tijd, waar er alleen maar meer en vaker de pleuris uit breekt.

Juist de shift naar siervuurwerk heeft Oudjaar positief doen veranderen.
Dat willen ze alleen niet inzien in de politiek en haat media, etc.

Maar er wordt in mijn ogen één heel belangrijk onderdeel vergeten in het grotere plaatje: camera's.

Als je Den Haag vroeger meegemaakt hebt dan weet je dat er meer ellende was dan nu.
Maar dan waren er verhalen van man op man, hier en daar een kranten artikeltje, maar dat was het wel kwa berichtgeving.

Tegenwoordig moet alles gefilmd en zo heb je letterlijk honderden beelden op het internet, tv, etc.

Dan lijkt het meer te zijn, de ellende enzo, omdat er meer 'bewijs' is.

De waarheid is echter dat het tegenwoordig minder uit de klauwen loopt.
Wel is het meer geconcentreerd op die ene dag.

Maar er waren vroeger zó veel brandjes, ook in de aanloop naar Oudjaar.
Vaak al voor en rondom Kerst, en met Oudjaar elk groot kruispunt en door de wijken.

Vechtpartijen omdat je van de naastgelegen buurt kerstbomen had gerausd.

Autobranden eveneens een voorbeeld, elke auto brand staat nu direct op het internet.
Waren er vroeger minstens net zo veel hoor, maar de berichtgeving ontbrak.

En dan handhaving, we missen adequate wijkagenten die respect krijgen en geven.
Die kwamen gewoon bij het feestje staan, soms dronken ze zelfs gewoon een pilsje mee!

We kenden mekaar immers persoonlijk, ook al had die persoon op dat moment dienst.
De dagen erna kwam je hem/haar weer tegen en groette je elkaar: mooi Oudjaar was het hè, beste wensen. Werd er dan geroepen.

Wij hadden hier vroeger ook een keet waar er op dinsdagen gedart werd, daar stapte de wijkagent gewoon binnen.
Even een babbeltje wat er speelde in de wijk, colaatje aanbieden en met een ferme handschudding weer door.

Niks geen gezeur, leven en laten leven, de menselijke maat.

Tegenwoordig moet alles gefilmd en zo heb je letterlijk honderden beelden op het internet, tv, etc.
Juist dit dus, men gunt elkaar niks meer. Tegenwoordig moet alles maar gefilmd worden en soms met onwaarheden op internet b.v soms mis je het stukje wat vooraf ging.

Over Den Haag weet ik niet kan ik niet over oordelen hoe dat ging. Helaas klinkt wel geweldig maar niet meegemaakt.

Dat laatste spreekt me aan leven en laten leven en zo moet het zijn.

Maar goed morgen ga ik België bewonderen om on-topic te blijven ze hebben daar een unieke fontein dat 4 keer grond bloemen eruit perst en effe gezelligheid met een goed gesprekje, meningen wisselen betreft het onderwerp.

Juist dit dus, men gunt elkaar niks meer. Tegenwoordig moet alles maar gefilmd worden en soms met onwaarheden op internet b.v soms mis je het stukje wat vooraf ging.

Over Den Haag weet ik niet kan ik niet over oordelen hoe dat ging. Helaas klinkt wel geweldig maar niet meegemaakt.

Dat laatste spreekt me aan leven en laten leven en zo moet het zijn.

Maar goed morgen ga ik België bewonderen om on-topic te blijven ze hebben daar een unieke fontein dat 4 keer grond bloemen eruit perst en effe gezelligheid met een goed gesprekje, meningen wisselen betreft het onderwerp.

Veel plezier dan in BE!

Ik ga vanavond de RiaKeo Cupido afsteken, misschien maak ik of iemand een filmpje.

Ik ga vanavond de RiaKeo Cupido afsteken, misschien maak ik of iemand een filmpje.

Filmpje staat er inmiddels op en dankzij de hulp van @Waltr & @NoahZH weet ik nu dat WhatsApp de kwaliteit naar beneden haalt.

Binnenkort probeer ik de video even in betere kwaliteit te uploaden, maar voor nu heb je in elk geval bewegend beeld.

Was genieten!

Back
Bovenaan