Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat elke stoker in zijn collectie had! Astronauten, rotjes, babypijlen, jumping jacks, tollen, romeinse kaarsen en als ik geld over had (vaak niet) dan kocht ik wat pakjes donderslagen erbij!

Overigens, in de voortijd haalden we met vriendjes bij de plaatselijke fopwinkel heelveel zakjes sterretjes en pvc buizen om rookbommen te kunnen maken!

Dat waren Bengaalse lucifers, sterretjes en trektouwtjes eind 70. Voor de rest gefascineerd kijken hoe mij vader de pijlen, matten en ander siervuurwerk de lucht in joeg. Waarschijnlijk toen het vuurwerkvirus opgelopen:)

Magische tijden waren dat.

Een slof echte oude astronauten, ik moet ook aan de echte oude "shocks" denken die ze hier bij de lokale vuurwerkboer toen verkochten, tegenwoordig Meesters Vlijmen, wat gingen die dingen hard zeg.

Wat ik zelfstandig ( voor de winkel hangen en vragen aan mensen of ze het voor mij wilde kopen, zo ging dat in die tijd als je nog geen 18 was )heb gekocht waren shising crackers. Dit zal ergens in 1980 geweest zijn. Knetter hard destijds .

Wat ik zelf voor het eerst kocht zal uit de categorie veel voor weinig uit de bestellijst van de lokale fietsenmaker zijn geweest. Echte folders had je toen nog niet, dus je had eigenlijk geen idee wat je kocht. En toch zat je dan dagen lang te puzzelen, in te vullen, door te krassen, nieuwe bestellijst halen en opnieuw te beginnen. Ik gok dat mijn eerste collectie er ongeveer zo uitzag:

- knalmatten in 2 maten, babyscheetjes en piraatjes, inderdaad om uit elkaar te peuteren (lekker veilig stoken met schietlont!)
- jumping jacks (idem dito)
- astronauten
- babypijlen met en zonder fluit
- grondbloemen
- zilverfonteinen (als ik me niet vergis 75 cent per stuk)
- kraanvogels

Terwijl ik dit opschrijf schieten de magisch klinkende namen van de voor mij te dure producten uit de bestellijst door mijn hoofd. Wilde gans pijl, bumper harvest, dancing butterfly...

Edit: Mijn geheugen laat me aardig in de steek, want de piraatjes werden klaarblijkelijk los per 5 verkocht.

Bekijk bijlage 77299
Helemaal nostalgie van dat plaatje

Dat waren voor mij nog altijd de beste Shocks, burst en boeketgrootte ( crackling ) waren behoorlijk goed .

Kocht ze altijd per stuk bij de winkel hier in de buurt, toen werden ze namelijk ook per stuk verkocht en hoefde je niet meteen een heel pakje van 6 stuks te kopen :)

Helaas werden ze met de jaren slechter, toen kwamen de Pyropower Thunderkings in 2007 dacht ik die waren weer heel goed .

Maar bovenstaande Shock is nooit meer geworden wat het was jammer genoeg

Ik ben nog de Bengaalse lucifers vergeten en de rookbommetjes. Die waren ook in lucifer vorm, dan moest je het papier over de strijkkop heen vouwen en dan kon je ze langs een bakstenen muur aanstrijken.

Uiteraard rauwe vingers aan over gehouden....

Kent iemand die? Ik kan er geen plaatje van vinden

Ik ben nog de Bengaalse lucifers vergeten en de rookbommetjes. Die waren ook in lucifer vorm, dan moest je het papier over de strijkkop heen vouwen en dan kon je ze langs een bakstenen muur aanstrijken.

Uiteraard rauwe vingers aan over gehouden....

Kent iemand die? Ik kan er geen plaatje van vinden

Bengaalse lucifers ken ik ook nog, waren van Broekhoff , leuk spul toendertijd en er zaten verschillende kleuren in een pakje.

Die kon je ook het hele jaar door kopen, hier in een carnavalswinkel tenminste

Dat moeten de extreem gevaarlijke rotjes, tolletjes, babypijltjes en romeinse kaarsen zijn.

Dan blijft dit toch voor mij de Heavy Legend Delicious Thunder van Rubro.
Kocht deze duo set altijd ieder jaar waarbij ik de "langzame variant" aan mijn broer verkocht zodat ik alleen maar de finale boxen hiervan had, in één keer leeg:cool:

Grondbloemen en kanonslagen. Later de baby pijltjes en de romeinse kaarsen.. ahh de nostalgie..

Zoals de meesten de babypijltjes, astronautjes. We leefden als kind eigenlijk altijd wel buiten op straat, maar de laatste drie dagen van het jaar altijd wat extra. De eerste echte cake die ik kocht is de Sterling Thunder 64. Echt een mooi stukje vuurwerk met die tempoversnelling erin.

Vroeger (jaren 80) begonnen met sterretjes,daarna kwamen al gauw de trektouwtjes erbij.
Toen losse knallertjes die we los maakten van een 700 schots ladycracker,paar babypijltjes en groen gele shishing crackers erbij en oud en nieuw was compleet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan