Wat kost vuurwerk nu eigenlijk echt ??

Die burgermeester met zijn vernielingen komt door illegaal vw, heeft hier niks mee te maken.
Ik kreeg weer jeuk dat ze hiermee kwamen.

Heb ik het gemist of zit er geen btw op?
21% van 70 mil is 12 mil.
En wat denk je dat al die vergunningen opleveren.
De vraag op de producten is zeer groot voor 1 dag in het jaar.
De prijs wordt graag betaald en vraag en aanbod maken de prijs.
Ga er maar vanuit dat de chinees, de transporteur, de importeur, de winkelier, de drukker van de folders, de overheid en nog een heleboel andere partijen blij van worden.
Dat mag ook want de consument blijft vragen om het fantastische product, dus die is ook blij.
Dus ook dit jaar gaat het 70 miljoen record eraan, maar wordt er ook werkelijk meer afgeschoten?

Ik dacht dat het om 21:55 op Nederland 3 zou komen?? Ik dus met me blije bakkes voor de TV. 3 kwartier kijkend naar een paar domme zwerfkatten die een camera en zendertje om hun hals krijgen.. vol spanning wat 'De Rekenkamer' allemaal over het vuurwerk gaat zeggen.
Komt het opeens niet!?!?! Of zit ik nu helemaal fout qua tijd en zender?

Sorry het kwam blijkbaar door de kruitstress..

"Poll op 3Onderzoekt n.a.v. de uitzending die vanavond 18 december om 21:55 uur uitgezonden wordt"

Ik dacht dus dat die poll voor 'De Rekenkamer' was, en dat het 18 december was.

:sad::sad::sad::sad::sad:

Kosten mogen wat mij betreft 1 op 1 aan de clubs worden doorberekend. Als ze dat niet kunnen dragen dan sluiten ze de deuren maar. Zal er geen traan om laten

Ja dat zeggen ze dus ook over Vuurwerk. Laat die vandalen het maar betalen en als ze het niet kunnen betalen. Verbieden maar! Probleem is dat de clubs het nog wel kunnen betalen en niet de gemeentes of de vuurwerkimporteurs de schade. Dus feitelijk ben je hetzelfde als de vuurwerktegenstanders... Waar gaat het heen met deze wereld?

Heb hem net even snel terug gekeken via uitzending gemist en vond het een leuke uitzending. Tuurlijk wordt er geen onderscheidt gemaakt tussen legaal en illegaal, maar ze brengen wel in beeld wat de kosten zijn waar de maatschappij mee te maken hebben (wij zijn als freaks natuurlijk erg kritisch).

Morgen ga ik dit met mijn leerlingen bij economie kijken, hopelijk kan ik er een paar laten inzien wat de kosten zijn van vernielingen.

Heb hem net even snel terug gekeken via uitzending gemist en vond het een leuke uitzending. Tuurlijk wordt er geen onderscheidt gemaakt tussen legaal en illegaal, maar ze brengen wel in beeld wat de kosten zijn waar de maatschappij mee te maken hebben (wij zijn als freaks natuurlijk erg kritisch).

Morgen ga ik dit met mijn leerlingen bij economie kijken, hopelijk kan ik er een paar laten inzien wat de kosten zijn van vernielingen.

Ik vond het zelf ook jammer dat er wat betreft de maatschappelijke kosten geen lijn wordt getrokken tussen legaal en illegaal vuurwerk. En dat bv. brandschade aan een wegdek ook wordt doorberekend, dat staat helemaal los van vuurwerk.

Aan de andere kant kan ik ook wel begrijpen dat het op deze manier is bekeken want legaal of illegaal, die maatschappelijke kosten kun je alleen dekken met opbrengsten uit legale activiteiten. Maar dan nog moet je voor een eerlijk beeld een onderscheid maken tussen maatschappelijke kosten door legaal vuurwerk, illegaal vuurwerk of door iets anders. Dat is in het programma niet goed naar voren gekomen.

Voor de rest vond ik het een leuk programma.

Ik vraag me af hoe het zit met het BTW dat er over vuurwerk wordt betaald. 21% van de geschatte 75 miljoen is ruim 15 miljoen euro. Hiermee kan toch een aanzienlijk deel (bijna alles) van de schade die in het programma is berekend betaald worden. Of zie ik dit verkeerd?

Ik vraag me af hoe het zit met het BTW dat er over vuurwerk wordt betaald. 21% van de geschatte 75 miljoen is ruim 15 miljoen euro. Hiermee kan toch een aanzienlijk deel (bijna alles) van de schade die in het programma is berekend betaald worden. Of zie ik dit verkeerd?

De BTW komt gewoon in het algemene BTW potje. Waarvan weer een wijd scala aan dingen worden bekostigd.

Het is geen ruim 15milj, maar ongeveer 13milj ;)

Daarnaast is de BTW op prijzen natuurlijk niet bedoeld om de schade van deze producten te vergoeden maar als inkomstenbron voor de staat.

Even onder genot van een La Trappe Quadruppel en een sate ajam nummer 39 de uitzending gekeken op uitzending gemist.
Na het strijker verhaal was ik het even kwijt.
Nou ja, even kwijt, ik vindt het vrij apart dat legaal vuurwerk over 1 kam wordt geschoren met illegaal vuurwerk.
Allemaal leuk een aardig dat de kosten van opgeblazen verkeersborden, prullenbakken, koekblikken, enz worden meegeteld aan de import van een container vuurpijlen.
Maar legaal vuurwerk, wordt (bijna) nooit gebruikt voor vandalisme.
Het oogletsel verhaal, daar kan ik dan het mee eens zijn, ik ben er ook voor dat alle vuurpijlen verboden worden in Nederland.
Maar de overige letsels (handen) vind ik nou niet echt de oorzaak, wat veroorzaakt wordt de legaal vuurwerk.

En ik denk dat er ook even vergeten wordt, dat er mensen die met een slok op hun vuurwerk afsteken.
Wat ook helaas de nodige letsels veroorzaakt.

Waar ik zeer geïrriteerd van werd, dat er door de ,,journalist'' lachwekkend gereageerd werd op de vuurpijlen standaard.
Ook grapjes maken over de cakes standaard, stom populair 538 gedrag.
Snap niet, dat er hierover meer aandacht aan geschonken werd.

En die mevrouw met der mantelpakje en de oranje lippenstift.
Wat zet je jezelf dan voor schut zeg....

Die verslaggever in de welkoop winkel snapte er echt helemaal geen fluit van. Toen ze het over een cake hadden zegt ie: 'En deze moet je op de grond zetten?'.. Nee, die moet je de lucht in gooien. Maar het grappigste vond ik nog hoe hij die pottenklem neerzette.

Maar overal wel leuk om te zien en sluit me aan bij de geleverde kritieken. Onderscheidt tussen illegaal en legaal spul had wel gemogen.

Wat ik persoonlijk erg slecht vond was de prijsberekening van het vuurwerk.

In de fabriek werd een schatting gemaakt voor hoeveel de vuurpijlen kostten om te produceren, vervolgens werd er een schatting gemaakt hoeveel het kost om te vervoeren en ten slotte kwam er een schatting hoeveel loon en overige kosten er nog bijkwamen. Nergens gecontrolleerd o.i.d.

Er werd ook geen onderscheid gemaakt tussen cakes en vuurpijlen. Vuurpijlen bevatten veel meer pvc en zoals in de aflevering werd geconstateerd is dat het duurste aan van de productie. Dit hebben cakes niet. Dus ik zou wel eens willen weten hoeveel die importeurs verdienen aan bijvoorbeeld de immortal gold, volgens mij gaat ie wel een keer of twee over de kop...

Back
Bovenaan