Welke traditie(s) hebben jullie tijdens de dag/avond van het jaar?

Danny (Jupilerfreak): leuk verhaal man, sfeer druipt er van af.
En die erwtensoep: mmmm, je brengt mij op een idee :wink:

Danny (Jupilerfreak): leuk verhaal man, sfeer druipt er van af.
En die erwtensoep: mmmm, je brengt mij op een idee :wink:

Om op die soep in te gaan:
Ik heb zojuist spullen in huis gehaald en ga zo nog even 3 ingredienten halen. Ik ga zo weer oefenen. Hopelijk is er een nieuwe traditie geboren bij mij voor 30 en 31 december.

Ik twijfel ook aan een dikke lasagna erbij te doen, maar had afgelopen jaar al voldoende voor een weeshuis dus dat zou wel erg veel worden.

:wink:

- Altijd de eerste verkoopdag vuurwerk halen om 10 uur!
- Oudjaarsdag om 10 uur de eerste mat afsteken!
- Om 12 uur bij me vader kijken bij de oudejaarsloop.
- Rond het middaguur oliebollen en appelflappen bakken!
- Oudjaardag om 20 uur komen vrienden bij ons tot een uur of 2!
- Nieuwjaarsdag altijd van 11 tot 14 uur naar opa en oma -.-

Laatst bewerkt:
Bij ons is de traditie altijd dat mijn moeder en m'n tante oliebollen bakken in de schuur voor de hele familie. S'ochtends staat altijd heel de keuken vol met pannen met oliebollenmix om te rijsen en later op de ochtend/begin van de middag raakt de keuken altijd vol met emmers vol met oliebollen. Als ik dan even binnenkom om op te warmen of te lunchen zijn er altijd familieleden die oliebollen komen halen, wat altijd erg gezellig is.

Gelukkig heb ik een beroep waardoor ik ook in de vakantie 's morgens vroeg wakker ben op 31 december. Een ontbijtje van twee boterhammen en dan de appels schillen om de appelflappen te maken. Als die geschilt zijn is het meestal rond de klok van 10.00 uur en dan gaan we naar buiten om een mooi knalproject op te starten.

Na deze opening de drie of vier pakken koopmans mix maken en de flappen bakken. Als dat klaar is en de keuken weer schoon en aan kant is gaan we weer naar buiten. (mijn dochter en ik, mijn vrouw kijkt toe.) Even lekker stoken totdat we weg gaan of totdat onze vrienden komen.

Als het donker is gaat het eerste avond project de lucht in. Avondeten is lekkere hapjes, soep kaasjes enzo. Ik ben na een bak soep erg tevreden en ga dan over op de jaarlijkse lekkernij: eigengemaakte appelflappen. Die maak ik omdat ik er erg veel eet en erg van kan genieten.

De hele avond is elk uur even naar buiten om wat stoken en lekker bezig zijn. Tussendoor spellen spelen.

Half twaalf glazen klaar zetten. Champagne openen. Om twaalf uur iedereen gelukkig nieuw jaar wensen die op dat moment in huis is en een half glaasje drinken. (dit is het enige alcohol die ik op de avond drink)

Hierna gaan we helemaal los. De vrienden die er zijn hebben ook volop vuurwerk mee en dan gaan we door tot het op is.

Na afloop met kruidgeur op mijn handen weer een bord appelflappen wegwerken met een glas alcoholische versnapering. Dit is de definitieve afsluiting van de avond.

Meestal ben ik dan compleet gesloopt en blij dat ik in mijn bed lig, aan het dromen over volgend jaar.

de tradities die ik nog heb.

10 uur iedereen wakker proberen te maken meestal zijn dat vooral de honden die je dan hoort xd
gezellig een rondje maken door de buurt en nog even langs de winkels mocht ik nog wat willen.
gelukkignieuwjaar wensen lukt me soms niet zo goed :P
als ik eenmaal bezig ben met men vuurwerk ben ik ook alleen maar daar mee bezig en niks anders :D
de beste wensen komen daarna wel of het moet even snel tussen door als ik zin heb :P

en een ritueel dat vast staat is een vruegde dansje rond mijn 100k voor weer een fantasties jaar van vuurwerk en de hele belevenis der omheen :D

gr :D

De dag ervoor met vrienden logeren
Vaste stookgroep
En vier door prive redenen nooit thuis maar altijd bij vrienden. Dus zoveel tradities niet;)

Ieder jaar komen vaste rituelen terug met oud en nieuw:

- Om 5 uur `s ochtends uit bed (hier heb ik geen wekker voor nodig!)
- Voor het ontbijt doorlonten en projectjes maken.
- Om half 10 buiten staan met mijn 10:00 projectje en dan luisteren naar de knallen die een beetje op gang komen.
- 10:00; het projectje eindelijk afsteken en daarna naar binnen om de tas te vullen (dit gebeurt altijd zo snel mogelijk om 10 uur).
- Tot het avondeten non stop stoken en alleen naar binnen gaan om de tas te vullen.
- Tijdens het afsteken heel lang op mijn "stookplekje" stoken.

- Soep met brood en oliebollen eten.
- VWC en AVP checken.
- Als het donker is voor mijn huis een uurtje rotjes de straat op gooien.
- Tussen 21:00 en 22:00 binnen spelletjes doen en uitrusten van het stoken.
- 22:00; Traditioneel pijlenhalfuurtje: dit gebeurt door mijn zelfgemaakte pijlenrek buiten te zetten en hem steeds met willekeurige pijlen te vullen, dan met de pyrotorch er langs.
- Rond 23 uur ga ik in de tuin wat kleine cakes schieten (11 uur showtje).
- Om half 12 een door mijn moeder gemaakte salade eten.
- Kwart voor 12 nog eventjes naast mijn collectie liggen en alle potten even bekijken en pakken, daarna de cakes genummerd in de kruiwagen leggen.
- 5 voor 12 voor de TV naar de klok kijken en de spanningen laten opbouwen.

- 00:00; Helemaal knettergek door het huis naar buiten rennen en in de tuin mijn mooiste cake schieten.
- Daarna snel mijn ouders en opa en oma nieuw jaar wensen en pyrotorch aansteken.
- 10 minuutjes kijken naar andermans vuurwerk en voorstellen hoe verbaast de buurt is over mijn vuurwerk (terwijl niemand kijkt).
- Tot 1:00 achterelkaar cakes en Binkies stoken.
- Ieder jaar is het weer dromen dat ik een mooie mat heb, maar iedere keer besef ik dat het nog steeds illegaal is:frusty:
- Rond half 2 cakes opruimen en deze in de garage zetten (die dingen gooi ik echt niet weg!).
- Binnen nog een uurtje naar de televisie kijken met mijn ouders.
- Om 3 uur doodmoe naar bed.

- Op nieuwejaarsochtend wordt ik altijd rond 10 uur wakker en ben dan de hele dag depri dat het weer voorbij is (dit moet ik maar op de koop toe nemen).

Ik hoop dat ik niet iets vergeten ben (zal wel weer).
Maar dit wordt het wel zo`n beetje:rolleyes:
Alcohol en feesten met vrienden doe ik niet aan, vuurwerk is al een feest op zich!

gewoon een gezellige avond met een toosje en wat salade's
heerlijke hapjes en drankjes

dat vanaf 9 uur

overdag dan wordt er niet veel gedaan ja gestookt maar dat is al

Voor degenen die het drinken van champagne als onderdeel van de traditie hebben, heb ik een stukje gevonden over champagne en champagneachtige wijnen. Mogelijk zitten hier goedkopere alternatieven bij ;)

Champagne en andere champagnoise-achtige wijnen

Champagne is een mousserende wijn, die gemaakt wordt met een unieke vinificatiemethode. Deze methode wordt in de streek met dezelfde naam de ‘méthode champenoise’ genoemd. Andere streken, waar een zelfde methode gebruikt wordt, mogen die naam niet op hun etiket dragen, ook al kunnen ze in de volksmond wel 'champagne' genoemd worden. In Frankrijk heb je daarom de ‘Cremant’, in Duitsland heet de wijn ‘Sekt’, in Spanje ‘Cava’... De kwaliteit van de wijn hoeft daarom echt niet minder te zijn.

Champagne
Het gaat bij de streek Champagne om een uniek ‘terroir’, waar druiven groeien met een uniek karakter en die met een unieke methode worden behandeld. Vanwege de roem en waardering, die dat met zich meebracht na de ontdekking van het procedé van de Champagne, die wij nu kennen, besloten de wijnboeren uit de streek al vroeg hun gebied af te bakenen, en met naambescherming immitatie te voorkomen. Daarom was de Champagne één van de eerste wijnen in Frankrijk, die een etiket kreeg met daarop een ‘Appellation d’Origine Controlée’.

Gebruikte druivenrassen
Hoewel Champagne in de meeste gevallen wit is, wordt ze het toch vaak gemaakt van witte èn gekleurde druiven. Het gaat er dan om om de sap van de druiven voor de gisting al te scheiden van de schil, die de rode kleur aan de wijn geeft. De Champagne kan ook gemaakt worden van uitsluitend witte druiven en heet dan ‘Blanc de blancs’. Wanneer ze uitsluitend gekleurde druiven bevat, heet ze ‘Blanc de noirs’. De gebruikte rassen zijn ‘chardonnay’, ‘pinot noir’, ‘pinot meunier’, die samen een ideale smaakcompositie geven. In mindere mate worden ook gebruikt de ‘arbane, de ‘petit meslier’en de ‘pinot blanc’. Eind september worden die uiterst voorzichtig geplukt, waarbij de druiven niet gekneusd mogen worden om zo te voorkomen dat de schillen bijvoorbaat de ‘most’ zal kleuren. Daarna worden ze meteen geperst en gegist. Na een tweede gisting, waarbij appelzuren door bacteriën in melkzuur en koolzuur worden omgezet –‘malolactische gisting’ genoemd- verkrijgt men een stille en droge wijn, die de basis zal vormen van de Champagne.

‘Méthode Champenoise’
De ´Méthode Champenoise’ werd al in de zeventiende eeuw ontwikkeld. Ze houdt in dat de basiswijn in flessen wordt gegoten, samen met een zg. ‘liqueur de tirage’, een mengsel van rietsuiker, oude wijn en gist. Nu komt er een gisting op de fles op gang, de zg. ‘prise de mousse’, waarmee koolzuur zal vrijkomen. Deze duurt zo’n tien weken. Als er verschillende wijnen uit verschillende jaren samenkomen en voorlopig gebotteld worden, dan wordt dat ‘cuvèe’ genoemd. Een ‘millésime’ is een wijn uit één jaargang.

Hierna laat men de flessen nog een tijd rijpen, wat kan duren van minstens vijftien maanden bij een wijn zonder aangegeven jaartal tot minstens drie jaar bij één met aangegeven jaartal. Daarna worden de flessen schuin gelegd en om de zoveel tijd een slag gedraaid, wat ‘remuage’ heet. Als dan de gist zch heeft opgehoopt in de hals van de fles, laat men die bevriezen en wordt de tijdelijke stop eruit gehaald, waardoor de bevroren gist eruit valt.

‘Liqueur d’expédition’
Hierna worden de flessen bijgevuld met een zg. ‘liqueur d’expédition, een mengsel van wijn met suiker, en definitief gekurkt. Dit mengsel is belangrijk voor of de Champagne droog of zoet zal zijn. Daarbij heb je predikaten, die in zes verschillende stappen oplopen van extra droog tot zoet: ‘brut nature’, extra brut’, sec, semi-sec, doux, etc.

De kurk van de Champagne
De kurk van de Champagne heeft zijn speciale paddestoel-achtige vorm, omdat hij oorspronkelijk bijna twee keer zo groot was als de hals van de fles en daarom extra samengeperst moest worden. Dit is om te voorkomen dat hij door de kracht van het koolzuur uit de fles schiet. Het gedeelte, wat niet in de fles komt blijft dus zijn oorspronkelijke dikte behouden. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van een ijzerdraadje, dat de ‘muselet’ genoemd wordt. De glaswanden van de flessen zijn extra dik vanwege alle kracht, die zich erin bevindt.

Tip voor het bewaren van een geopende Champagne
Na het ontkurken van de Champagne zal de wijn het liefst geheel opgedronken moeten worden, omdat anders de kracht ervan afgaat. Toch bestaat er een truc om een halve fles nog in redelijke staat in de koelkast te bewaren, nl. door er een vork of een lepel omgedraaid in te laten hangen. Zo blijft het koolzuur nog dagenlang in de fles. Dat geldt overigens voor alle mousserende wijnen.

Andere ‘champenoise’ wijnen
Overal in de wereld worden wijnen gemaakt, die de methode van de Champagne wijn op meer of mindere wijze immiteren, in Italië, Portugal, Spanje, Duitsland, Hongarije, Bulgarije..., zelfs in Austalië en de Verenigde Staten. De belangrijkste en bekendste van naam zijn:

Crémant
Deze mousserende wijn wordt gemaakt volgens de ‘méthode traditionelle’, die voor 1993 nog ‘méthode champenoise’ genoemd mocht worden. Ze hebben het etiket ‘Apellation d’Origine Contolée’. Er zijn verschillende gebieden, waar ze geproduceerd worden: Bordeaux, Elzas, Bourgogne, Die, Juragebied, Limoux en Loiregebied. Ook bestaat er een 'Crémant' in Luxemburg.

‘Sovjetskoje Sjampanskoje’
In de Baltische landen wordt een mouserende wijn volgens dit procedée gemaakt, die ‘Sovjetskoje Sjampanskoje’ (‘Sovjet champagne’) genoemd wordt. Ondanks dat die naam door de Europese Unie verboden is, wordt het verdedigd met het argument dat Frankrijk indertijd aan de Russische tsaar het historische recht had gegeven om de naam ‘Champagne’ te voor de wijn gebruiken.

‘Sekt’
Sekt is de Duitse versie van de Campagne. Voorheen werden de druiven daarvoor uit het buitenland geïmporteerd. Nu mogen ze alleen nog van Duitse wijngaarden komen. De ‘riesling’ is de druif, die daarvoor het meest gebruikt wordt. De wijn wordt gemaakt volgens de ‘méthode traditionelle’ of in het Duits ‘transvasiemethode’. Ze hebben het predikaat ´Sekt bestimmte Anbaugebiet’.

‘Cava’
‘Cava’ wordt in Spanje vooral gemaakt in de Penedés streek, in de omgeving van Barcelona. Ze mogen echter ook gemaakt worden op bepaalde plekken in Valencia, La Rioja, Extremadura, Navarra, Aragón en Aranda de Duero. Deze wijnen hebben een eigen ‘denominación de orígen’ en worden gegist op de fles met de zg.´método tradicional´. Sinds 1991 wordt er streng toezicht gehouden op de kwaliteit van de ‘cava’. De echte heeft dan ook een vierpuntige ster onderop de kurk. In zeven stappen loopt de droogheidvan de 'cava' van ‘brut nature’ (extra droog) tot ‘dulce’ (zoet). Er bestaat ook een classificering naar rijping: ‘Joven’ (jong: tussen 9 en 15 maanden gerijpt), ‘reserva’ (15 tot 30 maanden gerijpt) en ‘gran reserva’ (meer dan 30 maanden gerijpt). De wijn gebruikt traditioneel drie autochtone druiven, de ´parellada, ´de xarello’ en de ´macabeo’ (of 'viura'). Andere druivensoorten zijn sporadisch ook mogelijk. Beroemde en ook in het buitenland veelgedronken ‘cava´s’ zijn die van de Catalaanse ‘Codorniu’ en ‘Freixenet’. 'Cava´s' van buiten Catalonië zijn minder bekend, maar tegenwoordig in opkomst.

‘Pezsgo’
Pesgo is de Hongaarse equivalent van de Champagne. De geschiedenis van deze wijn loopt terug naar het eerste deel van de negentiende eeuw en begon in Pozsony, tegenwoordig Slowakije. Later werd dat verspreid, o.a. naar streken vlakbij Budapest. Na de val van het communisme in het land is deze methode van wijnmaken er langzamerhand hersteld. De druiven, die daarbij worden gebruikt zijn de ‘chardonnay’, ‘pinot noir’, en enkele muskaatdruiven, maar ook autochtone soorten als de ‘furmint’, de ‘harslevelu en de ‘olaszrizling’ (of welriesling).

Traditie bij mijn huis, zover ik kan herinneren, is eigenlijk niet echt boeiend, maar, ik zou het ook niet anders willen, behalve dan dat ik meer vrijheid zal willen.

