Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van die hele lange sterretjes. Voelde toen de tijd wel een meter lang, maar na wat gezocht te hebben waren ze +- 60 cm. En natuurlijk Morning Glory sterretjes.

Bijlagen

• lesli-vuurwerk-morning-glory-6st.jpg
    lesli-vuurwerk-morning-glory-6st.jpg
    16 KB · Weergaven: 0
Geweldige dingen die Morning Glory en dat meter pakket hierboven roepen ook de nodige kriebels op. Prachtige tijden waren dat.

Vooral die XXL Morning Glories, wat een feest was dat. Niet normaal veel rook kwam daar ook vanaf. Zo zonde dat die nergens meer te vinden zijn en de gewone slechts een schim zijn van wat het ooit was :(

Van die lange sterretjes, vond ik eigenlijk nog wel een beetje eng, maar ik zal ook niet veel ouder zijn geweest dan 3-4 jaar :) 1 sterretje was altijd het enige wat ik en mijn ouders afstaken, en ik heb dit jaar van mijn ouders voor mijn verjaardag dat ene pak oude 60 of 70cm sterretjes van broekhoff gekregen, waarvan ik dacht dat ie op of weg of kwijt was, beste cadeau van de hele verjaardag! Roept heel veel nostalgie op naar die goeie oude tijd dat je als klein kindje nog niks hoefde, en met oud en nieuw op Schiermonnikoog in een huisje midden in de oude dorpsstraat zat, gefascineerd naar al het vuurwerk zat te kijken met dat sterretje in je hand, op de arm van je vader :'D

Dit was het eerste vuurwerk wat ik kreeg en afstak. Destijds gekregen van mijn oom die met de jaarwisseling bij ons was. Pure nostalgie als ik deze foto weer zie. Wat zou ik nog graag een pak van deze willen hebben :D
user4pic12571219651004ji6.jpg

2e2o77s.jpg

Hoewel ik prima klok kan kijken en het antwoord op de vraag best weet, stel ik hem toch; “Mama, mogen we al??”. Terwijl mijn zusje nog rustig ligt te slapen ben ik om half 9 mijn bed uit gesprongen en sta ik al een uur te springen van de adrenaline. Het is half 10 op oudejaarsdag en vandaag is de eerste keer dat ik écht vuurwerk af ga steken. Hier en daar klinkt al regelmatig een knal van de jongens, meisjes, mannen en vrouwen die zich niet meer in kunnen houden. Ik heb zelf al een cake de lucht in horen gaan! “Zonde, dan zie je toch niets van het effect…”, dacht ik bij mezelf, op die leeftijd nog niet wetende dat er ook knalcakes bestaan die prima overdag afgestoken kunnen worden. Regelmatig ren ik van het raam aan de voorkant naar het raam aan de achterkant van het huis en terug om maar elke knal en elk rookwolkje te kunnen zien. Daarbij een aantal keren struikelend over onze katten die meer van slag zijn door mijn geren dan door het geluid van buiten. “Nog heel even wachten,” antwoord mijn moeder lachend, “ga anders het vuurwerk maar vast ophalen.”

2 dagen eerder ben ik samen met mijn vader (die nu nog in bed ligt omdat hij nachtdienst heeft gehad) naar de Intratuin gereden. Ik heb mij ogen uitgekeken bij de prachtige etalage waar dummies in alle kleuren, maten en vormen tentoon gesteld stonden en watertandend gekeken naar wat andere mensen mee naar huis namen. Gelukkig was het lekker druk en mochten we dus even wachten, waardoor ik een goed excuus had om de collecties van alle jongeren, huisvaders en vuurwerkfreaks te bewonderen die voorbij kwamen. Ondanks dat wij een van de kleinere bestellingen plaatsen ben ik er zeer tevreden over. Het Family Pakket van Schuurmans hebben we gekocht. Voor een klein prijsje een erg leuk pakket en heel wat lontjes om aan te steken. De jaren ervoor heb ik mij prima vermaakt met het kindervuurwerk maar dit is toch wel net iets mooier, ECHT vuurwerk!

Na een goed beargumenteerd betoog over waarom de kast op mijn slaapkamer de aller, aller, aller veiligste plaats in huis is om vuurwerk te bewaren kreeg ik toestemming om het pakket mee naar boven te nemen en elk uur dat mijn ogen open waren heb ik het pakket wel een keer van onder tot boven bewonderd. Door de spanning voor de dag die er aan zat te komen zijn mijn ogen die dagen heel wat uren open geweest en die oudejaarsochtend weet ik dus precies wat er allemaal in het pakket zit. En heb ik bovendien al helemaal uitgedacht in welke volgorde en wanneer alles afgestoken moet worden. Al het siervuurwerk uiteraard ’s avonds, de pijlen vlak na middernacht. En de babypijltjes, rotjes en luchthuilers? Ja, die ga ik zo meteen dus af steken, maar wat duurt een half uur dan nog lang!

Zo stil mogelijk, om mijn vader niet wakker te maken, loop ik de trap op om het Family Pakket uit de kast te halen. Alsof het van porselein is loop ik er weer de trap mee af en leg ik het voorzichtig op de kamertafel. Na een kwartiertje wachten open ik de verpakking al vast en komt de geur van kruit me tegemoet, wat ruikt dat lekker zeg! Om 5 voor 10 is het dan zover, we trekken onze jassen aan en gaan naar buiten. Daar wordt er inmiddels al flink op los geknald en het ruikt dan ook al direct naar vuurwerk als de deur open gaat.

Het aansteeklont wordt vast aangestoken en klokslag 10 uur zijn we er helemaal klaar voor. De babypijltjes zijn het best vertegenwoordigd in het pakket en daar gaan er dus eerst een paar van de lucht in. Bierflesje neerzetten, babypijltje erin. Het aansteeklont komt dichter bij het lontje, even draaien om het heetste puntje van het aansteeklont tegen het groene lontje te krijgen… Vonken spuiten naar beneden, ik maak dat ik weg kom, het lontje verdwijnt in het plastic hulsje… En dan schiet het pijltje luid fluitend de lucht in, tot ongekende hoogte! Heerlijk, die sjoef bij het opstijgen, het gefluit, en de rookpluim die in het windstille weer goed het spoor laat zien wat het stukje vuurwerk zojuist heeft afgelegd. Dat smaakt naar meer, en terwijl de rookpluim nog bezig is met langzaam wegdrijven gaat het volgende pijltje in de fles.

De gebeurtenissen herhalen zich en als ook het tweede pijltje het luchtruim heeft gekozen (om vervolgens in de tuin van de buurman het aardoppervlak weer op te zoeken, oeps) zijn de rotjes aan de beurt. Met een glimlach van oor tot oor scheur ik het rode papier van het eerste pakje rotjes. Worstelend met het afval en de 10 Astronauten die uit het pakje komen rollen glippen er een paar rotjes door mijn vingers en vallen op de grond. Even ben ik bang dat mijn begeerde vuurwerk vies wordt of beschadigd, maar ik besef me al snel dat dat, gezien de aanstaande ontploffing ervan, eigenlijk niet zo’n probleem is.

Mijn vader heeft me de vorige dag verteld dat je een rotje neer moet leggen, dan aan moet steken en flink afstand moet nemen. Dat doe ik dan ook braaf en na kort gesis van het lontje knalt de eerste Astronaut uit elkaar, een klein wolkje van snippertjes en een rookpluimpje achterlatend. Mijn moeder reageert verbaast op wat ik doe. “Wat doe jij nou? Die kun je toch gewoon uit je hand weggooien?” Hmm, mijn moeder is dus blijkbaar rebelser dan mijn vader, dat had ik toch niet verwacht. “Doe eens dan?” zeg ik tegen haar, toch wel een beetje twijfelend omdat mijn vader mij zo op het hart had gedrukt de knallers neer te leggen. Ze steekt een rotje aan en met een prachtige boog komt die een eindje verderop neer. Daar rolt hij nog even door maar voordat hij uitgerold is heeft het lontje het kruit bereikt, klinkt de volgende knal en vliegen de resten weer in het rond. Ow, dat gaat prima zie ik al, en een paar tellen later verlaat er ook een Astronaut, met brandend lontje, mijn hand. Enkele seconden later klinkt de derde knal en op dat moment weet ik het zeker, er is weinig mooier dan dit…

kippenvel!!! heerlijk, zo was ik vroeger ook!!!

Na lang zeuren, kwam mijn vader een paar dagen voor het grote moment als verrassing met 3 pakjes astronauten, 6 pijlen en 4 toverfonteinen (zoals ze tegenwoordig heen kwam) thuis. Het stelde niet veel voor, maar als mannetje van 10 voelde ik me een koning. Het jammere was wel dat het dat jaar bij een grote mond bleef. Op het moment supreme durfde ik mijn eerste vuurwerk niet aan te steken...

Het jaar daarop nam ik revanche. Op 2 december kwam het eerste vuurwerkblaadje binnen en op 3 december fietste ik naar de betreffende toko om mijn bestelformulier in te regelen. De winkel zelf was helaas nog niet open, dus teleurgesteld fietste ik met een vriendje weer naar huis. Een paar dagen later kwam het alsnog goed.

De dag zelf... Ik had 1 slof astronauten (woody woodpeckers heetten ze volgens mij) gekocht en een pak jumping jacks voor een hele dag. Klein inschattingsfoutje. Samen met een aantal vriendjes een soort tijdschema gemaakt. Zo dacht ik van 10:00 tot 12:00 op pad te gaan met 40 astronauten. Om 10:15 waren we al klaar. Zelfs het 1 voor 1 afsteken van jumping jacks voorkwam niet dat er behoorlijke gaten in ons schema ontstonden.

Voor 12 uur had ik samen met mijn vader een meterpakket gekocht (voor die nostalgische versie zou ik nu nog een kapitaal over hebben) en nog wat ander klein spul, zoals knetterfonteinen en romeinse kaarsen. Het was top! Een grote passie was geboren...

Het eerste vuurwerk dat ik samen met mijn vader ergens in de jaren 80 haalde, waren 2 sloffen astronauten een paar pakjes grondbloemen een pak romeinse kaarsen, babypijltjes ,meterpakket en een soort space shuttle. Ben de naam kwijt, maar dat zal vast komen omdat hij enorm tegenviel. Verder waren we dan met de hele buurt de hele dag van die snipper astronauten aan het afsteken. Heerlijk.

Herinner me nog wel dat ik vroeger de vuurwerkmeester werd genoemd op de basisschool, heerlijk ik kon alles uit mn kop.

Exact weten doe ik het niet meer, maar sowieso hadden we t eerst dat ik nog weet de wild geese rockets, de parachute pijlen natuurlijk de hapiness en zon pakketje van 4 tover fonteinen van horsebrand en een meterpakket. Ik was áltijd al een rebels klerejoch en weet daarom nog goed hoe mn pa wel even demonstreerde (nadat ik een trafo huisje had laten afbranden) hoe je niet met benzine en vuurwerk moest stunten waarop hij zichzelf in lichterlaaie stond.

De keer dat ik geen vuurwerk mocht herrinner ok me ook nog, toen ben ik met de spaarpot op de fiets naar de winkel gereden, alles opgemaakt en op de terugweg naar huis opgemaakt.

En herinneren jullie die rode bal nog uit het meterpakket, naam is me even omtschoten.

Mijn eerste ervaring was het "junior peacock pakket" zoals mijn opa het noemde. Hij kocht het volgens mij begin jaren 80 en ik mocht het bij hem thuis samen met hem afsteken. Een combinatie van kleine fontijntjes, knallers en voetzoekers.
klein langwerpig doosje wat nog wel op vwmuseum staat gloof ik.
Mocht ik dit pakketje ooit nog tegenkomen is het meteen hebbuuhh natuurlijk, dummy of echt, maar minimale kans dat ik deze ooit nog tegenkom...

star ball contribution... een nostalgisch product voor velen. toch heb ik er zelf nooit een gehad

Ik wel... ehh mn pa dus.
Leipe dingen hoor.De grote versie dan he(pastte net in je hand), ging ongeveer 1,5 meter de lucht in en dan ongeleid door de straat. Was iig niet goed voor het raam van de overburen.
Niet gek dat ik ze daarna nooit meer gezien heb. Afkeur? Geloof ik meteen.

Ik wel... ehh mn pa dus.
Leipe dingen hoor.De grote versie dan he(pastte net in je hand), ging ongeveer 1,5 meter de lucht in en dan ongeleid door de straat. Was iig niet goed voor het raam van de overburen.
De Starball Contributions zijn flink wat jaren verkrijgbaar geweest. Gave dinkies die ook nog wel een stuk hoger gingen dan 1,5 meter.

Ik wel... ehh mn pa dus.

Die zijn daarna idd afgekeurd/vernietigd.
De foto’s vd vernietiging uit eind jaren 80/begin jaren 90 hingen bij ons bij Schuurmans in de kantine. De mannen hebben toen binnen een paar dagen tijd honderden kartonnen achter de “golfplaat bunkers/loodsen” in een betonnen bak, in de fik gestoken.

Mijn eerste echte vuurwerk wat ik afstak waren sterretjes natuurlijk ;) Maar vanaf mijn 12e begon ik eigenlijk pas echt. Ik weet nog precies wat ik had... 2 sloffen kanonslag shising van 200 rotjes, grondbloemen, babypijltjes, romeinsekaarsen en knock outs. Dat was eigenlijk mijn eerste echte vuurwerk collectie en sindsdien kan ik niet meer zonder vuurwerk...

Wat een heerlijk topic met prachtige sfeervolle verhalen!:thumbsup:

Mijn eerste 'vuurwerk' was een sterretje toen ik 4 was. Kan me nog herinneren dat mijn ouders altijd een kurk aan het uiteinde deden zodat je je handen minder makkelijk kon branden. Gelukkig hebben m'n ouders op dat moment een foto van mij geschoten. Overigens zat het potdicht met mist dat jaar.

De echte verslaving is zo rond mijn 8e ontstaan. Dat jaar vierden we het met de hele familie en mijn oom had flink wat fontijnen, vuurpijlen en een 100.000 klapper. Die laatste had hij op de heg gelegd en afgestoken, die heeft er nog jaren slecht uitgezien :rolleyes: Maar ik was fan!

2 jaar later vierden we het wederom met de familie. Omdat mijn ouders niets met vuurwerk hadden besloten ze dat dit voor mij een mooi moment was om het te leren van iemand met ervaring, mijn oom. Ongetwijfeld zal ik ook heel wat gezeurd hebben om vuurwerk te mogen kopen. Toen der tijd ging ik nog jaarlijks mee met het schaatskamp van de ijsclub. Deze is al sinds jaar en dag van 27 t/m 29 december. Omdat ik dus de 29ste niet thuis was zou mijn vader vuurwerk voor mij kopen, te weten een pak grondbloemen,een pak jumping jacks en een pak babypijlen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik de hele weg naar huis vanaf kamp super zenuwachtig was. Thuis aangekomen kreeg ik van mijn vader twee pakken grondbloemen, twee pakken jumping jacks en, tot mijn stomme verbazing, een pak met 10 vuurpijlen :shocked: Hij had blijkbaar niet helemaal begrepen wat babypijlen waren, dus had hij per ongeluk grote vuurpijlen mee genomen. Met name de twee bolpijlen vond ik super indrukwekkend. Afijn 's avonds aangekomen bij mijn familie werd ik apart genomen door mijn oom. Nadat hij uitgelegd had hoe ik netjes vuurwerk af moest steken (neerleggen, aansteken en afstand nemen)en hij me op het hart had gedrukt nooit domme dingen met vuurwerk te doen mocht ik naar buiten om wat grondbloemen en jumping jacks af te steken onder toeziend oog van pa en m'n oom.

De rest van de avond heb ik mij prima vermaakt met de grondbloemen en jumping jacks. En toen was het grote moment daar, middernacht. Samen met mijn vader mocht ik de grote vuurpijlen uit de lege champagne fles afsteken. Wat er eigenlijk op neer kwam dat zodra het lontje ontbrande mijn vader me zo'n beetje aan mijn arm over straat sleurde om maar zo snel mogelijk afstand te nemen.

Het jaar daarna heb ik zelf mijn eerste vuurwerk aangeschaft. Naast een berg klein spul heb ik toen ook mijn eerste twee potjes aangeschaft. Whammy en Saturn Missle 200sh beiden van Vulcan en uit de Skyline lijn. De eerste heb ik nog jaren in mijn collectie gehad.

Om nog even terug te komen op mijn oom, hij is nog steeds zo gek van vuurwerk als 20 jaar geleden. Ik probeer het dan ook elke 2-3 jaar nog met hem samen te vieren. En zoals mijn tante dan altijd zegt zijn we net twee kleine kinderen in een snoepwinkel :)

Het eerste wat voor mij werd gekocht en wat me bij is gebleven was een klein matje genaamd "stengun".
Waren hele goeie felle kleine matjes.
Toendertijd nog met flash dus in feite een soort mini nitraat mat. (40 jaar terug )

Super te lezen hoe iedereen dit op zijn eigen manier beleeft heeft.
Het eerste wat ik kreeg van m’n vader was een doos van 500 rotjes (van die rode met grijze schietlontjes) die had ie toen van mammoet uit den haag. Maar die pokke dingen gingen zo snel dat ze steevast in je hand knalden. Vanaf die tijd gingen we ieder jaar naar Co van es een witgoed zaak in Naaldwijk, deze hadden volgens mij vuurwerk van wolf. Een kleurenfolder was er niet, alleen een zwart wit A4’tje en een advertentie in de lokale krant. Ieder jaar was het puzzelen om met de 50 gulden die ik destijds mocht besteden een zo mooi mogelijk assortiment bij elkaar te krijgen. De collectie bestond destijds steevast uit diverse sloffen shising crackers, maxi fluitpijlen, blossom flowers, jumping jacks en Romeinse kaarsen. En het mooie was dat je destijds bij een bestelling van 50 gulden een gratis kinderpakket kreeg, dit was dan ook mijn enigste siervuurwerk in de collecte. Later kreeg ik steeds meer te besteden en ik weet nog dat de eerste cake de killer bee’s van wolff was, voor zover je dat een cake kon noemen. Later kocht ik mijn eerste echte cake, dit was een 16 shots cake van de proline collectie, toen toch een van de eerste merken met serieuze cakes samen met diamond en crown collectie.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan