[Vuurwerkfederatie] Meldpunt Vuurwerkoverlast

Goed initiatief. Ik vraag mij alleen af of je, en dan doel ik vooral op degene die bij voorbaat al beginnen te blèren bij het minste geringste knalletje nog kunt bereiken. Anders gezegd zijn wij niet een beetje te laat?

Dit is een heel andere site. Gaat over mensen die zich afvragen wat ze gehoord hebben. Of dat vuurwerk is, vuurwapens, vliegtuigen, legeroefeningen etc etc. Heeft niet direct met overlast te maken, en ook niet alleen vuurwerk.

En het meldpunt vw overlast, daar komen alleen vuurwerk knallen meldingen op te staan?

Ik vind het een prima initiatief, maar wat kan je er mee.
Er zitten in het anti kamp die toch met dezelfde kreet komen van vuurwerk moet verboden worden.
Ook al horen ze in dit voorbeeld alleen knallen van knetterende brommers.

En het meldpunt vw overlast, daar komen alleen vuurwerk knallen meldingen op te staan?

Ik vind het een prima initiatief, maar wat kan je er mee.
Er zitten in het anti kamp die toch met dezelfde kreet komen van vuurwerk moet verboden worden.
Ook al horen ze in dit voorbeeld alleen knallen van knetterende brommers.

1. Publiciteit generen
2. Vuurwerktegenstanders kunnen zelf niet meer zo’n site in de lucht gooien
3. Meer aandacht naar illegaal vuurwerk
4. Bewustwording burger die geen verstand heeft van vuurwerk
5……………….

Zo zullen er nog meer voordelen zijn. Ook nadelen zullen er zijn, maar die wegen m.i. niet tegen de voordelen op

Denk dat dit wel een goede zet kan zijn. Zo kan er inderdaad met de juiste vraagstelling goed in beeld worden gebracht waar de overlast door veroorzaakt word.
Tevens is het goed dat de melders de juiste info verstrekt krijgen over hoe het nou precies zit met professioneel (illegaal voor consumenten) en toegestaan consumenten vuurwerk.

De grote grap is dat alle nu afgestoken vuurwerk illegaal is voor consumenten. Anders gezegd niet toegestaan.

In welke zin? Het hangt erg af hoe de informatie verzameld wordt en wat daar vervolgens aan conclusies mee worden getrokken. Ik denk namelijk dat dit een goede zet is. Wat je bij Groenlinks zag is dat vooral voor ons negatief uit pakte omdat de cijfers werden gebruikt in de zin van; ZIE JE WEL ER WORDT NU AL GEKNALT. zonder dat er gesproken werd over illegaal vuurwerk.

Dit kun je nu zelf wel doen. Als is het wel de vraag hoe en of de media dit wil oppakken om het omgekeerde effect te krijgen.

Het is al jaren zo dat de media danwel niet spreekt over het feit dat overlast in de tijd voor oud en nieuw illegaal vuurwerk betreft, of het wordt wel benoemd maar gebruikt om alsnog richting een verbod te kijken.
Sterker nog, het argument is al veelvoudig van tafel geveegd door politie, politiek en media. Met de woorden: als alles is verboden is handhaving makkelijker.
Er is gewoon een vastgeroest idee bij veel mensen, die niet berust is op de waarheid. Dit idee versterkt zich met cijfers omtrent vuurwerkoverlast, die zo op een presenteerblaadje worden aangeboden.
Maargoed, mijn mening. Laten we hopen dat het wel werkt. Ik waardeer de inzet, maar ben bang dat het de verkeerde kant opvalt. Het wordt tegen je gebruikt.

De grote grap is dat alle nu afgestoken vuurwerk illegaal is voor consumenten. Anders gezegd niet toegestaan.

Correct. En alsnog worden hierdoor gemeentelijke verboden doorgevoerd.
Conclusie: dit wordt niet los van elkaar gezien.
Doel: dit verschil laten zien.

Als we hiermee (gemeentelijke) verboden gaan voorkomen, is het doel bereikt

Is dat zo? Definieer illegaal. Je mag gewoon 25kg in bezit hebben. Of bedoel je het afsteken ervan?

Consumentenvuurwerk is namelijk open en bloot beschikbaar zodra je de grens over gaat richting het zuiden.

Ook na het nemen van een kijkje in de "collectiefoto's topic" kom je tot de conclusie dat "ik hou dit jaar vuurwerk over zodat ik het hele jaar door kan knallen" niet per se illegaal vuurwerk moet zijn gezien de foto's.

Ja. Elke doffe dreun is illegaal vuurwerk. Maar ik hoor en zie ook heel veel te vroeg afgestoken consumentenvuurwerk voorbij komen (voornamelijk cake's).

Mijn mening richting dit initiatief is dat het alleen maar tegen ons gebruikt kan worden. Er wordt namelijk een aanname gemaakt dat al het vuurwerk wat nu de lucht in gaat van illegale afkomst is. Maar dat is niet zo. Er gaat meer dan genoeg F2 vuurwerk vroegtijdig de lucht in.

Nouja, ik denk dat we over vuurwerk wat de ramen doet trillen, en dat is wel het vuurwerk waar mensen het meest last van hebben, wel kunnen stellen dat het professioneel vuurwerk is wat illegaal in de handen van consumenten terecht is gekomen.

Is dat zo? Definieer illegaal. Je mag gewoon 25kg in bezit hebben. Of bedoel je het afsteken ervan?

Consumentenvuurwerk is namelijk open en bloot beschikbaar zodra je de grens over gaat richting het zuiden.

Ook na het nemen van een kijkje in de "collectiefoto's topic" kom je tot de conclusie dat "ik hou dit jaar vuurwerk over zodat ik het hele jaar door kan knallen" niet per se illegaal vuurwerk moet zijn gezien de foto's.

Ja. Elke doffe dreun is illegaal vuurwerk. Maar ik hoor en zie ook heel veel te vroeg afgestoken consumentenvuurwerk voorbij komen (voornamelijk cake's).

Mijn mening richting dit initiatief is dat het alleen maar tegen ons gebruikt kan worden. Er wordt namelijk een aanname gemaakt dat al het vuurwerk wat nu de lucht in gaat van illegale afkomst is. Maar dat is niet zo. Er gaat meer dan genoeg F2 vuurwerk vroegtijdig de lucht in.
Daar heb je inderdaad een punt.

Toch denk ik dat de meeste overlast die ervaren word bij illegale knallers vandaan komt.
Als dit idee goed uitgewerkt word en het wordt niet eerder door het tegenkamp opgepikt , dan kan het best goed uitpakken denk ik.

Dit hele topic draait om het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijd, landelijk is dat geregeld 31 dec 18:00 tot 1 januari 02:00.

Alle vuurwerk afgestoken buiten de landelijk toegestane afsteektijd is muv. Cat1 niet toegestaan voor consumenten. Illegaal, verboden geef het een naam. Al het andere wat je aanhaalt is niet relevant.

Dit hele topic draait om het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijd, landelijk is dat geregeld 31 dec 18:00 tot 1 januari 02:00.

Alle vuurwerk afgestoken buiten de landelijk toegestane afsteektijd is muv. Cat1 niet toegestaan voor consumenten. Illegaal, verboden geef het een naam. Al het andere wat je aanhaalt is niet relevant.

Wat jij zegt is lekker relevant zeker. Hij heeft zeker wel een punt wat betreft dat legaal consumentenvuurwerk wordt afgestoken buiten de toegestaande afsteek tijden, dat maakt het vuurwerk niet opeens illegaal.

Ik ben verder wel heel benieuwd wat dit meldpunt gaat opleveren aan data en wat er gedaan mee gaat worden. Iemand die niks met vuurwerk heeft zal lastig het verschil kunnen beschrijven tussen consumenten vuurwerk en illegaal vuurwerk. Als voorbeeld ik hoor in de verte knallen maar kan niet zien of het een cake of knalvuurwerk is maar ik doe toch een melding wat gaan jullie daarmee doen als meldpunt?

Wat jij zegt is lekker relevant zeker. Hij heeft zeker wel een punt wat betreft dat legaal consumentenvuurwerk wordt afgestoken buiten de toegestaande afsteek tijden, dat maakt het vuurwerk niet opeens illegaal.

Ik ben verder wel heel benieuwd wat dit meldpunt gaat opleveren aan data en wat er gedaan mee gaat worden. Iemand die niks met vuurwerk heeft zal lastig het verschil kunnen beschrijven tussen consumenten vuurwerk en illegaal vuurwerk. Als voorbeeld ik hoor in de verte knallen maar kan niet zien of het een cake of knalvuurwerk is maar ik doe toch een melding wat gaan jullie daarmee doen als meldpunt?

Precies dat! Juist in deze discussie is het gebruik van de juiste benoemingen en uitleg noodzakelijk aan onwetende en verkeerd ingelicht burgers. Die beredeneren het net zo als Sirens hierboven.
Toont mooi het punt aan dat goede voorlichting noodzakelijk is.

Welke discussie bedoel je? Er lopen hier meerdere discusies door elkaar.

Ik merk op dat veel freaks de realiteit niet willen zien.

Welke discussie bedoel je? Er lopen hier meerdere discusies door elkaar.

Ik merk op dat veel freaks de realiteit niet willen zien.

De discussie in algemene zin in de medio en onder de normale consument. In dit stadia is ieder initiatief wat kan bijdragen als het deels behouden van de traditie meer dan welkom. Juiste en correcte info verstrekken is hierbij van groot belang.

Wat betreft de realiteit… Gaat het veranderen? Ja 100% zeker en wat er uiteindelijk van overblijft is de grote vraag.

Ik had eerst wel een beetje mijn bedenkingen, maar bij nader inzien vind ik het toch wel een goed initiatief. Het is een stap vooruit denken, en meldpunten voor overlast komen er toch wel. En ja ik steek zelf ook wel een vroegtijdig af, en mochten er dan meldingen van komen, dan heb ik liever dat die in handen van een vuurwerkfederatie komen dan in handen van een "een of andere idioot" die geen ballen verstand van vuurwerk heeft.

Het Meldpunt Vuurwerkoverlast is bijna live. Vanaf 1 november kan je melding maken van vuurwerkoverlast. Misbruik maken van het meldpunt is niet mogelijk, de Federatie ziet hier op toe. Zo geven we een eerlijk beeld van de omvang en aard van de overlast!

meldpunt overlast.jpg

Back
Bovenaan