Bij ons gaan we in de avond (31-12) meestal stoken terwijl ma weg is. Me ma zet vervolgens als ze weer terug is meestal wat te eten neer en dan gaan we elkaar gelukkig nieuwjaar wensen en dan ik stoken. Vervolgens nemen we nog wat bitterballetjes en gaan we slapen xD

Op 1 januari gaan we langs onze oma's en opa. Bijkletsen, geld krijgen etc. Ons vol vreten etc.:) Maar meer ook niet xD

De enige tradities dat mijn moeder altijd oliebollen bakt de laatste dag van het jaar, of de 30e al, en de dagen daarvoor bak ik vaak (samen met mijn moeder) kniepertjes! Zalig :D
Ook zijn we tot nu toe elke nieuwjaarsmiddag bij mijn opa en oma op de koffie geweest om onderweg lekker te kijken wat er allemaal op straat staat aan afgestoken voorwerk. Afgelopen nieuwjaarsdag was een stuk minder leuk dan de jaren daarvoor, maar dat heeft zo zijn redenen. Ook was het meteen de laatste nieuwjaarsdag bij mijn opa en oma.

Verder natuurlijk altijd het vuurwerk uitstallen voor een mooie collectiefoto natuurlijk!

Voor zover ik me kan herinneren spelen wij thuis altijd een lange pot monopoly. Eigenlijk is het onnodig want vader wint toch altijd, maar het blijft leuk. Vorig jaar hebben we dit (om een voor mij onbekende reden) niet gedaan. Mijn ouders en zus vonden Paul de Leeuw leuker. Ik vond het geen mallemoer aan en de tijd leek voorbij te kruipen omdat ik nog niet naar buiten mocht.

Na met een beetje tegenzin mee te hebben gekeken kwam het leukste deel van de show. Het aftellen. 5,4,3,2,1,!!!!!!!!!!!! Iedereen wenst elkaar een gelukkig nieuw jaar en de beste wensen. We proosten erop dat het een mooi jaar mag worden en we ook het komende jaar gelukkig mogen zijn.

En dan het hoogtepunt: Naar buiten cheezen, en stoken, stoken stoken.

Mijn zus heeft een hekel aan vuurwerk ookal heeft ze nog nooit een rotje aangeraakt. Maar toen ik mijn eerste sierpijl (vorig jaar) de lucht in joeg had ze toch wel zoiets van: ik wil ook 1 afsteken.
Toen hebben wij afgesproken dat zij altijd 1 pijl mag afteken, dat komt er dus bij :)

Zie mijn reactie (#43) in de Post Oliebollen...

Wij bakken al jaren met een aantal buurtgenoten samen. Onze achtertuinen grenzen aan een klein pleintje. We beginnen Oudjaardsag om 10.00 met het schieten van een blok en een paar harde klappers. Dan gaan we beslag maken (1 emmer tegelijk) en 2 open frituurpannen in de schuur achterin één van de tuinen aanzwengelen. Zodra het eerste beslag klaar is gaan de eerste 12 bollen erin. Tegelijkertijd wordt de volgende emmer beslag voorbereid. Omdat we met meerdere luitjes zijn wisselen we elkaar af. Dus eigenlijk de hele dag bakken, knallen, Top 2000 op de radio en dan met kruithandjes superverse zelfgemaakte oliebollen eten. ONBETAALBAAR!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
BINGO
doen we elk jaar
PRIJZEN
vuurpijlen en klein vuurwerk ( 30 rotjes of zo of 10 babypijlen maar blijft leuk vuurwerk winnen)
action stuf ( goedkopen dingen)
en eten

de dag er voor:
olibollen bakken met me pa 's avonds en alles lekker klaar zetten

ik heb altijd dat ik wakker word, rond 8 uur of half 9 (spanning anders slaap ik tot 1 uur in de middag) iets van een fluit pijl ( tolle lola ) of iets wat lekker fluit en knalt

10 uur
de buurt ff echt lekker wakker maken

stoken stoken stoken met vrienden ( ik sta op 1 plek en hun komen meestal gewoon er bij staan ) altijd gezellig

word naarbinnen gesleurt door me moeder om 's avonds optijd te zijn bij vrienden om te eten rond half 8

na het eten ff wat stoken en dus de BINGO

24:00 lekker elkaar nieuwjaar wensen onder een genot van een flesje bubbels
en dan lekker stoken
waaronder ( dit jaar voor het eerst een avond project. niemand doet dat bij ons in de straat dus ik zal de eerste zijn )

day after
vegen en nog ff lekker het laatste beetje opstoken
en nog veel olibollen eten die me pa heeft gebakken

Laatst bewerkt:
Ik houd het simpel, gewoon een 10:00 doorlont-projectje zoals heel veel mensen doen, verder zijn er geen tradities.

Back
Bovenaan