Vuurwerkhandelaar bij de rechter

Het zou je buurman maar zijn, tweede keer voor hetzelfde delict veroordeeld worden komt bij ook niet echt over als dat hij er wat van geleerd heeft, waar rook is, is vuurwerk.

Ik verbaas mij meer over de afweging van de rechtbank. Omdat de strafpleger een hadicapt heeft -hoe erg dat ook is- krijgt hij een andere cq lagere strafmaat dan andere in een vergelijkbare situatie. Het betreft hier geen verstandelijke handicapt en hij wist donders goed waarmee hij bezig is. Zeker omdat hij al een eerdere veroordeling heeft gehad.

16 maanden is normaal, vergis je niet als je 400kilo opslaat van een explosief.
Dat is tricky, ik zou er niet naast willen wonen.

400KG is niet veel qua vuurwerk toch?
Daarbij is het 2* 200KG voor zover ik me herinner ;)

200KG zal menig freak in huis hebben liggen vanaf 28 december ;)

@Chevre:
Gezien zijn lichamelijke handicap is het een stuk zwaarder om in de cel te zitten, vandaar ook de verlaagde straf.

De straf vind ik juist veel te hoog.

Hij heeft geen kinderen verkracht of iemand zwaar mishandelt, en toch krijg hij een zwaardere straf.

Daarnaast vind ik het bewijs maar halfbakken, volgens de recherche zou de man dozen vuurwerk uit een busje hebben getilt, maar deze persoon kan niet eens lopen, laat staan met dozen sjouwen?!

Ik mag toch hopen dat hij in hoger beroep is gegaan.

Lui roepen hier dat 400kilo veel is, man man man... er waren bij een bepaald verkoop punt in Nederland mensen die ruim het dubbele kochten!

@ChrissieOne Ik begrijp dat het voor hem een stuk zwaarder is en daardoor een verlaagde straf krijgt . En dat vind ik dus krom(even afgezien of ik überhaupt eens ben met de straf). Hij neemt bewust een risico. En weegt daarbij blijkbaar zijn lichamelijke handicapt ook in mee. Dan moet die straf gewoon voor iedereen gelijk zijn. Of denkt hij misschien ik heb een lichamelijk handicapt en daar wordt toch rekening mee gehouden...

400KG is niet veel qua vuurwerk toch?
Daarbij is het 2* 200KG voor zover ik me herinner ;)

200KG zal menig freak in huis hebben liggen vanaf 28 december ;)

@Chevre:
Gezien zijn lichamelijke handicap is het een stuk zwaarder om in de cel te zitten, vandaar ook de verlaagde straf.

ik wil me niet mengen in te laag te hoog discussie daar zijn teveel meningen over ,maar als het gaat over het kilo verhaal wil ik wel wat zeggen.ik begrijp dat de kilo,s zwaar wegen in deze zaak maar dit is wat mij betreft een veel veel te overdeven argument.ik weet niet of je de lidl filmpjes gezien hebt waar mensen met winkelwagens vol naar de parkeerplaats rijden??ook op ytube staan filmpjes waar mensen duitsers wachten bij een karton verkoop en hun wagens/busjes tot het dak vol douwen met dozen vuurwerk.dus tenzij het ging om 400 kg aan 4 inch shells op een zolderkamer vind ik het kilo verhaal niet eerlijk

Het gaat er misschien om dat hij zich beroept op zijn zwijgplicht, in plaats van mee te werken. Hij zorgt er ook niet bepaald voor dat hij een mindere straf kan krijgen, door z'n slechte houding.

Het blijft triest die straffen voor vuurwerk.
Staat echt niet in verhouding met vergrijpen,die veel zwaarder zijn dan een beetje vuurwerk.

Zilverkruit is veelal toegepast in 1.3 vuurwerk, dit wel degelijk een klasse hoger als de lidl prut potjes. Zilverkruit is een onstabiel kruit welke een veel grotere uitwerking heeft dan buskruit.

Verder is de strafmaat inderdaad fors, maar dat weet je zodra je er aan begint, je hebt gegokt, je hebt verloren moet je niet huilie huilie doen.

Snelheidsovertredingen zijn ook buiten proporties en wegen niet op tegen de overtreding, echter moet je hier ook de situatie bekijken, 50 Km te hard door een woonerf is erger dan 50Km te hard over de snelweg.

Back
Bovenaan