Van die lange bengaalse sterren in een doos. Met 3 kleuren. Eigenlijk de bengaalse lucifers maar dan in XXXXL formaat. Halve meter. Op zo'n houten stok. Die had m'n oom meegenomen uit de vuurwerkwinkel voor me voor oud en nieuw. Volgens mij was ik een jaar of 8 (1988). Gelijk moest er 1 uitgeprobeerd worden in de woonkamer. Volgens mijn oom kom dat wel want sterretjes. M'n moeder had alleen niet verwacht dat er zo'n rook en druipende troep vanaf zou komen. Die had een normaal sterretje in haar hoofd. Die bengaalse dingen waren natuurlijk helemaal niet geschikt voor binnenshuis. Heel de woonkamertafel (gelukkig stenen tafel) vol met zooi en de woonkamer vol rook. En boos dat ze op m'n oom was joh. Wat geef jij dat kind nou weer

Moest even zoeken of ik ze kon vinden op een foto. Teruggevonden bij oudennieuwarchief. Sterretjes zoals de doos in het midden was het.
Jaar erna (1989) mocht ik voor het eerst wat rotjes. Kreeg ik van die piraat rotjes oftewel X-Mas crackers. Zaten toen geloof ik 25 pakjes in een zakje voor 2 gulden 50. Kochten we bij de feestwinkel in de kinkerstraat in Amsterdam na een rondje op de ten Katemarkt. Naja dat spul was natuurlijk al goed en wel op voordat het klokslag 12 was.
Toen ik 10 (1990) was gingen we oud en nieuw vieren bij oma. Toen werd er groots uitgepakt. Mijn vader bestelde via de schoonmaker op zijn werk begin december al een illegaal Chinees meterpakket voor 25 gulden. Daarbij kwam nog een legaal sierpakket uit de winkel van 35 gulden en mocht ik nog voor 40 gulden uitzoeken. Dat jaar kreeg ik voor het eerst kanonslagen, grondbloemen, jumping Jack's, baby pijlen, ladycrackers en fonteintjes in handen en natuurlijk al het moois uit die pakketten.
De jaren daarna kwam er elk jaar wel een pakket in huis en wat los spul al was mijn moeder nooit voorstander van vuurwerk. Verbieden wilden ze het niet, want ze wist dat ik er anders naar ging lopen zoeken op straat.
16 Jaar (1996) voor het eerst zelf vuurwerk kopen. Mijn ouders hadden geen auto, dus moest ik alles met de fiets ophalen. Heel het jaar gespaard voor vuurwerk. Had geloof ik voor 200 gulden. Ik zie mezelf nog rondrijden. Had zo'n grote krantentas achterop de fiets vanwege krantenwijk. Heel die tas aan 2 zijden volgepropt met volle vuurwerktassen vol met sloffen rotjes, klein spul en pakketten
19 Jaar (1999) - Ging nu echt serieus geld verdienen. Dat jaar voor zeker 700 gulden besteld her en der. OV Studentenkaart dus gratis met OV. Met tassen vol de tram in. Pakketten daarbij onder m'n armen geklemd. Zoveel dat ik hele discussie met de trambestuurder kreeg, want die wilde me eigenlijk helemaal niet meenemen met zoveel vuurwerk op zak