Wat eet en drink jij voor kerst en/of Oud en Nieuw?

Kerstmis milkshakes

Kerstmis milkshakes
Tijdens de koude dagen rond kerstmis en Nieuwjaar hebben we meestal nood aan extra calorieën en smeuïge, suikerrijke dranken. Verras je kinderen en gezin op een beetje warmte en gezelligheid en trakteer ze op deze rijke kerstmis milkshakes met originele smaken zoals egg nog, zuurstokken, nootmuskaat en kaneel.

Kerstmis milkshake met egg nog, vanille ijs, cacaopoeder, kaneel en nootmuskaat
Dankzij de combinatie van egg nog en kaneel zorgt deze milkshake ervoor dat je binnen de kortste keren in kerststemming komt. Wil je de milkshake een beetje dikker maken, dan volstaat het nog een extra bolletje ijs toe te voegen. Doe gewoon alle ingrediënten in blender en mix totdat er een dikke, vloeibare massa ontstaat.

240 ml melk
240 ml egg nog
3 bollen vanille ijs
3 soeplepels cacaopoeder
Een mespuntje kaneel
Een mespuntje nootmuskaat

Kerstmis milkshake met zuurstokken (candy cane)
Zuurstokken (ook bekend als candy cane) zijn niet meer weg te denken uit de kerstperiode. Ze ogen niet alleen mooi, ze hebben ook een heerlijke smaak – zeker als je ze in milkshakes vermengt. Wedden dat onze kerstmis milkshake met zuurstokken het bijzonder goed gaat doen bij je kinderen.

300 ml melk
2 bollen vanille ijs
¼ kopje zuurstokken (in stukjes)
Slagroom

Voeg de melk, het vanille ijs en de zuurstof samen en mix totdat er een gladde massa ontstaat. Meng voor het opdienen wat dikgeslagen slagroom (naar smaak) onder de milkshake en werk af met enkele stukjes van de zuurstokken.

Kerstmis milkshake met wortelen, saffraan, nootmuskaat en kaneel
Deze originele milkshake ligt vrij zwaar op de maag, maar hij is zo heerlijk dat je er ondanks de rijke textuur maar geen genoeg van kunt krijgen.

240 ml melk
240 ml wortelsap
2 eieren
3 theelepels saffraanpoeder
2 theelepels ruwe rietsuiker
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel kaneel
Slagroom (naar smaak)

Voeg alle ingrediënten samen en mix totdat er een gladde massa ontstaat. Meng net voor het opdienen een beetje slagroom doorheen de milkshake voor mooie licht oranje kleurschakeringen en een zachtere smaak. Voeg eventueel naar smaak nog extra saffraanpoeder en/of kaneel toe.

Mods, maak even op verzoek een topic aan m.b.t. eten, drinken en het vragen stellen plus discussieren hierover voor de kerstdagen en oud en nieuw.
Ik wil bijvoorbeeld eens ingaan op het energydrink verbruik van Tom :p

Hopelijk helpen jullie mij de herft/winter door mods.

Alvast bedankt!

Leuk topic! Wellicht dat ik dit later nog aanvul met weetjes. Wij maken (mijn pa en ik) op oud en nieuw altijd zelf oliebollen en natuurlijk knutselen we een fijne salade in elkaar. Zalm of Rund vlees :)

Wellicht zijn er nog andere lekkere hapjes die we met elkaar kunnen delen! Dan kunnen we die wellicht namaken en kijken hoe lekker ze smaken :)

Meestal frietjes met mosselen of lasagne of pizza.
We tellen dan ook allemaal samen af.
En eens het 12 uur is de beste wensen geven voor dit nieuwe jaar en een hoop sms'en verzenden :p

@ Rick B, salade. Dat is lang geleden dat ik iemand daar over gehoord heb. Leuk dat je die noemt zeg. Echt feestdagenvoedsel als ik er over na denk. Vroeger maakte mijn moeder dat ook nog wel eens ja. Je opmerking brengt een stukje nostalgische gevoelens boven bij mij. :)

@ Thomasss, frietjes met mosselen? Van die combinatie heb ik nog nooit gehoord. Een lasagne of pizza heb ik dan wel eens op ja. 3 jaar geleden nog een lasagne op. Dat was erg lekker toen ik de koude buitenlucht inruilde voor warme woonkamer.

Wat zit er allemaal in de lasagne die jij maakt? Voor mij staat een lasagne ook hoog op het lijstje om te doen, alleen mijn broertje eet het niet.

Leuk topic :)

Met kerst besteed ik best wat aandacht aan het eten. Dat wil niet zeggen dat we veel of uitbundig eten. Ik probeer dit altijd een beetje gezond te houden. Meestal wel een vlees/ovenschotel en wat bijzonder bereidde groenten. Een goed glaasje wijn hoort er beslist bij. Een favoriet dessert is voor mij warme Apfelstrudel met ijs, yummie :)

Oudjaar is een ander verhaal. Ik ben die dag maar weinig met eten/drinken bezig. Overdag bestaat de kost voor mij meestal uit een paar oliebollen en/of appelflappen. Warme choco gaat er dan ook uitstekend in. 's Avonds maak ik traditioneel gegratineerde uiensoep, met stokbroodjes en andere eenvoudige lekkere hapjes. Veel honger heb ik zelf vaak niet, maar er is natuurlijk ook nog een heel gezin dat meestal wel zit te rammelen.

In de uren voor middernacht maak ik wel eens kniepertjes met verse slagroom. Dat deed mijn moeder vroeger ook altijd. Het geeft me een nostalgisch gevoel. Om 12 uur proost ik mee met kinderchampagne en na het kruitfestijn (uurtje of 4) kom ik tot mezelf met een paar glazen goeie Champagne en een paar oliebollen, om tenslotte voldaan en tevreden naar bed te gaan.

@RickB
Ja, de traditionele salade! Deden wij thuis ook altijd. Ik heb het zelf afgeschaft omdat mijn gezin en visite er meestal onvoldoende zin in heeft. Resultaat is dan dat we nog dagen salade eten :D Maar ik vond het wel altijd erg leuk om te helpen zo'n enorme salade te versieren. Meestal maakte ik, samen met mijn broer, "de klok" er bovenop.

Cameo

Leuk topic :)

Met kerst besteed ik best wat aandacht aan het eten. Dat wil niet zeggen dat we veel of uitbundig eten. Ik probeer dit altijd een beetje gezond te houden. Meestal wel een vlees/ovenschotel en wat bijzonder bereidde groenten. Een goed glaasje wijn hoort er beslist bij. Een favoriet dessert is voor mij warme Apfelstrudel met ijs, yummie :)

Oudjaar is een ander verhaal. Ik ben die dag maar weinig met eten/drinken bezig. Overdag bestaat de kost voor mij meestal uit een paar oliebollen en/of appelflappen. Warme choco gaat er dan ook uitstekend in. 's Avonds maak ik traditioneel gegratineerde uiensoep, met stokbroodjes en andere eenvoudige lekkere hapjes. Veel honger heb ik zelf vaak niet, maar er is natuurlijk ook nog een heel gezin dat meestal wel zit te rammelen.

In de uren voor middernacht maak ik wel eens kniepertjes met verse slagroom. Dat deed mijn moeder vroeger ook altijd. Het geeft me een nostalgisch gevoel. Om 12 uur proost ik mee met kinderchampagne en na het kruitfestijn (uurtje of 4) kom ik tot mezelf met een paar glazen goeie Champagne en een paar oliebollen, om tenslotte voldaan en tevreden naar bed te gaan.

@RickB
Ja, de traditionele salade! Deden wij thuis ook altijd. Ik heb het zelf afgeschaft omdat mijn gezin en visite er meestal onvoldoende zin in heeft. Resultaat is dan dat we nog dagen salade eten :D Maar ik vond het wel altijd erg leuk om te helpen zo'n enorme salade te versieren. Meestal maakte ik, samen met mijn broer, "de klok" er bovenop.

Cameo

Mooie bijdrage Nick!

Danheb ik toch wat vragen aan je.

1. Waar haal jij appelstrudel? Het enige dat bij mij op komt, is de V&D. Voor de rest zou ik niet weten waar dat te vinden is.

2. Heb je echt zo weinig honger met oud en nieuw? Nooit een beetje slapjes gevoeld of even bij moeten komen met een flinke hap die dag?

3. Wat zijn kniepertjes met verse slagroom?

:bye:

Apfelstrudel kun je het hele jaar door wel halen uit de diepvries bij de Aldi :D en met de kniepertjes kan ik je ook wel helpen Danny:

Gebakken kniepertjes uit Twente (recept)
kniepertjes.jpg

Kniepertjes zijn zoete, dunne harde wafels die traditioneel rond de jaarwisseling wordt gebakken en gegeten in met name Drenthe, Groningen (kniepertjes, kniepkoukies, Twente (knieperkes), en Gelderland (de Achterhoek). Ze worden gebakken in speciale wafelijzers. Vroeger waren dit gietijzeren knijpijzers die boven het haardvuur werden gehouden. Nu worden elektrische wafelijzers gebruikt.

Het meest lijken kniepertjes nog op oubliehoorns zoals gebruikt voor schepijs. Direct na het bakken, als het baksel nog warm is, kan het worden opgerold. Na afkoelen blijft een knapperig, hol rolletje over, dat door sommige mensen volgespoten wordt met slagroom.

Bovenstaand was traditie ook in mijn familie. Oudejaarsdag bakte je kniepertjes en nieuwjaarsdag at je je gek aan de lekkernij. Het ijzer heb ik geërfd van mijn moeder en nu heeft mijn dochter het. Vorig jaar hebben we ze weer gebakken, samen met mijn kleindochter……. zo gezellig ouderwets!! Drie generaties in de keuken.

Recept:

* 200 gr suiker
* 125 gr boter
* 1 ei
* 250 gr bloem
* 1/2 theelepel kaneel

Bereiding:

* los de suiker in 1.5 dl verwarmd water op en laat de boter in het suikerwater smelten;
* zeef de bloem en roer er het losgeklopte ei, de kaneel en – in gedeelten – het suikermengsel bij zodat een glad deeg ontstaat;
* laat het deeg afgedekt een nacht rusten.

Na het nachtje wachten …

* verhit een rond, plat wafelijzer flink en vet het in;
* leg een bolletje deeg ter grootte van een stuiter in het midden van het ijzer, knijp het ijzer dicht en bak aan beide kanten in 1 tot 2 minuten op halfhoog vuur gaar;
* leg het net gebakken kniepertje weg om af te koelen of – om rolletjes te maken – wikkel het nog zachte kniepertje rond bv. de steel van een houten pollepel en laat het afkoelen

hehe kniepertjes.

Wij maken ze ook altijd. En draaien er nieuwjaarsrolletjes van. Met verse slagroom.
Daar halen de echte vegterrolletjes het niet bij. Eigen gemaakt is heerlijk.
Alleen brand je je poten als je ze gaat rollen;-)
greetzzz

Bedankt voor de aanvulling Bas :)

Tja, die kniepertjes verraden wel een beetje mijn "afkomst". Mijn opa (vaders kant) komt uit Drenthe. Mijn vroege jeugd zat vol tradities en culinaire gebruiken uit die contreien. Sommige lekkernijen doen de maag van mijn vrouw draaien, zoals "Kruutmoes"; een soort hartige karnemelkse pap met rozijnen, worst, spek en "ik-weet-niet-wat-nog-meer" erin. Ik lik er mijn vingers bij af, maar mijn vrouw slaat graag over. :D

Dan even terugkomend op de andere vragen;
- Apfelstrudel haal ik inderdaad bij de Aldi of de Lidl. Heerlijk als ze vers uit de oven komen, al zijn het ongetwijfeld caloriebommen.
- En inderdaad, met oudjaar ben ik in een bijzondere modus operandi. Nauwelijks honger. Slechts af en toe een oliebol volstaat. Verder heb ik het die dag ook nooit koud. Ik loop regelmatig zonder jas buiten en heb het dan aangenaam of zelfs warm. Zal wel iets met adrenaline te maken hebben.

Groetjes,
Nick

Die kniepertjes aten wij hier vroeger ook maar dan gewoon uit de winkel maar was alsnog smullen altijd in de vooravond.

Ik weet nu al dat als ik 's ochtends van werk kom ik heerlijk erwtensoep ga eten, door moeders gemaakt of een blik van unox maakt me niks uit, allebei heerlijk!

Tussen het stoken door zelfgebakken oliebollen (en niet van zo'n pak oliebollenmix uit de super :p) eten uiteraard, en ja die kniepertjes komen me ook bekend voor, alleen hebben wij ze meestal uit de supermarkt :p (maar die zijn ook lekker hoor :wink:)
Drinken tussendoor vaak (warme) chocomel, of gewoon een kop koffie.

Aangezien wij 's avonds meestal met 3 gezinnen zijn is er onderling afgesproken wie wat meeneemt, de 1 maakt een salade, de ander saté, enzovoorts, Zo wordt er in feite een buffet gecreëerd waarvan we dan allemaal opscheppen.

edit: en natuurlijk tijdens de decemberperiode gevuld speculaas eten, zag er net 1 liggen thuis maar laat 'm nog even wachten :p

Laatst bewerkt:
Wij eten elk oud en nieuw en kerst traditiegetrouw een rijst tafel. Hoever ik ook terug ga in mijn grijze massa... elk jaar stond de tafel er volledig weer! Gezien mijn fam uit indonesie komt staan er voor de kenners: Rendang, lontong, nasi kunning, atjar, sajour boontjes, gesmoorde kip, tempe`, tofu, kroepoek, emping, verschllende soorten sambal en zo kan ik nog wel even doorgaan. omdat wij meestal rond de 14 man sterk zitten houden wij altijd veel over! Leuk om op nieuwjaardag ermee te ontbijten :P Traditiegetrouw zijn alle familieleden die in Nederland wonen aanwezig!

