Vuurwerkvandalisme, doen en laten?

Als ik zo elk jaar eens kijk wat er hier in de buurt gesloopt wordt, daar wordt je echt niet vrolijk van!!

Er staan hier zo'n 50 prullenbakken en 6 brievenbussen in de wijk.. Je mag blij zijn als er 1 januari nog 10 prullenbakken staan... Alle brievenbussen, prullenbakken en plantenbakken wordt gewoon opgeblazen...

Bij mij in de straat wonen kampers en elk jaar gaat de lantaarnpaal weer tegen de vlakte en een lol dat ze daarom hebben...

En het grappige is, uiteindelijk heb je alleen maar jezelf ermee...

1. Of je wordt gepakt...
2. Het geld moet ergens vandaan en dat zijn uiteindelijk wij, de Nederlandse burgers die ervoor moeten dokken...
3. Het gaat een keer fout en je raakt gewond...

Dus ik vind gewoon dat de overheid hier gewoon sancties voor moet gaan treffen... En dan niet zo zeer meer blauw op straat want die treden toch niet op...

Maarja de Nederlandse overheid is ook een zooitje dus daar hoef je niks van te verwachten... Maar als dit zo door gaat, is de overheid wel weer zo achterlijk dat er uiteindelijk een vuurwerkverbod komt.. En dan maar zeggen: Dit is jullie eigen schuld...

Tjah wat valt er nou hierover te zeggen, niet doen.

Maar ja dan kan ik nog wel even wat opnoemen wat er ook niet gedaan moet worden:

Gehandicapten mensen beroven (gebeurt ook)
Ouderen beroven en bedreigen (idem)
Drugs gebruiken (idem)
Coma zuipen (idem)
Autochtoon/Allochtoon pakdihandtas (idem)
Hangjongeren met messen op zak (idem)

Enz. enz. enz.

ipv vuurwerk controles bij de grens, kunnen ze beter 'nuttige' dingen gaan doen zoals de dingen hierboven vermeld aan te pakken, maar nee easy cash bij de grens natuurlijk, want onze ministers moeten wel in BMW 5's rijden natuurlijk.

Daarin in tegen:
Slechte dingen gebeuren nou eenmaal niet alleen bij vuurwerk e.d.
Is nou eenmaal niet vaak wat aan te doen, ligt vaak aan de opvoeding en gewoontes van de mensen die het doen (of laten).

Ik kan alleen maar zeggen triest, daarin tegen toen ik 10-12 was ging ik ook rotjes in prullenbakken gooien maar ja.

Ze pakken liever 10 jaar oude jochies op die rotjes aan het afsteken waren, dan dat ze de 'big boys' aanpakken want dan kunnen ze natuurlijk klappen krijgen en nee, daarvoor word je natuurlijk geen politie man/vrouw.

Het is makkelijk om met de vingertjes te gaan wijzen naar de politie, maar misschien is het wel de schuld van Nederland zelf dat er zo'n punt gemaakt wordt van het fenomeen vuurwerk!

In een land als België, waar het zware vuurwerk legaal verkocht wordt, wordt veel minder gesloopt. In Nederland zijn zware klappers verboden, en dat vraagt blijkbaar voor sommige mensen met bekrompen hersens om het maken van bommen. En omdat daarmee weer dingen gesloopt moeten worden, zal het vast een droom blijven om hier in Nederland zwaarder vuurwerk legaal te kunnen kopen..

Je gooit je eigen glazen in met al dat nutteloze gesloop!

Omdat je in belgië door het hele jaar een vergunning nodig hebt om het (legaal) te schieten, en voor knal idem als het goed is weet het niet zeker.

En ja vingers wijzen naar de politie is makkelijk want ze treden gewoon niet hard genoeg op.

Politie = ambtenaar overheid zijn ambtenaren. allemaal uit hetzelfde eitje.

word gewoon niet hard genoeg aangepakt, en sowieso kan je niet 100% pakken.

Maar in plaats van een jongetje van 10 op te pakken omdat hij rotjes afsteekt op 30 december, ga dan nuttige dingen doen of 'boeven' vangen.

Je snapt wel wat ik bedoel.

