Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als heel klein ventje begon ik eerst met sterretjes.
Daarna werd het toch wel kanonslagen, grondbloemen,loudcrackers en jumpingjacks.

Toen ik nog klein was hadden we altijd een dikke bertha pakket van Broekhoff. Het eerste vuurwerk wat ik zelf kocht waren deze rotjes van Broekhoff:
0050super_kanonslag_xl_resultaat[1].jpg

Het jaar daarna had ik wat klein spul van Cafferata gekocht. In dat zelfde jaar kwam de Pyro Bandits lijn uit van Wolff, deze won ik via een Facebookactie. Dat was mijn eerste aanraking met cakes, vooral de Cruelty was erg gaaf. Sinds dien heb ik de Cruelty elk jaar een keer in de collectie.

Oef! Wat een lekkere throwback. We kochten vroeger altijd vrij standaard een Draakbox 60 en een Jumbo Pijlenpakket van Breeschoten, daar stak ik dan ook wel eens wat van aan.

Eerste echte keer zelf was vooral Romeinse kaarsen, die toen nog een Duits label hadden met paars en ‘Römische Lichter’ als opschrift en een pak grondbloemen van 36 stuks. Het jaar daarna was de kruitkoorts hevig (2001) en had ik voor het eerst een slof Japanse Kanonslagen, Grondbloemen, Jumping Jacks, een doos Moon Travellers (met van die gele pijltjes, met Whistling Rockets’ erop) en nog wat kleine fonteintjes en vuurpijlen voor in de avond. Alles van BKV.

En man, wat mis ik die tijd! Uren lang struinen met m’n beste maat door het dorp. Kijken naar de grote jongens en pijlen of cakes boven de huizen. Met je bord eten voor je raam, turend naar een heldere hemel met lichtkogels her en der, verdwaalde pijlen en de constante zoemers van grondbloemen en fluitjes van pijltjes in de achtergrond.

Merk dat ik dat de laatste jaren weer probeer te creëren: veel (cat 1) fonteinen en assortimenten en lekker pielen. Alles 10x in- en uitpakken op de laatste 3 dagen, heerlijk.

Hahaha dat weet ik nog goed.
De allereerste keer vuurwerk halen had ik een 'pot' mer uitgekozen die mijn vader dan af zou steken. Jaar of 8/9 was ik denk ik. 3 dagen lang in extase over het feit dat we een pot hadden.
Mijn pa speelde mooi mee en zette 'm lekker ver weg, want dat zou bizar worden.

Eindstand was het een fonteintje. Maar ik heb er keihard van genoten.

Zelf had ik dat jaar wat grondbloemen die je toen nog per stuk kon komen hier, en een halvr slof astronauten.
Bij de fopwinkel had ik zelf stiekem wat rookballetjes gehaald.

Was een mooie opstart naar vuurwerkliefhebber zijnde.

M'n aller eerste zelfgekochte vuurwerk ( betaald door m'n ouders :D ) was een slof kanonslagen. Ze waren even slecht als nu, maar wat kon ik er van genieten :)

Ik kwam voor het eerst in aanraking met vuurwerk toen ik op 31 december (lekker overdag nog) naar 2 vriendjes ging. Ik had nog niet echt iets met vuurwerk, maar zij waren volop aan het afsteken. Na een uurtje ging ik snel terug om met mijn vader bij de halfords 200 kanonslagen en een 100 shots matje te gaan halen. Was hier mega blij mee en heb de hele middag gestookt.

Mijn allereerste eigen vuurwerk pakket was vuurwerkpakket KAW11 van Flowerbasket. Ik was 6 jaar oud toen ik mijn eerste vuurwerkpakket kreeg. Ik had ook nog een losse vuurwerk tank erbij die reed en vuur spuwde uit de achter- en voorkant. Het vuurwerk hadden we bij mijn tante afgestoken voor de deur. Sindsdien heb ik ieder jaar van mijn leven tot nu toe veel vuurwerk afgestoken.

vandaar ook dat mijn logo van mijn account het Flowerbasket logo is :D.

KAW11.jpg

Laatst bewerkt:
Kinderpakket waar zon rijdende tank, draak en een slang in zat. En natuurlijk sterretjes en morning glory`s. En s`avonds kreeg ik een paar pakjes kanonslagen van me vader stiekum in me handen gedrukt.

