Vuurwerkverhalen

waar blijft het volgende deel? :P
nee grapje, maar ik ben erg benieuwd, en ik vind het geweldig om je verhalen te lezen. Er zitten zoveel herkenbare dingen in.

Echt top! ga er zeker mee door :D

Thanks,
vanavond ff niet, ben d'r net weer uit Zwolle, (ik woon in almelo), van school gedoe Windesheim etc. etc...

pfoe ben dit weekje vergeten om te lezen (sorry:p)
Nu moet ik alles inhalen en dit gaat uiteraart voor school:D.
Heerlijk hoor SniperX

waar blijft nou het volgende deel? (ja sorry ik ben erg ongeduldig, want ik heb alle delen in 3 dagen gelezen dus...) Ik hoop dat het er snel aankomt...:D

Ondanks alles, een klein deeltje dan maar..

Deel 49 - Verkoopdagen

Na het checken van Paul zijn tas verlaten Paul en zijn vader de winkel met opgeheven hoofd. Een enorme tas vol, een tas van Harings, en nog veel uit z'n eigen winkel. Oudejaarsdag zal bol van het vuurwerk staan voor Paul, dat is wel zeker. Rond 9 uur is Paul weer thuis en hij stormt direct naar de winkel. De eerste klanten komen hun vuurwerk al afhalen. Alle VWC-ers en AVP-ers die besteld hadden zijn nu aanwezig om hun vuurwerk zo snel mogelijk af te komen halen. Ook de vrienden van Paul, inclusief Thijs, komen zich melden voor het werk. Al snel verdwijnen vele medewerkers in de bunker om de bestellingen aan de klanten te overhandigen.

De AVP-ers en VWC-ers zijn de winkel weer uit en zéér tevreden over de service. Paul besluit zijn vuurwerkcollectie vanavond maar uit te stallen, inclusief wat hij nog uit de winkel kan meenemen. Vele klanten volgen om hun vuurwerk af te halen en rond 11 uur neemt Paul maar even pauze van alle drukte. De winkel is erg sfeervol maar tevens enorm druk. De medewerkers hebben letterlijk hun handen vol aan het afhandelen van alle bestellingen. Na zijn pauze besluit Paul maar weer even hard aan 't werk te gaan als eerst.

De winkel staat bomvol met alle klanten. Allemaal leuk en aardig, maar Paul verlangt toch echt naar de rust. Of eigenlijk verlangt hij naar oudejaarsdag. De dag vliegt vrij snel voorbij en al vrij snel is het sluitingstijd. Paul loopt het magazijn in om te kijken wat hij zal meenemen. Al snel heeft Paul een leuke tas vol mee genomen (met toestemming van zijn vader) en loopt rustig naar huis toe. Thuis is het avondeten alweer klaar en Paul zijn darmen komen weer eens in opstand. Een snelle sprint naar de wc doet Paul nog net op tijd arriveren alvorens de voortijdige darmlozing in werking gezet wordt.

Na 't avondeten begint Paul maar eens alles uit te stallen. Een kwartier lang is hij bezig om alles netjes neer te zetten, en collectiefoto's te gaan maken. Na het maken van enkele foto's kiest Paul de beste ervan uit, en hij upload ze op tinypic. De links zet Paul vervolgens op zowel FPM, VWC, als AVP. Spontane en zeer leuke reacties volgen. Paul zijn sfeergehalte na het zien van alle al geplaatste collectiefoto's stijgt letterlijk door 't plafond. Sjonge jonge, wat heeft hij een zin.........

Bedankt OverassVw, leuk dat er nog steeds mensen dit verhaal ontdekken, en je bent niet de enige, het duurt nog maar even. Komt goed.

Zie hier het eerste deel van mijn verhaal :)

Het is zondag 7 december… De straten zijn koud en verlaten… Thuis zat de familie Van der Velden achter de buis. Stefan zat achter de computer op internet filmpjes te kijken van het vuurwerk wat hij zou gaan kopen. Zijn moeder zat maar telkens te zeuren dat hij niet zo met dat vuurwerk bezig moest zijn, omdat het nog lang geen Oudejaarsdag was. Stefan zat met zijn gedachten heel ergens anders, dus hij hoorde niet wat zijn moeder zei. Ondertussen op de pc kwam Michael, zijn beste vriend, online. Michael vroeg of hij mee ging naar buiten, want hij had nog wat vuurwerk van vorig jaar over. Dit aanbod kon hij natuurlijk niet afslaan…

5 minuten later staat Michael voor de deur.. Ze besluiten een klein rondje door de buurt te maken. Stefan vroeg meteen aan Michael: “Laat zien! Wat heb je bij je?” Michael haalt een paar tolletjes, wat babypijlen en een nitraat uit zijn jaszak. ”Oh is dat alles?”, grapt Stefan. Ondertussen waren ze bij een poortje aangekomen waar het altijd lekker galmt. “Laten we hier de nitraat gooien!” Dat zal vast lekker klinken hier!” Michael steekt het stuk vuurwerk aan en rent dan snel weg. Een doffe dreun doet de ramen trillen. Dat er meer mensen in vuurwerk zijn geinteresseerd, blijkt maar weer, als er opeens een man naar buiten komt lopen.” Hey jongens, nog even wachten hoor!”. Na een kort gesprekje blijkt dat de man ook illegaal vuurwerk heeft. Na dit gehoord te hebben, verschijnt er een grote glimlach op het gezicht van de jongens. Ze vragen de man of hij nog iets extra’s heeft. ”Ja natuurlijk, kom maar even kijken!”, zegt de man uitnodigend. Het blijkt dat de man nog flink wat siervuurwerk en losse knallers heeft.”Zullen we afspreken dat jullie het vuurwerk 30 december op komen halen?”. “Ja lijkt ons een goed plan!”, roepen de jongens in koor. Vrolijk en enthousiast lopen de jongens terug richting het huis van Stefan. Het is ondertussen flink gaan sneeuwen, dus de jongens besluiten maar naar binnen te gaan. Samen drinken ze nog wat en kijken nog wat filmpjes. Rond half 11 besluit om Michael om maar eens naar huis te gaan. “Zie ik je morgen weer?”, vraagt Stefan….”Nee morgen ga ik naar mijn oma” zegt Michael. “Okee we houden contact man!”, zegt Stefan terwijl de computer afsluit.

Een week later…

Zondag 14 december… Vandaag is de eerste demo van het jaar van de plaatselijke vuurwerk dealer. Natuurlijk gaan Stefan en Michael hierheen. “Pa, ga je mee?”, vraagt Stefan aan zijn pa.”Er is een demo bij Jansen!!!” “Ja natuurlijk ga ik even mee”, zegt zijn pa terug.”Dan kunnen we meteen vuurwerk bestellen”.
Nadat ze lekker hebben genoten van de snert en stokbrood, gaan Stefan en zijn pa richting het huis van Michael, want ook hij moet natuurlijk mee.
Een maal aangekomen bij de vuurwerkwinkel, blijkt het al aardig druk te zijn. Ze dringen zich naar voren om het beste plekje te bemachtigen. Even verderop blijkt de man te staan, die ze vorige week tegenkwamen, en van wie ze het illegale vuurwerk gaan kopen. Hij zwaait vriendelijk en uitgelaten zwaaien de jongens terug.”Wie is die man?”, vraagt de pa van Stefan. “Oh, niemand hoor” zegt Michael snel. Nog voordat zijn vader iets terug kan zeggen, gaat opeens de keiharde muziek aan die het begin inluidt van vuurwerkdemonstratie. Een harde stem schalt door de speakers: “Welkom bij de jaarlijkse vuurwerkdemo van uw grootste vuurwerkdealer uit de regio! Jansen selecteert al ruim 45 jaar het beste vuurwerk voor u! Wij hopen dat u zult genieten van de warme koffie en de oliebollen, maar vooral van het prachtige vuurwerk!!” “Yeah!”, roepen de jongens, “dit wordt echt mega gaaf!!!”
Een paar minuten later komt de eerste collecties aan bod. Alles komt voorbij. Potten, pijlen ook de kleine dingetjes. Er zijn ook dit jaar weer een hoop nieuwe items in de collecties. Door al het moois wat de lucht in schiet, vergeten de jongens aan te kruisen wat ze willen hebben. Zodra de demo afgelopen is, stormen de jongens naar binnen, want ze willen als eerste bestellen. Vol bewondering kijken ze naar al het vuurwerk wat in de etalage staat uitgestald. Zoals gewoonlijk staan er weer een hoop kleine dingetjes zoals wondertollen, babypijlen en rotjes op het lijstje van de jongens. Ondertussen is de vader van Stefan ook binnen gekomen.”Vergeten jullie niet het siervuurwerk?” zegt hij grinnikend. “Nee natuurlijk vergeten we dat niet!”, roept Stefan terug. Kort hierna lopen ze naar de kassa om hun bestelling in te leveren. “Zo jongens, zegt de man achter de kassa, “hebben jullie er al weer zin in?” “Ja!, roepen de jongens in koor, “we kunnen bijna niet wachten!!!”
“Okee, kom maar op met die lijsten, dan reken ik wel een leuke prijs”. Samen zijn ze rond de 150 euro kwijt. Ze hebben het hele jaar gespaard en nu kunnen ze het in 1 keer weer verbrassen. De vader van Stefan is 95 euro kwijt.”Ik hou het bescheiden dit jaar”, zegt hij lachend.
Onderweg naar huis gaat het natuurlijk alleen maar over vuurwerk. Thuis aangekomen blijkt het alweer half 11 te zijn. “Stefan ga je zo naar bed?” vraagt de pa van Stefan, “het is al laat geworden!””Ja is goed pap. De jongens spreken uiteindelijk af om vrijdag weer af te spreken.

Vrijdag 19 december
Vandaag is er en demonstratie van een andere vuurwerkwinkel, even buiten het dorp. Natuurlijk willen Stefan en Michael hierheen.. Omdat deze dealer vlakbij hun huizen ligt, besluiten ze door de kou, op de fiets te gaan. Dit komt goed uit, want natuurlijk heeft Michael wat vuurwerk bij zich. Onderweg horen ze hier wat knallen en het geeft de jongens het gevoel dat het nu niet lang meer duurt voordat eindelijk zover is. Onderweg stoppen ze even om wat vuurwerk af te steken. Ze zetten hun fietsen tegen een kapot hekje en lopen een donker paadje op dat leidt naar een klein grasveldje. Door de het geluid van de knisperende sneeuw krijgen ze nog meer zin om vuurwerk af te steken. “Laten we hier een klein heksenkringetje maken!” zegt Michael. “Ja, strak plan!”, roept Stefan dolenthousiast.
Omdat ze zo druk bezig zijn met het vuurwerk, vergeten ze de tijd. Als Stefan toevallig op zijn horloge kijkt, ziet hij dat het al 10 voor 8 is en dat terwijl de demonstratie om 8 uur begint. “Schiet op Michael!”, roept Stefan snel,” over 10 minuten begint de demo!!”
Snel steken ze de heksenkring aan. “Wat een geweld zeg!!”, roept Michael boven het lawaai van het knallende vuurwerk uit. Als het vuurwerk uitgeknald is, blijven de jongens nog even staan om de kruitdampen op te snuiven.”Laten we snel doorfietsen”, zegt Stefan, “anders komen we nog te laat voor het echt mooie vuurwerk!”
Snel lopen de jongens terug naar hun fietsen en fietsen vervolgens snel door naar de vuurwerkwinkel. Als ze aankomen, blijkt het nog niet eens zo druk te zijn.”Mooi, zegt Stefan, “kunnen we mooi vooraan staan”
Ze staan er nog geen 30 seconden of de bekende stem galmt alweer door de speakers.”Pfoe net op tijd!”, zegt Michael opgelucht, “we waren bijna te laat!”
Bij deze winkel hebben ze weer een andere collectie als bij Jansen. Hier bestellen ze alleen nog wat siervuurwerk. Nadat de demo afgelopen is, bestellen ze hun vuurwerk, nemen een oliebol en gaan vervolgens weer op huis aan. Om zeker te zijn van wat ze hebben besteld, kijken ze nog wat filmpjes van het bestelde vuurwerk. Rond 11 uur is het voor Michael ook weer tijd om op huis aan te gaan. Eenmaal thuis aangekomen heeft zijn moeder een verrassing voor hem.”Michael, we gaan morgen naar Belgie, speciaal voor jou! “Wauw wat gaaf! Dat moet ik aan Stefan vertellen! Snel pakt hij de telefoon en belt Stefan.”Met Stefan van der velden” Ja met Michael!, roept Michael aan de andere kant van de lijn. “Raad eens? We gaan morgen naar Belgie!! “Wauw wat vet!, zegt Stefan, “mag ik mee?
“Natuurlijk, jij moet mee!! “Okee dan zie ik je morgen om 9 uur!, zegt Stefan
Vol enthousiasme gaan de jongens naar bed. Zo dromen die nacht over al het moois wat hun morgen te wachten staat.

Zaterdag 20 december
Vandaag staat het tripje naar Baarle op het programma.
Stipt om 9 uur staat Stefan bij Michael op de stoep. “Wauw, ik kan bijna niet geloven dat we naar België gaan!!”zegt een dolblije Stefan. “Echt gaaf he?, zegt Michael terug. Inmiddels is de vader van Michael aan komen lopen. “Zo mannen, zijn jullie klaar?” “JA, roepen de jongens in koor, “laat maar komen!!”
Na ongeveer 2 uur rijden komen ze aan in Baarle. Dit dorpje ligt op de grens. Baarle-Hertog is het Belgische gedeelte en hier zijn maar liefst 4 winkels en vandaag zijn ze allemaal open. Door het vele surfen op diverse sites weten ze precies waar ze moeten zijn. Zena is de winkel waar ze hun geluk gaan beproeven…
Eenmaal binnen gekomen kijken Stefan en Michael hun ogen uit naar al het vuurwerk wat ligt uitgestald. Ze weten al gauw wat ze willen hebben. Nitraten, vlinders, strijkers en ratelbanden staan op het lijstje en gauw lopen ze naar de kassa. “Zo jullie zijn laat!, zegt de man achter de kassa. “Ja, zegt de vader van Michael,”we hebben er lang over zitten denken. Maarja ik doe het voor deze gasten he? Die vinden het geweldig!!” Nadat ze hebben betaald, lopen ze terug richting de auto. “Snel weer terug jongens, zegt de vader van Micheal, “voordat we gecontroleerd worden.
Ze zijn nog geen 5 kilometer van Baarle vandaan, of er staat al een politieauto langs de weg. Gelukkig hoeven ze niet te stoppen. “Pfoe dat was op het nippertje”, zegt Stefan. “Bijna waren we de Sjaak geweest”. Onderweg stoppen ze nog even voor een snelle hap en wat drinken.
Eenmaal thuis aangekomen, gaan Stefan en Michael meteen het vuurwerk uitstallen en bekijken.”Geweldig dat we illegaal vuurwerk hebben!! Ze maken wat foto’s en dan gaan ze beneden lekker tv kijken. Michael’s moeder vraagt: “Stefan, blijf je lekker eten? We eten lasagne!!” Buiten is het ondertussen weer gaan sneeuwen. “Ja hoor, ik zal even mijn ouders bellen of het mag”. “Nee dat hoeft niet, zegt de moeder van Michael terug. “Ik zag dat jullie het zo gezellig hadden dat ik maar naar je moeder heb gebeld of je kon blijven eten en dat vond ze goed”. “Okee mooi, zegt Stefan.
Na het eten duiken de jongens nog achter de pc om filmpjes te kijken van het vuurwerk wat ze hebben. Rond 10 uur is het voor Stefan weer tijd om op huis aan te gaan.
Hierna kruipen 9 lange dagen voorbij. De jongens worden elke dag zenuwachtiger en kunnen nog maar aan 1 ding denken: Vuurwerk!!!

Maandag 29 december

Vandaag is het dan zover! Stefan en Michael mogen hun bestelde vuurwerk ophalen. Vandaag staat vuurwerkwinkel Jansen op het programma. Hier hebben ze het grootste deel van hun vuurwerk besteld. Na 10 minuten wachten zijn ze aan de beurt. Omdat beide jongens 14 zijn, is de vader van Stefan meegegaan om het vuurwerk aan te pakken. Onderweg in de auto bekijken wat ze ook alweer hadden besteld. Tassen worden opengemaakt en aandachtig wordt het vuurwerk bekeken. Als ze thuis zijn, stallen ze al het vuurwerk uit bij het andere vuurwerk. “Zo dat hebben we weer mooi gedaan met z’n tweeën!” zegt Stefan. “Ja inderdaad!, antwoordt Michael, “kijk eens wat een grote collectie!”
“s Avonds bespreken ze de planning voor de volgende dag. Morgen staat de andere vuurwerkwinkel op de agenda.

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren en vandaag maar even het hele verhaal gelezen (A)
Het begin was al zo mooi, dus toen heb ik de rest ook maar gelezen :)
Je zou niet zeggen dat het door een 15-jarige geschreven is! Echt top!
Eigenlijk wel grappig, in het begin dacht je dat het niet meer dan 8 delen zouden worden en nu zijn het er al bijna 50! xd
Je hebt ECHT talent :)

@Pijltjes
Jouw verhaal is ook leuk!
Alleen een stuk kleiner dan dat van Sniper :p

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan