Wetgeving Duitsland

https://rp-online.de/leben/ratgeber...ster-knallen-boellern-und-feiern_aid-16236051

Aardig beschreven in dit artikel. In principe 48 uur lang, waarbij tevens eigenlijk ook vermeld wordt dat na 22:00 in principe burgers aanspraak kunnen maken op rust. Daar is voor de nieuwjaarsnacht geen aparte regeling voor en is het een natuurlijk ook een utopie om te denken dat je rust krijgt tijdens de jaarwisseling, maar uiteraard kan de politie wel gewoon op je afgestuurd worden als jij om 4 uur nog steeds vrolijk staat te knallen.

Als bondsrepubliek is Duitsland qua afsteekregels natuurlijk niet zo uniform als Nederland. De federale regels staan in de eerste verordening bij het Sprengstoffgesetz (1. SprengV). De basisregel is 31 december en 1 januari (§ 23(2)).
Lokale overheden (zoals gemeenten en steden) mogen de tijden zelf verder beperken, en dit gebeurt ook. Zo is afsteken in Berlijn beperkt tot 31 december 18:00 tot 1 januari 07:00 en in Hamburg mag het tussen 31 december 18:00 en 1 januari 01:00.
In andere grote steden (zoals Düsseldorf en Frankfurt) lijkt het wel de volle twee dagen te mogen. In alle gevallen dien je je wel aan de vuurwerkvrije zones te houden, en die zijn er in vrij veel Duitse steden.
Het schijnt trouwens zo te zijn dat de beperkte afsteektijden die op sommige plaatsen gelden alleen van toepassing zijn op vuurwerk dat harde knallen produceert (althans, dat denk ik me te herinneren), maar houd me daar niet aan.

Als je van plan bent ergens in Duitsland O&N door te brengen, gewoon even googelen op 'feuerwerk zünden [naam gemeente of stad]' of iets dergelijks. Doorgaans vind je dan wel een pagina van de lokale brandweer of een nieuwssite met daarop de regels.

Precies, op het Duitse forum heb ik ook het één en ander daar over opgezocht en nagevraagd.
Leidend is de regel van de lokale overheid. Gemeente Nettetal bijvoorbeeld, vlakbij de NL grens, mag je bijvoorbeeld gewoon de volle 2 dagen afsteken.

Tja. En dan, sta je daar ergens langs de weg met je kofferbak vol vuurwerk. Ik stook lekker in de wijk van 6tot2. Lekker relax, potje bier der bij of als het koud is een jagermeister oid..

Tja. En dan, sta je daar ergens langs de weg met je kofferbak vol vuurwerk. Ik stook lekker in de wijk van 6tot2. Lekker relax, potje bier der bij of als het koud is een jagermeister oid..

Om er een hele oud en nieuw door te brengen is niks inderdaad. Tenzij je ergens een vakantiehuis huurt, of vlakbij de grens woont en je even legaal overdag wil stoken. Zelf zou ik dan neigen naar het huren van een vakantiehuis, mocht het te vervelend worden hier in NL.

Om er een hele oud en nieuw door te brengen is niks inderdaad. Tenzij je ergens een vakantiehuis huurt, of vlakbij de grens woont en je even legaal overdag wil stoken. Zelf zou ik dan neigen naar het huren van een vakantiehuis, mocht het te vervelend worden hier in NL.

Toch evengoed fijn dat je het hebt uitgezocht, Laat ik nou net aan de grens met Nettetal wonen. Mocht ik me vervelen is er iig de mogelijkheid:)

Toch evengoed fijn dat je het hebt uitgezocht, Laat ik nou net aan de grens met Nettetal wonen. Mocht ik me vervelen is er iig de mogelijkheid:)

Precies, je bent nou net een geval waar het handig voor kan zijn.

Overigens: lang niet alle gemeenten hebben er iets over op hun site staan, daar zul je dus contact mee op moeten nemen.

Precies, op het Duitse forum heb ik ook het één en ander daar over opgezocht en nagevraagd.
Leidend is de regel van de lokale overheid. Gemeente Nettetal bijvoorbeeld, vlakbij de NL grens, mag je bijvoorbeeld gewoon de volle 2 dagen afsteken.

Ik loop hier ook inderdaad letterlijk bijna de Duitse grens over, als ik de deur uitstap.
Mooi plekje gevonden om te stoken. :cool:

Tja. En dan, sta je daar ergens langs de weg met je kofferbak vol vuurwerk. Ik stook lekker in de wijk van 6tot2. Lekker relax, potje bier der bij of als het koud is een jagermeister
oid..

Thijs, Econz....Ik zie een meeting aankomen? Overdag even lekker stoken net over de grens...

het zou me niks verbazen dat duitsland ook maatregelen gaat nemen nu nederland een verbod heeft.
lijkt me een domino effect te worden.....ben der bang voor dat meer landen gaan volgen.

Ik overweeg dit ook ja! Als mensen een geschikte locatie weten ik hoor het graag :) Misschien kunnen we er een mooie stook avond van maken met elkaar!

Ik zie zelf verscheidene Duitsers overdag op afgelegen industrieterreinen stoken, bijvoorbeeld op doodlopende straatjes etc. Als het in de gemeente zonder maar mag, en je hebt een locatie waar je zonder overlast te veroorzaken kan stoken, dan is het ideaal.

Zie hier bijvoorbeeld PyroMotteFullHD die op een parkeerplaats staat:

Elten is voor mij ook nog goed te doen qua reistijd. Als gupje en fenix die kant ook uitkomen hebben we al een aardige stook cluppie ;)lekker buiten kunnen we afstand houden van elkaar en samen knallen!

Back
Bovenaan