Wat voor invloed zou dit 2e verbod op China hebben?

Afcajax

VWC lid
Iemand eigenlijk een idee heeft hoe dit 2e verbod zal gaan uitpakken voor de vuurwerk fabrieken in China?

Ik neem toch aan dat die dat nu ook keihard gaan merken nu voor de 2e keer alle opslagen hier vol blijven liggen en er bijna niks meer deze kant op komt.

Nederland is wat dat betreft toch wel een land dat flink wat vuurwerk bestelt in China zou je zeggen en de berichten van de Chinese vuurwerkbranche waren dit jaar ook al niet zo heel positief.

Is hiermee ook het einde van een traditie aan die kant in gang gezet nu.

Alles wat je minder hoeft te leveren als "fabrikant" dat voel je, maar we zijn nog andere landen waar aan ze wel en goed leveren. Dus ik hoop dat dat voldoende is om daar hun hoofden boven water te houden.

Zag wat cijfers van 2019.
De EU importeerde toen 128 miljoen kilo vuurwerk, waarvan 31 miljoen kilo voor Nederland was. Een kwart dus ongeveer. Dan blijft de rest van de wereld nog over, waarmee China denk ik rustig kan slapen.

Zag wat cijfers van 2019.
De EU importeerde toen 128 miljoen kilo vuurwerk, waarvan 31 miljoen kilo voor Nederland was. Een kwart dus ongeveer. Dan blijft de rest van de wereld nog over, waarmee China denk ik rustig kan slapen.

Mits ze die andere landen wel kunnen leveren natuurlijk…..kan ook zo maar verboden worden daar…..

Volgend jaar zal het nog minder worden.De invoerkosten van een container word veel duurder en de afname automatisch minder.En een 3e verbod zou ook nog kunnen.

Volgens mij valt het allemaal wel mee voor China... Nederland is een goede afnemer in de EU maar wereldwijd gezien is het wat ik begreep te overzien!

Wel is het natuurlijk absurd dit allemaal

Nederland is vast een serieuze afzetmarkt voor ze, maar met al die regeltjes die wij stellen t.o.v. andere landen, is de extra capaciteit die ze nu voor meer eenvoudige markten over hebben waarschijnlijk nog welkom ook.
Maar al met al is het een knappe handel die ze nu al 2 jaar niet hebben, ergens zal dit ook flink gevoeld worden en dat is ook een enorm gevolg van slechte beslissingen alhier. :angry:

Nederland geeft anno 2014 zelfs het meeste geld uit aan vuurwerk per persoon van de hele wereld. Yup.:yes:

Is het niet dat de fabrieken eerst voor Amerika vuurwerk produceren.
En daarna pas Europa/de rest van de wereld aan de beurt komen.

De Amerikanen laten zeer grote hoeveelheden produceren in china maar gelukkig is dit meer gericht op 4 juli dan de jaarwisseling. Hier komt dus ook vandaan dat er eerst geproduceerd wordt voor de amerikaanse markt en dan pas de europese of andere landen. Onderschat de lokale markt ook niet want in china zelf wordt ook nog steeds veel afgestoken met chinees nieuw jaar. Helaas wordt dit dan ook weer steeds meer ingeperkt door chinese overheid ivm millieu en overlast.

2 jaar op rij bijna niks produceren voor de europese markt zal best voor een aantal fabrieken betekenen dat ze of failliet gaan of zich gaan richten op andere markten. Fabrieken in china werken veel samen en in de praktijk worden er ook orders onderling verdeeld zonder dat wij het weten.. Denk maar eens aan batches van artikelen die ineens zwaar tegen vallen.

Een groter probleem voor de fabrieken is dat de overheid in china het steeds moeilijker maakt om uberhaubt nog te bestaan. De grote afname in het aantal fabrieken zal er voor zorgen dat de totale capaciteit van de vuurwerkproductie alleen maar zal afnemen. De vraag is dus nu voor de nabije toekomst..kunnen we nog wel alles laten maken in china?

De praktijk leert ook dat fabrieken kiezen voor "makkelijkere" orders. Vergeet niet dat een europese productie een hoop gezeik met zich mee brengt. Denk aan de CE testen, de metalen kooien ect. De amerikaanse markt is makkelijker en naar mijn eigen mening snel tevreden want wat ik heb voorbij zien komen qua artikelen is dit zwaar beneden het niveau van ons europese vuurwerk. Laat staan als we het vergelijken met de merken a la funke, evo, luypaers ect. De lokale chinese markt is helemaal niet te vergelijken maar in de ogen van een fabriek easy business.

Terugkomend op de stelling denk ik dat het voor china niet eens zoveel uit maakt op een specifieke fabriek daargelaten maar dat het juist moeilijker wordt voor ons om straks nog het vuurwerk weer te kunnen bestellen bij de fabrieken die we hadden en daarbij ook nog de kwaliteit kunnen garanderen.

Back
Bovenaan