Ik weet ook nog wel dat ik het niet meer kon harden voordat het gekocht mocht worden en gewoon niet kon slapen de dag er voor. EINDELOOS LIJSTJES MAKEN. Of je in plaats van een slof astronauten toch niet beter en paar matten kon kopen om los te peuteren zodat je er meer had. Er over praten. Eindeloos folders bekijken en als het voorbij was alvast weer nieuwe lijstjes opstellen. Todat het na een paar weken gelukkig wel weer weggeebt was. :D

Van Ferro een slof kanonslagen met een bom op de voorkant. Gele baby pijltjes met op het doosje een spijkerbroek en voor in de avond een dragonbox 32 (als ik het me goed herinner)

Ik kan het mij allemaal niet meer herinneren, wel is mij verteld dat ik sliep met vuurwerkkrantjes en al halverwege november aan de balie stond bij De Valk om te vragen wanneer er weet folders kwamen. Verder denk ik het bekende gevoel dat je in het begin moeite had met het op maken van 1 slof en vervolgens sloffen en baby pijltjes er door heen aan het rammen was alsof het niets was, heerlijk.

Chinese vaas klein, Flowershot, Rotjes, Bamboo crackers.
Mijn eerste echte pakket was een Karate pakket, gevolgd door een meterpakket.

Matjes kreeg ik altijd van de plaatselijke Chinees, al sinds mijn 9e. Deze sloopte ik helemaal uit elkaar :D Nu 34 jaar verder en nog steeds bevriend.

Het mooiste item uit mijn jeugd was toch wel de Satellite Killer, wat een vette fluitbak was dat toen !

Dat was vroeger standaard bij mij: 3 sloffen astronauten a 200 stuks en 2 pakken fluitpijltjes a 144 stuks bij drogisterij Appels in Roermond. :p

Toen ik nog klein was hadden we altijd een dikke bertha pakket van Broekhoff. Het eerste vuurwerk wat ik zelf kocht waren deze rotjes van Broekhoff:
Bekijk bijlage 50398

Het jaar daarna had ik wat klein spul van Cafferata gekocht. In dat zelfde jaar kwam de Pyro Bandits lijn uit van Wolff, deze won ik via een Facebookactie. Dat was mijn eerste aanraking met cakes, vooral de Cruelty was erg gaaf. Sinds dien heb ik de Cruelty elk jaar een keer in de collectie.

Exactly, deze! :D

Het eerste vuurwerk dat ik heb afgestoken komt uiteraard uit de categorie fop-en-schertsvuurwerk, de voorganger van het cat. 1 van tegenwoordig. Dat waren onder andere sterretjes, morning glories, trektouwtjes, knalerwten, party poppers etc. Maar een paar jaar later ook rooktabletten van de fopwinkel, Bengaalse fakkels van de sigarenboer en Bengaalse lucifers van Broekhoff.

Maar als we het hebben over het eerste categorie 2 vuurwerk dat ik heb afgestoken dan moeten dat de Astronauten of de Jumbo Bamboo Crackers van Schuurmans zijn geweest. Onder begeleiding van mijn pa gingen we dan naar buiten met een aansteeklontje die hij vervolgens zelf aanmaakte. Mijn pa gaf eerst een stukje uitleg en benadrukte dat we er niet mee moesten gooien en er zorgvuldig mee om moesten gaan. En eindelijk was het dan zover. Astronaut/Jumbo Bamboo Cracker op de grond gelegd en met gestrekte arm bracht ik de aansteeklont richting het viscolontje. Nog even blazen en daar ging die. Snel achteruit gelopen om naast mijn pa en mijn broer uit te komen en ik was net op tijd, want ineens een harde knal. Ja je leest het goed, een harde knal. Althans zo heb ik het toen wel ervaren, want die eerste knallen waren toch altijd weer wennen en ondanks dat ik het echt geweldig vond, gingen soms van schrik snel de ogen dicht als een reflex. Wat zou ik weer graag terug willen naar die tijd en wat was dat toch geweldig spul. Helaas, heb ik die Jumbo Bamboo Crackers nooit meer ergens gezien.

screenshot_20191206-174439_gallery.jpg

015-1.jpg

Datzelfde jaar heb ik naast de Astronauten en Jumbo Bamboo Crackers ook nog wat ander klein spul afgestoken, waaronder de Flittering Whistle Rockets en Flashing Diamonds, eveneens van Schuurmans. Geweldige tijd, met optimaal plezier en gelukkig heb ik ook het overdag stoken nog meegemaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan