Wetgeving Belgie

Recent werd in Belgiė door de gouverneurs van de verschillende vlaamse provincies een verbod afgekondigd van november tot half januari. Uitzondering is Limburg waar de meeste gemeenten dan wel een verbod afgekondigd hebben.
Hieronder een stukje van de provincie Antwerpen.

https://www.hln.be/baarle-hertog/go...lk-potentieel-slachtoffer-vermijden~afc302b3/

In Wallonië zijn voorlopig nog geen beslissingen genomen door de franstalige gemeenschap en wacht men nog af wat er federaal beslist wordt

Deze week nog zou de federale overheid een beslissing nemen voor heel België.

Hopelijk beslist de federale overheid

Een algemeen vuurwerkverbod en ook een avondklok van 00:00 tot 5:00
Dat word een leuk oudjaarsavond daar not

Hoe is het nou in belgie gesteld?
Zo verwarrend allemaal!! Kan er nou wel op bestelling afgehaald worden ofniet?
Alpeco reageert gewoon niet

De winkels in Baarle Hertog hanteren een Pick & Go systeem.
Oftewel afhalen op bestelling, de winkel zelf is fysiek dicht.

Hoe het in de rest van BE zit weet ik niet.

Aangezien de BE winkeltopics zelfs dicht zijn (waarom?!) maar hier dit bericht van Zena BE:

Insta_Post_26012021.jpg

STOP HET MISBRUIK VAN (ILLEGAAL) VUURWERK BIJ (CORONA)RELLEN!

De Belgische vuurwerksector is geschokt door de coronarellen die in Nederland plaatsvinden.

Zij drukt haar solidariteit uit met alle slachtoffers van dit geweld en ondersteunt de moedige handhavers en hulpdiensten die het hoofd bieden aan de daders.

Onze leefgemeenschappen hebben bijzonder harde tijden te verduren. De strijd tegen het virus vergt ongelooflijke inspanningen, moedige volharding en zoveel geduld…

Daarmee hebben we allen hoop en uitzicht op betere, warmere en leukere tijden.

Ook de vuurwerksector is hard getroffen door de strikte coronabeperkingen die de Belgische en Nederlandse overheden hebben getroffen.

De economische schade is loodzwaar…

Onze handel is onze passie: onze producten staan voor vreugde, feest, licht en warmte, onder buren, vrienden en met familie. Kortom, alles wat we nu allemaal zo hard missen.

De sector en hun medewerkers verkopen uitsluitend veilig en conform feestvuurwerk, waarbij onze klanten in vergunde winkels van professioneel advies en begeleiding genieten.

Wij veroordelen dan ook ten strengste elk oneigenlijk en crimineel gebruik van vuurwerk. In Nederland, in België en waar dan ook!

Aan allen deze oproep: hou het veilig, hou het warm, nu is echt géén vuurwerktijd!

Aan de ordehandhavers: treed AUB streng op tegen de relschoppers! En sanctioneer streng en rechtvaardig elk baldadig gebruik van vuurwerk.

“Samen sterk in zware tijden! Samen tegen illegaal vuurwerk!”

P.S.: Als statement blokkeert Zena Vuurwerk tijdelijk de verkoop van knalvuurwerk.

Www.zenavuurwerk.com

Salon Roger heeft hetzelfde gedaan. Hoe dan ook een symphatiek statement, al denk ik dat er met name met niet-Belgische knallers ellende is aangericht afgelopen weekend.

Laten we het hier even ontopic houden over de wetgeving in Belgie. Daarom dus een aantal berichten verwijderd. Bedankt weer! :D

Wat zijn de straffen voor vuurwerk afsteken in België eigenlijk?

Ik weet nog wel in Baarle dat iemand iets afstak zonder vergunning 3 jaar geleden. De beste man kreeg van de Belgische politie een dikke gasboete van 450 euro. Maar weet niet hoeveel dat nu is. Men mag afsteken met vergunning maar zonder vergunning is sowieso boete.

Is Belgie nu officieel voorbij? Ik zie dat geen enkele winkel nog P1 producten verkoopt en Loots kondigt op zijn site een eventueel verbod op P1 aan?

Ja klopt, mogelijk verbod op P1. Is nog niet zeker, maar ik zie de bui al hangen. Daarom uitverkoop bij Loots. Zena had vorig jaar ook al geen P1 spul meer.

Back
Bovenaan