Het is makkelijk om met de vingertjes te gaan wijzen naar de politie, maar misschien is het wel de schuld van Nederland zelf dat er zo'n punt gemaakt wordt van het fenomeen vuurwerk!

In een land als België, waar het zware vuurwerk legaal verkocht wordt, wordt veel minder gesloopt. In Nederland zijn zware klappers verboden, en dat vraagt blijkbaar voor sommige mensen met bekrompen hersens om het maken van bommen. En omdat daarmee weer dingen gesloopt moeten worden, zal het vast een droom blijven om hier in Nederland zwaarder vuurwerk legaal te kunnen kopen..

Je gooit je eigen glazen in met al dat nutteloze gesloop!

:thumbup: Pyrojoe begrijpt het helemaal.

Blijkbaar kunnen mensen hier zich gewoon niet gedragen, en als ze er dan op aangesproken worden dan komen ze met de wijzende vinger om maar zo snel en zo veel mogelijk de schuld bij een ander te leggen. Wat ik al in een ander topic zei geldt hier ook, het wordt tijd dat bepaalde Nederlanders eens de verantwoordelijkheid gaan dragen voor hun eigen doen en laten, zonder altijd maar andere mensen en situaties bij het verhaal te betrekken. Daarnaast is het toch ook te achterlijk voor woorden als je op youtube rondkijkt wat er allemaal gesloopt wordt?! Dan heb je bijv. al een cobra(!) of explod(!), maar nee dan gaat dat nog niet hard genoeg, en worden er 20 in een buis of doos geduwt... en nee, dat kan natuurlijk niet "gewoon" worden afgestoken, maar moet eerst in een bushokje of prullenbak belanden, want slopen is kicken... :frusty:

Natuurlijk kan de politie beter/strenger/meer optreden, maar misschien hebben zij daar de capaciteit wel helemaal niet voor op 31 december. Omdat bepaalde personen rond oud & nieuw veranderen in losgeslagen anarchistisch tuig, dat denkt dat ze alles wel kunnen maken, heeft de politie daar vaak de handen vol aan, naast alle andere werkzaamheden die ook niet stil vallen op 31-12. Het is wel weer heel simpel om te zeggen "hier wordt ook niks aan gedaan, en daar ook niet" maar dat is geen vrijbrief om dat gesloop met oud & nieuw maar goed te praten...

En ja vingers wijzen naar de politie is makkelijk want ze treden gewoon niet hard genoeg op.

word gewoon niet hard genoeg aangepakt, en sowieso kan je niet 100% pakken.

Maar in plaats van een jongetje van 10 op te pakken omdat hij rotjes afsteekt op 30 december, ga dan nuttige dingen doen of 'boeven' vangen.

Dat is allemaal wel makkelijk praten, maar er is al te weinig politie, en ze mogen niet eens hard optreden. Voor hetzelfde geld hebben ze een aanklacht aan hun broek hangen (zoals elke keer als de politie een wapen gebruikt komt er een gigantisch onderzoek of het wel/niet terecht was en intussen mag de agent thuis op de bank gaan zitten), criminelen hebben gewoon te veel rechten. Je mag bijna neer eens een inbreker in je huis neerknuppelen zonder dat je diep in de problemen komt.

En als iemand te vroeg afsteekt kunnen ze die natuurlijk niet zomaar z'n gang laten gaan, juist te vroeg afsteken zorgt voor veel irritaties bij de "anti-vuurwerk-mensen". Ze hoeven zeker geen speciale controles op te vroeg afsteken te doen, maar als ze het toevallig tegen komen of er belt iemand de nsb-lijn kunnen ze moeilijk doen of hun neus bloed.

Ik vind die "nsb-lijn" op zich nog wel goed, maar dan niet op pietluttige dingen zoals "de buurjongen heeft een pakje nitraatbommen", of "er stak net iemand een grondbloem aan hier in de straat". Dingen zoals vandalisme of (grootschalige, bijv. een schuur/garage vol) illegale handel vind ik wel terecht een onderwerp ervoor.

een vriend van mij maakt ook z'n eigen "vuurwerk" nou dat noem ik geen vuurwerk, hij had nog al een haat tegen z'n kinder speel huisje omdat hij zich elke keer tegen stoten, hij legde het neer, en het hele huisje was gewoon weg met de grond gelijk gemaakt hij ging ook "iets"harder dan gedacht

en wat deed de politie? niks letterlijk niks, de politie kwam net aan lopen en die schrokken zo erg dat ze niks deden

logies dat je het vaker doet ER GEBEURD TOCH NIKS!! >:(

en wat betreft slopen om saaiheid te verwerken klopt helemaal hier in Almere
er word heel veel gesloopt tijdens nieuw jaar, ik doe niks allen ik tegen heel Almere win ik niet als het zo door gaat word vuurwerk verboden :(

een vriend van mij maakt ook z'n eigen "vuurwerk" nou dat noem ik geen vuurwerk, hij had nog al een haat tegen z'n kinder speel huisje omdat hij zich elke keer tegen stoten, hij legde het neer, en het hele huisje was gewoon weg met de grond gelijk gemaakt hij ging ook "iets"harder dan gedacht

en wat deed de politie? niks letterlijk niks, de politie kwam net aan lopen en die schrokken zo erg dat ze niks deden

Lijkt me erg sterk dat je een kinder speelhuisje aan de grond gelijk maakt, al praten we tenminste over de ''bekende'' speel huisjes.

Laat staan dat dat wel zo was, en er kwam politie, hadden ze er ZEKER wel wat van gezegd. :wink: :bye:

Verknal het niet!

Verknal het niet!

Als je zo eens op youtube e.d.kijkt welke filmpjes men laat zien over prullnbakken opblazen met cobra's e.d.
Maak mij toch zorgen dat er een vuurwerkverbod komt.
of een europees verbod op zwaar knalwerk.
Ook worden de straffen fors verhoogd je word dan als een terrorist veroordeeld dit las ik ergens.
Ik ben ook een verwoed sportvisser iedereen lachte mij toen ik zei het levende visje wordt verboden.
Je ziet het het is verboden.
Ik ben echt bang dat het met het vuurwerk ook gebeurd.
De enige optie is sla als vuurwerkliefhebbers de handen ineen.
Bied de overheid en alle instanties die zich met vuurwerkcontrole bezighoud
zoals een cursus voor vuurliefhbbers certificaat e.d.
Schakel desnoods de landelijke pers in.
Ik vind dit echt de enige optie.
Ik hoop dat ik helemaal ongelijk heeft.
Want is vind vuurwerk gewoon tof en gaaf en vet.

Ik vind dat we het net zoals in Amerika moeten doen.
De normale mensen dus de consumenten krijgen klein vuurwerk, en dan als je als consument meer wilt moet je een certificaat kunnen halen zodat je meer kunt, dus dan bewijs je eigenlijk dat je er goed mee om kan gaan.

Prullenbakken opblazen met Nederlands knalvuurwerk is onmogelijk! Een poging om dit wel te proberen is zéér ongewenst maar blijft onmogelijk.Dus Nederlands vuurwerk verbieden om slopen tegen te gaan slaat als een tang op een varken.Een cobra of een supervlinder zijn al verboden,dat kan je dus niet nog een keer verbieden.Een echte vuurwerkliefhebber houdt zich ook verre van vernielingen.
En je punt voor een (gedeeltelijke) vergunning voor zwaarder vuurwerk krijg je er in dit land,waar regeltjes zo geliefd zijn,volgens mij nooit een keer door heen!

Laatst bewerkt:
Een cobra of een supervlinder zijn al verboden,dat kan je dus niet nog een keer verbieden.En een echte vuurwerkliefhebber houdt zich hier ook verre van!

En je punt voor een (gedeeltelijke) vergunning voor zwaarder vuurwerk krijg je er in dit land,waar regeltjes zo geliefd zijn,volgens mij nooit een keer door heen!

Red Thunder ik denk dat ik toch wel wat vuurwerkliefhebbers op kan noemen die Cobra's hebben en BSC en weet ik veel wat, ook al zeggen ze hier van niet, kijk naar (Naam verwijdert naar vraag van user) die had ook altijd heel zwaar vuurwerk en zo ben ik laatst van meerdere mensen die actief zijn op VWC erachtergekomen dat zij ook niet zo netjes zijn als ze zeggen, mensen denken dat hun youtube niet op VWC staat :p

Een vergunning voor zwaarder vuurwerk, kan er zeker wel doorheen komen als de keuring maar zwaar genoeg wordt, en we moeten zeker niet denken dat we dan professionele cakes kunnen kopen, nee gewoon een middemoot dus zwaarder dan consumentenvuurwerk, maar lichter dan professionele vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Je hebt me niet goed begrepen Mitchy.Ik bedoel niet dat ik het normaal afsteken van een cobra,vlinder of soortgelijks afkeur,maar het misbruik ervan! post aangepast voor de duidelijkheid.:)

Laatst bewerkt:
Je hebt me niet goed begrepen Mitchy.Ik bedoel niet dat ik het normaal afsteken van een cobra,vlinder of soortgelijks afkeur,maar het misbruik ervan! post aangepast voor de duidelijkheid.:)

Oke, dat maakt het verhaal anders, dan heb ik jou verkeerd begrepen.
Hoop dat ik niet vijandig overkwam, zo was het niet bedoeld. :wink:

Tjah, waarom bestaat er illegaal vuurwerk? Het knalt vaak harder, heeft grotere effecten daardoor soms ook effecten die bij consumentenvuurwerk niet mogelijk zijn.

Ik denk dat illegaal vuurwerk ook massaal afgestoken wordt omdat het voor veel mensen een kick geeft: 'kijk mij dan met m'n vuurwerk uit Belgie dat veel beter is dan die Nederlandse rommel.' Iets in die trant hoor ik vrienden enz. nog zo vaak zeggen. Terwijl dat helemaal niet meer waar is, Nederlands consumenten SIERvuurwerk vind ik tegenwoordig stukken beter dan het Belgische, uitzonderingen daargelaten. En de zware knallers bijvoorbeeld afkomstig uit Italië, dat soort dingen hou je toch niet tegen. De handel is er naar en als het een keertje niet meer kan is er wel weer op een andere manier aan te komen door de grote jongens... De handel hou je nooit tegen, kijk eens naar drugs, grootste troep die er bestaat maar weet zeker als een normaal mens er naar op zoek gaat het ook vindt bij een dealer. Handel in illegale producten hou je nooit tegen, je kunt er wel op handhaven maar de grote handelaren vinden altijd weer nieuwe weggetjes...

Eigenlijk heeft Nederland de opkomst van illegaal vuurwerk zelf ertoe gebracht.
Toen zij in 1980 strijkers verboden begon het al.
Mensen gingen hun vuurwerk in Duitsland halen, want zij waren gewoon gewend aan de ouderwetse harde knallen!
Dit heeft Nederland allemaal zelf in de hand gehad en ze hebben het allemaal verpest.
Kijk nu ze hebben wiet toegelaten, en wat zie je? Vrijwel geen straat-junkies!
Belgie heeft flash-kruit toegestaan en dergelijke wat zie je? Vuurwerk wordt in mindere mate afgestoken dan hier want het is niet meer zo spannend als het vuurwerk wel mag! Dus ze hebben het allemaal zelf in de hand gehad.

Groeten Derk

Het verhaal heeft twee kanten, en allebei zijn het uitersten, het verbieden of totaal toelaten, je zal niet verder dan die twee komen.
Het zit eigenlijk in de mens ingebakken dat die altijd beter moet zijn dan anderen dit geld ook voor vuurwerk, misschien niet voor iedereen maar voor 90 procent van de mensen wel.
Door dit beleid wat er nu is gevoerd zal er nooit meer iets fatsoenlijk uit kunnen komen denk ik zo, de schade is al aangericht en het zal nooit meer zo worden als het was.

Maar toch is er hoop van de CE certificering, maar laten we daar maar niet op hopen, want dan valt het altijd tegen, het is wel een feit dat als die ingevoerd wordt de illegale handel in duigen valt.

Waarom?
Omdat Europe 1 land wordt qua regeling, dit betekent dus dat lokaal je wel eigen fabriceringen kunt hebben, maar dat zal niet meer zo veel opbrengen dus sluiten die ook.

Sorry als ik te ver doordraaf dit is best een mooie discussie eigenlijk.
En hoop natuurlijk dat iedereen een beetje zijn mening hierin laat horen.
PS: Ik ken niet de gehele CE certificering, maar dit lijkt mij de meest waarschijnlijke regeling hier kunnen we alleen maar over speculeren aangezien die nog niet in acht is genomen.

Eigenlijk heeft Nederland de opkomst van illegaal vuurwerk zelf ertoe gebracht.
Toen zij in 1980 strijkers verboden begon het al.
Mensen gingen hun vuurwerk in Duitsland halen, want zij waren gewoon gewend aan de ouderwetse harde knallen!
Dit heeft Nederland allemaal zelf in de hand gehad en ze hebben het allemaal verpest.
Kijk nu ze hebben wiet toegelaten, en wat zie je? Vrijwel geen straat-junkies!
Belgie heeft flash-kruit toegestaan en dergelijke wat zie je? Vuurwerk wordt in mindere mate afgestoken dan hier want het is niet meer zo spannend als het vuurwerk wel mag! Dus ze hebben het allemaal zelf in de hand gehad.

Groeten Derk

Inderdaad, Nederland is echt een van de weinige landen waar men zo krampachtig doet over vuurwerk hoor. Volgens mij is Nederland ook een van de weinige landen waar het zo'n 'hype' (tsja sorry voor het woord maar noem het maar even zo :angry: ) is om prullenbakken op te blazen en dingen te slopen.:angry:

Zo'n algemeen vuurwerk verbod in Europa zou dus alleen Nederland echt serieus nemen denk ik. In Italie, Duitsland en noem het allemaal maar op, worden er ook Cobra's en ander vuurwerk afgestoken, maar in zo'n kleine mate dat dit in eerste instantie geen reden is voor de overheid om er veel aandacht aan te besteden, en ten tweede gaan de mensen die zware knallers afsteken dit ergens op een juiste plek doen.

De (buitenlandse) filmpjes van zware knallers die ik op youtube vind, zijn namelijk bijna altijd ergens achteraf in een bos of in de bergen opgenomen. De overheden zullen dus hoogstwaarschijnlijk denken: 'prima, zo'n algemeen verbod, maar wij gaan er niet streng op controleren, onze prioriteiten gaan uit naar andere zaken zoals drugs'

Aan Europa zal Nederland dus weinig hebben denk ik.

misschien zijn de straffen op illegaal vuurwerk in het buitenland hoger dan in Nederland en vandaar dat ze het juist op een afgelegen plek afsteken zodat de pakkans kleiner is.

toch blijft het vreemd dat in onze buurlanden het vuurwerk vandalisme veel lager is dan hier in Nederland. Dan kan men naar België wijzen en zeggen dat daar wel zwaarder vuurwerk dan in Nederland is toegestaan en er daar "de lol" vanaf is. In Duitsland is geen zwaarder vuurwerk toegestaan en daar hoor je (hier) ook niets over.

In Nederland is het natuurlijk wel zo dat in de gehele maand december alle schade aan "het straat meubilair" soms onterecht wordt aangezien voor vuurwerkvandalisme. Als ik een bushokje in elkaar sta te rammen met een moker krijgt als nog het vuurwerk de schuld en pas in januari word alle schade bij elkaar opgeteld, en niet dat alleen de schade van de laatste 3 dagen waarvan met met vrijwel enige zekerheid kan zeggen dat er sprake is van vuurwerkvandalisme

Vuurwerktips ik vraag me af wanneer je nou eindelijk eens een nieuwe discussie aanhaalt. Begrijp me niet verkeerd maar je zogenaamde tips etc zijn al diverse malen hier besproken.

Dus het heeft naar mijn mening ook niet echt een meerwaarde om de discussie omtrend het opblazen van prullebakken en een vuurwerkverbod voor de tienzuidendste keer te bespreken

Hetzelfde geld voor je veiligheidstips. Op dit forum zitten vuurwerk liefhebbers en die zullen dus ook echt wel snappen dat je een knaller niet in de hand moet houden. Of het verschil tussen een kanonslag en een black bermuda kennen

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan