"Het mooiste jaar, is altijd het laatste jaar dat je vuurwerk hebt af kunnen steken"
Maar zelfs zonder filosofisch antwoord, is er wel een mooi drieluikje van je maken.
Met stip op 1 staat écht afgelopen jaar. Intieme gezelligheid. Samen met vrouwlief en mijn ouders. Overdag lekker oliebollen bakken in de tuin. Leuke collectie vuurwerk. Overburen op het plein die ook lekker groot meeschieten. Gezellige sfeer op het plein. Mooie balans in alles. Eigenlijk zoals de jaarwisseling zou moeten zijn.
Toch wil ik de nummer 2 ook wel benoemen; 2010-2011. Het jaar dat ik 17 was. Wél legaal vuurwerk kopen overal en nergens, maar geen idee hebben hoe je het thuis krijgt. Het jaar daarvoor hebben we dat met grote sporttassen met de metro gedaan, maar dat werd net even te spannend. Gelukkig een maatje met een Suzuki Alto (dat kleine koekblik!) die wel wilde rijden, omdat hij zelf ook nog vuurwerk nodig had. Heel de randstad door geweest. Auto tot onderin de vering afgeladen. Parkeerboete gepakt in Rotterdam. Het ophalen alleen al was een feestje.
Een jaarwisseling met veel te veel vuurwerk, maar gelukkig mochten we nog gewoon om 10:00 beginnen. En dat was echt nodig. Met de groep vrienden op pad door de stad. Hele dag knallen. Even lekker hapje avondeten en daarna weer lekker door in de eigen straat, waar de meeste tussendoor wel weer aansloten. Beetje jeugdige onbezonnenheid (zonder vandalisme). Heerlijk!
Honerable mention voor 2011-2012. Als ik even teruggraaf in het geheugen is dat het laatste jaar dat vuurwerk zonder CE-keurmerk nog verkocht mocht worden. Man man man. Wat een lijst vuurwerk. Nogsteeds recordjaar in uitgaven én kilo's. Maar wat wil je, met 100k's voor net aan 20 euro bij Pijnacker? Gelukkig 18 jaar auto en in de auto van ma alles op kunnen halen. Tot het dak en de voorstoel aan toe vol.
Overdag overal en nergens gevierd, wat heel gezellig was, maar ook veel te veel onderweg. Bij Barendrecht geweest met een mooie day-light show en meerdere matten-stapels, in de avond naar Den Haag naar een ander forumlid en dan later op de avond weer thuis. Te veel gereis, maar als geheel tóch een jaarwisseling om nooit te vergeten