En als mijn moeder nog tijd over heeft maakt ze heerlijke risoles, pasteitjes of loempia`s.

Maar ook zijn de oliebollen represent! Daar kun je naast een rijst tafel niet omheen!. En elk jaar haal ik, als ik kan de Appelbeignets bij de V&D. Duur!!! maar o zo verschrikkelijk lekker!!! Even in de oven/magnetron en dan gezegend dopen in poedersuiker .... de volgende dagen flink naar de sportschool!!

@ Rick B, salade. Dat is lang geleden dat ik iemand daar over gehoord heb. Leuk dat je die noemt zeg. Echt feestdagenvoedsel als ik er over na denk. Vroeger maakte mijn moeder dat ook nog wel eens ja. Je opmerking brengt een stukje nostalgische gevoelens boven bij mij. :)

@ Thomasss, frietjes met mosselen? Van die combinatie heb ik nog nooit gehoord. Een lasagne of pizza heb ik dan wel eens op ja. 3 jaar geleden nog een lasagne op. Dat was erg lekker toen ik de koude buitenlucht inruilde voor warme woonkamer.

Wat zit er allemaal in de lasagne die jij maakt? Voor mij staat een lasagne ook hoog op het lijstje om te doen, alleen mijn broertje eet het niet.

Als je het recept wil hebben moet je het maar zeggen. dan stuur ik het door!

Verschilt ieder jaar. Mijn vader die kookt altijd en die is echt al weken van te voren bezig met dat soort feestmaaltijden(ook voor verjaardagen). Dus dat verschilt veel per jaar maar wat wel standaard is, is uiensoep met brood en geraspten kaas. En met oud en nieuw altijd rond 10 uur een pasteitje met kipragout.

Laatste jaren met kerst waren het vlamtosti's, omdat de kroeg het enige was wat open was.

Met oudjaar staat er altijd een warm en koud buffet klaar waar we af en toe even iets van naar binnen duwen!

Apfelstrudel kun je het hele jaar door wel halen uit de diepvries bij de Aldi :D en met de kniepertjes kan ik je ook wel helpen Danny:

Gebakken kniepertjes uit Twente (recept)
image

Kniepertjes zijn zoete, dunne harde wafels die traditioneel rond de jaarwisseling wordt gebakken en gegeten in met name Drenthe, Groningen (kniepertjes, kniepkoukies, Twente (knieperkes), en Gelderland (de Achterhoek). Ze worden gebakken in speciale wafelijzers. Vroeger waren dit gietijzeren knijpijzers die boven het haardvuur werden gehouden. Nu worden elektrische wafelijzers gebruikt.

Het meest lijken kniepertjes nog op oubliehoorns zoals gebruikt voor schepijs. Direct na het bakken, als het baksel nog warm is, kan het worden opgerold. Na afkoelen blijft een knapperig, hol rolletje over, dat door sommige mensen volgespoten wordt met slagroom.

Bovenstaand was traditie ook in mijn familie. Oudejaarsdag bakte je kniepertjes en nieuwjaarsdag at je je gek aan de lekkernij. Het ijzer heb ik geërfd van mijn moeder en nu heeft mijn dochter het. Vorig jaar hebben we ze weer gebakken, samen met mijn kleindochter……. zo gezellig ouderwets!! Drie generaties in de keuken.

Recept:

* 200 gr suiker
* 125 gr boter
* 1 ei
* 250 gr bloem
* 1/2 theelepel kaneel

Bereiding:

* los de suiker in 1.5 dl verwarmd water op en laat de boter in het suikerwater smelten;
* zeef de bloem en roer er het losgeklopte ei, de kaneel en – in gedeelten – het suikermengsel bij zodat een glad deeg ontstaat;
* laat het deeg afgedekt een nacht rusten.

Na het nachtje wachten …

* verhit een rond, plat wafelijzer flink en vet het in;
* leg een bolletje deeg ter grootte van een stuiter in het midden van het ijzer, knijp het ijzer dicht en bak aan beide kanten in 1 tot 2 minuten op halfhoog vuur gaar;
* leg het net gebakken kniepertje weg om af te koelen of – om rolletjes te maken – wikkel het nog zachte kniepertje rond bv. de steel van een houten pollepel en laat het afkoelen

dit recept vergeet het ozo belangrijke scheutje jenever :rolleyes:

Back
Bovenaan