Wat kunnen wij als website / liefhebbers doen?

Ik weet niet wat er allemaal al gepland wordt maar misschien is het volgende ook een goed idee:

We moeten een keer een onderzoek van onze kant laten komen.
Een betrouwbaar onderzoek door een betrouwbaar onderzoeksbureau om te achterhalen waar nou werkelijk het probleem ligt en wat Nederland nou daadwerkelijk vindt van deze maatregel. (dus niet zo'n niet valide en onbetrouwbaar onderzoekje als die van één vandaag of andere kranten). Achterhaal waar de overlast, schade en het vele letsel nou werkelijk vandaan komt. Is dat:

- consumenten vuurwerk
- illegaal vuurwerk
- zelfgemaakt vuurwerk
- afsteken op de drukke locaties
- afsteek gedrag/ misbruik van vuurwerk
- voortijdig afsteken / en welk soort vuurwerk dan voortijdig
- Andere reden (alcohol, brandstichting, vreugdevuren etc.)

Onderzoek ook:

- Is de nieuwe wetgeving wel te handhaven?

- Is deze nieuwe wetgeving dan wel de juiste oplossing?

Dit onderzoek kan heel breed worden gemaakt. Hiermee kunnen we onze argumenten verdedigen want alle onderzoeken die in de media verschijnen zijn bijna nooit valide of betrouwbaar maar daar worden de politici en bevolking wel mee opgehitst. Als wij en politici een betrouwbaar onderzoek hebben om op terug te vallen en om aan te tonen dat deze nieuwe regeling de verkeerde is wordt het veel gemakkelijker om dit aan te vechten.

Heb jij een geldboom in de tuin staan.??? hoe wil je dat betalen.

Heb jij een geldboom in de tuin staan.??? hoe wil je dat betalen.

Gezamenlijk met de importeurs en winkeliers? We willen toch met z'n allen een front vormen tegen deze bejaarde maatregel? Het lijkt me niet meer dan logsich dat importeurs en winkeliers gezamenlijk wel willen investeren om hun markt te behouden. Die hebben met zn allen echt wel vermogen hiervoor. Ook ben ik zelf bereid om een kleine donatie te doen maar dat is voor iedere liefhebber aan zich zelf.

De bovenste punten heeft GroenLinks reeds voor ons onderzocht.

Het is echter jammer dan zij er compleet andere conclusies uit trekken dan wij hebben gedaan. Zie ook deze post van mij van 22 december 2013 in een topic over het "Meldpunt Vuurwerkoverlast".

De laatste twee punten zijn ook reeds onderzocht in een onderzoek naar wat jongeren van een beperking van of verbod op consumentenvuurwerk vinden. Dat onderzoek heb ik reeds op 30 december 2013 hier geplaatst. "Opmerkelijk" resultaat van dat onderzoek was dat onder andere 31% aangaf op een andere manier aan vuurwerk te komen en toch af te zullen steken.

Dit lijkt mij des te meer reden om een eigen onderzoek te realiseren.
Dit onderzoek van groenlinks lijkt mij niet betrouwbaar maar er worden inderdaad ook hele vreemde conclusies getrokken. Met een eigen onderzoek kan dit onderzoek dus worden verworpen. Daarnaast lijkt het mij ook gunstig als niet alleen de "vuurwerk haters" worden gehoord maar ook de neutrale Nederlanders, gedogende Nederlanders en de vuurwerk liefhebbers. Eigenlijk gewoon een representatieve afspiegeling van de bevolking.

Ik wil graag meewerken heb al via tv en media gemeente dingen gedaan wat kan ik nog meer doen laat het mij weten.
Vuurwerk is alleen gevaarlijk als het gevaarlijk wordt gebruikt.

Tja je kan van alles verzinnen. Je kan ook flyers gaan maken met onze boodschap erop en ophangen en neerleggen op drukke plekken. Er zijn talloze dingen die je kan doen, maarja, is het allemaal haalbaar... Ik heb zelf ook al minister Opstelten een net berichtje gestuurd met mijn mening over de nieuwe regels en wat ik denk hoe het beter zou kunnen. Dat kan via https://formulieren.justitie.nl/nosearch/minister/ . Niet dat het zin heeft waarschijnlijk, maar ach, zo kan je toch nog iets van een geluid laten horen. Toch een soort statement maken.

Ik denk zelf dat we te laat zijn met stappen ondernemen.
Tis de overlast en de ongelukken en die worden niet minder dus zal het algehele verbod zal er ook wel komen.
We zouden kunnen laten zien dat hier de echte liefhebbers zitten die alleen legaal (Nederlands) vuurwerk stoken en op de dagen dat het mag.
Het kleine vuurwerk zoals alle vuurpijlen/thunderkings/romeinse kaarsen en klein onstabiel vuurwerk dat zouden moeten verdwijnen dan gebeuren er ook minder ongelukken

Interessant topic. Goed dat mensen op deze manier met elkaar mee willen denken en met elkaar samen willen werken voor een gemeenschappelijk doel! Hartstikke goed dat burgers steeds meer initiatieven en verantwoordelijkheid nemen, wat je niet van veel ouders, jongeren en politici kunt zeggen. Laat de overheid de puinzooi maar opruimen denken veel Nederlanders, wat een wegloop-gedrag. Nietzsche zou verwijzen naar een slaven-moraal.

Oke, misschien zijn de burgers/liefhebbers/importeurs/detailhandel die wel geven om de vuurwerk-traditie nu te laat met mobiliseren. Is in Nederland helaas al vaker gebeurt in tijden van crisis. Het is nu de vraag wat het effect zal zijn van acties. Zet het zoden aan de dijk of wordt het mosterd na de maaltijd?

In dat laatste geval zouden de liefhebbers kunnen beginnen met nadenken over hoe je als ieder individu om kan gaan met deze beperking.

Dat is wel wat ik mis in de huidige discussie. Hoe ga je als individu om met de teleurstelling ten aanzien van de beperkingen? Wat betekent deze beperking voor het beleven van de hobby/passie/uitoefenen van je beroep? Hoe nu verder?

Denk eens even mee, als je een spandoek zou maken,wat zou dan de tekst zijn die je er op zou zetten.???
Moet niet te lang zijn,mensen moeten gelijk weten waar het over gaat,en gelijk weten waar je voor staat.
Ga spandoeken maken en boven de snelweg hangen,al haalt het niks uit heb ik toch wat gedaan.

Ik denk zelf dat we te laat zijn met stappen ondernemen.
Tis de overlast en de ongelukken en die worden niet minder dus zal het algehele verbod zal er ook wel komen.
We zouden kunnen laten zien dat hier de echte liefhebbers zitten die alleen legaal (Nederlands) vuurwerk stoken en op de dagen dat het mag.
Het kleine vuurwerk zoals alle vuurpijlen/thunderkings/romeinse kaarsen en klein onstabiel vuurwerk dat zouden moeten verdwijnen dan gebeuren er ook minder ongelukken

Hier zitten ook ECHTE LIEFHEBBERS die ook Illegaal vuurwerk stoken op de dagen dat het mag. Die wel uitkijken niet slopen en voorzichtig zijn.

ik kan het wel vinden in dat vuurpijlen(de kleine pijltjes) dat daar toch eens naar gekeken moet worden,die kan je namelijk niet sturen,die schieten alle kanten op.
Ook vuurwerk dat in meterpakketjes zit wil ook vaak omvallen. Ik zet ze meestal tussen 2 stenen maar lang niet iedereen doet dat.

Zojuist ook een nette brief getikt

Geachte Hr Opstelten.

Graag wil ik via dit schrijven mijn ongenoegen uiten i.v.m. het mogelijk aanpassen van de afsteek en verkoop tijden betreffende vuurwerk.

Ik ben zelf al 30 jaar actief met vuurwerk en sinds afgelopen jaar ook gestart als zelfstandig ondernemer in de branche.
Al jaren is er ophef over vuurwerk betreffende overlast,vandalisme etc.
Maar wat men vaak vergeet is dat het hier om Zwaar illigaal knalwerk gaat uit voornamelijk de Oostblok landen en Italie!
Zoals u zelf ook wel zult weten kan er met het in ons land legaal verkrijgbare vuurwerk weinig vernield worden.
Helaas staat vuurwerk elk jaar vaak negatief in het nieuws,Echter komt dat ook vaak door de sensatie beluste media.
Voor de verkooppunten in Nederland is het momenteel net te doen om de consument voor o&n van mooi vuurwerk te voorzien.
Als zij het met 1/3e minder zouden moeten doen verwacht ik alleen maar meer problemen in de verkoop en logistieke aanvoer plus ellenlange wachtende kopers wat de veiligheid niet ten goede zou komen!.
Ook verwacht ik door de kortere verkoop dan men eerder de grens over zal gaan om daar vuurwerk te halen.
Ik denk wel dat er met het verkorten van de afsteektijd een klein gedeelte van de overlast word ingeperkt,Echter denk ik niet dat dit drastische percentages zullen zijn.
Vuurwerk is in Nederland een geweldige traditie die we moeten koesteren om dat het merendeel van ons land er wel veel plezier van beleeft en er wel mee omgaat zoals het moet.
Na het bekend worden van dit nieuws is er veel ophef ontstaan.
Wij liefhebbers distantieeren ons dan ook van de bepaalde groep die met zwaar knal werk de boel vernielen omdat zij de veroorzakers zijn van het overgrote deel aan klachten!
Mocht alles ingeperkt worden moeten de goeden lijden onder de kwaden.
Ik hoop dat tijdens de vergadering(en)niet alleen de negatieve redenen worden meegenomen maar dat er ook word gekeken naar de positieve aspecten.

Mvg
Dhr van der Burg

Hier zitten ook ECHTE LIEFHEBBERS die ook Illegaal vuurwerk stoken op de dagen dat het mag. Die wel uitkijken niet slopen en voorzichtig zijn.

ik kan het wel vinden in dat vuurpijlen(de kleine pijltjes) dat daar toch eens naar gekeken moet worden,die kan je namelijk niet sturen,die schieten alle kanten op.
Ook vuurwerk dat in meterpakketjes zit wil ook vaak omvallen. Ik zet ze meestal tussen 2 stenen maar lang niet iedereen doet dat.

Snapt hij niet. In zijn ogen zijn alleen mensen met legaal vuurwerk liefhebbers.

Back
Bovenaan