Welke traditie(s) hebben jullie tijdens de dag/avond van het jaar?

Mijn, of eigenlijk onze tradities zijn dat we 's avonds proberen een leuk spel te spelen. Vooral het 'lepeltjes-spel' vinden wij altijd erg lachen.
Ook hebben wij de Spaanse traditie overgenomen met de druifjes omdat hier een hele mooie gedachte achter zit.

Hier savonds ook vaak wel een spelletje of iets met de tv, dat verschilt dan wel. en tussen door natuurlijk naar buiten. Ook druifjes eten haha :)

Oliebollen is echt traditie. Top2000 zolangzamerhand ook. Pijlenuurtje is ook een vast onderdeel geworden.

De Top 2000 is hier ook vaste prik, zonder Top 2000 geen afsluiting van het jaar!

Zie mijn reactie (#43) in de Post Oliebollen...

Wij bakken al jaren met een aantal buurtgenoten samen. Onze achtertuinen grenzen aan een klein pleintje. We beginnen Oudjaardsag om 10.00 met het schieten van een blok en een paar harde klappers. Dan gaan we beslag maken (1 emmer tegelijk) en 2 open frituurpannen in de schuur achterin één van de tuinen aanzwengelen. Zodra het eerste beslag klaar is gaan de eerste 12 bollen erin. Tegelijkertijd wordt de volgende emmer beslag voorbereid. Omdat we met meerdere luitjes zijn wisselen we elkaar af. Dus eigenlijk de hele dag bakken, knallen, Top 2000 op de radio en dan met kruithandjes superverse zelfgemaakte oliebollen eten. ONBETAALBAAR!!!

Een traditie die er vooral in de zeventiger/tachtiger jaren was (armere tijden en minder spectaculair siervuurwerk dan nu) was het kerstbomen "rauzen" en op oudejaarsnacht om 00.00 uur alle opgehaalde en gestolen kerstbomen opstapelen en in de brand steken.
Van alles werd er op dat vuur gegooid en complete buurten kwamen samen om bij dat vuur te staan en gezamenlijk nieuw jaar te vieren

Ja daar heeft mijn vader ook dierbare herinneringen aan Fred. Dat levert wilde verhalen op. In sommige wijken in Nederland heb je hier nog een beetje van over, maar de gemeentes doen er alles aan om het de kop in te drukken. Ene kant jammer dat het niet meer is, andere kant misschien maar goed ook met een veel hardere maatschappij dan in de jaren 70/80.

Dat zal ook de reden zijn dat ze vuurwerk niet willen verbieden, kans is groot dat er dan gekke dingen gaan gebeuren op straat.

Een traditie die er vooral in de zeventiger/tachtiger jaren was (armere tijden en minder spectaculair siervuurwerk dan nu)

Minder spectaculair Fred ? :D, hmmmzz geef mij die tijden maar met de thunder en shising crackers, herdertjes en atoombommen. Super knallen en lekker snipperen en dan die geur van de resten die branden :cool:

Dat is ook wel zo Danny, kerstbomenbranden zouden nu volledig uit de hand lopen ja. In Hilversum werden een paar jaar geleden bijvoorbeeld gewoon auto,s van buren in de fik gestoken!! (Nu vindt daar een gesubsidieerd feest plaats om onrusten te voorkomen)

Een andere traditie die in mij opkomt, en dat is een hele aparte, die nu misschien niet meer voorkomt is dat je vroeger als kind (tot een jaar of 12) van je ouders op oudejaarsavond eerst "moest" slapen tot een uur of elf omdat we het anders niet volhielden.
Van slapen kwam natuurlijk niets terecht en wat duurde het lang voordat je moeder je ging "wakker" maken

Laatst bewerkt:
Ik ga op 30-12 altijd s'avonds in bad...
Dat zet ik het raam een stukje open en dan hoor ik overal die vuurwerkgeluiden
Is eigenlijk het enige moment in het jaar dat ik helemaal ontspannen ben.

Minder spectaculair Fred ? :D, hmmmzz geef mij die tijden maar met de thunder en shising crackers, herdertjes en atoombommen. Super knallen en lekker snipperen en dan die geur van de resten die branden :cool:

Arjan, ik doel dan echt ook op het siervuurwerk.
Knalwerk was in die tijden zeker veel beter dan nu met atoombommen, bazoeka,s, pantservuisten etc.etc. En natuurlijk de voetzoekers en zwermers.
Goude tijden waren het

Arjan, ik doel dan echt ook op het siervuurwerk.
Knalwerk was in die tijden zeker veel beter dan nu met atoombommen, bazoeka,s, pantservuisten etc.etc. En natuurlijk de voetzoekers en zwermers.
Goude tijden waren het

Haha, ik weet wat je bedoelt Fred en daar kan ik weinig tegen in brengen. Maar ach ja, een bepaalde charme had dat sier toen wel. Zeker als je er nu naar terug kijkt zoals bijvoorbeeld de hapiness. Dat was vroeger een wreed stukje siervuurwerk, terwijl die nu een heel stuk minder is. Toch schaf ik ze elk jaar nog wel aan, je moet ze gewoon hebben he :)

Vreugdevuren zijn wel leuk alleen omdat de brandweer zich druk maakt om 1 kerstboom loopt het meestal uit de hand.

Kerstbomenjacht ja, dat waren nog eens tijden.
Zoveel mogelijk bomen opslaan.Natuurlijk wel zorgen dat ze niet door anderen afgepakt werden. En dan op Oud & Nieuw de fik er in. Je handen plakkend van de hars.In de vooravond visites aflopen Oliebolletje eten drankje drinken,met je zakken vol met goede Knallers: Herders, Thunders, Atoombommen, Piraatjes en Lady Crackers voor onderweg naar de volgende visite. Ja,Ja,dat waren nog eens tijden.:rolleyes:
Nu is het allemaal een stuk rustiger.
Alleen met het Vuurwerk dat wordt weer steeds meer.:D

Eigenlijk de hele dag gezelligheid en vuurwerk.
Afgelopen jaar helaas de kleintjes niet thuis gehad maar dit jaar is het hele gezinnetje kompleet op de mooiste dag van het jaar.

Uiteraard voor elk gezinslid een mat om de boze geesten te verjagen en natuurlijk voldoende siervuurwerk om het geluk naar ons toe te lokken.
Veel familie vrienden en kennissen om de avond met z'n allen te beleven en elkaar dan gelukkig nieuwjaar te wensen.

En ook even stil te staan bij de mensen die het minder hebben,Want die zijn er altijd.

Laatst bewerkt:
Elk jaar zowiezo oliebollen eten en om 00:10 naar buiten met m'n stiefvader.
Ook elk jaar de nacht van te voren half trillend in m'n bed van de spanning haha.

wow wat een boel tradities hier zeg .
hier komen die van mij .
op 2de kerstdag gaan wij altijd steengrillen en iederjaar blijft er wel eens wat over .
de volgende dag pakt mijn vader de koekenpan en bakt de boel op .
dat heet bij ons 3de kerst dag .
verder haal ik op de 29 en de 30ste altijd mijn vuurwerk op .
pas als alles binnen en klaar is drink ik een biertje .
al is het alleen al dat alle zoek en denk werk er op zit .
tja en dan is het de 31ste .
op die ochtend probeer ik wat te eten in te krijgen .
als ik dat gedaan heb pak ik het 1 en het ander van boven .
ff aftellen tot 10 uur en stoken maar .
sinds we hier wonen is mijn broertje sneller buiten dan ik en maakt de eerste knal .
door de zenuwen moet ik daar van schrikken en verslik ik mij in mijn koffie .
dat is iets waar ik wat aan moet gaan doen

oja fred dat op oudejaarsavond in bed te worden gestopt ben ik mee bekendt .
dat vond ik vroeger wel 1 de moeilijkste dingen .
want je hoorde op die avondt overal geknal .
ik herrinner me nog dat ik op de 30st bij een nicht uit logeren ben geweest .
en in de verte hoorde ik geknal waardoor ik echt niet slapen kon .
maar wat het slapen op oudejaarsavond beterft .
hoe het nu gaat met de jeugd weet ik niet .
maar ik denk dat de mensen van in de 20 en 30 en daar boven daar allemaal wel mee te maken hebben gehad .
tja het had ook wel weer wat hoor .
want op die manier heb ik toch iets met het woordt uodejaarsavond gekregen .
want vroeger na de kerst werd er al recklame gemaakt voor grote shows die op de oudejaars avond kwamen .
en als ik dat wordt hoorde werd ik toch een beetje gespannen :D

Mwah, ik heb niet echt vaste tradities eigenlijk; behalve het vuurwerk afsteken om 00u. Vroeger was oudejaarsconference kijken wel standaard, maar met die verschrikkelijke v/d Wal en andere rotzooi op tv in de avond, viel die vaste prik ook weg. Het loopt zoals het loopt, geen vast programma of stramien :)

Kerstbomen verbranding word hier nog gewoon gedaan hoor alleen dan door de gemeente, iedere kerstboom die je inleverd krijg je 50 cent voor. Zijn altijd een paar honderd bomen. De brandweer staat er dan bij en steekt het aan, als het vuur dan op zijn einde is mogen de kleine kinderen het samen met de brandweermannen blussen. Een zeer goeie oplossing vind ik.

Tja, 's ochtends standaard beginnen met bakkie koffie..

Rondje buurt, om 1 uur oliebollen eten.. "s avonds de sfeervolle shows kijken.. om 1 uur als al het vuurwerk bijna op is, ga ik eerst rondje buurt om iedereen beste wensen te geven.. Daarna richting vrienden..

Zo gaat het echt elk jaar:)

Back
Bovenaan