Vuurwerkverbod - Wat mag er?

Beste leden.

Laten we momenteel vooral niet op de feiten vooruit lopen.
Alle meldingen omtrent een verbod zijn momenteel fake!
Morgen wordt het besproken en vrijdag of volgende week komt de er een beslissing.
Tot die tijd is het afwachten.
Wel verwacht ik nu al een run op het cat1 wat momenteel al volop legaal verkrijgbaar is.
De mogelijkheid dat dit wordt verboden is vrijwel nihil en ik verwacht dan ook dat dit op korte termijn wel eens heel snel uitverkocht zal raken.

Dus voor nu is het gewoon afwachten tot een uitspraak vanuit de overheid en kun je de berichtgeving vanuit de media met een korrel kruit nemen:wink:

gr
Marchel

Thanks voor je bericht Marchel! Ik weet dat er nog niks besloten is en er niks definitief is. Daarom schrijf ik ook, beter voorbereid op weg. Ik heb niet het idee dat dit nog ‘de goeie kant’ op gaat vallen, dus ben benieuwd hoe het eea juridisch geregeld zal worden en wat de mogelijkheden daarbinnen weer zijn.

Dat kunnen we natuurlijk, ondanks dat er niets definitief is, alvast voorbereiden. Ik neem daarbij maar even aan dat het er veel ondernemers, inclusief importeurs, aangelegen is hier een heel degelijke compensatie voor te krijgen of een ongeldigverklaring van het verbod?

PS. Niet terecht dat hier zo op de man gespeeld wordt op het gebied van wel/geen verbod. Iedereen bekijkt zaken vanuit een ander perspectief maar we hebben een gezamenlijk doel lijkt me?

Stel ik trek de 31e Duitsland in om een volledige dag te stoken, is dat wel mogelijk? En als dat met een groepje wordt georganiseerd, wat zijn dan de regels omtrent corona?

Stel ik trek de 31e Duitsland in om een volledige dag te stoken, is dat wel mogelijk? En als dat met een groepje wordt georganiseerd, wat zijn dan de regels omtrent corona?

Ben ik ook benieuwd naar. Ben zo in Duitsland maar niet echt op de hoogte van de regels daar.

Zou er een grote kans zijn dat de Duitsers op 31 inkomend grensverkeer uit Nederland gaan controleren? Een paar uurtjes de grens oversteken met nog wat overgehouden (in Duitsland legaal) vuurwerk van de mistige jaarwisseling van vorig jaar zou best wel eens een aardige optie kunnen zijn voor de vele liefhebbers in ons land.

Misschien maar een hotelkamer huren in Duitsland en daar maar gaan stoken(als je de grens over mag)

Zou er een grote kans zijn dat de Duitsers op 31 inkomend grensverkeer uit Nederland gaan controleren? Een paar uurtjes de grens oversteken met nog wat overgehouden (in Duitsland legaal) vuurwerk van de mistige jaarwisseling van vorig jaar zou best wel eens een aardige optie kunnen zijn voor de vele liefhebbers in ons land.
Dan liever een boete in eigen land!

Strafmaat bij dit verbod is denk ik nog afwachten... Normaal buiten stooktijd en ist €100 ofzo... Maar nu...? En stel dat we avondklok komt en dat dus ook overtreden wordt?

Misschien maar een hotelkamer huren in Duitsland en daar maar gaan stoken(als je de grens over mag)

Zit ik ook aan te denken. Echter zit Duitsland tot begin december ook nog in een lockdown. Maar ik hou het wel in de gaten. Dan pak ik een hotelletje bij Düsseldorf. Gaan we een dagje shoppen, kofferbak volladen, de 31ste overdag naar de dierentuin met de kids en dan in de avond gewoon lekker op straat stoken bij het hotel.

In Duitsland doen ze niet zo moeilijk met böllerei. Volgens mij mag je daar de 31ste vanaf de avond ook stoken en als je de volgende dag restjes heb dan mag je die ook nog opmaken tot 18.00. Alleen vooraf even checken of je niet in een verbodszone zit, want dit gelden wel op sommige plaatsen :P

Hier zijn de regels van Düsseldorf. In principe mag er 2 dagen geknald worden:
https://www.duesseldorf.de/medienpo...werk-nur-silvester-und-neujahr-zuenden-6.html

Je mag niet in de buurt van kerken, ziekenhuizen, kwetsbare gebouwen, etc knallen. Alleen Duits goedgekeurd vuurwerk en de algemene afsteekregels in acht nemen.

In de Alstadt (het historische centrum) geldt een verbod.

Klembord01.jpg

Deze zin is met name typerend voor de houding in Duitsland t.o.v. vuurwerk:

Die Feuerwehr möchte niemandem das Abschießen von Feuerwerk verbieten
'De brandweer wil graag niemand het afschieten van vuurwerk verbieden'

Ik onderschat helemaal niks, ik geef alleen aan dat er momenteel nog helemaal niks, en dan ook helemaal niks besloten is!
Wat men ook in de SENSATIE media verkondigt is het pas officieel als de overheid een besluit heeft genomen en dit officieel kenbaar heeft gemaakt.

gr
Marchel

mooie en goede discussie.

In beide reacties zitten waarheden.

Nu in Corona tijd zie je het veel gebeuren, mogelijke maatregelen lekken. De opinie wordt gepeild en vervolgens wordt bekeken wat er daadwerkelijk wordt doorgevoerd.

En dit met het mogelijke vuurwerkverbod is daar weer een mooi voorbeeld van.

Het klopt, er is nog helemaal niets besloten.
Maar zo brengt de media dat niet, want dat is geen nieuws.
Wat het wel brengt is reuring onder de bevolking. Voor en tegenstanders die zich massaal laten horen.

Wat mij wel goed lijkt, is dat de vuurwerkbranche met een goed en helder standpunt komt eventueel met een dikke advocaat in de arm zodat er ook echt iets neergezet wordt. En dat deze dan ook kan aanvechten, beroep kan instellen, dat een wet niet wordt ingevoerd.

De acties/ tegen geluiden etc niet beperken tot iets op social media. Maar met een duidelijk en goed onderbouwt tegen argument.

Ik ben ook erg benieuwd of er een wens is om juridisch wat te doen vanuit de branche - en de branche dan in de breedste zin van het woord: van verkopers tot importeurs.

Er is natuurlijk een hele hoop wankel geregeld als het op Corona regelgeving aankomt, dus het zou daarmee het mooiste zijn als het volledig onderuit te schoppen is. Daarover valt weinig te zeggen nu omdat we niet weten hoe het verbod eruit gaat zien en welke wegen er worden bewandeld... maar dat staat of valt natuurlijk met de bereidheid in eerste instantie.

mooie en goede discussie.

In beide reacties zitten waarheden.

Nu in Corona tijd zie je het veel gebeuren, mogelijke maatregelen lekken. De opinie wordt gepeild en vervolgens wordt bekeken wat er daadwerkelijk wordt doorgevoerd.

En dit met het mogelijke vuurwerkverbod is daar weer een mooi voorbeeld van.

Het klopt, er is nog helemaal niets besloten.
Maar zo brengt de media dat niet, want dat is geen nieuws.
Wat het wel brengt is reuring onder de bevolking. Voor en tegenstanders die zich massaal laten horen.

Wat mij wel goed lijkt, is dat de vuurwerkbranche met een goed en helder standpunt komt eventueel met een dikke advocaat in de arm zodat er ook echt iets neergezet wordt. En dat deze dan ook kan aanvechten, beroep kan instellen, dat een wet niet wordt ingevoerd.

De acties/ tegen geluiden etc niet beperken tot iets op social media. Maar met een duidelijk en goed onderbouwt tegen argument.

Tot nu toe komt alles wat eerder uitlekte aangaande corona maatregelen uit.... ik durf bijna niet te denken dat dat in dit geval dan niet zo is.

Als een vuurwerkverbod er komt (aanname, wel realistisch) dan is er niet alleen een verkoopverbod maar ook een afsteekverbod. Dan kunnen we (liefhebbers en winkeliers) wel bedenken om alles over de grens te verkopen maar dat heeft geen zin wanneer er alsnog een afsteekverbod geldt. Ik ga niet de hele avond stoken terwijl ik weet dat ik in overtreding ben. Het stoken met een fijn gevoel zit er dan echt niet in als ik constant over mijn schouder moet kijken of ik niet op heterdaad betrapt word.

Deze discussie ga ik even volgen, want ben zeer nieuwsgierig, helaas heb ik na 3 pagina's lezen nog steeds me antwoord niet.

Deze discussie ga ik even volgen, want ben zeer nieuwsgierig, helaas heb ik na 3 pagina's lezen nog steeds me antwoord niet.

Dat antwoord is er ook (nog) niet. Pas als er een vuurwerkverbod is zal er duidelijk zijn over wat hier wel en niet onder gaat vallen. Wat mij betreft staat cat. 1 los van het consumentenvuurwerk omdat dat voor een ieder is en het hele jaar door verkocht mag worden omdat het al het overlast tot een minimum beperkt en het te verwaarlozen is wat er mogelijk door ongelukken hiermee in het ziekenhuis kan belanden. Maar goed, dat vind ik.

Hoe kom jij trouwens op 3 pagina's? Heb je maar 10 berichten per pagina dan? :P

Back
Bovenaan